153 262 läst · 223 svar
153k läst
223 svar
Jag har rivit kattvind nu dunsar det i hela huset
Jag har fått intrycket att äldre takstolar faktiskt ofta är klenare och även av en konstruktör fått höra att sedan "eurokoderna" kom så har dimensioneringen löpt alldeles amok, här på ByggaHus talade någon om överstarkt.K Kurtivan skrev:Trots de alarmerande svaren du fått så vill jag lugna dig lite grann. Jag gjorde likadant på mitt hus från 1937 och det i början av 80-talet, alltså långt innan man kunde få svar på frågor här. Inget negativt har dock hänt trots snörika vintrar. Jag tror att när ingen räknade på vad takstolar kunde bära så drog man till rejält med dimensioner så det håller ändå.
Men det sagt så borde du, eftersom ni känner en skillnad, låta någon byggnadskunnig titta på det.
äldre takstolar är i min erfarenhet betydligt sämre dimensionerade än moderna, jämför man mitt föregående hus takstolar med liknande spännvidd som mitt nuvarande så känns det nuvarande lite som tandpetare i jämförelse (förra byggt -80, detta -49)F FGLIN skrev:
Om man inte ska mota kravaller eller har problem med snövallar är i varje veka staket ett litet problem ur säkerhetssynpunkt men kan fungera som gränsmarkering (i varje fall ett tag).Johanbogg skrev:
precis lika uselt som det om sågen, den nyper ju bara om det är last på den just då, så varför hakar du upp dig på mig? Är väl uslare att såga sönder saker och komma på ”åh, den här var bärande” medan man sågar…mexitegel skrev:
faktum är att mitt faktiskt är vettigare då, då du i 99% av fallen aldrig kommer träffa på en ”slak” regel vare sig j bärande eller icke-bärande väggar, och är sen så pass slak så du kan böja den fritt, ja, då har du nog andra bekymmer i huset ändå då inget större än 45x45 typ går böja fritt. Och en sådan kommer typ inte vara bärande i annat än ett hus till en robotgräsklippare.
så betänk nu. Hur många reglar stöter du på som går böja skitlätt oavsett om det är en bärande eller icke-bärande vägg? Typ aldrig en enda, så vad gör mitt råd? Jo, du kommer aldrig kapa något annat än typ 45x45 regler som i sin tur aldrig är bärande i ett HUS.
så mitt råd ger typ ”du kommer aldrig kapa något”, sen huruvida det tycker det är uselt är väl upp till dig
Även om diskussionen kommit att centreras kring den allvarliga sidan av problemet, d.v.s. försvagning av konstruktionen vore det intressant om någon kunde ge en analys av den ursprungliga frågan, d.v.s. dunsigheten och den akustiska biten.Anna_H skrev:Det där är sektionsritningen som visar vilka väggar som är bärande och som inte kan/får tas bort utan vidare. Det jag markerat med rött är kattvindsväggarna. De är alltså bärande.
Man kan sätta in en limträbalk istället för de lodräta reglarna, men den blir rätt kraftig. Det kräver dessutom konstruktionsberäkning och bygganmälan.
[bild]
Enklaste lösningen:
Sätt tillbaka reglarna och klä in dem. Utrymmet kan ändå användas.
Exempel på hur det ser ut på en före detta vind på Kasernhöjden i Karlstad:
[länk]
När det gäller stabiliteten har redan grundkonstruktionen drag som får mig att fundera. Med ytterväggar som sticker upp ovanför bjälklaget finns risk för att takstolens högben/överramar (de diagonala bjälkarna) trycker väggarna utåt. Med bjälklaget integrerat i takstolen som underram skulle man få en mycket starkare konstruktion och takstolen skulle i stort sett bara överföra vertikala krafter till väggen. Nackdelen är förstås att övervåningen inte blir lika hög. Hanbjälken bidrar förstås till att hålla ihop konstruktionen, men hanbjälken sitter rätt högt upp så om högbenen inte är styva nog kan de tendera att böjas ut i spagat. Kattvindsstolparna bör förstås också bidra till att stabilisera detta en del men till priset av höga moment i dess infästningar och/eller last på på den del av ytterväggen som är ovanför bjälklaget. Jag har tyvärr en liknande konstruktion (som aldrig haft kattvindstolpar) i en äldre komplementbyggnad. Där finns visserligen ett diagonaljärn som går från golvbjälken upp till hammarbandet men det är ändå problem eftersom järnet tenderar att lyfta och vrida bjälken (det sitter på bjälkens ena sida och vrider därför) samtidigt som väggstolpens överdel kommit att tryckas utåt.
Tillägg: såg att inlägg 37 behandlat ungefär samma sak.
Annorlunda dimensionerade, kanske bättre dimensionerade, de äldre husen har i varje fall klarat sig i många år och vad jag vet är det heller inte många hus som försvunnit därför att takstolarna inte höll. Att överdimensionera blir dyrt och stjäl utrymme.Johanbogg skrev:
Det är ofta deformationerna som är dinensionerande. Det går väl inte att argumentera mot att många gamla tak är säckiga men inte så många nya.F FGLIN skrev:
Nej men de behöver inte bero på takstolarna. Trycket på taket går ner igenom hela byggnaden till grunden. Så om grunden eller något bjälklag sviktar så ger taket vika.W witten skrev:
Vårt hus även från 50-talet har kattvind. Men väggen som i din ritning är inte bärande. Våra stödben sitter mycket längre ut i kattvinden och är inga "småpinnar" man kapar av "misstag". Men i äldre hus känns det mer eller mindre som det mesta blir lite bärande med tiden då det sätter sig lite både här och där. Jag skulle gissa på att väggen du tog bort möjligtvis has stabiliserat men inte är kritisk för bärighet. Men för säkerhets skull värt att kolla upp. Uppdatera oss gärna.D degi skrev:Hallå!
Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"
MEN
När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)
Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"
På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?
Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.
Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.
Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Risken/skadan korrekt beskrivet. Växla av eller en vägg i mitten. Inte så lätt att växla av då lasten på pelarna som limträbalken ligger på måste tas genom hela byggnaden neråt.EddieHansson skrev: