D Daniel 109 skrev:
Allt över spotpris är påslag av olika slag och bör redovisas så. Om det sedan är en klumpsumma eller uppdelat tycker jag inte är särskilt viktigt. Men om man ska jämföra bolag vill man veta hur mycket de lägger på spotpriset. Om det sedan är pengar ner i fickan eller avgifter för att de inte lyckas köpa rätt mängd el kvittar för mig.
Det hade jag inte haft något emot om elhandelsbolagen gjorde - men jag tror inte att de skulle kalla det för påslag ändå. Bara "avgifter" och/eller "kostnader". :D

tveksamt tveksamt skrev:
Finns det ingen likhet i siffrorna?
Betalar olika elhandelsbolag olika mycket i ex. avgifter till Nordpool, Svenska kraftnät och eSett?
Det är ju isf en siffra som är strunt samma, det är ju övriga siffror, som varierar mellan olika handlare som spelar roll.
Vissa avgifter är samma för alla. Dessa delar är också typiskt sett små.

Den delen som handlar om balansansvar verkar vara den stora biten och verkar också ha varierat stort både mellan elhandelsbolag och mellan olika delar av året hittills. Den beror på att ett elhandelsbolag senast dagen innan köper in i stort sett all el som kunderna kommer förbruka den kommande dagen. Men eftersom det ligger framåt i tiden är det svårt för elhandelsbolagen att pricka exakt rätt på mängden förbrukad el timme för timme. Detta behöver därför regleras antingen i förväg på intradagsmarknaden och/eller i efterhand genom att Svenska kraftnät (tror jag?) tar betald för den elen som de tvingas skjuta till för att få balansen i elnätet att gå ihop. Och eftersom olika elhandelsbolag lyckas olika bra med det (och även har olika förutsättningar) så blir det också olika kostnader för elhandelsbolagen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
tveksamt tveksamt skrev:
Betalar olika elhandelsbolag olika mycket i ex. avgifter till Nordpool, Svenska kraftnät och eSett?
Det är ju isf en siffra som är strunt samma, det är ju övriga siffror, som varierar mellan olika handlare som spelar roll.
Det skiljer för närvarande mycket mellan olika elhandlare. Avgifterna är densamma, men kostnaden för obalans, ursprungsgarantier och elcertifikat varierar.

Det hade ju varit bra om detta hade varit tydligt i prisjämförelsen...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Den delen som handlar om balansansvar verkar vara den stora biten och verkar också ha varierat stort både mellan elhandelsbolag och mellan olika delar av året hittills.
Att den avgiften kommer skilja mellan elbolagen kan vi utgå från, menar du då att vissa bolag är så dåliga på sitt jobb att de totalt tvingats betala nånstans i häraden fem öre/kWh mer än andra?

pacman42 pacman42 skrev:
Det hade ju varit bra om detta hade varit tydligt i prisjämförelsen...
Jag tror inte att vare sig elpriskollen.se eller elskling.se (eller någon annan liknande jämförelsesida) skulle ha något emot att lägga in det, men de behöver ju i så fall få de uppgifterna från elhandelsbolagen. Och frågan är vad elhandelsbolagen skulle tjäna på att lägga ner jobb på att leverera de uppgifterna? (Men kanske på sikt om fler efterfrågar det, förstås.)

M Mikael 81 skrev:
Jag tror inte att vare sig elpriskollen.se eller elskling.se (eller någon annan liknande jämförelsesida) skulle ha något emot att lägga in det, men de behöver ju i så fall få de uppgifterna från elhandelsbolagen. Och frågan är vad elhandelsbolagen skulle tjäna på att lägga ner jobb på att leverera de uppgifterna? (Men kanske på sikt om fler efterfrågar det, förstås.)
Bolagen som är duktiga ger nog gladeligen ut infon...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A alfista skrev:
Att den avgiften kommer skilja mellan elbolagen kan vi utgå från, menar du då att vissa bolag är så dåliga på sitt jobb att de totalt tvingats betala nånstans i häraden fem öre/kWh mer än andra?
Ja, tyvärr. Jag tycker också att prisvariationerna är stora (vi pratar väl till och med uppåt eller över 10 öre/kWh). Men den enda andra förklaringen jag kan se är att det handlar om rent fusk med prissättningen, och det har jag lite svårt att tro att det rör sig om. Det fåtal uppgifter vi har från elhandelsbolagen har väl visat just att balanskostnaderna (och kanske även ursprungsmärkning) är det som blivit mycket dyrare i höst?

Men jag tänker också att det inte är oviktigt att ta med där att olika elbolag har olika bra förutsättningar att få till sina balanskostnader bra. Ju större elbolag, desto lättare blir det att göra prognoser till exempel. Och sådana bolag som Greenely attraherar nog en större andel kunder som styr sin elförbrukning efter elpriset - något som säkert inte heller är så lätt att modellera i dagens marknadsläge eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med relevant historisk data att basera modellerna på. Sedan är jag inte tillräckligt insatt för att kunna säga hur mycket sådana saker slår på priset, men jag har inga problem med att föreställa mig att det skulle kunna vara sådana faktorer.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bolagen som är duktiga ger nog gladeligen ut infon...
Fast hur många promille av Sveriges elkunder bryr sig om det? Är det inte en så liten del att det inte är värt att jaga de marknadsandelarna? Jag säger inte att jag vet svaret, men jag tänker mig att det är den avvägningen elhandelsbolaget har att göra. Och då tillkommer förstås problemet att det ändå inte blir en användbar jämförelse om inte även de "sämre" bolagen gör likadant. Betydligt enklare då att bara försöka prissätta så att man som elbolag hamnar överst i träfflistan när den sorteras på pris.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Ju större elbolag, desto lättare blir det att göra prognoser till exempel.
Så är det säkert, men samtidigt ser man många pyttesmå bolag med avgifter som ligger i paritet med eller under vad Vattenfall m fl stora tar, så jag är inte helt övertygad om att den förklaringen håller fullt ut.
Har inte koll på om det finns lagar som reglerar just det här, men jag misstänker att det står bolagen fritt att ta ut marginal även på det de kallar sitt inköpspris och därför vill jag inte kalla det fusk. Sen har bolagen självklart egna kostnader för att administrera inköpsdelen av verksamheten och den kan man ju välja att baka in där men tycker inte att det borde variera så våldsamt.
Det bara luktar illa när ett företag slår på trumman i sin reklam för att man inte har några påslag samtidigt som man utgår från ett klart högre inköpspris än konkurrenterna.

M Mikael 81 skrev:
Ja, Greenely verkar vara ett av de bolagen (men knappast det enda) som haft ovanligt höga kostnader för balansansvar under hösten. De har helt enkelt lyckats dåligt med att beräkna (och därmed kunna köpa in) rätt mängd el till sina kunder.

Men om 17-18 öre är skillnaden mot det viktade spotpriset så är det inte bara kostnader för balansansvar. Det ligger lite andra småsaker i där också.
De där 17-18öre/kWh är iaf vad Greenely själva anger.
På fakturan klumpas allt ihop i posten
"El (inkl elcertifikat, el märkt Bra Miljöval, elhandel"
men i deras interna system delas det upp i
"Spotpris"
"Avgift balansansvar"
"Elcertifikatavgift"
"Bra Miljöval"
Detta är info man kan få ut från Greenely om man ber om det och för de tre månader jag varit kund har "Avgift balansansvar" legat på 17-18öre/kWh.
De kan ju ljuga så klart.

K
@JanneJanne123 Hur kan man exportera data från VAttenfåll och få med en hel månad på timme?
Jag kan få med timme om jag exporterar enstaka dagar. Dock innehåller Excelen 96 rader där varje timme upprepar sig 3 gånger med olika värden. Funderar på om man ska rensa bort som två sista från 2 loopen?

Får nämligen fel när jag laddar upp CSV filen.

Edit: Gick bra när jag rensade filen lite. Men det är per dag man måste kolla antar jag? Inte en hel månad åt gången?

K KjellTimell skrev:
@JanneJanne123 Hur kan man exportera data från VAttenfåll och få med en hel månad på timme?
Jag kan få med timme om jag exporterar enstaka dagar. Dock innehåller Excelen 96 rader där varje timme upprepar sig 3 gånger med olika värden. Funderar på om man ska rensa bort som två sista från 2 loopen?

Får nämligen fel när jag laddar upp CSV filen.

Edit: Gick bra när jag rensade filen lite. Men det är per dag man måste kolla antar jag? Inte en hel månad åt gången?
Det går utmärkt att kolla för en hel månad. Har du vattenfall som elhandelsbolag eller som nätägare?

K
tveksamt tveksamt skrev:
Det går utmärkt att kolla för en hel månad. Har du vattenfall som elhandelsbolag eller som nätägare?
Både och.
Det jag menade var att jag inte kunde exportera en hel månad med timläsning till en monster CSV fil.

K KjellTimell skrev:
Både och.
Det jag menade var att jag inte kunde exportera en hel månad med timläsning till en monster CSV fil.
Jo, det var jag med på. Jag kan exportera hela månaden med timläsning till excel, sedan får jag där spara om den.
Jag använder mig då av mina sidor på vattenfall eldistribution, alltså nätägarsidan.
Webbsida för elanvändning, datumval, grafdiagram, nedladdningsbar excelfil, Vattenfall-logotyp, svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.