M Mikael 81 skrev:
Det är väl inte konstigare än att olika märkningar är olika dyra. Det är inte särskilt många bolag mer än Greenely och Telge som siktar så högt som "100 % Bra Miljöval el till alla". ([länk]). Och att Bra Miljöval är dyrare än bara "förnybart" eller "fossilfritt" tycker jag inte är konstigt eftersom det är fler krav att uppfylla.

Eller har du något bra exempel på ett billigt bolag med låg kostnad för sin miljömärkning som du tänker är jämförbar?
Nej, jag tänkte på bolag som utan extra kostnad och lågt påslag bjuder på ursprungsmärkning. Tex Vattenfall där du kan välja på diverse ursprungsmärkningar utan extra kostnad. Men det är ju ingen extra kostnad till någon extern organisation som sak säga att just den elen är bättre. Om det var det du syftade på.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag tänkte på bolag som utan extra kostnad och lågt påslag bjuder på ursprungsmärkning. Tex Vattenfall där du kan välja på diverse ursprungsmärkningar utan extra kostnad. Men det är ju ingen extra kostnad till någon extern organisation som sak säga att just den elen är bättre. Om det var det du syftade på.
Ja precis. Även priserna på själva ursprungsgarantierna varierar men är som jag förstått det i stort sett gratis för närvarande, så det gör det ju billigt för elbolagen så länge de håller sig till bara ursprungsgarantierna.
 
M Mikael 81 skrev:
Laddar du ner spotprisdatan månadsvis eller varje dag? Jag har inte hittat något ställe att få ner i nedladdningsbart format för en hel månad i taget, vilket hade varit enklast för mig som räknar manuellt i Excel.
räkna förbrukning och pris timme för timme. Annars blir det lätt fel.
 
November blev lite dyrare med timpris än med månads men det är inte så konstigt då förbrukningen varit jämn över månaden med värmepumpen och andra fasta förbrukare som kyl/frys. Endast en natt där jag skickade in 20 kWh i bilen. Totalt blev det 904 kWh vilket är 20% lägre än motsvarande månad 2021. Solcellerna presterade måttliga 189 kWh i gråvädret. Samma gråväder värmer inte upp huset med solinstrålning.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
räkna förbrukning och pris timme för timme. Annars blir det lätt fel.
Absolut - jag räknar per timme, men vill kunna få hela månadens spotpriser nedladde i samma fil istället för att behöva ladda ner 30-31 stycken prisfiler.
 
M Mikael 81 skrev:
Absolut - jag räknar per timme, men vill kunna få hela månadens spotpriser nedladde i samma fil istället för att behöva ladda ner 30-31 stycken prisfiler.
Ja det är drygt. Jag hörde av mig ett par gånger till mitt elbolag och nu är det fixat för mig.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ja det är drygt. Jag hörde av mig ett par gånger till mitt elbolag och nu är det fixat för mig.
Men då behöver du alltså be om det varje månad från elbolaget?
 
M Mikael 81 skrev:
Men då behöver du alltså be om det varje månad från elbolaget?
nej, de har fixat så att det går att hämta ut data på timbasis. Enda kruxet är att man måste ta månad för månad, men det kan jag leva med.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
nej, de har fixat så att det går att hämta ut data på timbasis. Enda kruxet är att man måste ta månad för månad, men det kan jag leva med.
Inkl timspotpriser? Vilket elbolag?
 
JanneJanne123
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, det var jag med på. Jag kan exportera hela månaden med timläsning till excel, sedan får jag där spara om den.
Jag använder mig då av mina sidor på vattenfall eldistribution, alltså nätägarsidan.
[bild]
Från och med idag kan ni ta excel-filen ni får från Vattenfall och skicka den rakt in i Timpriskollen utan att göra någon form av handpåläggning.
 
  • Gilla
  • Älska
jaash och 2 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Inkl timspotpriser? Vilket elbolag?
nej bara lasten, priserna får jag hämta från nordpool (jag har inlogg)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
nej bara lasten, priserna får jag hämta från nordpool (jag har inlogg)
Inlogg på Nordpool. Nice! :cool:
 
Nu har jag fått tag på siffran för Vattenfalls handelsavgifter för november - även om inte hela fakturan kommit ännu.

Bilden visar en avtalsspecifikation med priser för el, inklusive handelsavgifter och påslag, energikällan är "Fossilfri mix".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om någon mer har timpris och Vattenfall hade det varit intressant att se om ni har samma nivå på handelsavgifterna.
 
JanneJanne123
Rapport för Tibber och november:

Pris med ”påslag”: 154,19 öre/kWh
Pris enligt Timpriskollen: 145,60 öre/kWh
Påslag därmed: 8,59 öre/kWh

Har inte elbil, så den stora besparingen man ser hos många andra Tibbrare uteblir, men blev iaf några ören billigare än Vattenfalls viktade rörliga för november.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Rapport för Tibber och november:

Pris med ”påslag”: 154,19 öre/kWh
Pris enligt Timpriskollen: 145,60 öre/kWh
Påslag därmed: 8,59 öre/kWh

Har inte elbil, så den stora besparingen man ser hos många andra Tibbrare uteblir, men blev iaf några ören billigare än Vattenfalls viktade rörliga för november.
Nice. Nu när elpriserna är uppe i 5kr så känns dessa 8,59 öre rätt så försumbart.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.