R robban1989 skrev:
Från 66.6 öre till 69 öre är väl inte stort?
Om vi använder samma siffror som Karlstad Energi borde du få:

66.6 öre elpris
6 öre ursprungsmärkt el
1.16 öre SVK grundavgift
0.15 öre elcertifikatsavgift
1.25 öre påslag
-----
75.16 öre/kWh

69.16 öre/kWh om man lyckas slippa betala för ursprungsmärkt el

Telge energi låter väl som bra grejer?
66,6 öre/kWh var innan @JanneJanne123 ändrade till ex. moms så verkliga jämförelsen är 53 öre/kWh mot 69 öre/kWh på faktura. 16 öre plus är ganska stort när man blir lovad följande av Telge innan avtalet ändrades:

"du kan ändra till ett timprisavtal som innebär att du betalar Telge Energis inköpspris per timme för det förbrukningsvärde vi får från ditt nätbolag med samma påslag du har idag som är 4,0 öre/kWh. Elcertifikat och moms tillkommer i alla våra elavtal. "

Nu i efterhand förstår jag att Telges inköpspris måste vara väldigt mycket högre än spotpriset men då tolkade jag det som att inköpspris = Nord Pools spotpris.

Det hade ju varit en riktigt bra tjänst @JanneJanne123 om du hade sparat undan alla priser du fått per vecka och lagt upp en lista med de påslag jämfört med Nordpol som folk har fått. Lägg till lite annonser och konkurrera ut timpriskollen.... :cool:

Tyvärr är det ju svårt att veta vad påslagen är då de verkar variera över tid, vilket gör att något enligt ovan skulle vara mycket värdefullt. Man får ju anta att alla har anslutningar avarter, då de som gör denna typ av jämförelserna vi som byter avtal ofta.

Jag är rätt övertygad om att påslaget är lika stort under hela månaden, baserat på att i alla fall Tibber publicerar påslaget för november redan nu på sin sida. Men någon som har Tibber kanske har koll på om påslagssiffran från Tibber brukar ändras från det de publicerar på hemsidan till faktureringen?

pacman42 pacman42 skrev:
Det hade ju varit en riktigt bra tjänst @JanneJanne123 om du hade sparat undan alla priser du fått per vecka och lagt upp en lista med de påslag jämfört med Nordpol som folk har fått. Lägg till lite annonser och konkurrera ut timpriskollen.... :cool:

Tyvärr är det ju svårt att veta vad påslagen är då de verkar variera över tid, vilket gör att något enligt ovan skulle vara mycket värdefullt. Man får ju anta att alla har anslutningar avarter, då de som gör denna typ av jämförelserna vi som byter avtal ofta.
Jag hoppar på detta tåg. Känns hopplöst att försöka samla data på forumet för att utvärdera vem som har lägst avgifter.

@JanneJanne123 din hemsida hade varit perfekt till att bokföra vilka avgifter olika elleverantörer har. Något du är villig att kika på?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Om någon är intresserad så har jag nu fått svar från Greenely angående deras påslag. I mitt fall består påslaget för oktober av följande:
Avgift balansansvar - 12,05 öre/kwh
Elcertifikat - 1,50 öre/kwh
Bra miljöval - 8,76 öre/kwh

Avgiften för balansansvar sticker ut. Enligt Svenska kraftnät (https://www.svk.se/aktorsportalen/balansansvarig/det-har-betalar-du/) är den €2,33/MWh vilket är ganska långt ifrån det Greenely debiterar. Hur som helst har jag påbörjat byte av elhandelsavtal så jag kommer inte gräva vidare.

E eddnjjn skrev:
Om någon är intresserad så har jag nu fått svar från Greenely angående deras påslag. I mitt fall består påslaget för oktober av följande:

Avgiften för balansansvar sticker ut. Enligt Svenska kraftnät ([länk]) är den €2,33/MWh vilket är ganska långt ifrån det Greenely debiterar. Hur som helst har jag påbörjat byte av elhandelsavtal så jag kommer inte gräva vidare.
Men det är väl det som de skriver "Som balansansvarig betalar du förutom kostnaderna för din obalans även avgifter till Svenska kraftnät." så att balansansvaret utöver de fasta avgifterna till Svenska kraftnät, innebär att Greenely behöver stå för de rörliga kostnaderna för sin faktiska obalans.

Och här har alltså en elhandlare som är skickligare på att prognosticera sina kunder förbrukning möjlighet att hålla nere elpriset åt sina kunder.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
E eddnjjn skrev:

Avgiften för balansansvar sticker ut. Enligt Svenska kraftnät ([länk]) är den €2,33/MWh vilket är ganska långt ifrån det Greenely debiterar. Hur som helst har jag påbörjat byte av elhandelsavtal så jag kommer inte gräva vidare.
Jag tycker även att bra miljöval / ursprungsmärkt el sticker ut.
Karlstads Energi har 6 öre/kWh för ursprungsmärkt el och påstod att priset för dom har skenat i denna post.

forwardenergy säger att deras påslag är normalt 3-5 öre/kWh efter spotpris om jag skulle räkna bakåt från deras fakturapris mot beräknat spotpris. Jag har redan tecknat till Skellefteå kraft men sen tror jag att det blir forwardenergy

Hej,

Jag har också Greenely, och jag reagerade nyligen på att timpriset i appen och på fakturan skiljde sig åt ganska mycket för oktober.
Efter diskussion med supporten fick jag också veta att det var "Avgift balansansvar" som var skillnaden.
Denna uppgick till följande de tre senaste månaderna (exklusive moms):
okt: 17,68öre/kWh
sep: 18,33öre/kWh
aug: 17,73öre/kWh

Det jag inte förstår är om Greenely är ovanligt dåliga/onda med det här, eller om det ser likadant ut hos alla elhandlare?

I oktober blev mitt spotpris 80.60öre/kWh så en balansansvarsavgift om 17.68öre/kWh betydde alltså nästan 22% extra för den månaden.
Hm.

M meken75 skrev:
Hej,

Jag har också Greenely, och jag reagerade nyligen på att timpriset i appen och på fakturan skiljde sig åt ganska mycket för oktober.
Efter diskussion med supporten fick jag också veta att det var "Avgift balansansvar" som var skillnaden.

Det jag inte förstår är om Greenely är ovanligt dåliga/onda med det här, eller om det ser likadant ut hos alla elhandlare?

I oktober blev mitt spotpris 80.60öre/kWh så en balansansvarsavgift om 17.68öre/kWh betydde alltså nästan 22% extra för den månaden.
Hm.
Känns som att alla har gemensamt att kleta på några ören i någon av posterna.
Det du talar om känns som avgift till svenska kraftnät. Den är tex 1.16 öre/kWh hos Karlstads Energi.
Men dom väljer istället att fläska på 6 öre/kWh på Ursprungsmärkt el vilket också är en hittepåsiffra.

Lite smått irriterande. Påslag ska ha en egen rad som heter påslag. Övriga siffror ska vara ärliga siffor!

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
M meken75 skrev:
Hej,

Hm.
Ja, Greenely verkar vara ett av de bolagen (men knappast det enda) som haft ovanligt höga kostnader för balansansvar under hösten. De har helt enkelt lyckats dåligt med att beräkna (och därmed kunna köpa in) rätt mängd el till sina kunder.

Men om 17-18 öre är skillnaden mot det viktade spotpriset så är det inte bara kostnader för balansansvar. Det ligger lite andra småsaker i där också.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
R robban1989 skrev:
Det du talar om känns som avgift till svenska kraftnät. Den är tex 1.16 öre/kWh hos Karlstads Energi.
Men dom väljer istället att fläska på 6 öre/kWh på Ursprungsmärkt el vilket också är en hittepåsiffra.

Lite smått irriterande. Påslag ska ha en egen rad som heter påslag. Övriga siffror ska vara ärliga siffor!
Vad som är påslag är väl en definitionsfråga. Elhandelsbolagen kallar det för påslag när det läggs något på deras inköpskostnad. Men deras inköpskostnaden är inte samma sak som spotpriset på Nordpools dagen-före-marknad. Sedan kan man förstås även avgifterna till Nordpool, Svenska kraftnät och eSett för påslag, men i konsekvensens namn bör man väl i så fall kalla det för t.ex. Nordpools påslag, och inte elbolagets påslag eftersom det inte är elbolaget som sätter storleken på det påslaget. Eller missförstår jag och det är något annat som du menar är oärliga siffror?

R robban1989 skrev:

Var hittar du förresten 1,16 öre för Karlstads Energi?

M Mikael 81 skrev:
Vad som är påslag är väl en definitionsfråga. Elhandelsbolagen kallar det för påslag när det läggs något på deras inköpskostnad. Men deras inköpskostnaden är inte samma sak som spotpriset på Nordpools dagen-före-marknad. Sedan kan man förstås även avgifterna till Nordpool, Svenska kraftnät och eSett för påslag, men i konsekvensens namn bör man väl i så fall kalla det för t.ex. Nordpools påslag, och inte elbolagets påslag eftersom det inte är elbolaget som sätter storleken på det påslaget. Eller missförstår jag och det är något annat som du menar är oärliga siffror?
Allt över spotpris är påslag av olika slag och bör redovisas så. Om det sedan är en klumpsumma eller uppdelat tycker jag inte är särskilt viktigt. Men om man ska jämföra bolag vill man veta hur mycket de lägger på spotpriset. Om det sedan är pengar ner i fickan eller avgifter för att de inte lyckas köpa rätt mängd el kvittar för mig.

Finns det ingen likhet i siffrorna?
Betalar olika elhandelsbolag olika mycket i ex. avgifter till Nordpool, Svenska kraftnät och eSett?
Det är ju isf en siffra som är strunt samma, det är ju övriga siffror, som varierar mellan olika handlare som spelar roll.

C
M Mikael 81 skrev:
Sedan kan man förstås även avgifterna till Nordpool, Svenska kraftnät och eSett för påslag, men i konsekvensens namn bör man väl i så fall kalla det för t.ex. Nordpools påslag, och inte elbolagets påslag eftersom det inte är elbolaget som sätter storleken på det påslaget.
Håller med. Viktigt att hålla isär dessa så att det blir tydligt att vi pratar om kostnadstäckning och inte den vinstmarginal som elhandlarna så gott som genomgående kallar för påslag. Själv använder jag "rörliga kostnader".
Tyvärr är det lite begreppsförvirring, bl.a. på elpriskollen.se.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.