10 905 läst · 122 svar
11k läst
122 svar
Jämförelsepriser timavtal
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Så tänker jag också och så gör Timpriskollen, men jag vet inte hur praxis i branschen fungerar får bara känslan att det kan finnas någon brasklapp någonstansM Mikael 81 skrev:Negativa elpriser ska väl helt enkelt bara summeras med på samma sätt som alla andra. D.v.s. om du har timmar med negativt kWh-pris så får du ett negativt totalpris den timmen och så hänger det negativa värdet med ner i totalsumman som du sedan delar med totalförbrukningen för att fram snittet. Eller tänker vi olika?
Greenely, oktober.
Elpris spot, 56.5 öre/kWh
Elpris inkl. Påslag 73.65 öre/kWh (exkl moms), dvs 17.15öre/kWh I påslag. Exkl fasta månadsavgiften.
(Exkl moms, skatt och nätavgifter). Är det bara jag, eller är det inte väldigt högt påslag? Irriterar mig mycket på att de dolda påslagen inte redovisas tydligare och att det är så svårt att jämföra dessa bolag emellan. För det verkar ju variera mycket.
Inkl. Moms skatt o alla nätavgifter så slutade det 1.98kr/kWh, så spotpriset motsvarar ju 29% av min elkostnad den här månaden.
Elpris inkl. Påslag 73.65 öre/kWh (exkl moms), dvs 17.15öre/kWh I påslag. Exkl fasta månadsavgiften.
(Exkl moms, skatt och nätavgifter). Är det bara jag, eller är det inte väldigt högt påslag? Irriterar mig mycket på att de dolda påslagen inte redovisas tydligare och att det är så svårt att jämföra dessa bolag emellan. För det verkar ju variera mycket.
Inkl. Moms skatt o alla nätavgifter så slutade det 1.98kr/kWh, så spotpriset motsvarar ju 29% av min elkostnad den här månaden.
17,15 öre i påslag låter mycket, men elmarknaden har varit onormal i höst. Men du borde ju absolut kunna be dem om en förklaring över vad som är vad. Men en sak jag funderar på är om det delvis kan vara samma sak som slår igenom hos Telge Energi, nämligen att elen är märkt med Bra miljöval och att det är en viss extra kostnad för elbolaget för det.B BSOD skrev:Greenely, oktober.
Det är väl inte omöjligt att dom väljer att gå back för att köpa i dig som kund. Tibber betalar ju 1000kr per ny kund utan krav på att man ens binder sig några månader. Dom räknar helt enkelt med att man blir kvar ett tag och inte byter allt för ofta så att dom tar igen det när fria månadsavg och rabatt på påslaget (som gäller i 12mån) löper utM Mikael 81 skrev:
De kan säkert vilja köpa mig som kund - eller ja det vet jag redan att de gör eftersom jag har gratis månadsavgift, en fast rabatt om 100 kr per månad på min rörliga kostnad och 75% rabatt på deras påslag.Attitudeswe skrev:Det är väl inte omöjligt att dom väljer att gå back för att köpa i dig som kund. Tibber betalar ju 1000kr per ny kund utan krav på att man ens binder sig några månader. Dom räknar helt enkelt med att man blir kvar ett tag och inte byter allt för ofta så att dom tar igen det när fria månadsavg och rabatt på påslaget (som gäller i 12mån) löper ut
Men om de skulle vilja subventionera ännu mer borde de väl rimligen göra det genom att ge 100% rabatt på påslaget, så att jag kan se rabatten, än att dra bort vissa av de inköpskostnader de har på ett ställe där ingen normal kund hade tänkt på att det skulle kunna finnas en rabatt.
Jag har också greenely och gjorde motsvarande uträkning på min faktura för förbrukningen under oktober. Mitt påslag landade på hela 22,2 öre!B BSOD skrev:Greenely, oktober.
Instämmer i kritiken mot deras fakturor. De redovisar inga påslag. Faktura och app säger olika saker. I greenely appen står det att mitt snittpris för oktober blev 80,78 öre/kWh inklusive moms, vilket stämmer hyffsat med min egen uträkning baserat på förbrukningsdatan från nätägaren (eon). Fakturan anger sedan att mitt snittpris är 87,50 öre/kWh exklusive moms!
Ska försöka få kontakt med supporten och be dem förklara vad påslaget beror på. Hade inte förväntat mig detta med tanke på att de på webbsidan skriver "vi tar inga marginaler på elpriset". Kan verkligen elcert, ursprungsmärkning och avgift till svenska kraftnät uppgå till 22,2 öre/kWh och hur går de andra bolagen isåfall runt med så pass mycket lägre påslag?
Jag tycker att vi konsumenter har rätt att veta vad vi betalar för. Skrev detta mail till ett gäng timprisleverantörer, återkommer när jag fått lite svar:
"Hej
Jag letar efter en elleverantör som är helt transparent med hur ni räknar ut elpriset på min faktura när jag betalar timme för timme.
Är det möjligt att få mitt individuellt uträknade timpris som en separat rad på min faktura om jag blir kund hos er? Kan ni även skicka underlag på hur ni har räknat en specifik månad om jag skulle begära det?
/Robert"
"Hej
Jag letar efter en elleverantör som är helt transparent med hur ni räknar ut elpriset på min faktura när jag betalar timme för timme.
Är det möjligt att få mitt individuellt uträknade timpris som en separat rad på min faktura om jag blir kund hos er? Kan ni även skicka underlag på hur ni har räknat en specifik månad om jag skulle begära det?
/Robert"
Hur fick du den rabatten?M Mikael 81 skrev:De kan säkert vilja köpa mig som kund - eller ja det vet jag redan att de gör eftersom jag har gratis månadsavgift, en fast rabatt om 100 kr per månad på min rörliga kostnad och 75% rabatt på deras påslag.
Men om de skulle vilja subventionera ännu mer borde de väl rimligen göra det genom att ge 100% rabatt på påslaget, så att jag kan se rabatten, än att dra bort vissa av de inköpskostnader de har på ett ställe där ingen normal kund hade tänkt på att det skulle kunna finnas en rabatt.
De ringde upp mig med ett bra erbjudande. Och jag tror inte att jag är ensam om att ha fått det, men det är säkert för att jag har varit kund hos dem tidigare som jag fanns i deras listor. Men det känns som att det är lättare att få en bra deal när det är deras säljare som ringer upp mig än när det är jag som kontaktar dem.tveksamt skrev:
Verkligen!M Mikael 81 skrev:De ringde upp mig med ett bra erbjudande. Och jag tror inte att jag är ensam om att ha fått det, men det är säkert för att jag har varit kund hos dem tidigare som jag fanns i deras listor. Men det känns som att det är lättare att få en bra deal när det är deras säljare som ringer upp mig än när det är jag som kontaktar dem.
Man får väl bli kund en liten stund, avsluta det och vänta på ett bra erbjudande.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Uppdatering om någon är intresserad:R robban1989 skrev:Jag tycker att vi konsumenter har rätt att veta vad vi betalar för. Skrev detta mail till ett gäng timprisleverantörer, återkommer när jag fått lite svar:
"Hej
/Robert"
Luleå Energi och Svea Solar har svarat att dom inte kan visa hur dom har räknat ut vårat elpris.
Karlstads Energi får 10/10 i betyg på deras svar:
Priser inklusive moms 25%:
Fast avgift 24kr/mån
Energiavgift xxx öre/kWh
Ursprungsmärkt el 6 öre/kWh
SVK grundavgift 1,16 öre/kWh
Elcertifikatsavgift 0,15 öre/kWh
Påslag 1,25 öre/kWh
Känns som att man kommer att byta till Karlstads Energi i framtiden om man ska ha timprisavtal.
Ja, det är en tydligare redovisning! Frågan är bara om "energiavgift" är samma som det viktade spotpriset eller om det ligger saker inbakat där.R robban1989 skrev:Uppdatering om någon är intresserad:
Luleå Energi och Svea Solar har svarat att dom inte kan visa hur dom har räknat ut vårat elpris.
Karlstads Energi får 10/10 i betyg på deras svar:
Priser inklusive moms 25%:
Fast avgift 24kr/mån
Energiavgift xxx öre/kWh
Ursprungsmärkt el 6 öre/kWh
SVK grundavgift 1,16 öre/kWh
Elcertifikatsavgift 0,15 öre/kWh
Påslag 1,25 öre/kWh
Känns som att man kommer att byta till Karlstads Energi i framtiden om man ska ha timprisavtal.