JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Rapport för Tibber och november:
Pris med ”påslag”: 154,19 öre/kWh
Pris enligt Timpriskollen: 145,60 öre/kWh
Påslag därmed: 8,59 öre/kWh
Inkl moms antar jag? Då kan jag väl återkomma med mina siffror från Vattenfall också då.

Edit: Var visst exkl moms för JanneJanne123, så jämförelsen nedan stämmer inte.

Timpriskollen: 98,88 öre/kWh inkl moms (79,10 exkl)
Pris Vattenfall: 100,6 öre/kWh inkl moms (80,48 exkl)
Redovisade handelsavgifter Vattenfall: 1,73 öre/kWh inkl moms (1,38 exkl)
Det stämmer alltså förutom avrundningsfelet med skillnaden mellan Timpriskollen timpris och Vattenfalls fakturerade "elpris".

För en korrekt jämförelse med Tibber får man sedan lägga på Elcertifikat på 1,75 öre inkl moms (som ingår i Tibbers 8,59 öre) och Vattenfalls "påslag" på 7,5 öre inkl moms. Så totalt påslag Tibber 8,59 vs. Vattenfall 10,98.

Sedan går det förstås att komma billigare undan hos Vattenfall med rabatter. Så min totala kWh-kostnad på fakturan är 103,23 öre/kWh inkl moms när allt inkl månadsavgiften är inräknad. (dvs ett påslag på 2,63 öre).
 
Redigerat:
JanneJanne123
M Mikael 81 skrev:
Inkl moms antar jag? Då kan jag väl återkomma med mina siffror från Vattenfall också då.

Timpriskollen: 98,88 öre/kWh inkl moms (79,10 exkl)
Pris Vattenfall: 100,6 öre/kWh inkl moms (80,48 exkl)
Redovisade handelsavgifter Vattenfall: 1,73 öre/kWh inkl moms (1,38 exkl)
Det stämmer alltså förutom avrundningsfelet med skillnaden mellan Timpriskollen timpris och Vattenfalls fakturerade "elpris".

För en korrekt jämförelse med Tibber får man sedan lägga på Elcertifikat på 1,75 öre inkl moms (som ingår i Tibbers 8,59 öre) och Vattenfalls "påslag" på 7,5 öre inkl moms. Så totalt påslag Tibber 8,59 vs. Vattenfall 10,98.

Sedan går det förstås att komma billigare undan hos Vattenfall med rabatter. Så min totala kWh-kostnad på fakturan är 103,23 öre/kWh inkl moms när allt inkl månadsavgiften är inräknad. (dvs ett påslag på 2,63 öre).
Det är ex moms, men det gäller el förbrukad under november, som då faktureras på decemberfakturan. Vattenfalls publicerade snittpris blev 159,72 under samma period.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är ex moms, men det gäller el förbrukad under november, som då faktureras på decemberfakturan. Vattenfalls publicerade snittpris blev 159,72 under samma period.
Mina siffror är också för november. Och också timprissiffror. Så då blir det 10,74 öre inkl moms omkostnader för Tibber då? Att jämföra med 10,98 öre inkl moms för omkostnader och påslag hos Vattenfall med mina timsiffor - före rabatter.

Enligt Timpriskollen var det viktade spotpriset för SE4 155 öre inkl moms. Vattenfall redovisar ett rörligt elpris inkl elcert och påslag på 165,10 för SE4. Så det blir väl då 10,10 öre totalt påslag för Vattenfall för SE4 för rörligt pris. Har inte tittat på SE3, men så mycket ska det väl inte skilja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.