Vet inte om det finns nyare tester men känner till flera som haft stora bekymmer med Marbodals luckor. Även luckor av MDF som är kantade med tjockare list av massivträ.
Edit: Kollade lite på Marbodals hemsida. Ingen som helst info om material och ytbehandling för lucka "Arkitekt" som testet gällde. Inger inget större förtroende.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, då är väl jag ett av svinen.
Vårt kök, byggt år 2010, är byggt helt med IKEAs skåp och dörrar.
Funkar utmärkt och är snyggt. Ingen har klagat på att det ser sunkigt ut.

Och det ni, eller "redaktören", kallar platsbyggt, är ju inte det.
De detaljerna är tillverkade på ett annat snickeri eller en annan fabrik än IKEAs bara.
Men byggt på plats? Knappast!
Det är en annan sak, att sätta svindyra frontar på ett billigt kök är något helt annat.
 
BirgitS
hscn hscn skrev:
Att välja Marbodal före IKEA verkar inte vara någon jättebra idé. Kantsvällda luckor är riktigt sunkigt.
[länk]
Ska man utgå från det testet kan man ju i så fall säga att trasiga gångjärn i ett kök från Ikea ser riktigt sunkigt ut.

Men det är bara en lucka från varje tillverkare som har testats och det säger ju inte så mycket om tålighet mot ånga och slag för andra av tillverkarens luckor.
 
Med trasiga gångjärnsinfästningar (som det handlade om) är det närmast obrukbart, dock inträffar inte detta utan ett visst våld.
Att luckor inte tål normal användning av vatten i ett kök tycker jag är värre.
Marbodal kan naturligtvis ha bättre luckor idag men den usla informationen på hemsidan inbjuder inte till att chansa.
 
  • Gilla
Willbob
  • Laddar…
BirgitS
hscn hscn skrev:
Att luckor inte tål normal användning av vatten i ett kök tycker jag är värre.
Testet gällde 65-gradig ånga så man kan ju se till att inte öppna diskmaskinsluckan innan den har svalnat och inte låta vattenkokaren stå rakt under överskåpet utan framför, så med "normal" användning så är det inte ett problem med Marbodal-luckan.

Alltså testet går ut på att kolla vad som händer när man brukar köket på ett sätt som inte är helt lämpligt.

Marbodal vill ju att man ska komma och träffa deras säljare förstås.

Jag har ingen erfarenhet av Marbodal mer än att jag köpte ett städskåp från dem på 90-talet och det skåpet såg fortfarande bra ut efter mer än 15 år då vi flyttade. Men jag är inte ute efter att göra reklam för Marbodal för jag är säker på att det finns problem med deras kök också. Precis som med Ikeas Faktum där släktingar satte in två sådana och båda hade fuktskadade diskbänksstommar där det svällt efter 5 år. (2011 var det fortfarande Faktum.)
 
Mats-S John Smith skrev:
Om man som vi räknar med att köket ska hålla i 20 år, så är det inga "pärlor för svinen" att välja bort IKEA, prisskillnaden blir marginell om man slår ut det över tiden.
Vårt IKEA-kök är snart 10 år, och är som nytt. Kommer absolut att hålla i 50 år.

Mats-S John Smith skrev:
"Felet" dvs begränsningen med IKEA:s kök är att dom har väldigt snålt med olika färger på luckorna, men visst, gillar man vitt "kontorsmiljö" så...
Det finns väl massor med färger?
Vi valde "Ädel" vitlaserad björkfaner när vi byggde för 10 år sedan:
Vitlaserade björkfaner köksskåp från IKEA med frostat glas och rostfria handtag, i gott skick trots åldern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IKEA-köksluckor i vitlaserad björkfaner med silverhandtag mot träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förresten, har aldrig jobbat i ett vitt kontor.
Det är ju obduktionssalar som brukar vara vita :confused:

(PS Fläckarna på bilderna är inte på luckorna, utan i kamerans bildcensor)
 
BirgitS
Just den bilden är ju rätt avskräckande, det är nog ytterst få som vill ha luckor som varierar så mycket i färg.

Ikea verkar just nu ha 27 köksserier, varav flera är vita, flera grå, flera svarta så jag tycker inte det blir särskilt många färger eller luckutseenden att välja på.
 
  • Gilla
Napapijri och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt IKEA-kök är snart 10 år, och är som nytt.
Det finns väl massor med färger?
Ja massor. Kan du hjälpa mig att räkna färgerna stommarna finns i?

Även om stommarna håller bra ändras stilar och teknik.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just den bilden är ju rätt avskräckande, det är nog ytterst få som vill ha luckor som varierar så mycket i färg.

Ikea verkar just nu ha 27 köksserier, varav flera är vita, flera grå, flera svarta så jag tycker inte det blir särskilt många färger eller luckutseenden att välja på.
90% av alla kök som säljs är vita med svart bänkskiva och rostfria vitvaror. Oavsett vilken tillverkare de kommer från. Därmed ganska säkert kort att ha en del vita luckor. Konkurrenterna har inte fler färgglada luckor direkt.
 
tttomten TomasJor skrev:
Självklart ska man ta sin med sin arbetstid, tex att skruva ihop stommarna mm. men vad är det för körning du menar?
Körning t.o..r. IKEA med förhoppningsvis alla grejor första gången. Misstänker att det blir lite mer körning om man ska hiva ut gamla luckor och/eller stommar.
 
Vi köpte kök av åraslöv. Det man måste komma ihåg är att Marbodal mfl inte är platsbyggda kök. Platsbyggt innebär enligt mig iallafall att varje skåp kan byggas på mm till det utrymme de ska sitta i. Det blir inga passbitar. De caddar allt åt dig. Stommarna är inte av spån eller mdf utan massivt trä. Och det är inte enormt dyrt jämfört med tex Ballingslöv... Tror många mindre snickerier ligger i ungefär samma prisklass...

Jag har varit med och satt Ikea kök i det hus vi bor i på somrarna. Det är helt ok kök. Men jag tycker inte man kan jämföra ikea med finare luckor med ett massivt trä platsbyggt. Jag har sett bilder på shakerstil kök med ikeastommar och innanförliggande luckor. Kudos till de som lyckas bygga detta själva men det blir inte platsbyggt dock ofta jäkligt snyggt.
 
BirgitS
F falkn skrev:
90% av alla kök som säljs är vita med svart bänkskiva och rostfria vitvaror. Oavsett vilken tillverkare de kommer från. Därmed ganska säkert kort att ha en del vita luckor. Konkurrenterna har inte fler färgglada luckor direkt.
Naturligtvis så har alla tillverkare en hel del vita luckor. När jag tittar på Järfälla köks inspirationsbilder så kan jag se grågrönt, beige, mörkare blågrönt, rödlila, ljusgrönt, viss skillnad mot Ikeas där det är gråskala plus mörkgrönt och brunt. Faktum är att du kan få luckorna lackade i vilken NCS-färg som helst hos Järfälla kök. Dessutom kan du få vanliga, infällda (shaker) och överfalsade luckor. För vanliga luckor kan man välja på tre olika infällda grepp, två olika sorters kanter och infräst mönster. Om man inte gillar de mönster som redan finns kan man själv rita ett.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Körning t.o..r. IKEA med förhoppningsvis alla grejor första gången. Misstänker att det blir lite mer körning om man ska hiva ut gamla luckor och/eller stommar.
Oberoende av leverantör så måste du ju planera, förstår inte alls varför du skulle åka fler gånger till Kamprads paradis jämfört med någon annan, du behöver ju inte åka dit.
Medger dock att det blir mer kartongskräp men å andra sidan blir det mindre plastskräp, men tror inte det var detta du menade?
Beställ hemkörning med inbärning så är allt på plats.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Oberoende av leverantör så måste du ju planera, förstår inte alls varför du skulle åka fler gånger till Kamprads paradis jämfört med någon annan, du behöver ju inte åka dit.
Medger dock att det blir mer kartongskräp men å andra sidan blir det mindre plastskräp, men tror inte det var detta du menade?
Beställ hemkörning med inbärning så är allt på plats.
Exemplet gällde att du hämtar själv på IKEA och mitt påpekande gällde att man inte ska glömma dessa poster. Naturligvis kan man köra fram och tillbaka till ngn annan leverantör också, men min point var att det ska med i en jämförelse. Inget annat.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Ja massor. Kan du hjälpa mig att räkna färgerna stommarna finns i?
Stommarna syns ju inte med utanpåliggande luckor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.