Nissens Nissens skrev:
För en tekniskt okunnig och ointresserad är det knappast simpelt. Att förra ägaren skulle lämna ut lösenord till sitt wifi är inte självklart, och om man byter det på sin egna router så får man ju ändra det på alla andra enheter man redan har…

Osmidigt är ordet.
För en tekniskt okunnig och ointresserad är ju Plejd också illa.
Må så vara att det inte behövs någon återställning för att ta över systemet, men vad är det som säger att personen som flyttar in vill ha just ditt schema för belysning?
Den som flyttar in måste hur som helst in och kludda med systemet för att det ska funka som den vill ha det (eller inte ha det). I fallet Plejd skulle det dessutom då (om jag förstått dig rätt) vara omöjligt om Plejd går i konkurs, då kan man inte konfigurera om systemet alls.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
tveksamt tveksamt skrev:
Må så vara att det inte behövs någon återställning för att ta över systemet, men vad är det som säger att personen som flyttar in vill ha just ditt schema för belysning?
Den som flyttar in måste hur som helst in och kludda med systemet för att det ska funka som den vill ha det (eller inte ha det). I fallet Plejd skulle det dessutom då (om jag förstått dig rätt) vara omöjligt om Plejd går i konkurs, då kan man inte konfigurera om systemet alls.
Nu glömmer du att Nissens behov är "the golden sample" för hemautomation. Om du inte vill ha det precis så så ska du inte ha någon hemautomation alls 😁

I övrigt håller jag med dig helt. Och det jag skrev ovan kanske var ironiskt ;)

• Gilla
  • Haha
Bangan och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
men vad är det som säger att personen som flyttar in vill ha just ditt schema för belysning?
Fast den "problematiken" finns ju med precis alla konfigurerbara system. Ser man det som ett problem är ju även ett dumt ljusrelä ett problem. Det finns ju inget som säger att den nivå som tänder ljuset vid skymning är den nivå en köpare tycker är rätt. Så fort det finns något som på något sätt är konfigurerbart finns ju alltid "risken" att en köpare anser att det bör konfigureras på annat sätt, med de problem/svårigheter det kan medföra.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, att ladda ner en app och knacka in en kod är ju ingenting jämfört med det du beskrev.

Och det är ju klassiskt argument med konkurs, risken för det lär vara ytterst liten de närmaste åren med tanke på den tillväxten de har. Rätt långsökt.

Nissens
R RoAd skrev:
Nu glömmer du att Nissens behov är "the golden sample" för hemautomation. Om du inte vill ha det precis så så ska du inte ha någon hemautomation alls 😁

I övrigt håller jag med dig helt. Och det jag skrev ovan kanske var ironiskt ;)
Detta är rent struntprat. Det funkar inte att höja sig själv genom att skriva strunt om andra.

Att försöka friskriva dig med att det var ”ironiskt” är billigt.

B
S sebastiannielsen skrev:
Simpelt: Du ber förra ägaren om SSID och wifi-lösenord.

Du ställer in din egna router att ha samma SSID och wifi-lösenord som förra ägaren.
Därefter kommer alla shellypuckar och shellyenheter lista sig i DHCP list.

Anslut till var och en, och välj "Factory reset" i huvudmenyn.

Sedan byter du SSID och wifi-lösenord till ditt egna som du vill ha på din router.
Anslut nu till varje shelly-puck's factory SSID (är typ shelly1-ED45FCE35BA0) (enhetstyp + macadress), därefter går du in i Internet and Security, väljer Wifi Client, och fyller i ditt SSID och lösenord.

Extremt simpelt och du äger hela systemet själv. Ingen, inte ens shelly, kan stänga ner eller göra några ändringar i ditt system. Efter factory reset så finns garanti att inte den gamla ägaren kan pilla.
Inga supportärenden eller lösenord eller sådant behövs för att "ta över" ett begagnat system.

Skulle förra ägaren vägra ge dig SSID och lösenord, så kan man factoryresetta manuellt, på vissa med strömbrytaren, och på vissa måste du då öppna upp dosan i väggen och trycka in en resetknapp på själva shellypucken med en nål i typ 30 sekunder.

Installerar man Shelly i en bostad är det lämpliga att man faktiskt skriver ner alla puckar man har, dess MAC-adress, samt även vilket SSID och lösenord man har på ett papper, som sedan nya ägaren kan ta över, dvs ha i "huspärmen".
Alfredo Alfredo skrev:
Vad du krånglar till det. Det handlar ju bara om ett tillfälligt wifinät för att komma åt puckarna för att fabriksåterställa dem. Det wifinätverket kan man exempelvis skapa via "internetdelning" på en telefon eller på annat tillfälligt sätt. Det handlar ju inte om att permanent ändar sina vanliga nätverk.
Bara för information, det finns inget behov av att återställa Shelly-puckar och det går att byta WiFi för alla enheter samtidigt med några val i appen.

B bygges skrev:
Bara för information, det finns inget behov av att återställa Shelly-puckar
Fast som ny ägare kan det kanske kännas skönt att starta från ett nolläge.

B bygges skrev:
det går att byta WiFi för alla enheter samtidigt med några val i appen.
Fast det förutsätter väl att man kan kontakta en puck via WiFi, antar jag?

B
Alfredo Alfredo skrev:
Fast som ny ägare kan det kanske kännas skönt att starta från ett nolläge.

Fast det förutsätter väl att man kan kontakta en puck via WiFi, antar jag?
I mitt perspektiv skulle jag känna att det var mycket att stå i vid ett husköp och att börja med belysning i ett hus i noll-läge, eventuellt där saker inte fungerar som det ska, skulle inte jag vilja göra. Jag skulle prata med förra ägaren och höra mig för om det vid övertagande av smart belysning finns överdriven automatisering. Och jag tycker det är förra ägarens ansvar att inte ha en massa konstigheter aktiverat vid försäljning. Är det bara solnedgång/soluppgång och att en puck aktiverar en annan puck där armatur saknar tändtrådar/strömställare (ex utebelysning) är det mer än ok. Generellt anser jag puckar bli en del av husets funktionalitet/fasta installation på samma sätt som elcentral och kabeldragning, medan typ IKEA lampor är något helt annat tillfälligt.

Ja men också här måste det finnas lite rimlighet, som jag skrivit tidigare hade jag blivit fly förbannat om förra husägaren vid försäljning för X miljoner river ut all hårdvara och lämnar huset ej funktionellt. Om man som fg ägare är ångestfylld över att ha kvar det föregående SSID/lösenord på WiFi så får man väl göra om konfigurationen åt den nya ägaren med något nytt SSID/lösenord innan man lämnar huset.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bygges skrev:
I mitt perspektiv skulle jag känna att det var mycket att stå i vid ett husköp och att börja med belysning i ett hus i noll-läge, eventuellt där saker inte fungerar som det ska, skulle inte jag vilja göra.
Jag håller helt och fullt med! Jag framförde bara ett argument för varför någon kunde vilja "resetta allt". Jag påstod inte att det var nödvändigt, lämpligt eller stod högt upp på priolistan.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast den "problematiken" finns ju med precis alla konfigurerbara system. Ser man det som ett problem är ju även ett dumt ljusrelä ett problem. Det finns ju inget som säger att den nivå som tänder ljuset vid skymning är den nivå en köpare tycker är rätt. Så fort det finns något som på något sätt är konfigurerbart finns ju alltid "risken" att en köpare anser att det bör konfigureras på annat sätt, med de problem/svårigheter det kan medföra.
Absolut!
Det är bara Nissens som inte vill kännas vid det, där verkar det vara ett problem att inställningar behöver justeras för alla andra system, för Plejd är detta ingen större grej dock.
Nissens Nissens skrev:
Nja, att ladda ner en app och knacka in en kod är ju ingenting jämfört med det du beskrev.

Och det är ju klassiskt argument med konkurs, risken för det lär vara ytterst liten de närmaste åren med tanke på den tillväxten de har. Rätt långsökt.
Du menar att om jag laddar ner en app och knappar in en kod så fungerar sedan hela plejdsystemet så som jag önskar det och inte som tidigare ägaren vill.? Spännande!
Hur vet systemet vad jag vill?
Eller menar du egentligen att jag ska ladda ner en app, knappa in en kod, sedan själv konfigurera om hela systemet så att det gör som jag vill? Med andra ord ungefär precis samma sak som för de övriga systemen.
Med nackdelen då att jag måste ha tillgång till plejds moln för att göra det. Annars är det helt omöjligt.

Skit samma med deras konkurs, det räcker med att de får ett avbrott i sin tjänst eller att jag får ett i min.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller helt och fullt med! Jag framförde bara ett argument för varför någon kunde vilja "resetta allt". Jag påstod inte att det var nödvändigt, lämpligt eller stod högt upp på priolistan.
Kul att det går att vara överens i detta ämne med samma polaritet som Israel-Palestina konflikten.

Jag håller med Nissen om att WiFi är suboptimalt, men detta ur teknisk synvinkel så som kanalbredd och icke-överlappande kanaler, räckvidd etc. Just inloggningsbiten är ett relativt litet hinder som delas av alla möjliga moderna fasta hemprodukter som smarta lås, värmepumpar, golvvärme, laddbox, övervakningskameror och videoringklocka, vitvaror samt belysningspuckar inklusive Plejd. Det gäller både nätverksåtkomst och kontoinloggning.

För Shellys del tror/hoppas jag WiFi-besvären snart är ett minne blott med den uppgraderade ESP32-H2 och stöd för Thread. Då kommer det räcka med en border router på samma sätt som Plejd Gateway.

• Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
kan man styra Shelly på distans?

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Paul1040 Paul1040 skrev:
kan man styra Shelly på distans?
Ja. Via deras molntjänst bland annat.

Redigerat:
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
hur kan man styra Shelly med Apple Home?

Är det inte nåt av dessa system där man kan sätta upp en egen server istället för deras div molntjänster och därmed få full kontroll inkl fjärracess om man så vill?
Jag må kallas bakåtsträvare/paranoid eller vad fan som helst, men mitt förtroende för "molntjänster" när det gäller viktiga/kritiska tjänster är noll!

Jag skulle vilja ha ett bra Scada-system som rullar på egen server som kontrollerar allt.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.