B
X xLnT skrev:
Det handlar om att dra slang+två ledare mellan flera knappar för att få till korskoppling. Vem gör det idag istället för att sätta en enhet bakom knappen i stället?
Ska man hårdra det behöver man väl inte lampknappar heller, möjligen någon central. Varför ska man släcka i badrummen? Ett normalstort badrum med 4 spottar och 2 spegellampor kostar kanske 100 kr om året att ha på dygnet runt.

S sjoelund skrev:
Behövs bara 1 ledare mellan knapparna och fas till dem (som kan dras annan väg) om du har fjädrade knappar. Men du behöver ju ändå dra sladd till den andra om du inte vill byta batteri i hela kåken ett par gånger om året, så kostnaden är ju inte jättestor (beror så klart på avstånd med trapp/korskoppling). Ibland blir kostnaden noll för det ändå var det smidigaste sättet att dra mellan de två knapparna...
Jag vet inte hur ditt hus ser ut, men när jag byggde mitt så drog jag från centralen till takdosa i varje rum och spred det sedan därifrån till uttag/brytare.
Mycket smidigare att sätta dosa än att dra massa extra kabel (via takdosan 2ggr).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B bygges skrev:
Ska man hårdra det behöver man väl inte lampknappar heller, möjligen någon central. Varför ska man släcka i badrummen? Ett normalstort badrum med 4 spottar och 2 spegellampor kostar kanske 100 kr om året att ha på dygnet runt.
Varför ska man behöva hårdra det?

B bygges skrev:
Är väl ganska dumt att idag ersätta tändtrådar med neutralledare och sätta puckar i ett helt hus med de system som figurerar i denna tråd. Även om t.ex. Plejd, Shelly och Schneider fungerar lokalt så kan man nog knappast räkna med att det går att köpa nya puckar eller använda/ladda ned deras appar om 10 år om de går i konkurs i dag. I sådana fall känns väl Schneider som det säkraste kortet.
Om tex Zigbee blir föråldrat så fungerar det ändå tills man väljer att uppgradera. Då byter man bara puckar o övriga enheter. Hur tänkte du, ska vi alltid ha elsystem som på 1900-talet?

S sjoelund skrev:
Behövs bara 1 ledare mellan knapparna och fas till dem (som kan dras annan väg) om du har fjädrade knappar. Men du behöver ju ändå dra sladd till den andra om du inte vill byta batteri i hela kåken ett par gånger om året, så kostnaden är ju inte jättestor (beror så klart på avstånd med trapp/korskoppling). Ibland blir kostnaden noll för det ändå var det smidigaste sättet att dra mellan de två knapparna...
Batteri? Man kan ju ha batterknappar men oftast finns det ju ett eluttag under de ställen man ändå vill ha en knapp på så då tar man förstås "kraft" där.

B
X xLnT skrev:
Varför ska man behöva hårdra det?
Du skrev att man inte sätter slang och tändtrådar längre, är det så? I de flesta nyproduktioner jag varit i verkar det vara traditionella strömställare etc. Jag vet inte själv vad som är helt bra eller dåligt i detta. Klart att köper man ett nytt hus och det totalt sett blir billigare avseende material/arbete för alla att sätta puckar och skippa tändtrådarna så får man väl tacka och ta emot och hoppas puckarna man fått håller och att appar etc går att ladda ned i några år. Samtidigt, om man ändå är inne på detta spår, vad ska man ha strömställare på väggar till överhuvudtaget, min utomhusbelysning tänds enligt solnedgång/soluppgång, huset tänds när jag kommer hem, badrum får vara på mest hela tiden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B bygges skrev:
Du skrev att man inte sätter slang och tändtrådar längre, är det så? I de flesta nyproduktioner jag varit i verkar det vara traditionella strömställare etc. Jag vet inte själv vad som är helt bra eller dåligt i detta. Klart att köper man ett nytt hus och det totalt sett blir billigare avseende material/arbete för alla att sätta puckar och skippa tändtrådarna så får man väl tacka och ta emot och hoppas puckarna man fått håller och att appar etc går att ladda ned i några år. Samtidigt, om man ändå är inne på detta spår, vad ska man ha strömställare på väggar till överhuvudtaget.
Tja, man kanske inte gillar närvarosensorer precis överallt. Men det kanske kommer att bli std framöver. Eller röstkommando (ej via google dock..)

B
K karlmb skrev:
Tja, man kanske inte gillar närvarosensorer precis överallt. Men det kanske kommer att bli std framöver. Eller röstkommando (ej via google dock..)
Tycker det fungerar bra med närvaroidentifiering via mobilen (geolocation) i Google Home.

X xLnT skrev:
Jag vet inte hur ditt hus ser ut, men när jag byggde mitt så drog jag från centralen till takdosa i varje rum och spred det sedan därifrån till uttag/brytare.
Mycket smidigare att sätta dosa än att dra massa extra kabel (via takdosan 2ggr).
Jag har betong i huset. Inga dosor i taket (bara ingjutna rör; ingenting som kan kopplas vid uttagen).

B bygges skrev:
Du skrev att man inte sätter slang och tändtrådar längre, är det så? I de flesta nyproduktioner jag varit i verkar det vara traditionella strömställare etc. Jag vet inte själv vad som är helt bra eller dåligt i detta. Klart att köper man ett nytt hus och det totalt sett blir billigare avseende material/arbete för alla att sätta puckar och skippa tändtrådarna så får man väl tacka och ta emot och hoppas puckarna man fått håller och att appar etc går att ladda ned i några år. Samtidigt, om man ändå är inne på detta spår, vad ska man ha strömställare på väggar till överhuvudtaget, min utomhusbelysning tänds enligt solnedgång/soluppgång, huset tänds när jag kommer hem, badrum får vara på mest hela tiden.
Så vart vill du komma? Elnätet blir enklare med fjärrstyrda brytare o dimmers helt enkelt.

B bygges skrev:
Vi har pratat om korskopplingar, mellan brytare/puck och lampa går det såklart tändtråd.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har betong i huset. Inga dosor i taket (bara ingjutna rör; ingenting som kan kopplas vid uttagen).
Puckarna är väldigt små idag. De får plats i en kåpa för hängande lampa, eller i en armatur typ plafond.

B bygges skrev:
så kan man nog knappast räkna med att det går att köpa nya puckar eller använda/ladda ned deras appar om 10 år om de går i konkurs i dag.
Baserar man sitt system på öppna standarder så kan man absolut räkna med att det går att komplettera och hantera fullt ut om 10 år även om tillverkaren försvunnit.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Puckarna är väldigt små idag. De får plats i en kåpa för hängande lampa, eller i en armatur typ plafond.
Vad vore poängen att sätta en puck i kåpan? Om du vill ha ZigBee där uppe vore det enklare att ha en Zigbee-plafond eller -lampa.

I mina plafonder får de inte plats. De är tunnare än de minsta puckarna jag har.

B
X xLnT skrev:
Vi har pratat om korskopplingar, mellan brytare/puck och lampa går det såklart tändtråd.
Missade, men det behöver dock inte såklart vara tändtråd mellan strömställare och lampa utan det går att ha ex plejd ext-01 eller plejd trådlös tryckknapp eller shelly plus i4 som trådlöst styr andra puckar vid kopplingsdosa till belysning eller i elcentral.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.