44 283 läst · 424 svar
44k läst
424 svar
Jämförelse: Plejd, Wiser och Shelly – styrkor och svagheter
Varför väljer du att aktivt feltolka allt som skrivs? Givetvis kan Shellypuckar styra varandra.Nissens skrev:
För sista gången:
Frågan handlar om vad som händer om Wifi är otillgängligt och då kommer alla Shellypuckar kopplade direkt till en Strömbrytare och lampa att fungera som vanligt.
Jag skulle säga att det är nog väldigt vanligt att du trådlöst styr lampor. Jag har flera såna hemma.B bygges skrev:För mig är lokal styrning med påslagen blåtand på en telefon max 10 meter ifrån, för att ex aktivera scener, inte 100 %. För "100%" funktionalitet krävs Gateway. Här får du nog acceptera att det kan finnas olika syn på vad "100%" är när det gäller ett smart system.
Det som är irriterande med din argumentation är att du driver ett klart ovanligt scenario, dvs strömställare A med lampa 1 aktiverar lampa 2 som saknar strömställare, som något normalscenario i Svenssons hem. Jag har aldrig stött på denna konfiguration hos någon annan, förutom hos mig själv, genom 2 st Shelly. Svar ja, denna automation fungerar inte när router saknas. Det skulle inte fungera med Plejd heller då blåtand inte penetrerar de material där koppling för lampa2 är. Hur många hem har du stött på där denna typ av automation är standard och där allt fallerar i huset för att routern går ned? I stort sett alla hus har tändtrådar till belysning och då fungerar en Shelly precis som Plejd lokalt för den lampan, utan router.
Flera bekanta likaså.
Det är ju halva poängen med detta, att du slipper korskoppla och dra flera tändtrådar.
Där ser man, jag menar puckar har ju endast funnits spritt i ett par års tid men utvecklingen har gått fort då. Själv har jag inte stött på det hos "normala" användare.X xLnT skrev:
Du kanske skulle testa att läsa tråden.useless skrev:
Jag påstod att Shelly tappar funktionalitet om wifi försvinner som tex vid ägarbyte av en bostad.
Då fick jag mothugg och fick veta att så är det inte alls. Nu kommer du och påstår att jag hade rätt, men kritiserar mig för det. Rätt märkligt.
Ja, och jag har aldrig någonsin påstått något annat. Däremot påstod jag att kommunikationen mellan shellypuckarna försvinner när wifi faller bort, vilket får konsekvenser.useless skrev:
Så, i praktiken håller du med mig och inte den som sade emot mig då?
Det hade underlättat om man läser innan man kommenterar. 🙄
Jag har shelly och bytte nyss rauter pga åska. Det är bara att nollställa Shellby-pucken och ställa in den mot nya rautern eller mesh nätet som jag har idag. Den elektriska inkoppling är så klart intakt och har inget med saken att göra.Nissens skrev:Du kanske skulle testa att läsa tråden.
Jag påstod att Shelly tappar funktionalitet om wifi försvinner som tex vid ägarbyte av en bostad.
Då fick jag mothugg och fick veta att så är det inte alls. Nu kommer du och påstår att jag hade rätt, men kritiserar mig för det. Rätt märkligt.
Ja, och jag har aldrig någonsin påstått något annat. Däremot påstod jag att kommunikationen mellan shellypuckarna försvinner när wifi faller bort, vilket får konsekvenser.
Så, i praktiken håller du med mig och inte den som sade emot mig då?
Det hade underlättat om man läser innan man kommenterar. 🙄
Pucken behöver inte nollställas, använd istället samma SSID & lösen som i förra routern.H H-Thomasson skrev:
Du har inte heller läst tråden förstår jag.H H-Thomasson skrev:
Scenariot var att säljaren har lämnat huset till köparen och tagit med sig sin router. Köparen är tekniskt okunnig. Det betyder att det du just skrev är rena kinesiskan för den personen.
Poängen är att dessa systemen inte är för alla.
Here we go again. Den husägaren som inte klarar logga in eller ändra något i sin router klarar nog inte av och bryr sig inte om någon form av hemautomation heller. Jag tror inte du ska oroa dig över det här.Nissens skrev: