Nissens Nissens skrev:
Då har ju Shelly större begränsningar än jag trodde. Jag trodde att en shellypuck normalt kunde kommunicera med andra Shellypuckar och aktivera utgångar på dem, och att den kommunikationen försvinner om man tar bort routern. Men då trodde jag fel, bra att lära sig något nytt.
Varför väljer du att aktivt feltolka allt som skrivs? Givetvis kan Shellypuckar styra varandra.
För sista gången:
Frågan handlar om vad som händer om Wifi är otillgängligt och då kommer alla Shellypuckar kopplade direkt till en Strömbrytare och lampa att fungera som vanligt.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
För mig är lokal styrning med påslagen blåtand på en telefon max 10 meter ifrån, för att ex aktivera scener, inte 100 %. För "100%" funktionalitet krävs Gateway. Här får du nog acceptera att det kan finnas olika syn på vad "100%" är när det gäller ett smart system.

Det som är irriterande med din argumentation är att du driver ett klart ovanligt scenario, dvs strömställare A med lampa 1 aktiverar lampa 2 som saknar strömställare, som något normalscenario i Svenssons hem. Jag har aldrig stött på denna konfiguration hos någon annan, förutom hos mig själv, genom 2 st Shelly. Svar ja, denna automation fungerar inte när router saknas. Det skulle inte fungera med Plejd heller då blåtand inte penetrerar de material där koppling för lampa2 är. Hur många hem har du stött på där denna typ av automation är standard och där allt fallerar i huset för att routern går ned? I stort sett alla hus har tändtrådar till belysning och då fungerar en Shelly precis som Plejd lokalt för den lampan, utan router.
Jag skulle säga att det är nog väldigt vanligt att du trådlöst styr lampor. Jag har flera såna hemma.
Flera bekanta likaså.
Det är ju halva poängen med detta, att du slipper korskoppla och dra flera tändtrådar.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
B
X xLnT skrev:
Jag skulle säga att det är nog väldigt vanligt att du trådlöst styr lampor. Jag har flera såna hemma.
Flera bekanta likaså.
Det är ju halva poängen med detta, att du slipper korskoppla och dra flera tändtrådar.
Där ser man, jag menar puckar har ju endast funnits spritt i ett par års tid men utvecklingen har gått fort då. Själv har jag inte stött på det hos "normala" användare.

B bygges skrev:
Där ser man, jag menar puckar har ju endast funnits spritt i ett par års tid
Fast Nexa, Waveman och liknande 433 MHz tekniker har varit vanliga hos Svensson sedan förra millenniet så trådlös styrning av belysning i hemmet är ju knappast något nytt.

Om jag nu inte missförstår något.

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast Nexa, Waveman och liknande 433 MHz tekniker har varit vanliga hos Svensson sedan förra millenniet så trådlös styrning av belysning i hemmet är ju knappast något nytt.
Ja, det var roligt att kunna styra grannens belysning. Mindre roligt att hans automation släckte mina lampor ;)

• Haha
Bangan och 2 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:

Om jag nu inte missförstår något.
Aldrig stött på i normala hem.

Nissens
useless useless skrev:
Varför väljer du att aktivt feltolka allt som skrivs? Givetvis kan Shellypuckar styra varandra.
Du kanske skulle testa att läsa tråden.
Jag påstod att Shelly tappar funktionalitet om wifi försvinner som tex vid ägarbyte av en bostad.
Då fick jag mothugg och fick veta att så är det inte alls. Nu kommer du och påstår att jag hade rätt, men kritiserar mig för det. Rätt märkligt.
useless useless skrev:
För sista gången:
Frågan handlar om vad som händer om Wifi är otillgängligt och då kommer alla Shellypuckar kopplade direkt till en Strömbrytare och lampa att fungera som vanligt.
Ja, och jag har aldrig någonsin påstått något annat. Däremot påstod jag att kommunikationen mellan shellypuckarna försvinner när wifi faller bort, vilket får konsekvenser.

Så, i praktiken håller du med mig och inte den som sade emot mig då?

Det hade underlättat om man läser innan man kommenterar. 🙄

H
Nissens Nissens skrev:
Du kanske skulle testa att läsa tråden.
Jag påstod att Shelly tappar funktionalitet om wifi försvinner som tex vid ägarbyte av en bostad.
Då fick jag mothugg och fick veta att så är det inte alls. Nu kommer du och påstår att jag hade rätt, men kritiserar mig för det. Rätt märkligt.

Ja, och jag har aldrig någonsin påstått något annat. Däremot påstod jag att kommunikationen mellan shellypuckarna försvinner när wifi faller bort, vilket får konsekvenser.

Så, i praktiken håller du med mig och inte den som sade emot mig då?

Det hade underlättat om man läser innan man kommenterar. 🙄
Jag har shelly och bytte nyss rauter pga åska. Det är bara att nollställa Shellby-pucken och ställa in den mot nya rautern eller mesh nätet som jag har idag. Den elektriska inkoppling är så klart intakt och har inget med saken att göra.

B
H H-Thomasson skrev:
Jag har shelly och bytte nyss rauter pga åska. Det är bara att nollställa Shellby-pucken och ställa in den mot nya rautern eller mesh nätet som jag har idag. Den elektriska inkoppling är så klart intakt och har inget med saken att göra.
Pucken behöver inte nollställas, använd istället samma SSID & lösen som i förra routern.

H
B bygges skrev:
Pucken behöver inte nollställas, använd istället samma SSID & lösen som i förra routern.
Fungerar inte.
Det gick förr när rautern hade sämre säkerhet inbyggd i sig.

B
H H-Thomasson skrev:
Fungerar inte.
Det gick förr när rautern hade sämre säkerhet inbyggd i sig.
Hur menar du? Jag bytte från WPA2 till WPA2/WPA3-router, inga problem, ingen nollställning av puckar.

Kanske inte fungerar om puckarna är inställda på att endast prata med en router med viss MAC-address? Men det är inte på grund av bättre säkerhet i nyare WiFi.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Nissens
H H-Thomasson skrev:
Du har inte heller läst tråden förstår jag.
Scenariot var att säljaren har lämnat huset till köparen och tagit med sig sin router. Köparen är tekniskt okunnig. Det betyder att det du just skrev är rena kinesiskan för den personen.

Poängen är att dessa systemen inte är för alla.

B
Nissens Nissens skrev:
Du har inte heller läst tråden förstår jag.
Scenariot var att säljaren har lämnat huset till köparen och tagit med sig sin router. Köparen är tekniskt okunnig. Det betyder att det du just skrev är rena kinesiskan för den personen.

Poängen är att dessa systemen inte är för alla.
Here we go again. Den husägaren som inte klarar logga in eller ändra något i sin router klarar nog inte av och bryr sig inte om någon form av hemautomation heller. Jag tror inte du ska oroa dig över det här.

B bygges skrev:
Aldrig stött på i normala hem.
433Mhz puckar, eller vad har du inte stött på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.