28 880 läst · 235 svar
29k läst
235 svar
IVT svarar på ryktena om piratkopior
Ja, om det är isolerat till en liten andel av levererade pumpar, om det är ett stort utfall måste IVT gå in och förlänga garantin för att inte få negativ PR på div forum.H Harald Blåtumme skrev:Finns det någon person aktiv på detta forum som på allvar menar att det är ok att en fläktmotor på en värmepump behöver bytas ut efter endast fem år? Och att det i så fall skulle kunna behöva betalas av kunden utanför garantiåtaganden ”om man inte skött service”? Ingår service av fläktmotorns lager i denna ”obligatoriska” service, om inte så bara glöm det.
Fullkomligt bisarrt i min bok.
Hur många fläktar har havererat efter 5 år och hur många pumpar har dom sålt?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 294 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 294 inlägg
Jag kan ställa mig bakom Rkarlsson. Det är ju helt absurda påståenden och verklighetsfrånvända resonemang kring hur produktion av låg och medelvolym produkter görs.M maria01 skrev:
Gimp har en hel del vettiga inlägg på slutet!
Det är stor mängd luffare som inte förstår att det alltid finns en sannolikhet för lagerras efter fem år! Oavsett hur dyra lager man monterar in. Sannolikheten är bara olika stor. På samma sätt finns det en sannolikhet för lagerras efter 5min, och den kan va både högre och lägre. Att ett lager rasar efter fem år säger ingenting om kvaliten hos produkten.
Det kan också finnas olika mitigerande åtgärder för att hitta tidiga fel, tex en burn-in cykel som då fångar upp ursprungliga fel eller de lager som felar efter kort tid. Men det kostar pengar och måste sättas i relation till kostnad under garanti tiden. Nästan ingenting designas för att hålla till 100% under garantitiden.
Gällande garanti är det ju ett frivilligt åtagande från leverantören och villkoren för garanti är solklara! Ska leverantören börja bjussa på en massa reparationer på goodwill så kommer de behöva ta mer betalt för produkterna för att täcka det.
Precis, man måste släppa skygglapparna och tänka lite större.S swirve skrev:Jag kan ställa mig bakom Rkarlsson. Det är ju helt absurda påståenden och verklighetsfrånvända resonemang kring hur produktion av låg och medelvolym produkter görs.
Gimp har en hel del vettiga inlägg på slutet!
Det är stor mängd luffare som inte förstår att det alltid finns en sannolikhet för lagerras efter fem år! Oavsett hur dyra lager man monterar in. Sannolikheten är bara olika stor. På samma sätt finns det en sannolikhet för lagerras efter 5min, och den kan va både högre och lägre. Att ett lager rasar efter fem år säger ingenting om kvaliten hos produkten.
Det kan också finnas olika mitigerande åtgärder för att hitta tidiga fel, tex en burn-in cykel som då fångar upp ursprungliga fel eller de lager som felar efter kort tid. Men det kostar pengar och måste sättas i relation till kostnad under garanti tiden. Nästan ingenting designas för att hålla till 100% under garantitiden.
Gällande garanti är det ju ett frivilligt åtagande från leverantören och villkoren för garanti är solklara! Ska leverantören börja bjussa på en massa reparationer på goodwill så kommer de behöva ta mer betalt för produkterna för att täcka det.
Jobbar med att produktionssätta kunders produkter och möter dagligen personer hos kunderna som inte förstår vilken enorm apparat som ligger bakom en teoretisk nollfelsproduktion.
Alla vill ha en billig produkt som aldrig går sönder...
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 294 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 294 inlägg
Det märks! Jag jobbar med att konstruera elektronik från konsumentelektronik upp till flygande/militär elektronik. Mest fokus ligger hos industriell elektronik. Är även med i hela produktutvecklingsfasen och produktionssättning.Gimp skrev:
För det militära/flygande elektroniken tar vi i så vi skiter på oss för att saker ska hålla, men då kostar det därefter. Tex kan en skyddsdiod som i kommersiell rating kostar 3kr kosta 200kr när den genomgått screening, temp cykling och burn-in. Sen genomför vi ytterligare temp cykling och test på slutprodukt. Med ett sånt förfarande skulle en lvvp kosta kanske 2 miljoner.
Det är väl irrelevant, det finns en serviceplan som ska följas och tråden handlar ju om att den inte har följts.F frasen_36 skrev:
Det finns massor av servicar man får göra själv, men jag har full förståelse för att man också tvingar konsumenter till rätt kompetens.
Kolla vad div verkstäder vill hälla i för olja i Audis V10, jag har kollat och dom flesta har fel, hur tycker du att Audi ska kunna lämna garanti när bilen rasar i förtid för att en privatperson har litat på vad Mekonomen säger är rätt olja, eller "Kalles mekaniska" som köper olja från AD center som också vill sälja fel olja.
[/QUOTE]T Tullen127 skrev:
Nej, inte om man inte vet vad man gör, vilket är ganska vanligt.
Se inlägget ovan om min Audi.
Svara gärna på min fråga, vad är ditt förslag.
Hur ska en tillverkare kunna stå för garanti när dom inte kan säkerställa att servicen är rätt utförd.
Jag ger upp. Det är ok enligt er att skita i allt och ändå beklaga sig för att man sket i sitt hus =)F frasen_36 skrev:Kan inte läsa nåt direkt från IVT på sid 24 - förutom att nån skriver "ganska säkert" ..
Vad säger det egentligen?
Några lösryckta rader kopierade och inklistrade från ett påstått mail från IVT ..säger inte heller mer.
Du skriver att "folk inte är kloka här"...
Kan det vara så att folk inte är naiva här?
Rkarlsson:
Hur ska en tillverkare kunna stå för garanti när dom inte kan säkerställa att servicen är rätt utförd.[/QUOTE]
Tullen127
Då svarar jag med motpåstående:
Det kan väl inte vara nån konst för säljaren att "garantera" en funktion om man tvingar ägaren att köpa regelbundna repararationer "servicar" så många gånger som säljaren ensidigt bestämmer..
Hur ska en tillverkare kunna stå för garanti när dom inte kan säkerställa att servicen är rätt utförd.[/QUOTE]
Tullen127
Då svarar jag med motpåstående:
Det kan väl inte vara nån konst för säljaren att "garantera" en funktion om man tvingar ägaren att köpa regelbundna repararationer "servicar" så många gånger som säljaren ensidigt bestämmer..
Redigerat: