En grundfråga är: kan man vänta sig att en fläkt i en luftvärmepump håller mer än fem år? Mitt svar är ett rungande JA. Och att åtagandet givetvis inte kan vara beroende av om man gjort ditten och datten service, detta eftersom man inte servar fläktlager i dessa serviceprogram. Irrelevant med andra ord.

Som jag nämnde tidigare, har en LLVP IVT Nordic inverter, en Sharp-maskin egentligen. Från 2005, funkat perfekt i alla år utan någon som helst bekymmer, drift året runt. Så varför ska man inte vänta sig motsvarande driftsäkerhet från anläggningar från samma tillverkare som är fyrdubbelt dyrare i investeringskostnad? Var det bara ren flax att IVT i detta fall använde sig av en enormt stor Japansk tillverkare och att det var från detta min upplevelse av kvalitet och lång drifttid kommer?

Nej det behövs rejäl skärpning här, man kan inte jiddra bort detta. Gör om gör rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det märks! Jag jobbar med att konstruera elektronik från konsumentelektronik upp till flygande/militär elektronik. Mest fokus ligger hos industriell elektronik. Är även med i hela produktutvecklingsfasen och produktionssättning.
För det militära/flygande elektroniken tar vi i så vi skiter på oss för att saker ska hålla, men då kostar det därefter. Tex kan en skyddsdiod som i kommersiell rating kostar 3kr kosta 200kr när den genomgått screening, temp cykling och burn-in. Sen genomför vi ytterligare temp cykling och test på slutprodukt. Med ett sånt förfarande skulle en lvvp kosta kanske 2 miljoner.
Hmm.. jag är NPI chef på ett EMS bolag....
Hade en diskussion med en kund som jobbade med att utveckla sonden som släpptes från atmosfären och gick ner någon/några meter i berggrunden på någon planet för att ta prover, dom jobbade med härdade komponenter och helt galna kostnader.

Tillbaka till tråden, tror många behöver gå utbildning i FMEA, där inser man ganska snart att allt I livet handlar om att leva med risker och utfall.
Brukar börja FMEA arbeten med att dra en jämförelse med att gå i en trappa, hur hal är trappan, hur känns balanssinnet, hur hög är trappan och hur illa blir det om man ramlar, det blir beslutsunderlaget till att välja att hålla i räcket eller inte. Oavsett finns det alltid en risk att ramla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Som sagt: "ganska säkert..":crysmile:
Som sagt, killen har inte tittat på pumpen på 5 år. Så känns inte som något är säkert. Det säkra är att ivt hade koll på hans pump.
 
H Harald Blåtumme skrev:
En grundfråga är: kan man vänta sig att en fläkt i en luftvärmepump håller mer än fem år? Mitt svar är ett rungande JA. Och att åtagandet givetvis inte kan vara beroende av om man gjort ditten och datten service, detta eftersom man inte servar fläktlager i dessa serviceprogram. Irrelevant med andra ord.

Som jag nämnde tidigare, har en LLVP IVT Nordic inverter, en Sharp-maskin egentligen. Från 2005, funkat perfekt i alla år utan någon som helst bekymmer, drift året runt. Så varför ska man inte vänta sig motsvarande driftsäkerhet från anläggningar från samma tillverkare som är fyrdubbelt dyrare i investeringskostnad? Var det bara ren flax att IVT i detta fall använde sig av en enormt stor Japansk tillverkare och att det var från detta min upplevelse av kvalitet och lång drifttid kommer?

Nej det behövs rejäl skärpning här, man kan inte jiddra bort detta. Gör om gör rätt.
Vill du vara garanterad en fungerande fläkt efter fem år får du köpa en värmepump med garanti som är längre än fem år, och se till att uppfylla villkoren för garantin.
Därmed inte sagt att man till 90-95% sannolikhet bör kunna förvänta sig att fläkten håller fem år.
Förutom att lära sig vad en fmea är bör folk läsa en kurs i matematisk statistik.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T
R Rkarlsson skrev:
Som sagt, killen har inte tittat på pumpen på 5 år. Så känns inte som något är säkert. Det säkra är att ivt hade koll på hans pump.
Hm, killen dvs ägaren skrev efter diverse om och men att han "var ganska säker".. Inget annat vet vi.
 
T Tullen127 skrev:
Hm, killen dvs ägaren skrev efter diverse om och men att han "var ganska säker".. Inget annat vet vi.
Svaret har kundservicen på ivt. Nu lämnar jag så får ni forska själva =) Trevlig kväll.
 
S swirve skrev:
Förutom att lära sig vad en fmea är bör folk läsa en kurs i matematisk statistik.
Nej, jag tror inte att folk behöver läsa de kurser i statistik som jag undervisar på.

Mitt inlägg handlar enbart om sunt förnuft och vad jag som vanlig konsument bör förvänta mig av det jag investerar mina surt förvärvade skattade pengar i.

Ligger man som tillverkare och slirar nere på nedre gränsen av vad som kan passera som godtagbart inom garantiåtagandena är man illa ute i dagens konkurrenssituation. En spark därbak behövs för att komma på rätt köl, förstår man inte detta är företaget ute ur leken inom kort. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det märks! Jag jobbar med att konstruera elektronik från konsumentelektronik upp till flygande/militär elektronik. Mest fokus ligger hos industriell elektronik. Är även med i hela produktutvecklingsfasen och produktionssättning.
För det militära/flygande elektroniken tar vi i så vi skiter på oss för att saker ska hålla, men då kostar det därefter. Tex kan en skyddsdiod som i kommersiell rating kostar 3kr kosta 200kr när den genomgått screening, temp cykling och burn-in. Sen genomför vi ytterligare temp cykling och test på slutprodukt. Med ett sånt förfarande skulle en lvvp kosta kanske 2 miljoner.
Det märks här i tråden vilka som har erfarenhet av modern massproduktion. Jag är så gammal att jag kommer ihåg 70-talets katastrofbilar med karosseri som var genomrostade på 5 år och motorer som höll 20000 mil. Dagens bilar är så ofantligt mycket bättre. Likadant med elektronik. Men det det går inte att producera utan fel till konsumentpriser.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Nej, inte om man inte vet vad man gör, vilket är ganska vanligt.
Se inlägget ovan om min Audi.

Svara gärna på min fråga, vad är ditt förslag.
Hur ska en tillverkare kunna stå för garanti när dom inte kan säkerställa att servicen är rätt utförd.
Då svarar jag med motpåstående:
Det kan väl inte vara nån konst för säljaren att "garantera" en funktion om man tvingar ägaren att köpa regelbundna repararationer "servicar" så många gånger som säljaren ensidigt bestämmer..[/QUOTE]
Att garantera en funktion är omöjligt, men ta ansvar för att hantera ett utfall ja.

Men det är ju en balansgång som varje produktägare gör, samma med alla konsumenter, om IVT har dyr service är det väl bara att välja någon annan som lämnar samma garanti oavsett hur man använder produkten. Men knäckfrågan är ju att TS har valt att köpa en pump med en serviceplan som villkor, men sen gnäller när garantin inte gäller tätt påhejade av ett gäng på ett forum trots att ingen vet hur stort utfall vi pratar om.
Jobba gärna lite på ett förslag, det är alltid lätt att kritisera men svårt att göra bättre.
Hur ska Audi kunna lämna garanti om någon har hällt i fel olja tre oljebyten innan så att det är typ omöjligt att analysera vilken olja som användes?

Är också väldigt intresserad av vilken insikt du har i att IVT redan har tagit betalt för service, eller är det din personliga åsikt?
Jag skulle också tycka det vore bra om jag kunde köpa en ny bil och ha den i 20år och alla servicar/reparationer ingår, om den kostar lika som idag.
Men det går liksom inte att bortse från kostnadern, någon måste betala och ibland blir det orättvist.
Gillar man inte det spelet finns det andra typer av boende och ex bilägande där man betalar en fast summa per månad som utslaget blir dyrare under en livstid för 99,x% av alla personer.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nej, jag tror inte att folk behöver läsa de kurser i statistik som jag undervisar på.

Mitt inlägg handlar enbart om sunt förnuft och vad jag som vanlig konsument bör förvänta mig av det jag investerar mina surt förvärvade skattade pengar i.

Ligger man som tillverkare och slirar nere på nedre gränsen av vad som kan passera som godtagbart inom garantiåtagandena är man illa ute i dagens konkurrenssituation. En spark därbak behövs för att komma på rätt köl, förstår man inte detta är företaget ute ur leken inom kort. Så enkelt är det.
Precis, konkurrens är det det handlar om, pris/prestanda/driftsäkerhet.
Många företag (kanske typ alla) tänjer extremt mycket på alla gränser till max.
Affärsetik och ansvarskänsla finns inte längre.
 
Jag har en IVT luft/vatten från 2010 med originalfläkt. Det måste vara en piratkopia antar jag eftersom fläkten ska rasa efter 6 år på en äkta IVT?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Gimp Gimp skrev:
Så är det helt klart för vissa, men ser jag till mig själv när det ska köpas något dyrt försöker jag bilda mig en bättre bild av hur stora problem det är med funktion, kosmetiska prylar kommer långt ner på listan.
Samma här, men jag tror ändå att en tillverkare av en avancerad konsumentprodukt gör klokt i att inte slarva med hur produkten och företaget uppfattas av allmänheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har en IVT luft/vatten från 2010 med originalfläkt. Det måste vara en piratkopia antar jag eftersom fläkten ska rasa efter 6 år på en äkta IVT?
Tja. En alternativbild är ju att man började tumma på kvaliteten på senare år eller vad tror du själv är rimlig förklaring?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror den rimligaste förklaringen är att @ravbogu hade otur och fick ett måndagsexemplar.
 
P
Gimp Gimp skrev:
Hmm.. jag är NPI chef på ett EMS bolag....
Du är alltså chef för nettoprisindex på ett bolag som sysslar med elektromagnetiskt strålning?
 
  • Haha
Rille99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.