28 959 läst · 235 svar
29k läst
235 svar
IVT svarar på ryktena om piratkopior
Medlem
· Sverige
· 5 330 inlägg
En grundfråga är: kan man vänta sig att en fläkt i en luftvärmepump håller mer än fem år? Mitt svar är ett rungande JA. Och att åtagandet givetvis inte kan vara beroende av om man gjort ditten och datten service, detta eftersom man inte servar fläktlager i dessa serviceprogram. Irrelevant med andra ord.
Som jag nämnde tidigare, har en LLVP IVT Nordic inverter, en Sharp-maskin egentligen. Från 2005, funkat perfekt i alla år utan någon som helst bekymmer, drift året runt. Så varför ska man inte vänta sig motsvarande driftsäkerhet från anläggningar från samma tillverkare som är fyrdubbelt dyrare i investeringskostnad? Var det bara ren flax att IVT i detta fall använde sig av en enormt stor Japansk tillverkare och att det var från detta min upplevelse av kvalitet och lång drifttid kommer?
Nej det behövs rejäl skärpning här, man kan inte jiddra bort detta. Gör om gör rätt.
Som jag nämnde tidigare, har en LLVP IVT Nordic inverter, en Sharp-maskin egentligen. Från 2005, funkat perfekt i alla år utan någon som helst bekymmer, drift året runt. Så varför ska man inte vänta sig motsvarande driftsäkerhet från anläggningar från samma tillverkare som är fyrdubbelt dyrare i investeringskostnad? Var det bara ren flax att IVT i detta fall använde sig av en enormt stor Japansk tillverkare och att det var från detta min upplevelse av kvalitet och lång drifttid kommer?
Nej det behövs rejäl skärpning här, man kan inte jiddra bort detta. Gör om gör rätt.
Hmm.. jag är NPI chef på ett EMS bolag....S swirve skrev:Det märks! Jag jobbar med att konstruera elektronik från konsumentelektronik upp till flygande/militär elektronik. Mest fokus ligger hos industriell elektronik. Är även med i hela produktutvecklingsfasen och produktionssättning.
För det militära/flygande elektroniken tar vi i så vi skiter på oss för att saker ska hålla, men då kostar det därefter. Tex kan en skyddsdiod som i kommersiell rating kostar 3kr kosta 200kr när den genomgått screening, temp cykling och burn-in. Sen genomför vi ytterligare temp cykling och test på slutprodukt. Med ett sånt förfarande skulle en lvvp kosta kanske 2 miljoner.
Hade en diskussion med en kund som jobbade med att utveckla sonden som släpptes från atmosfären och gick ner någon/några meter i berggrunden på någon planet för att ta prover, dom jobbade med härdade komponenter och helt galna kostnader.
Tillbaka till tråden, tror många behöver gå utbildning i FMEA, där inser man ganska snart att allt I livet handlar om att leva med risker och utfall.
Brukar börja FMEA arbeten med att dra en jämförelse med att gå i en trappa, hur hal är trappan, hur känns balanssinnet, hur hög är trappan och hur illa blir det om man ramlar, det blir beslutsunderlaget till att välja att hålla i räcket eller inte. Oavsett finns det alltid en risk att ramla.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Vill du vara garanterad en fungerande fläkt efter fem år får du köpa en värmepump med garanti som är längre än fem år, och se till att uppfylla villkoren för garantin.H Harald Blåtumme skrev:En grundfråga är: kan man vänta sig att en fläkt i en luftvärmepump håller mer än fem år? Mitt svar är ett rungande JA. Och att åtagandet givetvis inte kan vara beroende av om man gjort ditten och datten service, detta eftersom man inte servar fläktlager i dessa serviceprogram. Irrelevant med andra ord.
Som jag nämnde tidigare, har en LLVP IVT Nordic inverter, en Sharp-maskin egentligen. Från 2005, funkat perfekt i alla år utan någon som helst bekymmer, drift året runt. Så varför ska man inte vänta sig motsvarande driftsäkerhet från anläggningar från samma tillverkare som är fyrdubbelt dyrare i investeringskostnad? Var det bara ren flax att IVT i detta fall använde sig av en enormt stor Japansk tillverkare och att det var från detta min upplevelse av kvalitet och lång drifttid kommer?
Nej det behövs rejäl skärpning här, man kan inte jiddra bort detta. Gör om gör rätt.
Därmed inte sagt att man till 90-95% sannolikhet bör kunna förvänta sig att fläkten håller fem år.
Förutom att lära sig vad en fmea är bör folk läsa en kurs i matematisk statistik.
Medlem
· Sverige
· 5 330 inlägg
Nej, jag tror inte att folk behöver läsa de kurser i statistik som jag undervisar på.S swirve skrev:
Mitt inlägg handlar enbart om sunt förnuft och vad jag som vanlig konsument bör förvänta mig av det jag investerar mina surt förvärvade skattade pengar i.
Ligger man som tillverkare och slirar nere på nedre gränsen av vad som kan passera som godtagbart inom garantiåtagandena är man illa ute i dagens konkurrenssituation. En spark därbak behövs för att komma på rätt köl, förstår man inte detta är företaget ute ur leken inom kort. Så enkelt är det.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Det märks här i tråden vilka som har erfarenhet av modern massproduktion. Jag är så gammal att jag kommer ihåg 70-talets katastrofbilar med karosseri som var genomrostade på 5 år och motorer som höll 20000 mil. Dagens bilar är så ofantligt mycket bättre. Likadant med elektronik. Men det det går inte att producera utan fel till konsumentpriser.S swirve skrev:Det märks! Jag jobbar med att konstruera elektronik från konsumentelektronik upp till flygande/militär elektronik. Mest fokus ligger hos industriell elektronik. Är även med i hela produktutvecklingsfasen och produktionssättning.
För det militära/flygande elektroniken tar vi i så vi skiter på oss för att saker ska hålla, men då kostar det därefter. Tex kan en skyddsdiod som i kommersiell rating kostar 3kr kosta 200kr när den genomgått screening, temp cykling och burn-in. Sen genomför vi ytterligare temp cykling och test på slutprodukt. Med ett sånt förfarande skulle en lvvp kosta kanske 2 miljoner.
Då svarar jag med motpåstående:T Tullen127 skrev:
Det kan väl inte vara nån konst för säljaren att "garantera" en funktion om man tvingar ägaren att köpa regelbundna repararationer "servicar" så många gånger som säljaren ensidigt bestämmer..[/QUOTE]
Att garantera en funktion är omöjligt, men ta ansvar för att hantera ett utfall ja.
Men det är ju en balansgång som varje produktägare gör, samma med alla konsumenter, om IVT har dyr service är det väl bara att välja någon annan som lämnar samma garanti oavsett hur man använder produkten. Men knäckfrågan är ju att TS har valt att köpa en pump med en serviceplan som villkor, men sen gnäller när garantin inte gäller tätt påhejade av ett gäng på ett forum trots att ingen vet hur stort utfall vi pratar om.
Jobba gärna lite på ett förslag, det är alltid lätt att kritisera men svårt att göra bättre.
Hur ska Audi kunna lämna garanti om någon har hällt i fel olja tre oljebyten innan så att det är typ omöjligt att analysera vilken olja som användes?
Är också väldigt intresserad av vilken insikt du har i att IVT redan har tagit betalt för service, eller är det din personliga åsikt?
Jag skulle också tycka det vore bra om jag kunde köpa en ny bil och ha den i 20år och alla servicar/reparationer ingår, om den kostar lika som idag.
Men det går liksom inte att bortse från kostnadern, någon måste betala och ibland blir det orättvist.
Gillar man inte det spelet finns det andra typer av boende och ex bilägande där man betalar en fast summa per månad som utslaget blir dyrare under en livstid för 99,x% av alla personer.
Precis, konkurrens är det det handlar om, pris/prestanda/driftsäkerhet.H Harald Blåtumme skrev:Nej, jag tror inte att folk behöver läsa de kurser i statistik som jag undervisar på.
Mitt inlägg handlar enbart om sunt förnuft och vad jag som vanlig konsument bör förvänta mig av det jag investerar mina surt förvärvade skattade pengar i.
Ligger man som tillverkare och slirar nere på nedre gränsen av vad som kan passera som godtagbart inom garantiåtagandena är man illa ute i dagens konkurrenssituation. En spark därbak behövs för att komma på rätt köl, förstår man inte detta är företaget ute ur leken inom kort. Så enkelt är det.
Många företag (kanske typ alla) tänjer extremt mycket på alla gränser till max.
Affärsetik och ansvarskänsla finns inte längre.
Samma här, men jag tror ändå att en tillverkare av en avancerad konsumentprodukt gör klokt i att inte slarva med hur produkten och företaget uppfattas av allmänheten.Gimp skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 330 inlägg