28 959 läst · 235 svar
29k läst
235 svar
IVT svarar på ryktena om piratkopior
Medlem
· Sverige
· 5 330 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Men det är ju vi konsumenter som styr, om vi kräver (och är villiga att betala) för längre garanti kommer företagen gladeligen anpassa sig till kravbilden.H Harald Blåtumme skrev:En grundfråga är: kan man vänta sig att en fläkt i en luftvärmepump håller mer än fem år? Mitt svar är ett rungande JA. Och att åtagandet givetvis inte kan vara beroende av om man gjort ditten och datten service, detta eftersom man inte servar fläktlager i dessa serviceprogram. Irrelevant med andra ord.
Som jag nämnde tidigare, har en LLVP IVT Nordic inverter, en Sharp-maskin egentligen. Från 2005, funkat perfekt i alla år utan någon som helst bekymmer, drift året runt. Så varför ska man inte vänta sig motsvarande driftsäkerhet från anläggningar från samma tillverkare som är fyrdubbelt dyrare i investeringskostnad? Var det bara ren flax att IVT i detta fall använde sig av en enormt stor Japansk tillverkare och att det var från detta min upplevelse av kvalitet och lång drifttid kommer?
Nej det behövs rejäl skärpning här, man kan inte jiddra bort detta. Gör om gör rätt.
Problemet är ju att billigast vinner och då måste ex IVT ta kalkylerade risker att vissa pumpar går sönder strax efter garantitiden är slut.
Ska man kasta ut goodwill till höger och vänster kommer det påverka priset.
Tror ingen här tycker att det är acceptabelt att alla fläktar ska rasa efter 5 år, men enstaka enheter kommer råka ut för detta och då finns det olika alternativ, öka pris och hantera som goodwill eller hålla hårt på reglerna oavsett missnöje på div forum.
Absolut, människor i allmänhet väljer oftare baserat på vad folk tycker på internet än fakta, så den upplevda kvaliteten är ofta viktigare än den verkliga.P pmd skrev:
Därav lägger många företag stora summor på att laga saker som kunder har förstört, men ska man hantera allt som goodwill blir produkten för dyr.
Ja, eller kanske inte riktigt.P pmd skrev:
Introduktion av nya produkter i en bransch som kallas Electronic manufacturing services.
Men vi jobbar faktiskt en del med joniserande strålning och radioaktiva källor.
Nettoprisindex styr vi inte över så värst mycket över antar jag
Ja, det hade kanske kunnat lösts bättre ur kundens synvinkel.H Harald Blåtumme skrev:
Men jag skulle säga att man väldigt sällan har något att hämta när en pryl går sönder efter garantitiden - Oavsett tillverkare eller bransch. Trådarna här försöker få det till något unikt för IVT.
Kan jämföra med vår CTC Ecoheat som fick ett ringande ljud från scrollkompressorn efter sex år.
Sen löste den ut på högtryck. Representanten kom förbi och konstaterade att det var ett känt fel på en serie av kompressorer, lösa delar inuti.
Hela modulen byttes av CTC utan kostnad för oss. Inga undanflykter. Jag var imponerad.
Sen löste den ut på högtryck. Representanten kom förbi och konstaterade att det var ett känt fel på en serie av kompressorer, lösa delar inuti.
Hela modulen byttes av CTC utan kostnad för oss. Inga undanflykter. Jag var imponerad.
Att garantera en funktion är omöjligt, men ta ansvar för att hantera ett utfall ja.Gimp skrev:
Men det är ju en balansgång som varje produktägare gör, samma med alla konsumenter, om IVT har dyr service är det väl bara att välja någon annan som lämnar samma garanti oavsett hur man använder produkten. Men knäckfrågan är ju att TS har valt att köpa en pump med en serviceplan som villkor, men sen gnäller när garantin inte gäller tätt påhejade av ett gäng på ett forum trots att ingen vet hur stort utfall vi pratar om.
Jobba gärna lite på ett förslag, det är alltid lätt att kritisera men svårt att göra bättre.
Hur ska Audi kunna lämna garanti om någon har hällt i fel olja tre oljebyten innan så att det är typ omöjligt att analysera vilken olja som användes?
Är också väldigt intresserad av vilken insikt du har i att IVT redan har tagit betalt för service, eller är det din personliga åsikt?
Jag skulle också tycka det vore bra om jag kunde köpa en ny bil och ha den i 20år och alla servicar/reparationer ingår, om den kostar lika som idag.
Men det går liksom inte att bortse från kostnadern, någon måste betala och ibland blir det orättvist.
Gillar man inte det spelet finns det andra typer av boende och ex bilägande där man betalar en fast summa per månad som utslaget blir dyrare under en livstid för 99,x% av alla personer.[/QUOTE]
Oohh...måste Audi ha speciell Audi-olja..
Det har jag väl aldrig skrivit, alla motorer behöver oljor som uppfyller dom krav dom är byggda för. Min poäng var att det är orimligt för ex Audi att lämna garanti när någon har hällt I fel olja vilket kan vara näst intill omöjligt att bevisa i efterhand.T Tullen127 skrev:
Hur tycker du att garantivillkoren ska utformas annat än att kräva service hos en certifierad verkstad?
Det skall ju rackarns till att vara tillverkare nuförtiden när varje kund som inte får specialbehandling utöver vad som utlovats för produkten tar sin kränkthet till diverse fora, med tanke att utpressa tllverkaren, och där mobben hänger på utan att ens tänka efter.
Vilken mardröm!
Vilken mardröm!
Daikin är jag nöjd med!
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Du som undervisar i statistik vet att ibland får man exemplar som ligger i svansarna på normalfördelningskurvan. Det bara är så. Man får hantera det med kundvård.H Harald Blåtumme skrev: