222 061 läst · 432 svar
222k läst
432 svar
IVT lurar kunderna medvetet med undermåliga produkter?
Licenstillverkade i china men är en genuin buss .Mötte 30 flång nya sådana när jag var på Cuba.
De flesta bara spekulerar och det är rätt att vara skeptisk men nu har vi hört från en som är väl insatt att detta kan hända. Gåtan är löst!L Lögahuset skrev:
Kan dock tycka att det är högst märkligt att en logga in trycks i ett stycke, så stor är den ju inte men viist det är en bagatell.
Har du varit i en fabrik? Jag har varit i ett antal. Jo det sitter människor och gör sådant. Hur ivt:s tillverkning vet jag ej. Men tror du det är robotar som på riktigt gör allt själva?H Harald Blåtumme skrev:
Enda stället jag varit på men inte arbetat på som robotar gör typ det mesta är volvo.
Tro inte att ivt själva tillverkar loggorna, får man dra ett långskott så kommer de från kina.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Usch, jag har inget illa att säga om IVT dock. Farsans llvp har gått i 17-18 år nu.S Stuvjo skrev:
Den är dock inte gjord i Tranås.
När jag var på studiebesök där, så skröt de med att allt var 100% gjort i Sverige, då frågade jag var delarna kommer ifrån?
China, så klart!!!
När jag hör talas om kort lagerlivslängd misstänker jag ofta lagerströmmar. En normal - som jag känner den - lagerlivslängd bruka vara ca 40000 timmar - en lagerlivslängd som raskt reduceras till kanske 4000 timmar om man har lagerströmmar. Om ett lager varit utsatt för lagerströmmar syns enkelt om man tittar på rullbanorna med mikroskop - det brukar räcka med ca 100 gångers förstoring.R ravbogu skrev:Svårt att tro, men kan inte utesluta att IVT medvetet säljer undermåliga värmepumpar! Men det verkar inte bättre. Min auktoriserade IVT installatör och service Everöds Elbyrå hävdar att min luft-vatten värmepump AirX kom från IVT-Tranås med utedelens fläkt redan fylld med olika balanseringsvikter för att fläkten var obalanserad redan från komponent leverantören. Resultatet var som förväntat, kullagret till fläkten håller på att kollapsa i lagom tid efter den 5-åriga garantin. Everöds Elbyrån frånser sig ansvar för att larma om felet under garantiservice perioden.
Så kan vi lita på IVT och dess auktoriserade service el-bolag?
[bild] [bild] [bild][bild]

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rullbanan på ovanstående lager är gravt skadat av lagerströmmar.
Vad som händer är att lagerstömmen orsakar små gnistor - och varje gnista smälter lite av det högvärdiga lagerstålet - och bildar en liten krater. Den smälta metallen kastas upp på kraterns kanter - där den snabbt kyles av och härdas till martensit - och martensit bildas också i botten.
Det som är typiskt för martensit är - förutom att det är ett hårt och sprött material - är att det är vitt till färgen. Så ser man vita punkter på lagerbanan - som ovan - då har man haft lagerströmmar. Vad som händer med martensiten på kraterkanterna, är att rullarna/kulorna rullar över åstadkommer en materialutmattning - som gör att martensitringen runt kratern lossnar, bryts sönder och bitarna blandas i fettet - och fungerar där som slipmedel. Har man det - då går det fort.
Så ta en titt på lagerbanan - finns det vita punkter - är saken klar.
Åtgärder mot lagerströmmar brukar vara jordningsborstar eller grafitfett (som är elektriskt ledande).
Lycka till Sherlock med detektivarbetet - med förstoringsglaset i handen.
PS./Strömmarna kan ofta vara kapacitiv kopplade från stator till rotor - och har man i statorn höga spänningsderivator mot jord - då är det lätt att få lagerströmmar. Gnistspänningen brukar ligga på toppvärdet ca 4 Volt och kan bara ses med ett Oscilloskop./DS.
Du är ute och cyklar. Självklart är det bra att de balanserar fläkten. Då eliminerar man ju ev. Balansproblem.M molndal skrev:Som avslutning..
Även atora företag (Remault m.fl.) råkar ut för kina kopior.
Fäktar - visserligen beroende på storlek - men normalt balanseras inte.
Jämförelse med bildäck är felaktig då inte ena nya fabriksmonterade lastbilahjul ör balanserade.
Flöktar villverkas med så fina toleranser att edrerjusyering inte skall behövaa.
Om en fjäkt är balanserad tyder det på dålig kvalite/toleranser från början.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Eller bara pissiga lager? Jämför ex FAG med SKF, som natt o dag. Kör man SKF slipper man byta igen, FAG håller nått/ett par år.
Renoverar själv fläktar.
PS har aldrig sett ett fläkthjul utan balansvikter. Mer troligt isf att det skjutit loss en vikt. DÅ får man obalans, precis som på ett bilhjul.
Renoverar själv fläktar.
PS har aldrig sett ett fläkthjul utan balansvikter. Mer troligt isf att det skjutit loss en vikt. DÅ får man obalans, precis som på ett bilhjul.
R ravbogu skrev:Svårt att tro, men kan inte utesluta att IVT medvetet säljer undermåliga värmepumpar! Men det verkar inte bättre. Min auktoriserade IVT installatör och service Everöds Elbyrå hävdar att min luft-vatten värmepump AirX kom från IVT-Tranås med utedelens fläkt redan fylld med olika balanseringsvikter för att fläkten var obalanserad redan från komponent leverantören. Resultatet var som förväntat, kullagret till fläkten håller på att kollapsa i lagom tid efter den 5-åriga garantin. Everöds Elbyrån frånser sig ansvar för att larma om felet under garantiservice perioden.
Så kan vi lita på IVT och dess auktoriserade service el-bolag?
ser jag till min egna värmepump så är även loggan fel. Fattas en vit horisontell ”bar” längst ner.Boilerplate4U skrev:
Läste nääääästan hela tråden...puuh.R ravbogu skrev:Svårt att tro, men kan inte utesluta att IVT medvetet säljer undermåliga värmepumpar! Men det verkar inte bättre. Min auktoriserade IVT installatör och service Everöds Elbyrå hävdar att min luft-vatten värmepump AirX kom från IVT-Tranås med utedelens fläkt redan fylld med olika balanseringsvikter för att fläkten var obalanserad redan från komponent leverantören. Resultatet var som förväntat, kullagret till fläkten håller på att kollapsa i lagom tid efter den 5-åriga garantin. Everöds Elbyrån frånser sig ansvar för att larma om felet under garantiservice perioden.
Så kan vi lita på IVT och dess auktoriserade service el-bolag?
[bild] [bild] [bild][bild]
Skriv ner serienummer och årtal på en lapp, ta foto på skylten eller memorera.
Ring sedan IVT och fråga på om just din värmepump! Har IVT ens tillverkat en sådan med det serienumret du har?
Jag är osäker här men bör inte din värmepump vara garantireggad? Jag tänker att om den är fake så borde det väl kanske inte gå att regga eller nått.
Sjukt intressantB Boggi skrev:När jag hör talas om kort lagerlivslängd misstänker jag ofta lagerströmmar. En normal - som jag känner den - lagerlivslängd bruka vara ca 40000 timmar - en lagerlivslängd som raskt reduceras till kanske 4000 timmar om man har lagerströmmar. Om ett lager varit utsatt för lagerströmmar syns enkelt om man tittar på rullbanorna med mikroskop - det brukar räcka med ca 100 gångers förstoring.
[bild]
Rullbanan på ovanstående lager är gravt skadat av lagerströmmar.
Vad som händer är att lagerstömmen orsakar små gnistor - och varje gnista smälter lite av det högvärdiga lagerstålet - och bildar en liten krater. Den smälta metallen kastas upp på kraterns kanter - där den snabbt kyles av och härdas till martensit - och martensit bildas också i botten.
Det som är typiskt för martensit är - förutom att det är ett hårt och sprött material - är att det är vitt till färgen. Så ser man vita punkter på lagerbanan - som ovan - då har man haft lagerströmmar. Vad som händer med martensiten på kraterkanterna, är att rullarna/kulorna rullar över åstadkommer en materialutmattning - som gör att martensitringen runt kratern lossnar, bryts sönder och bitarna blandas i fettet - och fungerar där som slipmedel. Har man det - då går det fort.
Så ta en titt på lagerbanan - finns det vita punkter - är saken klar.
Åtgärder mot lagerströmmar brukar vara jordningsborstar eller grafitfett (som är elektriskt ledande).
Lycka till Sherlock med detektivarbetet - med förstoringsglaset i handen.
PS./Strömmarna kan ofta vara kapacitiv kopplade från stator till rotor - och har man i statorn höga spänningsderivator mot jord - då är det lätt att få lagerströmmar. Gnistspänningen brukar ligga på toppvärdet ca 4 Volt och kan bara ses med ett Oscilloskop./DS.
Kan du förklara ström vägen, tänker att lagret brukar sitta klämt i plast.
Utveckla gärna.