219 107 läst · 432 svar
219k läst
432 svar
IVT lurar kunderna medvetet med undermåliga produkter?
Lösvirkesbyggare
· Vingåker
· 2 inlägg
Jag har en ivt luftvärme sedan 9år och den har vi servat en gång. Inga besvär inget strul. Jättenöjd. Och så är det med anekdotisk bevisföring ..Needas skrev:Jag har själv en Bosch compress 6000AW ( samma maskin som din IVT)
Fläkten skar precis när garantitiden tagit slut. Jag började att luska i vem som tillverkat den och fann att den är tillverkad av papst. I specifikationerna hos papst så står det att beräknad livslängd är ca 50000 timmar.
Går fläkten dygnet runt så är den slut efter 6 år.
Bosch hävdar i marknadsföringsmaterial att värmepumpen ska hålla i 12år om den får regelbunden service, fläkten är dock inget man ens petar på vid servicetillfällena.
Min åsikt är att Bosch & IVT är fulla av skit.
För övrigt tycker jag moderator skall ändra trådnamnet. Det verkar ju väldigt kina-suspekt och tillverkaren borde ha intresse att grotta ned sig.
Den där loggan är helt galen ur flera aspekter. 3 streck istället för 4. Typsnittet är fel.R ravbogu skrev:Svårt att tro, men kan inte utesluta att IVT medvetet säljer undermåliga värmepumpar! Men det verkar inte bättre. Min auktoriserade IVT installatör och service Everöds Elbyrå hävdar att min luft-vatten värmepump AirX kom från IVT-Tranås med utedelens fläkt redan fylld med olika balanseringsvikter för att fläkten var obalanserad redan från komponent leverantören. Resultatet var som förväntat, kullagret till fläkten håller på att kollapsa i lagom tid efter den 5-åriga garantin. Everöds Elbyrån frånser sig ansvar för att larma om felet under garantiservice perioden.
Så kan vi lita på IVT och dess auktoriserade service el-bolag?
[bild] [bild] [bild][bild]
Det enda som faktiskt kan påvisa om det är en original eller kopia är att plocka ut fläktmotorn och kolla plåtarna på den, märkningen. Kan du ta bilderna dem så kan jag fråga min IVT leverantör. Som servar och lagar sådana maskiner.
Om jag hade en underleverantör som omsatte miljoner så hade jag tagit dem i örat på årliga festen och sedan jobbat på som vanligt, med löfte om att det inte upprepas.Nissens skrev:
Fläktmotorerna i pappas FTX gick dygnet runt från 1983-ca2010 då lagren började låta.
Bytte totalt fyra st lager och har sedan dess gått dygnet runt tyst och fint.
Så 5år tycker jag är väldigt dåligt! Rent uselt för en produkt för värme/ventilation.
Bytte totalt fyra st lager och har sedan dess gått dygnet runt tyst och fint.
Så 5år tycker jag är väldigt dåligt! Rent uselt för en produkt för värme/ventilation.
Som avslutning..
Även atora företag (Remault m.fl.) råkar ut för kina kopior.
Fäktar - visserligen beroende på storlek - men normalt balanseras inte.
Jämförelse med bildäck är felaktig då inte ena nya fabriksmonterade lastbilahjul ör balanserade.
Flöktar villverkas med så fina toleranser att edrerjusyering inte skall behövaa.
Om en fjäkt är balanserad tyder det på dålig kvalite/toleranser från början.
Även atora företag (Remault m.fl.) råkar ut för kina kopior.
Fäktar - visserligen beroende på storlek - men normalt balanseras inte.
Jämförelse med bildäck är felaktig då inte ena nya fabriksmonterade lastbilahjul ör balanserade.
Flöktar villverkas med så fina toleranser att edrerjusyering inte skall behövaa.
Om en fjäkt är balanserad tyder det på dålig kvalite/toleranser från början.
Husägare
· Lindome
· 22 inlägg
Du måste balansera fläktblad om du inte ska få ett ruskigt oväsen och även ännu lägre livslängd på fläkthjul/lager /// ventilationsnisse som har utfört ex antal balanseringar av fläktar och fläktblad efter lager ras.R ravbogu skrev:
Jag har aldrig någonsin stött på fläktar från kända fabrikat som INTE på något sätt är balanserade.M molndal skrev:Som avslutning..
Även atora företag (Remault m.fl.) råkar ut för kina kopior.
Fäktar - visserligen beroende på storlek - men normalt balanseras inte.
Jämförelse med bildäck är felaktig då inte ena nya fabriksmonterade lastbilahjul ör balanserade.
Flöktar villverkas med så fina toleranser att edrerjusyering inte skall behövaa.
Om en fjäkt är balanserad tyder det på dålig kvalite/toleranser från början.
Till och med kupefläktar i fordon är balanserade.
Billigare fläktar är ofta inte balanserade.
Jag har jobbat inom fordonsindustrin, utveckling och på mekanik/teknikföretag sedan 1999.
Helt sjukt att ett sådant här inlägg ska få en förstasida och förmodligen många negativa tankar om Ivt.
Jobbat med Ivt i många år så kände mig bara tvungen att svara. Fläkten är ingen kopia bokstäverna kan släppa efter några år ute i väder och vind så säkert någon montör eller kunden? Eller grannen? Som satt dit bokstäverna fel när dom hittat dom framför pumpen.. loggan är samma men det saknas ett sträck det har också ramlat av…
Kunden har 6 års garanti får sedan ett erbjudande om att förlänga men gör inte det ska han sen då få eventuella fel i Godwill?!
Alla som betalar för sig hur ska då dom tänka?..
Vilken dum jäkla trams tråd från massa ”förstå sig påare”..
ps kolla på bilden så ser ni att även de övre sträcket i loggan håller på att ramla av..
Jobbat med Ivt i många år så kände mig bara tvungen att svara. Fläkten är ingen kopia bokstäverna kan släppa efter några år ute i väder och vind så säkert någon montör eller kunden? Eller grannen? Som satt dit bokstäverna fel när dom hittat dom framför pumpen.. loggan är samma men det saknas ett sträck det har också ramlat av…
Kunden har 6 års garanti får sedan ett erbjudande om att förlänga men gör inte det ska han sen då få eventuella fel i Godwill?!
Alla som betalar för sig hur ska då dom tänka?..
Vilken dum jäkla trams tråd från massa ”förstå sig påare”..
ps kolla på bilden så ser ni att även de övre sträcket i loggan håller på att ramla av..
Det här får du nästan lägga ut lite forskning kring. Att ett lager skulle hålla bättre i obalans klingar dåligt i mina öron.M molndal skrev:Som avslutning..
Även atora företag (Remault m.fl.) råkar ut för kina kopior.
Fäktar - visserligen beroende på storlek - men normalt balanseras inte.
Jämförelse med bildäck är felaktig då inte ena nya fabriksmonterade lastbilahjul ör balanserade.
Flöktar villverkas med så fina toleranser att edrerjusyering inte skall behövaa.
Om en fjäkt är balanserad tyder det på dålig kvalite/toleranser från början.
Motorn i sig själv (som kommer ifrån en tillverkare) är alltid balanserad inne på rotorn vid tomgångskörning. Fläktbladen som i sin tur kommer ifrån en annan tillverkare som förhoppningsvis håller vad de lovar angående material hur vida det rör sig vid olika temperaturer osv.
Sen sätter tredjeparet ihop detta och balanserar detta efter vad kund har för krav.
Detta med att produkter inte ska balanseras måste ni förklara tydligare än att någon har sagt det.
Ställer mig ödmjukt till konkreta motsägelser tack.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Ursäkta om TS tar illa upp, men detta var f*n det bland det roligaste jag sett på länge!
En elbyrå som säljer ITV men hävdar att det är en IVT o att fläktlagren pajar precis efter 5år just då garantin gått ut, pga att fabriken i Tranås satt på för många balanseringsvikter? Alltså hur lättlurad kan man vara, finns det någon logik i ovanstående. Jag trodde det var ett skämt..
Om inte annat måste viktmontören ha övernaturlig förmåga att pricka 5,1år var gång, precis på gramet!
En elbyrå som säljer ITV men hävdar att det är en IVT o att fläktlagren pajar precis efter 5år just då garantin gått ut, pga att fabriken i Tranås satt på för många balanseringsvikter? Alltså hur lättlurad kan man vara, finns det någon logik i ovanstående. Jag trodde det var ett skämt..
Om inte annat måste viktmontören ha övernaturlig förmåga att pricka 5,1år var gång, precis på gramet!