R ravbogu skrev:
Det som gör mig sur är att det går inte att "bara" byta kullagret. Fläkten och kullagret är ihopsatt med motorn så jag måste byta hela delen (rubbet) samtidigt för en kostnad av ca 9000 + arbete
R ravbogu skrev:
Det som gör mig sur är att det går inte att "bara" byta kullagret. Fläkten och kullagret är ihopsatt med motorn så jag måste byta hela delen (rubbet) samtidigt för en kostnad av ca 9000 + arbete
En del som skruvats ihop går även att skruva isär, fläkten sitter säkert med någon infästning ( mutter/skruv ) se videon , där bytes hela fläkten. Men om du tittar lite närmare så är det 4 st andra skruvar på motorn, lossa dom så går det att dela den och då kommer ankaret ut och lagren sitter där. Nya lager kostar ca 100 kr , på lagren står det nummer , köp lika men med en tätning ( gammal benämning Z-lager ) som skyddar mot fukt och skit.

• Gilla
intrestin och 16 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
CTC har betydligt lägre sannolikhet att sätta loggbokstäverna i fel ordning i alla fall.
Nä, det måste vara värre för Thermia-montören som skriver 'I haremet' istället.

• Haha
  • Gilla
n_sandstrom och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Detta påminner mig om denna bilden.

”Se till att skaffa dig en äkta Vovol” :)

• Blå buss med felstavat "Vovol" märkesnamn och thailändsk text för Bangkok och Trat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Fox Lane och 39 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Detta påminner mig om denna bilden.

”Se till att skaffa dig en äkta Vovol” :)
Du vet att det inte är felstavat?

Nissens
skoge skoge skrev:
Du vet att det inte är felstavat?
Haha, det finns mängder med exempel fär man har loggor/namn som påminner om originalet. Detta för att de vill förknippas med kvalitetsmärket. I detta fallet har de Volvos font och kastat om några bokstäver. Typiskt kinakopior. TS fläkt följer verkligen mönstret.

Eller menar du att den där bussmodellen skulle finnas i Volvos sortiment? :crysmile: Ta gärna fram en sån bild! :)

Här kommer fler exempel, med maskiner som är väldigt lika originalen:
https://lovol-georgia.ge/ფოტო-გალერეა/

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
MartinMoza och 7 till
  • Laddar…
Kanske kan det vara så att de som tillverkar fläkten åt IVT samtidigt gör en lågprisvariant ITV (kan vara identisk) och man har råkat blanda ihop dem vid en leverans.

Detta har sedan inte uppmärksammat och fläkten har hamnat på en IVT-produkt?

Redigerat:
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller menar du att den där bussmodellen skulle finnas i Volvos sortiment? :crysmile: Ta gärna fram en sån bild! :)

Här kommer fler exempel, med maskiner som är väldigt lika originalen:
[länk]
Nä, det var just det jag menade...att det inte är en felstavad Volvo utan asiatisk tillverkare

• Gilla
TBandh och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Nä, det var just det jag menade...att det inte är en felstavad Volvo utan asiatisk tillverkare
Varför inte slå till på en "Vovol Mini Wheel Loader" (made in China)

• Gilla
TangoOne
  • Laddar…
I
Så har man fått någon klarhet i det? Handlar det om en kopia eller har IVT verkligen skickat ut fel grejer?

Jag har nog bara sett 1 fläkt som faktiskt varit balancerad med tyngder och det är vår frånlufts fläkt, kanske får se så det inte står ITV på den ;) Men annars gissar jag på att fläktar över en viss storlek kan behöva balancering för att inte skapa allt för mycket vibration.

Det enda man kan säga kring fläkten med säkerhet är att den bör ha spåren som balansvikterna fästs vid. Olika individuella fläktar kommer sen rimligtvis se olika ut med hur de har bestyckade med balansvikter. Om sedan IVT/Bosch i Tranås lägger en hand på detta eller får en balanserad fläkt enligt spec från underleverantör är väl svårt att veta men min gissning är att fläkt kommer balanserad och endast ett moment av ljud samt vibrationstest görs på en monterad utedel innan leverans

Angående loggan tror jag mer på en dålig dag vid montering av utedel samt hantverkare som rättade upp det på ett lite dyslektiskt sätt snarare än att komponenten såg ut så från underleverantör. Den detaljbild kan ju ge svaret på denna.

Det må ha funnits en era av lågkostnadsleverantörer som missade rätt ofta men jag skulle nog påstå att dessa tider är förbi i ett prissegment för denna typ av produkt. Någon kan väl annars luska i underleverantören till en "Centerplate" levererar denna med logga eller om den åker på senare.

Till TS ursprungsfråga är det givetvis synd att ett havererat lager inte tas omhand på goodwill om inte garantin skulle täcka detta. Alla modeller har givetvis exemplar som får krämpor tidigare än andra men hur detta hanteras servicevägen är för mig det som kunden ofta kommer ihåg när nästa pump ska införskaffas.

Nu när byggahus blåst upp det på framsidan dessutom kanske tom IVT kan kontaktas för en kommentar

Men loggan ser ju ut att vara ingjuten i plasten, inte etiketter som klistras på. Det missar man inte på ett så stort företag.

• Gilla
MartinMoza och 3 till
  • Laddar…
P pappel skrev:
Men loggan ser ju ut att vara ingjuten i plasten, inte etiketter som klistras på. Det missar man inte på ett så stort företag.
De ser ut som sådana "klossar" med klister på. Typ som man har på bilarna. Det är om de är en ivt med all sannolikhet fel hos deras leverantör som trycker dessa. Sen en simpel miss vid slutkontroll bara.

Om inte ivt bara procucerar en detalj om dagen utan ett par hundra så är de klart att de blir missar.
De är därför ts måste ringa till ivt och ifrågasätta.

• Gilla
Turbinen1
  • Laddar…
EddieHansson
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Om du trodde du köpt en Svensk IVT finns det risk att du blivit lurad. Nedan ser du IVT's logga som är mycket lik men det finns tydliga skillnader. Vad står det på beställning/order eller fakturan?

IVT (Äkta)
[bild]

ITV (Fejk/Plagiat)
[bild]
Verkar också vara silver/blanka bokstäver i originalet.
cy6fyk7jxhn2hbcwbd3d.jpg
Typskylten borde som sagt kunna ge klarhet.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ok att man skulle kunna sätta bokstäverna fel om dessa sätts dit en och en.
Men logon är ju också annorlunda, och bokstäverna är inte likadana som de andra exemplen.

• Gilla
MartinMoza och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.