218 796 läst · 432 svar
219k läst
432 svar
IVT lurar kunderna medvetet med undermåliga produkter?
R ravbogu skrev:
En del som skruvats ihop går även att skruva isär, fläkten sitter säkert med någon infästning ( mutter/skruv ) se videon , där bytes hela fläkten. Men om du tittar lite närmare så är det 4 st andra skruvar på motorn, lossa dom så går det att dela den och då kommer ankaret ut och lagren sitter där. Nya lager kostar ca 100 kr , på lagren står det nummer , köp lika men med en tätning ( gammal benämning Z-lager ) som skyddar mot fukt och skit.R ravbogu skrev:
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Haha, det finns mängder med exempel fär man har loggor/namn som påminner om originalet. Detta för att de vill förknippas med kvalitetsmärket. I detta fallet har de Volvos font och kastat om några bokstäver. Typiskt kinakopior. TS fläkt följer verkligen mönstret.skoge skrev:
Eller menar du att den där bussmodellen skulle finnas i Volvos sortiment? Ta gärna fram en sån bild!
Här kommer fler exempel, med maskiner som är väldigt lika originalen:
https://lovol-georgia.ge/ფოტო-გალერეა/
Redigerat:
Kanske kan det vara så att de som tillverkar fläkten åt IVT samtidigt gör en lågprisvariant ITV (kan vara identisk) och man har råkat blanda ihop dem vid en leverans.
Detta har sedan inte uppmärksammat och fläkten har hamnat på en IVT-produkt?
Detta har sedan inte uppmärksammat och fläkten har hamnat på en IVT-produkt?
Redigerat:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Varför inte slå till på en "Vovol Mini Wheel Loader" (made in China)skoge skrev:
Så har man fått någon klarhet i det? Handlar det om en kopia eller har IVT verkligen skickat ut fel grejer?
Jag har nog bara sett 1 fläkt som faktiskt varit balancerad med tyngder och det är vår frånlufts fläkt, kanske får se så det inte står ITV på den Men annars gissar jag på att fläktar över en viss storlek kan behöva balancering för att inte skapa allt för mycket vibration.
Jag har nog bara sett 1 fläkt som faktiskt varit balancerad med tyngder och det är vår frånlufts fläkt, kanske får se så det inte står ITV på den Men annars gissar jag på att fläktar över en viss storlek kan behöva balancering för att inte skapa allt för mycket vibration.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Angående balansering, kolla här på reservdel fläkt så syns tydliga balanseringsvikter.
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-airx-70/006b-flakt-ebm-500mm.html
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-airx-70/006b-flakt-ebm-500mm.html
Det enda man kan säga kring fläkten med säkerhet är att den bör ha spåren som balansvikterna fästs vid. Olika individuella fläktar kommer sen rimligtvis se olika ut med hur de har bestyckade med balansvikter. Om sedan IVT/Bosch i Tranås lägger en hand på detta eller får en balanserad fläkt enligt spec från underleverantör är väl svårt att veta men min gissning är att fläkt kommer balanserad och endast ett moment av ljud samt vibrationstest görs på en monterad utedel innan leverans
Angående loggan tror jag mer på en dålig dag vid montering av utedel samt hantverkare som rättade upp det på ett lite dyslektiskt sätt snarare än att komponenten såg ut så från underleverantör. Den detaljbild kan ju ge svaret på denna.
Det må ha funnits en era av lågkostnadsleverantörer som missade rätt ofta men jag skulle nog påstå att dessa tider är förbi i ett prissegment för denna typ av produkt. Någon kan väl annars luska i underleverantören till en "Centerplate" levererar denna med logga eller om den åker på senare.
Till TS ursprungsfråga är det givetvis synd att ett havererat lager inte tas omhand på goodwill om inte garantin skulle täcka detta. Alla modeller har givetvis exemplar som får krämpor tidigare än andra men hur detta hanteras servicevägen är för mig det som kunden ofta kommer ihåg när nästa pump ska införskaffas.
Nu när byggahus blåst upp det på framsidan dessutom kanske tom IVT kan kontaktas för en kommentar
Angående loggan tror jag mer på en dålig dag vid montering av utedel samt hantverkare som rättade upp det på ett lite dyslektiskt sätt snarare än att komponenten såg ut så från underleverantör. Den detaljbild kan ju ge svaret på denna.
Det må ha funnits en era av lågkostnadsleverantörer som missade rätt ofta men jag skulle nog påstå att dessa tider är förbi i ett prissegment för denna typ av produkt. Någon kan väl annars luska i underleverantören till en "Centerplate" levererar denna med logga eller om den åker på senare.
Till TS ursprungsfråga är det givetvis synd att ett havererat lager inte tas omhand på goodwill om inte garantin skulle täcka detta. Alla modeller har givetvis exemplar som får krämpor tidigare än andra men hur detta hanteras servicevägen är för mig det som kunden ofta kommer ihåg när nästa pump ska införskaffas.
Nu när byggahus blåst upp det på framsidan dessutom kanske tom IVT kan kontaktas för en kommentar
De ser ut som sådana "klossar" med klister på. Typ som man har på bilarna. Det är om de är en ivt med all sannolikhet fel hos deras leverantör som trycker dessa. Sen en simpel miss vid slutkontroll bara.P pappel skrev:
Om inte ivt bara procucerar en detalj om dagen utan ett par hundra så är de klart att de blir missar.
De är därför ts måste ringa till ivt och ifrågasätta.
Verkar också vara silver/blanka bokstäver i originalet.Boilerplate4U skrev:
Typskylten borde som sagt kunna ge klarhet.