L lordi skrev:
Jo, fläktar balanseras på ett eller annat sätt i fabrik.
Det är precis som med bildäck, fast de balanseras vid montaget på fälgen då även fälgar kan ha viss avvikelse i vikten.
Därför säljs ofta fläkt och motor komplett när det handlar om värmepumpar för de är balanserade och klara från fabrik och bara att montera in.
Har då aldrig sett fläkt och motor komma tillsammans när det handlar om värmepumpar, vilket märke levererar dom på det viset ?

• Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Svårt att tro, men kan inte utesluta att IVT medvetet säljer undermåliga värmepumpar! Men det verkar inte bättre. Min auktoriserade IVT installatör och service Everöds Elbyrå hävdar att min luft-vatten värmepump AirX kom från IVT-Tranås med utedelens fläkt redan fylld med olika balanseringsvikter för att fläkten var obalanserad redan från komponent leverantören. Resultatet var som förväntat, kullagret till fläkten håller på att kollapsa i lagom tid efter den 5-åriga garantin. Everöds Elbyrån frånser sig ansvar för att larma om felet under garantiservice perioden.
Så kan vi lita på IVT och dess auktoriserade service el-bolag?
[bild] [bild] [bild][bild]
Kanske inte har någon betydelse men det står ju inte IVT på utedelen utan ITV. En kinakopia? :)

Edit, såg precis att det redan diskuterats.:giggle::giggle::giggle::giggle:

• Ledsen
cdx873v
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Jag har själv en Bosch compress 6000AW ( samma maskin som din IVT)
Fläkten skar precis när garantitiden tagit slut. Jag började att luska i vem som tillverkat den och fann att den är tillverkad av papst. I specifikationerna hos papst så står det att beräknad livslängd är ca 50000 timmar.
Går fläkten dygnet runt så är den slut efter 6 år.
Bosch hävdar i marknadsföringsmaterial att värmepumpen ska hålla i 12år om den får regelbunden service, fläkten är dock inget man ens petar på vid servicetillfällena.
Min åsikt är att Bosch & IVT är fulla av skit.
papst det var fina fläktar i PC-svängen. Innan Noctua dök upp. Nostalgi

• Gilla
  • Älska
achtungbitte och 9 till
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Alla kan göra misstag, även om den där typen av misstag antyder att man antingen är bokstavsblind eller inte vet vad företaget man jobbar på/för heter. Men de har väl en kvalitetskontroll och andra händer i kedjan som borde reagerat innan den når kund?
Men visst, pinsamheter händer de också. Är inte mindre pinsamt för det :rofl:
Nu är det ju inte bara bokstäverna som är fel, även loggan är modifierad.

• Gilla
MartinMoza och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu är det ju inte bara bokstäverna som är fel, även loggan är modifierad.
Precis. Har mycket svårt att tro detta är ett "mänskligt misstag", snarare visas de klassiska tecknen på piratprodukter. Återförsäljare och IVT ska kontaktas för vidare utredning och, förhoppningsvis, en godtagbar åtgärd.

Sådant här ses inte med blida ögon kan jag garantera.

• Gilla
  • Älska
Bjärästefan och 16 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det ser onekligen ut på bilden som att bokstäverna och loggans delar är ditklistrade individuellt. Och man blir förvånad över hur mycket "handarbete" det är i tillverkningen av produkter med denna typ av volymer. Givetvis används olika jiggar/mallar men har man någon idiot i produktionen kan vad som helst hända.
Oerhört pinsamt om så är fallet. Snacka om att stå med byxorna nere.
När denne ”idiot” gjort sitt 350: aggr. den veckan kanske han helt enkelt bara gjorde ett litet fel

• Gilla
  • Haha
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Men om vi utgår ifrån att loggan bara är ett olycksfall i arbetet och återgår till ursprungsfrågan...

På vilket sätt lurar IVT medvetet sina kunder genom att balansera fläktarna innan leverans? Hade det varit mindre lurendrejeri om fläkten levererats helt obalanserad?

• Gilla
  • Wow
kortis och 5 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har då aldrig sett fläkt och motor komma tillsammans när det handlar om värmepumpar, vilket märke levererar dom på det viset ?
Nibe och CTC bland andra. Har bytt på någon Toshiba och mitsubishi split också. Fick kompletta fläktar även från dem.

EDIT: Fel av mig Toshiban fick jag nog lös motor till när jag tänker efter.

Redigerat:
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Måste ut och kolla bilen så det inte är en BWM i5 :)

• Gilla
  • Haha
pette och 30 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Nibe och CTC bland andra. Har bytt på någon Toshiba och mitsubishi split också. Fick kompletta fläktar även från dem.
Sällan man får byta fläkt eller fläktmotor och har aldrig fått båda utan man har bytt den delen som är defekt , dom kommer i separata kartonger till deras lager och inte ihopparade från fabrik.

Du måste ha fått någon special eller så är det bara jag som får grejerna från dom i separata kartonger :cool:
Detta gäller i och för sig luft/luftvärmepumparna men då det är separata reservdelsnummer på delarna så borde det rimligen vara samma för luft/vatten.

Glömde skriva att hur det kanske är annorlunda på tex Nibe då jag inte har någon koll på dessa (y)

C Comfort Thomas skrev:
Sällan man får byta fläkt eller fläktmotor och har aldrig fått båda utan man har bytt den delen som är defekt , dom kommer i separata kartonger till deras lager och inte ihopparade från fabrik.

Du måste ha fått någon special eller så är det bara jag som får grejerna från dom i separata kartonger :cool:
Detta gäller i och för sig luft/luftvärmepumparna men då det är separata reservdelsnummer på delarna så borde det rimligen vara samma för luft/vatten.
Nibe och CTC har bara ett artikelnummer på komplett fläkt inkl motor, iaf på äldre modeller. Skulle tro att det gäller de flesta luft/vatten med lite större fläktar, även Bosh/IVT. Fläktarna tenderar att bli större för varje ny modell som kommer.
Luft/luft jobbar jag sällan med. Blir någon enstaka om året.

Redigerat:
Ja då skiljer det sig mellan märkena

• Gilla
vp10 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
CTC har betydligt lägre sannolikhet att sätta loggbokstäverna i fel ordning i alla fall.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
n_sandstrom och 32 till
  • Laddar…
ClasseClas
  • Gilla
Riddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.