218 801 läst · 432 svar
219k läst
432 svar
IVT lurar kunderna medvetet med undermåliga produkter?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 853 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 853 inlägg
Vad ska jag dra för slutsatser av allt detta?R ravbogu skrev:Ja, vad skall jag dra för slutsatser av allt detta?
- Jag kan ganska säkert konstatera att min AirX inte är en piratkopia då IVT har koll på min typskyllt mm.
Men jag kan dra även andra mer negativa slutsatser:
1. Att IVT har/hade dålig kvalitetskontroll system på vad de köper in från leverantörer och att de inte gör ngn kvalitets inspektion av de produkter de köper in eftersom det inte ens lagt märke till "ITV" skylten. Det kanske var " ITV shoppen" det var menade att stå?
2- att IVT dåliga kontroll även ev. innebär att IVT inte kollar kvaliteten på de komponenter de köper in och som de sedan säljer vidare till kunderna som borde vara av tillräckligt bra kvalitet, balanserade och täta för att kunna vara på en utomhusdel i ett stort antal år. De får väl börja varna kunderna att kullagret mm. i utedelen inte tål luft och vatten!
3. Att IVT skyller på kunderna trots att deras auktoriserade service bolag gjorde en 3-års service och borde ha uppmärksammat felen då, och att jag inte höll koll på när 5-års service skulle göras och att IVT därmed frånsäger sig allt ansvar trots att utedelen är yngre än lovade 6-åriga "garantin" och den rimligtvis givet storleken på investeringen borde ha hållit många, många år till.
4. att det IVT lovar på hemsidans informations rubriker är del av en sockrade marknadsföringstext där de frånsäger sig ansvar för ev fel i det finstilta mera detaljerade texten.
5. att jag inte bör lita på IVT produkter bara för att jag har bra erfarenheter från en tidigare IVT jordvärmepump;
6. Att jag/man skall vara mycket försiktig och uppmärksam i det finstilta avtalet OM och NÄR man skall eventuellt köpa nya IVT lanseringar/produkter innan alla "barnsjukdomar" är upptäckta och i bästa fall åtgärdade.
1. dåligt klister - ja de borde köpt klistermärken med bättre klister så bokstäverna satt kvar
2. Det finns normalspridning inom produktion av alla artiklar. Även rollsroyce drabbas av fel ibland inom de närmaste åren. Har en kompis som fick motorras på en BMW när den va 5år gammal, som han fick bekosta själv för 90’. Även fast det är ett kvalitetsmärke.
3. Jämför med andra tillverkare så kommer du se att alla värmepumpar har ungefär lika lång garanti och likande villkor. Sköter du service så får du garanti så enkelt är det egentligen.
4. Vad menar du med att de frånsäger sig allt ansvar? De tar allt ansvar inom garantitiden och därefter erbjuder de dig att teckna försäkring för dessa problem. Vårt förra hus byggt 2013 så kostade vår Nibe F750 FLVP 1600kr/år att försäkra när den va 6år. Om nu investeringen är så stor kanske den också är värd att försäkra? Eller kör du helt bil värd över 200’ med bara trafikförsäkring?
5. Ingen kommentar det är din egen uppfattning
6. Barnsjukdomar finns i alla nya modeller, köp något som funnits på marknaden om du känner för att inte följa garantivillkoren eller köpa försäkring
I det stora hela så hade du kastat skit på vilket märke som helst bara för att det inte uppfyllde de du förväntat dig. För varken garantivillkoren med det finstilta eller att saker kan gå sönder är något som ser annorlunda ut för andra tillverkare.
Du skyller bara ifrån dig. Du vet ingenting om hur eller när bokstäverna ändrades. Kan lika härna varit någon som pillat på den efter att den blev installerad.R ravbogu skrev:Ja, vad skall jag dra för slutsatser av allt detta?
- Jag kan ganska säkert konstatera att min AirX inte är en piratkopia då IVT har koll på min typskyllt mm.
Men jag kan dra även andra mer negativa slutsatser:
1. Att IVT har/hade dålig kvalitetskontroll system på vad de köper in från leverantörer och att de inte gör ngn kvalitets inspektion av de produkter de köper in eftersom det inte ens lagt märke till "ITV" skylten. Det kanske var " ITV shoppen" det var menade att stå?
2- att IVT dåliga kontroll även ev. innebär att IVT inte kollar kvaliteten på de komponenter de köper in och som de sedan säljer vidare till kunderna som borde vara av tillräckligt bra kvalitet, balanserade och täta för att kunna vara på en utomhusdel i ett stort antal år. De får väl börja varna kunderna att kullagret mm. i utedelen inte tål luft och vatten!
3. Att IVT skyller på kunderna trots att deras auktoriserade service bolag gjorde en 3-års service och borde ha uppmärksammat felen då, och att jag inte höll koll på när 5-års service skulle göras och att IVT därmed frånsäger sig allt ansvar trots att utedelen är yngre än lovade 6-åriga "garantin" och den rimligtvis givet storleken på investeringen borde ha hållit många, många år till.
4. att det IVT lovar på hemsidans informations rubriker är del av en sockrade marknadsföringstext där de frånsäger sig ansvar för ev fel i det finstilta mera detaljerade texten.
5. att jag inte bör lita på IVT produkter bara för att jag har bra erfarenheter från en tidigare IVT jordvärmepump;
6. Att jag/man skall vara mycket försiktig och uppmärksam i det finstilta avtalet OM och NÄR man skall eventuellt köpa nya IVT lanseringar/produkter innan alla "barnsjukdomar" är upptäckta och i bästa fall åtgärdade.
I övrigt missade du att beställa 5 årsservicen, hade du gjort den så hade det inte varit någon kostnad nu.
IVT verkar inte ha gjort något fel, men du verkar vara en väldigt kritisk person som inte ser din del i detta.
IVT har väl sagt bokstäverna är separata och klistrade. Inte hur de monteras. Troligen monteras de väl i ett moment men väl monterade så är det som "höll ihop dem" borta och det är fritt fram att ändra runt dem. Hur effektiva metoder man har vid tillverkning kan man säkert diskutera. Jag har sett ett antal produktionslinjer för volymer större än 10.000 / år och det kan vara förvånansvärt många manuella moment. Även i länder med rätt hög lön. Robotar är inte lösningen på allt.F frasen_36 skrev:Det förefaller totalt idiotiskt ur produktionssynpunkt att en så liten löjlig sak som tre bokstäver och en symbol skulle monteras i 4 (FYRA) separata moment i löpande volymproduktion i fabrik. Snacka om förbättringspotential i tillverkningskostnad i så fall !!
Låter helt orimligt så länge det inte handlar om ett litet enmansföretag hemma på kammaren.
Jag har också jobbat med volymproduktion och nån sådan lösning skulle aldrig bli godkänd från prototyp/förserie till release för volymproduktion. Det är ju 2000-tal vetja..J JohanLun skrev:IVT har väl sagt bokstäverna är separata och klistrade. Inte hur de monteras. Troligen monteras de väl i ett moment men väl monterade så är det som "höll ihop dem" borta och det är fritt fram att ändra runt dem. Hur effektiva metoder man har vid tillverkning kan man säkert diskutera. Jag har sett ett antal produktionslinjer för volymer större än 10.000 / år och det kan vara förvånansvärt många manuella moment. Även i länder med rätt hög lön. Robotar är inte lösningen på allt.
Låter närmast som nåt sorts hempul-bygge.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Frågan är vad som blir billigast?U Utsliten och utdömd skrev:efter 2012 gick det ifrån att erbjuda försäkring till att felen istället skall innefattas av garanti.
Så de som köpte 2013 har starkare skydd än de som installerades 2012. Du tittar på fel sida.
Läs detta istället
[länk] - Marknadsforing/IVT - Marknadsfring/IVT - Broschyrer/Broschyr_Garanti.pdf
Där står det dock klart och tydligt att man måste göra service vid 3år och 5år vilket du missat. Och du har då inte heller tecknat en försäkring när din garanti slutade gälla.
Hade du varit mer uppmärksam och tagit lite eget ansvar så hade du sluppit betala 9000kr för en ny fläkt, tyvärr men sant. Det är samma sak med bilar. Gör du ingen service på bilen så gäller inga garantier då heller. Dock plingar bilen varje gång du startar den att det är dags för service.
Att betala alla obligatoriska servicar för värmepumpar eller bilar bara för att den sk. "garantin" ska gälla.
Eller "köra på" och betala det eventuella felet som kanske uppstår.
De sk "garantierna" är ingen välgörenhet.
Visst kan man ha osis och produkten pajar efter nån månad, men ofta funkar de gott och väl under "garantitiden" och då är de sk servicarna mest en kassako.
Öppna ögonen innan du svamlar. Denna pump de handlar om har liknande bokstäver som sitter på bilar.G Gixxerturbo1000 skrev:Men allvarligt!
Tror du på vad du skriver själv?..
När du snackar om fiskelina så tar man bort "Etiketter" dvs bilmärken och modell för att inte skada lacken på fordonet och då använder man även hårtork/varmluftspistol.
Kom nu inte och försök lära mig detta eftersom jag håller på hög nivå med poleringar och rekond samt lackskydd och tar bort "Etiketten och modell nr" på fordon, är även utbildad på detta.
Visst kan du använda fiskelina att dra isär en etikett, men tro mig den som har ögon och inte är blind ser det direkt.
Så kommer inte etiketterna på ark som är delad mellan varje bokstav/siffra så glöm bort det du tror.
Vad ni än säger i detta så tro på vad jag säger, jag håller även på med folier på fordon/byggnader m.m så jag tror att jag vet vad jag skriver.
Rkarlsson , jag kan skära ut folie med namnet som det gäller ovan sen kan du komma hit och visa hur man döljer när man ändrar namnet.. Vill du testa utmaningen med en dekal som är printad?.
Vill du göra ett vad att du kan dölja det? Jag ställer mer än gärna upp på ett vad! SÅ Vad säger du? Vill du visa hur duktig du är eller snackar du bara?.
Det är alltså inte dekaler utan hade du tagit en titt innan du började skriva ser du att det är förhöjda bokstäver som har klister.
På min bergvärmepump har jag dekaler som du kan skära ut =)
ÖPPNA ÖGONEN. Tror du på vad du själv säger? Skitsnack är vad de handlar om från dig.
Hen skämta aprillo med dig. Ebberöds elbyrå.R ravbogu skrev:Nej fel. Det är Everöds Elbyrå i Everöd, Skåne. Grejen är den att de var de enda har omkring som var auktoriserade IVT bolag när jag köpte för fem år sedan. Jag har även köpt en Greenline av dem till en annan fastighet för ca 25 år sedan och den fungerar fortfarande bra, fast den är lite i minsta skalan.
Idag finns det flera auktoriserade IVT bolag i trakterna så jag har frågad dem om ev fel och de hävdar att detta med balansering av fläktar är inte ngt IVT idag godkänner.
Beträffande ITV så hade jag inte märkt detta tidigare för jag litade på elbyrån. Men jag har hört från andra service bolag att IVT har byt leverantör av komponenter i värmepumparna pga av dålig kvalitet och jag tror att detta råkar vara en sådan fläkt som Elbyrån har garanti servat men inte påpekat detta. Och det gör mig förbannad!
Och jag tror inte att jag är den enda som har samma typ av utedel märkt "ITV". Så pass upp ni som ev har råkat köpa en AirX med fel markering "ITV" istället för "IVT", det är antagligen samma batch och ev samma problem.
"Ebberöds bank" om affärsverksamhet som drivs helt utan utsikter att nå lönsamhet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebberöds_bank_(1926)
Jag har inte läst hela tråden men det finns några detaljer man kan fundera på.R ravbogu skrev:Ja, vad skall jag dra för slutsatser av allt detta?
- Jag kan ganska säkert konstatera att min AirX inte är en piratkopia då IVT har koll på min typskyllt mm.
Men jag kan dra även andra mer negativa slutsatser:
1. Att IVT har/hade dålig kvalitetskontroll system på vad de köper in från leverantörer och att de inte gör ngn kvalitets inspektion av de produkter de köper in eftersom det inte ens lagt märke till "ITV" skylten. Det kanske var " ITV shoppen" det var menade att stå?
2- att IVT dåliga kontroll även ev. innebär att IVT inte kollar kvaliteten på de komponenter de köper in och som de sedan säljer vidare till kunderna som borde vara av tillräckligt bra kvalitet, balanserade och täta för att kunna vara på en utomhusdel i ett stort antal år. De får väl börja varna kunderna att kullagret mm. i utedelen inte tål luft och vatten!
3. Att IVT skyller på kunderna trots att deras auktoriserade service bolag gjorde en 3-års service och borde ha uppmärksammat felen då, och att jag inte höll koll på när 5-års service skulle göras och att IVT därmed frånsäger sig allt ansvar trots att utedelen är yngre än lovade 6-åriga "garantin" och den rimligtvis givet storleken på investeringen borde ha hållit många, många år till.
4. att det IVT lovar på hemsidans informations rubriker är del av en sockrade marknadsföringstext där de frånsäger sig ansvar för ev fel i det finstilta mera detaljerade texten.
5. att jag inte bör lita på IVT produkter bara för att jag har bra erfarenheter från en tidigare IVT jordvärmepump;
6. Att jag/man skall vara mycket försiktig och uppmärksam i det finstilta avtalet OM och NÄR man skall eventuellt köpa nya IVT lanseringar/produkter innan alla "barnsjukdomar" är upptäckta och i bästa fall åtgärdade.
Normalt är att man lägger kvalitetskontrollen på leverantören och sedan gör stickprov i produktion så man får det man har avtalet. Däremot bör alla företag med självaktning ha en egen slutkontroll av sin färdiga produkt som säkerställer att funktion och design är korrekt innan produkten kommer till kund.
Högst troligt får IVT/Bosch det de har avtalat med leverantören. Detta är inte en kvalitetskontroll utan bristande kompetens inom konstruktion. Kontakta tillverkaren av fläkten och se om det finns en liknande produkt men med högre spec. Jag fick köpa en bättre fläkt till min FTX och det enda som skilde var kontakten vilken var lätt att klippa bort. Ca 1/4 av reservdelspriset.
Vad jag förstår är detta endast en fläkt, fläkthjul och elmotor. Elmotorn är sluten. Vad är det för service de ska göra på fläkten? Om de gör service på anläggningen som troligen är rengöring av filter samt kontrollera nivån på medierna, hur kan det påverka en sluten elmotor? Be om att få serviceprotokollet för 5-års servicen eller se om det är samma som för 3-års som du har utfört. Ingår underhåll av elmotor blir det svårt att komma runt men står det kontroll av något eller inget alls ser jag inte varför IVT inte ska ersätta fläkten. Finns det inget underhåll som ska utföras på fläktmotorn spelar det tekniskt ingen roll om man gör service på andra delar i anläggningen. Be dem svara på den frågan när du har innehållet i servicen klart för dig och ta det därifrån.
T Tullen127 skrev:Frågan är vad som blir billigast?
Att betala alla obligatoriska servicar för värmepumpar eller bilar bara för att den sk. "garantin" ska gälla.
Eller "köra på" och betala det eventuella felet som kanske uppstår.
De sk "garantierna" är ingen välgörenhet.
Visst kan man ha osis och produkten pajar efter nån månad, men ofta funkar de gott och väl under "garantitiden" och då är de sk servicarna mest en kassako.
Du vet. I Sverige finns det en lag för alla privatpersoner. Den heter reklamation 3 år (max)
De vanligaste är att företag måste eller önskas hålla 2 års garanti.
Vad ivt gjorde för jäkla många år sedan var att på ett generöst och givmilt sätt ge samtliga privata och juridisk person 3 års garanti RAKT av. Så slapp dom reklamtionsbekymmer som ingen tillverkare i Sverige kommer undan. Om kunden kan bevisa ett fabrikationsfel.
Sedan startade ett samarbete med arctic försäkring. Den ingick 6 år plus 10 år.
Sen kan jag inte säga att de är så hära. Men ivt ville nog slippa betala arctic.
Därav avslutat det avtalet.
Och nu än mera generöst ge privatpersoner 6 år + 10 år på kompressorn GARANTI!.(utöver det erbjuds försäkring vid flera än 1 tillfälle)
Dvs du som kund kan sitta på soffan å vänta på hjälp de kostar inte en ända krona eller engagemang att ringa och prata med försäkringsbolag m.m m.m.
De finns 2 förutsättningar. Service år 3 och service år 5. De är jäkligt lindrig deal.
Visst de kostar 3000? 5000? Totalt. Och du är skyddad 6+10 år.
Hur ska en tillverkare kunna lämna så långa garantier utan att någon expert kollar över värmepumpen? Majoriteten av privata kunder behandlar inte värmepumpar särskilt vänligt. De är få som äns tar sig tid att läsa manualen. Rensa filter eller äns tittar om värmepumpen äns lever.
Så nej. De är absolut inget bluff direkt.
Vi servicetekniker kan väl inte jobba gratis.
Är de bättre ivts återförsäljare går i konkurs menar du ?
Frågar åt en kompis so no offense
Nibe kräver ingen 3- eller 5-års service på sina pumpar för att garantin ska gälla? Fläkten till min Nibe F2025 har snurrat i 14 år och den funkar bra. Däremot har andra problem uppstått med givare etc.