Nu kanske det inte är riktigt rättvist att jämföra byte av en fläktmotor med en bilgenerator som innebär en helt annan komplexitet.

Med tanke på att fläkten är en vital del av konstruktionen i en LVVP (som också är väldig mycket dyrare än en vanlig LLVP) är det märkligt att man inte använder högre kvaltet eller valt en annan konstruktion på fläktlagret vilket i slutändan skulle vara en försumbar del av totalkostnaden.

Om tillverkaren dessutom är medveten om att det är en slitagedel med begränsad livslängd borde konstruktionen samt tillhörande service och reparation vara anpassad till att byta endast själva lagret, allt annat är idioti och bara ett sätt att tjäna extra pengar. Vid tex byte av hjullager på en bil byts inte nav och fjädring automatiskt bara för de råka sitta ihop efter montering. Detsamma borde gälla LVVP.

Här har tillverkarna något att utveckla i framtidens modeller.

EDIT
Om man kan konstruera cirkulationspumpar som går kontinuerligt i kanske 15-20 år och ibland upp till hela 30 år borde man rimligen kunna göra likadant med LVVP.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
ClasseClas
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nu kanske det inte är riktigt rättvist att jämföra byte av en fläktmotor med en bilgenerator som innebär en helt annan komplexitet.

Med tanke på att fläkten är en vital del av konstruktionen i en LVVP (som också är väldig mycket dyrare än en vanlig LLVP) är det märkligt att man inte använder högre kvaltet eller valt en annan konstruktion på fläktlagret vilket i slutändan skulle vara en försumbar del av totalkostnaden.

Om tillverkaren dessutom är medveten om att det är en slitagedel med begränsad livslängd borde konstruktionen samt tillhörande service och reparation vara anpassad till att byta endast själva lagret, allt annat är idioti och bara ett sätt att tjäna extra pengar. Vid tex byte av hjullager på en bil byts inte nav och fjädring automatiskt bara för de råka sitta ihop efter montering. Detsamma borde gälla LVVP.

Här har tillverkarna något att utveckla i framtidens modeller.

EDIT
Om man kan konstruera cirkulationspumpar som går kontinuerligt i kanske 15-20 år och ibland upp till hela 30 år borde man rimligen kunna göra likadant med LVVP.
Vad har du för data som stöder att LVVP och specifikt IVT har uttalade kvalitetsproblem med sina fläktar/fläktmotorer? Att TS drar långtgående slutsatser om IVT som företag och sin lokala installatör utgående från en anekdotisk bevisföring av 1 enstaka individ (läs LLVP) imponerar inte på mig.
 
  • Gilla
vespaman och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
SOM SAGT INGA INLÄGG PÅ DETTA
Du kanske skulle starta en blogg om du inte vill ha kommentarer på det du skriver?
 
  • Gilla
  • Haha
vespaman och 5 till
  • Laddar…
Det var bara en parantes, på det att allt bara byts numera , ingen har lust eller tid att laga. Och om jag inte minns helt fel så var det något om detta med att elektronikprylar som gick sönder efter garantitiden för många år sen. Var och när och vem , sviktar minnet för., har egentligen inte med tråden att göra , men som upplysning kanske vettigt.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad har du för data som stöder att LVVP och specifikt IVT har uttalade kvalitetsproblem med sina fläktar/fläktmotorer? Att TS drar långtgående slutsatser om IVT som företag och sin lokala installatör utgående från en anekdotisk bevisföring av 1 enstaka individ (läs LLVP) imponerar inte på mig.
Kära @ClasseClas, inlägget skrevs inte för att imponera på dig.

Det är ett välkänt faktum att lager har en begränsad livslängd men du kanske har en annan uppfattning. Om du dessutom läser ordentligt märker du att texten var allmänt hållen och inte riktad mot någon specifik leverantör.

Ps..
När det gäller IVT har vi ett antal installationer som hittills fungerar klanderfritt så ditt försök att tolka in något som inte stämmer är missriktat. Jag är dessutom inte imponerad av din oförmåga att vara konstruktiv och försöka hjälpa till isf att fråga om varför TS inte gjort service.
 
Redigerat:
F
R Rkarlsson skrev:
Den är exakt samma sak faktiskt. Vi hade en firma i stan som jobbade med bilelektriskan. Praktiserade hos de och jädrans vad många generatorer de renoverade. Och man bytte lager, blästrade upp allt och bytte dioder och dylikt.
Men tro inte att volvo eller något annat bilmärke ens skulle få för sig att göra det på din generator. De byter rakt av till en ny även om de skulle blivit billigare med ett lager eller någon diod.
Bilverkstäder reparerar inte typ generator eller startmotor. Däremot skickas de ofta in till central verkstad där de helrenoveras för att sen säljas som ny renoverad reservdel.
När man köper reservdelen får man ibland lägga en pant tills den defekta lämnats in.
 
F frasen_36 skrev:
Bilverkstäder reparerar inte typ generator eller startmotor. Däremot skickas de ofta in till central verkstad där de helrenoveras för att sen säljas som ny renoverad reservdel.
När man köper reservdelen får man ibland lägga en pant tills den defekta lämnats in.
Jo men det vet jag. Därför jag aldrig handlar via mekonomen eller dylikt som vill ha in den defekta delen. Så jag kan renovera det själv och sälja eller använda =) Har ju själv renoverat några startmotorer och generatorer. En hel del bromsok med.
Men om man inte hade bråttom så lämnade man bilen till bilelektriskan så renoverade de din generator istället för att sätta dit en helt ny.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE="ravbogu
Exakt på dagen 3 år va den visst servad. De finstilta säger att kunden ska ha koll på detta. Service intervall är 3 år +- 5 månader.

Och 5 år +- 5 månader. För 6 år + 10 år på kompressorn.

Du ska få både brev från både ivt och arctic/protector om påminnelser om service alternativt försäkring.

Jag tycker du ringer ivt direkt och kollar upp din anläggning direkt med dom.

Du kan ju ha hamnat mellan stolarna. T.ex.

Du kan ju försäkra värmepumpen annars (steg2) du kommer inte få hjälp med fläkten. Men om företaget är lite bussiga så ordnar dom en billig reparatörsrapport från kyltekniker till arctic. Annars är de bara att fråga någon annan behörig kyltekniker. Så kan du fortsätta med en jäkligt bra försäkring via arctic.

Som sagt fläkten går nog inte. Men framtida eventuella fel. Inklusive en ny fläkt står försäkringen för hela kalaset. Förutom det hemförsäkring står för vid åldersavdrag.

Satans otur. Men de är ägaren till pumpen som har ansvaret.

Många ggr erbjuder dock ivt tekniker/säljare service. Men ibland hamnar folk mellan stolarna. Kan ha berott på mycket jobb. Så man inte hinner gå igenom service. O.s.v

Men ring ivt. Börja där.

Hör om dom skickat ut påminnelsebrev.
Hör vad dom tycker du ska göra.


Är mitt bästa tips.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Bilden blev spegelvänd av ngn anledning!
Om den är spegelvänd, så bör det stå TVI..
 
  • Ledsen
sysmali
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Vad göra om IVT "bara" byter rubbet dvs fläkten, kullagret och motorn som paket. Det verkar som IVT har billigare kullager version från China (?). Även om jag byter till ny fläkt mm så lär jag få samma typ av kullager. Eller går det att begära att få ett bättre typ SKF lager med bättre kapslingsklass?
Vart har du fått infon om att dom (Papst) använder "billigare lager från Kina"?

SKF har 108st fabriker som tillverkar kullager, dom är spridda över hela världen, oavsett tillverkningsland håller alla lager uppsatta specifikationer. SKF investerade 200mkr 2019 på en fabrik i Kina och ytterligare 400mkr i 2020, så jag misstänker att en hyfsad stor andel av deras lager kommer just från Kina

Det är inte helt osannolikt att IVT inte har en aning vilka lager som sitter i fläkten, det normala är att produktägare som ex IVT skapar en spec som Papst sen tar fram en lösning mot. Hur dom uppnår specad drfttid är upp till Papst, sen händer det till och från att tillverkaren inte håller spec och då blir utbytta till någon annan.

Att du ska kunna köpa en custom fläkt från IVT känns extremt långsökt.
 
  • Gilla
GabrielH och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Måste ut och kolla bilen så det inte är en BWM i5 :)
Skulle det stå MWB i5 så är det nog samma klåpare och då är han snart identifierad.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nu var det många år sedan jag släppte en ritning på en fläkt. Men alla fläktar jag tagit fram tillsammans med fläkttillverkare , största 1350 mm i diameter, har alltid haft krav på max obalans. Balansering sker antingen genom att lägga på vikter, eller att ta bort material. Är du säker på att de vikter som syns på bilden var de enda som satt på då enheten levererades? Får du obalans, så far lager illa...
 
Larsa Larsa skrev:
ITV är ju märkligt… men

Att man efter 5 år måste byta ett lager, det är väl inget konstigt. Är det samma sak då du servar bilen? Att ngn del behöver bytas i bilen efter 5 år är ju inte konstigt.
Konstigt och konstigt men då har det väl antingen gjort en dumsnål underdimensionering för att spara några kr eller varit elaka och gjort det för att få sälja en ny värmepump. Det finns lager som suttit i vattenkraftverk och varit fina och fräscha efter 50-100 år.
 
F FGLIN skrev:
Konstigt och konstigt men då har det väl antingen gjort en dumsnål underdimensionering för att spara några kr eller varit elaka och gjort det för att få sälja en ny värmepump. Det finns lager som suttit i vattenkraftverk och varit fina och fräscha efter 50-100 år.
Absolut rätt har du, finns elmotorer med som snurrat i 10 tals år. Men nu finns en hake, inte på motorer , men troligen på det du nämner, ordet är "" servic "" och underhåll. Tror inte en sekund på att en som får en VP insatt, bara tänker vad bra nu har jag värme och sitter still i båten, ingen som kollar upp och smörjer något där inte. För det går inte. Det går så länge det går och sen stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.