219 105 läst · 432 svar
219k läst
432 svar
IVT lurar kunderna medvetet med undermåliga produkter?
Är nog inte riktigt så med designen, utan mera på vilket land som tillverkningen utförs i och då tas det från inhemska tillverkare , kvaliteten är vad den är , inget starkare än sin svagaste länk, det gäller allt som tillverkas och inget nytt under solen.S swirve skrev:Som sagt, fläkten hade kunnat gå sönder efter 6 månader, 60 månader eller 600 månader.... Sakerna designas för att tex 99% av enheterna ska hålla i 60 månader om det är garanti tiden. Det kommer alltid finnas de enheter som går sönder innan, strax efter eller långt efter. Skulle sakerna designas för att 99% håller i 600 månader hade konstruktionen blivit väldigt dyr och ingen hade köpt de och hade de designats för att hålla i 6 månader hade det blivit många garanti reparationer och ryktet blivit dåligt. Det är hela tiden en tradeoff mellan kvalitet och cost.
Det är inte datafläktar. Men 120mm fläktar, vanligtvis 38mm är gångbart. Det är sällan vi använder Papst men det är erkänt bra.AndersMalmgren skrev:
jag kyler nog bort minst 3ggr då mycket som hela datorns nätdel ger så det är en helt annan grej. Jag kan tex utan problem ha 5-8kg tunga kylflänsar och en totaleffekt på strax över 20kW.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 317 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 317 inlägg
Den som designat/konstruerat fläktmotorn har specat vilket eller vilka lager och tillverkare som skall användas. De som tillverkar ska använda det som specas, punkt! Varje företag med av lite kvalite (tex papst!) har koll på att alla ingående komponenter är de som har specats.J jonaserik skrev:
Nu lite offtopic men ska kanske framhållas, ta det som info bara och debattera inte eller en MASSA INLÄGG på detta. Nu med all elektronik som ska finnas i allt och inget, TV, Radio, Dator e.t.c , med alla dess smarta grejer så går det att bygga in klocka, ( all elektronik idag har en realtidsklocka i sig ) som bråkar till det i efter antal år/dagar som sätter vissa delar ur spel och vad vet vi om det NADA och kan inte bevisa något som är gömt bakom lite heroglyfer/maskintext i ett program. Bara hoppas att det inte tas som en intäcktskälla för att få sälja mer.
SOM SAGT INGA INLÄGG PÅ DETTA . BLIR LÄTT EN RIKTIG LÅNGBÄNK PÅ FLERA HUNDRA INLÄGG OCH TILLFÖR INTE ÄMNET NÅGOT, NI KAN GILLA DET.
SOM SAGT INGA INLÄGG PÅ DETTA . BLIR LÄTT EN RIKTIG LÅNGBÄNK PÅ FLERA HUNDRA INLÄGG OCH TILLFÖR INTE ÄMNET NÅGOT, NI KAN GILLA DET.
Har inte sagt ett ord om specar för något och att en beställare gör en sådan, så där är det nog lite överkurs med ditt inlägg. att få till det på något vis. Annars inte fel med det du säger.S swirve skrev:
J jonaserik skrev:Tror inte du kan kräva det, standardgrejer från fabrik , Men varför en för 9000 kr när det är billigt att göra det själv eller med en bekant/vän som kan skruva.. Bjud på en vinare.
Inget svårt att byta , bara att våga skruva, det är ingen månresa att göra.. Troligtvis så finns lager på billiga varuhusen, det finns SKF , Timken och många andra med kvalitet,, bara söka på kullager
EDIT var i landet är du ?
Grejen är jag är inte el-behörig - men tror att jag annars skulle kunna fixa det själv - och vill för den delen inte ta risken med att sabba resten av anläggningen, dvs inne delen som har garanti på många flera år - om jag nu har ngn garanti alls på anläggningen då jag har tydligen missat detta med 5-års service som Elbyrån hävdar jag skall hålla redda på.
Jag får väl fundera på detta med att hitta ngn el-behörig som ev kolla att el kopplingarna är OK efter ett ev byte av lagret - om det nu går att bara byta kullagret till en med bättre kvalitet. Det verkar som om mina problem med lagret (fläkten>lagret>axeln>motorn>strömmen?) - även påverkar strömmen i huset för det fladdrar/pixelerar på digital TVn var gång värmepumpen startar. Jag kan inte utesluta att det ev. kan vara andra fel i de ursprungliga på flera (billiga?) material från fabriken.
Så jag kan gott förstå att IVT har byt komponent leverantör(er). Men frågan är om alla "små" fel har blivit åtgärdade sedan vi som köpte AirX tidigt har blivit försökskaniner? Och vi som har fått sekunda material får väl leva med det och hoppas att att det inte blir fler överraskningar framöver.
Du skriver om garantin , finns den eller inte, att byta lager på fläkten har noll påverkan på någon övrig drift för VP eller innedel. Där behöver du inte vara orolig , Det med pixlar när VP startar och kanske under drift , är nog från den elektronik som finns i VP, är det en inverter , lika med cirkpumparna om varierar i fart ( sistnämda skit ) så ska det finnas ett filter före för att det inte ska gå ut baklänges på nätet. Sen det med sekunda kan man hoppa över, att det skulle finns en form statiskt kan det göra, och då är det jordning p å rätt sätt som ska göras. Fläkten har en kondensator och den är kopplad till fläkten, den avge något till jord. Så då ska det vara en säker ord som går till centralen och ha bra kontakt hela vägen. Kanske om du provar att koppla ihop innerdelens schassi med något kopparrör . räcker med en sladd och två krokodilklämmor
Kan du byta lager på din generator i bilen eller kommer din verkstad att byta till en helt ny generator? Varför är det så och varför gör IVT likadant?R ravbogu skrev:Jag kan inte låta bli att förvånas att (om) IVT sparar på kullager kvalitet på en sådan dyr maskin/anläggning just på en ute del som IVT vet skall vara utomhus och utsatt för väder och vind i ett stort antal år. Och sedan att det inte går att bara byta kullagret utan måste byta allt???!!! Är det bondfångeri på g???
Den är exakt samma sak faktiskt. Vi hade en firma i stan som jobbade med bilelektriskan. Praktiserade hos de och jädrans vad många generatorer de renoverade. Och man bytte lager, blästrade upp allt och bytte dioder och dylikt.ClasseClas skrev:
Men tro inte att volvo eller något annat bilmärke ens skulle få för sig att göra det på din generator. De byter rakt av till en ny även om de skulle blivit billigare med ett lager eller någon diod.
Kanske kan svara på det. I dag finns inga bilmekaniker , dom kallas tekniker och det enda dom kan och övriga med, är i ena fallet kolla med en dator och byta en del. Jag kallar dom legogubbar , kan inget om att reparera, bara byta. Lika med VP -gubbar , lagar inget byter bara även om det går att laga. Den sortens folk som kan laga och gör det , är en utdöende sort.ClasseClas skrev:
Yes, och när bilverkstan tar säg 1200kr/tim så finns det inte ekonomi i annat än att byta ut delar snabbt. That's my point.J jonaserik skrev:Kanske kan svara på det. I dag finns inga bilmekaniker , dom kallas tekniker och det enda dom kan och övriga med, är i ena fallet kolla med en dator och byta en del. Jag kallar dom legogubbar , kan inget om att reparera, bara byta. Lika med VP -gubbar , lagar inget byter bara även om det går att laga. Den sortens folk som kan laga och gör det , är en utdöende sort.
Vet ej, en tidigare arbetare slutade där när han/hon blev tillsagd att inte lägga sig i det.H Hööks Labradoodle skrev:
Nej med tanke på att märkesverkstäderna ska se ut som ett vardagsrum och vara desto renare är de inte konstigt de måste ta sådana priset. Kan inte vara billigt att driva en del av skrytbyggena som de bygger.ClasseClas skrev:
Volvo i vår stad kostade en bit över 50 miljoner att bygga