218 795 läst · 432 svar
219k läst
432 svar
IVT lurar kunderna medvetet med undermåliga produkter?
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Hej @ravbogu, jag vet inte om du hann se det men IVT svarade på några frågor: https://www.byggahus.se/ivt-svarar-pa-ryktena-om-piratkopior.R ravbogu skrev:
Om du vill spara lite pengar fanns det några förslag tidigare i tråden om att byta lager själv eller alternativ anlita en firma som kan göra jobbet. Det blir säkert bra mycket billigare än att byta hela kittet.
Medlem
· 1 686 inlägg
Ingen ide att strö salt i såret. Nu satt det troligtvis ett skitleverans av fläkt/motor i den årsmodellen så det är bara bita i det sura äpplet. Ytterligare ett argument för att satsa på BVP om man ha möjlighet.E Erik1337 skrev:
S stefan_gsx skrev:4V , du menar väl 4kV ... sedan brukar ju det största problemet med lageröverslag bero på dålig installerad inverterstyrning (frekvensomvandlare).... hur som helst borde det inte finnas det på motorer som inte snurrar speciellt fort och körs med lägre spänning. Vet inte vad fläkten matas med men den är väl inverterstyrd borstlös motor. (Den går inte på järnet hela tiden). Tror att kundens problem här er att fukt trängt in. Håller med folk i tråden att ersätta lagren med SKF och deras högsta kapslingsklass.
Vad göra om IVT "bara" byter rubbet dvs fläkten, kullagret och motorn som paket. Det verkar som IVT har billigare kullager version från China (?). Även om jag byter till ny fläkt mm så lär jag få samma typ av kullager. Eller går det att begära att få ett bättre typ SKF lager med bättre kapslingsklass?
Medlem
· 1 686 inlägg
Det finns tyvärr risk för det. Som sagt, det finns ju möjlighet att fixa en firma som sätter dit ett premiumlager så kommer du både billigare undan och får förhoppningsvis en längre gångtid.R ravbogu skrev:Vad göra om IVT "bara" byter rubbet dvs fläkten, kullagret och motorn som paket. Det verkar som IVT har billigare kullager version från China (?). Även om jag byter till ny fläkt mm så lär jag få samma typ av kullager. Eller går det att begära att få ett bättre typ SKF lager med bättre kapslingsklass?
Jag kan inte låta bli att förvånas att (om) IVT sparar på kullager kvalitet på en sådan dyr maskin/anläggning just på en ute del som IVT vet skall vara utomhus och utsatt för väder och vind i ett stort antal år. Och sedan att det inte går att bara byta kullagret utan måste byta allt???!!! Är det bondfångeri på g???
Medlem
· 1 686 inlägg
Kan inte annat än att hålla med. Vore intressant om du kunde fråga ÅF/IVT om vilken tillverkare och typ av lager som används i ersättningskittet för 9 tkr (samt eventuell garantitid)R ravbogu skrev:Jag kan inte låta bli att förvånas att (om) IVT sparar på kullager kvalitet på en sådan dyr maskin/anläggning just på en ute del som IVT vet skall vara utomhus och utsatt för väder och vind i ett stort antal år. Och sedan att det inte går att bara byta kullagret utan måste byta allt???!!! Är det bondfångeri på g???
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 164 inlägg
Tror inte du kan kräva det, standardgrejer från fabrik , Men varför en för 9000 kr när det är billigt att göra det själv eller med en bekant/vän som kan skruva.. Bjud på en vinare.R ravbogu skrev:Vad göra om IVT "bara" byter rubbet dvs fläkten, kullagret och motorn som paket. Det verkar som IVT har billigare kullager version från China (?). Även om jag byter till ny fläkt mm så lär jag få samma typ av kullager. Eller går det att begära att få ett bättre typ SKF lager med bättre kapslingsklass?
Inget svårt att byta , bara att våga skruva, det är ingen månresa att göra.. Troligtvis så finns lager på billiga varuhusen, det finns SKF , Timken och många andra med kvalitet,, bara söka på kullager
EDIT var i landet är du ?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Som sagt, fläkten hade kunnat gå sönder efter 6 månader, 60 månader eller 600 månader.... Sakerna designas för att tex 99% av enheterna ska hålla i 60 månader om det är garanti tiden. Det kommer alltid finnas de enheter som går sönder innan, strax efter eller långt efter. Skulle sakerna designas för att 99% håller i 600 månader hade konstruktionen blivit väldigt dyr och ingen hade köpt de och hade de designats för att hålla i 6 månader hade det blivit många garanti reparationer och ryktet blivit dåligt. Det är hela tiden en tradeoff mellan kvalitet och cost.R ravbogu skrev:Jag kan inte låta bli att förvånas att (om) IVT sparar på kullager kvalitet på en sådan dyr maskin/anläggning just på en ute del som IVT vet skall vara utomhus och utsatt för väder och vind i ett stort antal år. Och sedan att det inte går att bara byta kullagret utan måste byta allt???!!! Är det bondfångeri på g???
Medlem
· 1 686 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Håller med! Det bör gå att byta lager själv, eller med hjälp av en rimligt händig kompis för nån hundralapp max.J jonaserik skrev:Tror inte du kan kräva det, standardgrejer från fabrik , Men varför en för 9000 kr när det är billigt att göra det själv eller med en bekant/vän som kan skruva.. Bjud på en vinare.
Inget svårt att byta , bara att våga skruva, det är ingen månresa att göra.. Troligtvis så finns lager på billiga varuhusen, det finns SKF , Timken och många andra med kvalitet,, bara söka på kullager
EDIT var i landet är du ?