218 796 läst · 432 svar
219k läst
432 svar
IVT lurar kunderna medvetet med undermåliga produkter?
Denna tråd delar många gemensamma nämnare med andra liknande som går i samma riktning...T Tornhill 2 skrev:18 sidor och ingen som misstänker att TS är ett troll?
Ny användare, konstigt ämne (som luktar smutskastning), inget svar på enkla frågor (serienumret på utedelen texten på originalfakturan och huruvida serviceschemat följts) som hade kunnat avsluta tråden med 100% säkerhet.
Trollvarning.
/ Hälsningar, Fredrik
1) Smutskastningstråd kring valfritt märke där en relativt ny medlem startar en tråd som förvisso kanske har en relevant start som men några inlägg som går i en riktning som gör att trådskaparen försvinner rätt omgående
2) Tråden lyfts till framsidan med en headline som indikerar den ursprungliga frågeställningen av för att trigga reaktioner ( som i flera fall redan när redan har en försvunnen TS då ) enligt nuvarande recept för sociala medier.
3) En våg av allehanda forummedlemmar öser in allmänt missnöje och ren spekulation enligt modellen från ett vanligt kommentarsflöde på facebook där en försvinnande liten del har förmåga att läsa några inlägg upp.
4) Tråden uppnår ett liv i ett parallellt universum där frågeställningen drivs av vad som påståtts 3-5 inlägg upp alt ett antal parallella OT ämnen
5) Syftet med Byggahus.se upphör helt för tråden och det skulle lika gärna kunna vara kommentarsflödet på facebook i lämpligt grupp
6) Merparten av seniora byggahusmedlemmar har antingen flytt fältet eller uttrycker frustrerat samma frågeställning som krävs för att faktiskt driva någon slags ursprungsfråga framåt
I vissa fall är det bara att ta fram popcorn och köra urspårningsbingo
Jo de känns som att han är sur på elfirman och väljer att snacka skit. Hade han varit seriös så hade han ju gjort som folk skrivit. Tagit bilder på alla viktiga siffror och kollat upp den.T Tornhill 2 skrev:18 sidor och ingen som misstänker att TS är ett troll?
Ny användare, konstigt ämne (som luktar smutskastning), inget svar på enkla frågor (serienumret på utedelen texten på originalfakturan och huruvida serviceschemat följts) som hade kunnat avsluta tråden med 100% säkerhet.
Trollvarning.
/ Hälsningar, Fredrik
I med han nämner kundtjänstens namn dessutom. (hon är skittrevlig för övrigt)
Det tråkiga är att folk hänger upp sig på emblemet. Men det hade ts kunnat tysta ner om han tagit fram uppgifterna, och vi kunnat utesluta att det var en trött stackare en måndagmorgon.
Fick bytt fläkten på garantin efter ett par år.R ravbogu skrev:Om de nu var välbalanserade varför går kullagret sönder efter 5 år? Vad jag har hört är att IVT byte leverantör för komponenter i värmepumpen för att komponenter var undermåliga produkter. Men medvetet om detta har IVT inte byt ut i de delar i pumpar de använde dessa komponenter under garantitiden? Kan vi lita på IVT?
Återkoppling på min trasiga pannfläkt som mycket riktigt var en EBM-Papst, både gamla och nya fläkten är tillverkade i Tyskland. Dessvärre är den nya också en Papst, eller dessvärre och dessvärre... man kan ju ha haft något fel som man nu åtgärdat, vem vet. Den nya har en kylkåpa monterad vilket den gamla saknade, det tyder på att man är medveten om problemet med fler pannfläktar som havererat i förtid. Här hör till saken att det är en bakmonterad sugfläkt som sitter ganska nära rökröret, så huruvida felet är Baxis placering av fläkten eller Papst's fläktkvalitet hänger lite i luften.
Pannan är en dansktillverkad Baxi från / installerad jan 2015 - fläkten gav upp kring jan. / feb. 2019. Garantin var tre år på pannan. Minns att jag klagade på Baxi Sverige / HS Perifal AB att det var dåligt med en fläkt som bara höll fyra år och tyckte dom kunde köra en goodwill men då blev försäljaren lite upprörd minns jag, garantin hade ju gått ut och sånt händer menade han, indikerande då att det bara var otur för min del och att det inte förekommer normalt. Men eftersom den nya kommer med en kylkåpa tyder det på motsatsen, fläktarna är helt enkelt dåliga och man känner väl till problemet och har sannolikt fått byta många i förtid. Hade det varit en engångshändelse är det också mer troligt att man varit mer frikostiga med goodwill men då det handlar om stora volymer och belopp väljer man att mörka och hålla masken, vilket är obegåvat och kortsiktigt eftersom det i vårt informationssamhälle, upplysningsvis, är en omöjlighet. Istället för att värna om varumärket och en fortsatt positivt inställd kundkrets så väljer man att inte bara riskera varumärkets position utan också framtida försäljning.
HS Perifal AB / Baxi gav ett par hundringar i rabatt på den nya men det känns sådär att behöva anta en kostnad om flera tusen vart fjärde år på ny fläkt (4-5 st. fläktar totalt under pannans livstid) - inte minst med tanke på att man har ett par keramikinsatser att lägga pengar på under pannans livstid.
Pannan är en dansktillverkad Baxi från / installerad jan 2015 - fläkten gav upp kring jan. / feb. 2019. Garantin var tre år på pannan. Minns att jag klagade på Baxi Sverige / HS Perifal AB att det var dåligt med en fläkt som bara höll fyra år och tyckte dom kunde köra en goodwill men då blev försäljaren lite upprörd minns jag, garantin hade ju gått ut och sånt händer menade han, indikerande då att det bara var otur för min del och att det inte förekommer normalt. Men eftersom den nya kommer med en kylkåpa tyder det på motsatsen, fläktarna är helt enkelt dåliga och man känner väl till problemet och har sannolikt fått byta många i förtid. Hade det varit en engångshändelse är det också mer troligt att man varit mer frikostiga med goodwill men då det handlar om stora volymer och belopp väljer man att mörka och hålla masken, vilket är obegåvat och kortsiktigt eftersom det i vårt informationssamhälle, upplysningsvis, är en omöjlighet. Istället för att värna om varumärket och en fortsatt positivt inställd kundkrets så väljer man att inte bara riskera varumärkets position utan också framtida försäljning.
HS Perifal AB / Baxi gav ett par hundringar i rabatt på den nya men det känns sådär att behöva anta en kostnad om flera tusen vart fjärde år på ny fläkt (4-5 st. fläktar totalt under pannans livstid) - inte minst med tanke på att man har ett par keramikinsatser att lägga pengar på under pannans livstid.
Med tanke på att TS är spårlöst försvunnen, så tror jag att man kan dra vissa slutsatser ändå. Skulle inte förvåna mej om delar är bytta utan IVTs eller installatörs medverkan vid ett tidigare skede och att det kanske hittades billigare exemplar av delar någon annanstans än hos återförsäljare.
Det har ju en väldigt enkel lösning, och det är att TS kontaktar IVT direkt, men då detta uteblivit så tror jag det beror på att TS vet varför IVT inte skulle ta på sej denna pump och dess felaktigheter.
Om allt dock är i sin ordning så faller det ju inom garanti och IVT skulle absolut inte neka reparation av detta, av egen erfarenhet. Men vet man istället med sej att garanti gått ut, så kan det ju också vara en anledning till att TS inte velat höra av sej till IVT.
I nästa fall så ser jag inte heller att installatör skulle avsäga sej ansvar då allt dom egentligen gör är att förmedla till IVT som ger ett beslut, igen av egen erfarenhet. Om denna elbyrå då enligt uppgift skulle sagt att dom inte kommer göra något och sedan avslutat samtalet, så är antingen elbyrån rena bluffen, vilket jag har utomordentligt svårt att tro, eller så har TS faktiskt aldrig pratat med dom, troligen av ovan nämnda anledningar.
Så jag ser det som gandka dödfött.
Det har ju en väldigt enkel lösning, och det är att TS kontaktar IVT direkt, men då detta uteblivit så tror jag det beror på att TS vet varför IVT inte skulle ta på sej denna pump och dess felaktigheter.
Om allt dock är i sin ordning så faller det ju inom garanti och IVT skulle absolut inte neka reparation av detta, av egen erfarenhet. Men vet man istället med sej att garanti gått ut, så kan det ju också vara en anledning till att TS inte velat höra av sej till IVT.
I nästa fall så ser jag inte heller att installatör skulle avsäga sej ansvar då allt dom egentligen gör är att förmedla till IVT som ger ett beslut, igen av egen erfarenhet. Om denna elbyrå då enligt uppgift skulle sagt att dom inte kommer göra något och sedan avslutat samtalet, så är antingen elbyrån rena bluffen, vilket jag har utomordentligt svårt att tro, eller så har TS faktiskt aldrig pratat med dom, troligen av ovan nämnda anledningar.
Så jag ser det som gandka dödfött.
Ja, jag fick också det intrycket att det är klassisk tysk kvalitet när jag tittar på min pannfläkt men det kan ju vara så enkelt som att man bytt underleverantör på nån del som inte längre fungerar lika bra. Eller så är appliceringen av deras fläktar felaktig / fläkten inte riktigt anpassad för uppgiften, kan vara så också. En pannfläkt som i mitt fall är ju väldigt utsatt.J JohanLun skrev:EBM Papst gör bla fläktar, minns det då jag såg att det satt två sådana i min Siemens köksfläkt jag köpte och jag samtidigt jobbade med en av våra underleverantörer i Tyskland som i sin tur hade... Papst som leverantör. Jag har fått intryck de gör prylar av bra kvalitet. I fallet jag jobbade med var det faktiskt inte en fläkt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Pappa började sin karriär på Flygt på 70 talet. De körde papst rakt genom. Han har sedan dess varit papst fanboy hela livet.T tobiast skrev:Ja, jag fick också det intrycket att det är klassisk tysk kvalitet när jag tittar på min pannfläkt men det kan ju vara så enkelt som att man bytt underleverantör på nån del som inte längre fungerar lika bra. Eller så är appliceringen av deras fläktar felaktig / fläkten inte riktigt anpassad för uppgiften, kan vara så också. En pannfläkt som i mitt fall är ju väldigt utsatt.
Ja och det är ju en stor spelare internationellt också så man sitter på stora volymer i produktion och kontrakt med underleverantörer som kan ge en tröghet innan man hittar tillbaka om man gjort bort sig med något.
Baxi och IVT har nämnts här och det är nog så att det Papst är ett varumärke med högt renommé eftersom de tycks sitta i mer kvalitativa produkter som i sin tur har starka varumärken. Frågan är då hur representativa felen med låg livslängd är för deras fläktar sett till hur mycket de förekommer i produkter.
Baxi och IVT har nämnts här och det är nog så att det Papst är ett varumärke med högt renommé eftersom de tycks sitta i mer kvalitativa produkter som i sin tur har starka varumärken. Frågan är då hur representativa felen med låg livslängd är för deras fläktar sett till hur mycket de förekommer i produkter.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg
Inte köpt Pabst på 10 år minst, men förr var de iaf av mycket hög kvalitet. Synd om märket skulle försämrats, men det drabbar ju tyvärr alltför många andra märken också numera.AndersMalmgren skrev:
Kör bara Noctua själv sedan minst 15 år till datorsidan, inte upplevt någon försämring där, snarast tvärtom.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Nej precis jag har nog inte heller någon erfarenhet av dem i nutid. Så kan ju gått utför så är det. Nej noctua har leverar. Fick ner min rigg någon grad bara genom att byta generation (kör alltid på 30 procent i princip för att få det tyst)MultiMan skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Nu har jag inte byggt en dator på säkert 15 år men på den gamla goda tiden när jag var nörd och byggde datorer i parti och minut så var Panaflo favoriten framför andra. Vill minnas att Papst var väldigt mycket dyrare och hade betydligt färre modeller än Panaflo.AndersMalmgren skrev:
Med risk för att låta otrevlig, men det är ofta bra att läsa åtminstone 5-10 inlägg i en tråd för att ta reda på om det man tänker fråga eller säga redan har tagits upp. I detta fallet har IVT/ITV avhandlats i flera dygn...M Matsiman skrev:
Ser att du bara har 2 inlägg - välkommen till "snillena spekulerar"
Med risk för att låta otrevlig, medlemmen med 23 inlägg tillrättavisar medlemmen med två inlägg och hänvisar till antalet inlägg....S sorbitol skrev: