T Tullen127 skrev:
Nu är det väl så att de flesta kända företag inte basunerar ut att de blir utsatta för olika former av bedrägerier eller datorintrång.
Ingen bra reklam.
Ut till allmänheten? Sen när blev ivts support nyhetsbrev ett allmänt mail?
Om de skulle vara fake. Tror du någon i Sverige skulle felstava:crysmile::crysmile:

Återigen. De händer bara "CE" märkta produkter. D.v.s China... Export.

Aye har inte tid å driva med de här längre.

Tro mig jag hade vetat om de hade funnits fake. De dyker upp airx var å varannan dag i värmepumpsforum. Exakt noll kopior hittills. Natti natti. Rolig kväll. :crysmile:
 
T
Needas Needas skrev:
Jag har själv en Bosch compress 6000AW ( samma maskin som din IVT)
Fläkten skar precis när garantitiden tagit slut. Jag började att luska i vem som tillverkat den och fann att den är tillverkad av papst. I specifikationerna hos papst så står det att beräknad livslängd är ca 50000 timmar.
Går fläkten dygnet runt så är den slut efter 6 år.
Bosch hävdar i marknadsföringsmaterial att värmepumpen ska hålla i 12år om den får regelbunden service, fläkten är dock inget man ens petar på vid servicetillfällena.
Min åsikt är att Bosch & IVT är fulla av skit.
Papst låter bekant... undrar om det inte var samma på min pannfläkt som rök precis efter garantitiden. Får kolla det senare.
 
  • Gilla
Hööks Labradoodle
  • Laddar…
Det kan stämma som Kylarn säger, att pumpen är original.

Men det förvånar mig någonting oerhört att logotypen skulle komma i lösa delar som kreti och pleti sedan tillåts sammanfoga själv.

En logotyp betraktas undantagslöst som en enhet och tillåts inte (åtminstone av ett seriöst varumärke) att delas upp i lösa bokstäver och streck som sedan kan se ut som skit efter att de satts samman av diverse klåpare ute på fältet.
 
  • Gilla
Hööks Labradoodle och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
R ravbogu skrev:
Svårt att tro, men kan inte utesluta att IVT medvetet säljer undermåliga värmepumpar! Men det verkar inte bättre. Min auktoriserade IVT installatör och service Everöds Elbyrå hävdar att min luft-vatten värmepump AirX kom från IVT-Tranås med utedelens fläkt redan fylld med olika balanseringsvikter för att fläkten var obalanserad redan från komponent leverantören. Resultatet var som förväntat, kullagret till fläkten håller på att kollapsa i lagom tid efter den 5-åriga garantin. Everöds Elbyrån frånser sig ansvar för att larma om felet under garantiservice perioden.
Så kan vi lita på IVT och dess auktoriserade service el-bolag?
[bild] [bild] [bild][bild]
Inget lurendrejeri för att de balanserar fläktarna. En obalanserad fläkt tar död på motorn snabbt samt riskerar att andra saker vibrerar sönder.
Finns därimot en tillverkare i Kristianstad som tillverkar värmepannor så att de medvetet skall rosta sönder, gör medvetet så att det ska bildas luftficka i tanken så att det kan rosta. De som påpekat blir tillsagda att de inte ska lägga sig i sånt de inte förstår. Där är det lurendrejeri därimot.
 
  • Gilla
  • Wow
DrDeath100 och 2 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Det som är udda är att Everöds Elbyrå som sålde och servat är AUKTORISERADE IVT bolag och de hävdar att de har fått allt från IVT Tranås. Visst är det skumt !?
Nu blir jag riktigt orolig, vi anlitar också Everöds elbyrå för våra värmepumpar och har även köpt en stor solcellsanläggning av dem. Är det möjligt att de säljer falska kopior av dyra IVT värmepumpar?!
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Inget lurendrejeri för att de balanserar fläktarna. En obalanserad fläkt tar död på motorn snabbt samt riskerar att andra saker vibrerar sönder.
Finns därimot en tillverkare i Kristianstad som tillverkar värmepannor så att de medvetet skall rosta sönder, gör medvetet så att det ska bildas luftficka i tanken så att det kan rosta. De som påpekat blir tillsagda att de inte ska lägga sig i sånt de inte förstår. Där är det lurendrejeri därimot.
 
Skrämmande, det är en stor investering med värmepump så det är otroligt cyniskt om de medvetet tillverkar dem så de snabbt ska rosta sönder. De måste väl ha blivit anmälda? Kan de fortsätta sådan tillverkning ändå?
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Papst låter bekant... undrar om det inte var samma på min pannfläkt som rök precis efter garantitiden. Får kolla det senare.
Ååå då får jag börja förbereda mig på att min kan gå sönder snart. Vad är det för värmepump jag vågar köpa? Någon som har goda erfarenheter av värmepump, luft/vatten) som man vågar lita på att den håller mer än 5 år?
 
T Tullen127 skrev:
Inte en chans i världen att ITV skulle vara ett misstag i IVTs produktion. Dessutom är loggan annorlunda. Klassiskt sätt för piratfabrikat att lura ögat. Dessutom kan de ju inte stämmas för förfalskning eftersom loggan ÄR annorlunda.
Då har ju ivt sålt en förfalskad kopia till Everöd. Kan nästan garantera att de inte skulle fuska med att köpa fel fabrikat vid installation.
Tråkigt att de skickar ut sådant till elfirmor. De borde utan tvekan avsluta arbetet med ivt. För jävligt att ivt säljer produkter där klistret kan vara dåligt på sina sketna loggor.
Men vi kommer aldrig få veta och leva i en mystik. Vissa tror att fabriksarbetare är 100% felfria och ts har fortfarande inte ringt till ivt.


För att tillägga så var de en som gnällde på att de var svindyra. Dock är de nog standard för pumpfolket. Jsservice tog 2000 plus körning för att komma och titta =)
 
U
H Hööks Labradoodle skrev:
Ååå då får jag börja förbereda mig på att min kan gå sönder snart. Vad är det för värmepump jag vågar köpa? Någon som har goda erfarenheter av värmepump, luft/vatten) som man vågar lita på att den håller mer än 5 år?
Alla stora, sen drabbas en del pumpar tidigare än andra då det finns en spridning och normalfördelning i kvalitet på allt som tillverkas, oavsett märke.
Sker lika mycket fel på IVT som Thermia och Nibe. Det viktigaste är att hitta en ÅF/service ställe som kan sina produkter och att efter garantitiden försäkra värmepumpen, då får du allt ersatt vid strul.
 
  • Gilla
Hööks Labradoodle och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kan inte riktigt förstå de i tråden som menar att det kan vara ett "mänskligt misstag". Tror ni verkligen på allvar att det sitter riktiga människor och limmar dit bokstav för bokstav plus en felaktig logga i industriella produktionssammanhang?
Hahaha, ungefär som när man på en bakgata köper en fin Bolex eller Longimes för 109 spänn.
 
T tobiast skrev:
Papst låter bekant... undrar om det inte var samma på min pannfläkt som rök precis efter garantitiden. Får kolla det senare.
EBM Papst gör bla fläktar, minns det då jag såg att det satt två sådana i min Siemens köksfläkt jag köpte och jag samtidigt jobbade med en av våra underleverantörer i Tyskland som i sin tur hade... Papst som leverantör. Jag har fått intryck de gör prylar av bra kvalitet. I fallet jag jobbade med var det faktiskt inte en fläkt.
 
  • Gilla
Hööks Labradoodle och 1 till
  • Laddar…
kylarn kylarn skrev:
Hon gör/gjorde ivt logga bl.a av typen dom på air x. Men inte sålt direkt till Tranås vad jag vet.
Vem säljer hon IVT-loggorna till då? Nibe?
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
EBM Papst gör bla fläktar, minns det då jag såg att det satt två sådana i min Siemens köksfläkt jag köpte och jag samtidigt jobbade med en av våra underleverantörer i Tyskland som i sin tur hade... Papst som leverantör. Jag har fått intryck de gör prylar av bra kvalitet. I fallet jag jobbade med var det faktiskt inte en fläkt.
Ja, Papst är bra fläktar generellt.
 
Mysteriet med den felaktiga loggan måste ha en annan förklaring än att det är en piratkopia.
IVT säljs väl nästan bara i Sverige. Det finns ingen kines som handslöjdar ett exemplar som piratkopia, hade det funnits piratkopior hade det handlat om mängder. Någon borde då reagerat tidigare, framför allt eftersom detta är utrustning som inte säljs direkt till slutkund utan nästan alltid installeras av auktoriserade partners. I såna fall skulle hela ledet av IVT-återförsäljare vara inblandade i någon slags komplott. Låter bortom sannolikt.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.