219 104 läst · 432 svar
219k läst
432 svar
IVT lurar kunderna medvetet med undermåliga produkter?
kan man köpa försäkring som gäller efter garantitiden? Är det något Everöds elbyrå erbjuder eller känner du till var man tecknar sådan försäkring?U Utsliten och utdömd skrev:Alla stora, sen drabbas en del pumpar tidigare än andra då det finns en spridning och normalfördelning i kvalitet på allt som tillverkas, oavsett märke.
Sker lika mycket fel på IVT som Thermia och Nibe. Det viktigaste är att hitta en ÅF/service ställe som kan sina produkter och att efter garantitiden försäkra värmepumpen, då får du allt ersatt vid strul.
https://www.ivt.se/vart-lofte/garanti/H Hööks Labradoodle skrev:
Ditt svar känns elakt. Inläggen i det här forumet är ofta till stor hjälp för mig och troligen för de flesta andra. Det är fantastiskt att mötas av så mycket engagemang och att medlemmar generöst delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper i både små och stora frågor. En god anda att värna i dessa tider när tonen på många sociala medier är så hård och dömande.N NightRider skrev:Är inte detta ett luft/vatten-monoblock, made in China och vad det verkar avsett för den kinesiska marknaden? [länk]
Haha hela den här tråden är ju bara för rolig. Det ena tvärsäkra uttalandet efter det andra från alla forumets "experter". För att inte tala om de som tror att IVT spegelvänt blir ITV (med loggan fortfarande till vänster!). Jösses.
Det enda den här tråden bevisat hittills är att man inte ska lita på ett ord någon på ett forum skriver, inte sällan har de noll koll...
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 856 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 856 inlägg
vanligtvis brukar man bli erbjuden det av säljaren av pumpen efter att ordinarie garanti gått ut.H Hööks Labradoodle skrev:
Största försäkringsbolaget på värmepumpar är Arctic
En liten fundering!.
Det finns väl INGEN leverantör som köper "Klister märken" med produkt namnet så man kan ändra bokstäverna.
Märkena printas ut och det i helhet.
Om nån annan som kommenterar tråden gällande att man köper dessa "Märken" lösa bokstav för bokstav får gärna hänvisa till den tillverkaren som gör dessa.
Det finns väl INGEN leverantör som köper "Klister märken" med produkt namnet så man kan ändra bokstäverna.
Om nån annan som kommenterar tråden gällande att man köper dessa "Märken" lösa bokstav för bokstav får gärna hänvisa till den tillverkaren som gör dessa.
Vi har ju skrivit innan.G Gixxerturbo1000 skrev:En liten fundering!.
Dessa emblem är ju av varianten som kan komma på ark. Som klistras på i fabrik eller underleverantör.
Självklart klistrar inte fabriken fel medvetet. Men du kan ju ändra hur du vill när du har produkten i din ägo. Fram med en fiskelina och såga loss de som du gör på bilar.
Men allvarligt!R Rkarlsson skrev:
Tror du på vad du skriver själv?..
När du snackar om fiskelina så tar man bort "Etiketter" dvs bilmärken och modell för att inte skada lacken på fordonet och då använder man även hårtork/varmluftspistol.
Kom nu inte och försök lära mig detta eftersom jag håller på hög nivå med poleringar och rekond samt lackskydd och tar bort "Etiketten och modell nr" på fordon, är även utbildad på detta.
Visst kan du använda fiskelina att dra isär en etikett, men tro mig den som har ögon och inte är blind ser det direkt.
Så kommer inte etiketterna på ark som är delad mellan varje bokstav/siffra så glöm bort det du tror.
Vad ni än säger i detta så tro på vad jag säger, jag håller även på med folier på fordon/byggnader m.m så jag tror att jag vet vad jag skriver.
Rkarlsson , jag kan skära ut folie med namnet som det gäller ovan sen kan du komma hit och visa hur man döljer när man ändrar namnet.. Vill du testa utmaningen med en dekal som är printad?.
Vill du göra ett vad att du kan dölja det? Jag ställer mer än gärna upp på ett vad! SÅ Vad säger du? Vill du visa hur duktig du är eller snackar du bara?.
Redigerat:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 540 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 540 inlägg
Men IVT har ju redan bekräftat att bokstäverna klistras fast en och en.G Gixxerturbo1000 skrev:Men allvarligt!
Tror du på vad du skriver själv?..
När du snackar om fiskelina så tar man bort "Etiketter" dvs bilmärken och modell för att inte skada lacken på fordonet och då använder man även hårtork/varmluftspistol.
Kom nu inte och försök lära mig detta eftersom jag håller på hög nivå med poleringar och rekond samt lackskydd och tar bort "Etiketten och modell nr" på fordon, är även utbildad på detta.
Visst kan du använda fiskelina att dra isär en etikett, men tro mig den som har ögon och inte är blind ser det direkt.
Så kommer inte etiketterna på ark som är delad mellan varje bokstav/siffra så glöm bort det du tror.
Vad ni än säger i detta så tro på vad jag säger, jag håller även på med folier på fordon/byggnader m.m så jag tror att jag vet vad jag skriver.
Rkarlsson , jag kan skära ut folie med namnet som det gäller ovan sen kan du komma hit och visa hur man döljer när man ändrar namnet.. Vill du testa utmaningen med en dekal som är printad?.
Vill du göra ett vad att du kan dölja det? Jag ställer mer än gärna upp på ett vad! SÅ Vad säger du? Vill du visa hur duktig du är eller snackar du bara?.
Det förefaller totalt idiotiskt ur produktionssynpunkt att en så liten löjlig sak som tre bokstäver och en symbol skulle monteras i 4 (FYRA) separata moment i löpande volymproduktion i fabrik. Snacka om förbättringspotential i tillverkningskostnad i så fall !!
Låter helt orimligt så länge det inte handlar om ett litet enmansföretag hemma på kammaren.
Låter helt orimligt så länge det inte handlar om ett litet enmansföretag hemma på kammaren.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 317 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 317 inlägg
Troligen är det tämligen små volymer på dessa värmepumpar, ett par 10k per år max. Då är det inga konstigheter att det manuellt monteras ark med bokstäver till loggan. I Kina är arbetskraft billig. Det skulle även kunna va tex Samhall eller krimprod som utför en sån sak.F frasen_36 skrev:Det förefaller totalt idiotiskt ur produktionssynpunkt att en så liten löjlig sak som tre bokstäver och en symbol skulle monteras i 4 (FYRA) separata moment i löpande volymproduktion i fabrik. Snacka om förbättringspotential i tillverkningskostnad i så fall !!
Garanti till privatköpare som är begränsad, man måste titta till i det finstilta:useless skrev:
"Denna försäkring gäller för värmepumpar levererade fr o m 2006-12-01 och installerade t o m 2012-12-31." utdrag från IVTs försäkringsinfo (https://www.ivt.se/vart-lofte/10-ars-forsakring/). Obs att den gäller bara för anläggning som installerades senast 2012, dvs de som installerade för 9 år sedan kan känna sig blåsta!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 856 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 856 inlägg
efter 2012 gick det ifrån att erbjuda försäkring till att felen istället skall innefattas av garanti.R ravbogu skrev:Garanti till privatköpare som är begränsad, man måste titta till i det finstilta:
"Denna försäkring gäller för värmepumpar levererade fr o m 2006-12-01 och installerade t o m 2012-12-31." utdrag från IVTs försäkringsinfo ([länk]). Obs att den gäller bara för anläggning som installerades senast 2012, dvs de som installerade för 9 år sedan kan känna sig blåsta!
Så de som köpte 2013 har starkare skydd än de som installerades 2012. Du tittar på fel sida.
Läs detta istället
https://backend.omnishare.net/gfx/F...dsfring/IVT - Broschyrer/Broschyr_Garanti.pdf
Där står det dock klart och tydligt att man måste göra service vid 3år och 5år vilket du missat. Och du har då inte heller tecknat en försäkring när din garanti slutade gälla.
Hade du varit mer uppmärksam och tagit lite eget ansvar så hade du sluppit betala 9000kr för en ny fläkt, tyvärr men sant. Det är samma sak med bilar. Gör du ingen service på bilen så gäller inga garantier då heller. Dock plingar bilen varje gång du startar den att det är dags för service.
Ja, vad skall jag dra för slutsatser av allt detta?
- Jag kan ganska säkert konstatera att min AirX inte är en piratkopia då IVT har koll på min typskyllt mm.
Men jag kan dra även andra mer negativa slutsatser:
1. Att IVT har/hade dålig kvalitetskontroll system på vad de köper in från leverantörer och att de inte gör ngn kvalitets inspektion av de produkter de köper in eftersom det inte ens lagt märke till "ITV" skylten. Det kanske var " ITV shoppen" det var menade att stå?
2- att IVT dåliga kontroll även ev. innebär att IVT inte kollar kvaliteten på de komponenter de köper in och som de sedan säljer vidare till kunderna som borde vara av tillräckligt bra kvalitet, balanserade och täta för att kunna vara på en utomhusdel i ett stort antal år. De får väl börja varna kunderna att kullagret mm. i utedelen inte tål luft och vatten!
3. Att IVT skyller på kunderna trots att deras auktoriserade service bolag gjorde en 3-års service och borde ha uppmärksammat felen då, och att jag inte höll koll på när 5-års service skulle göras och att IVT därmed frånsäger sig allt ansvar trots att utedelen är yngre än lovade 6-åriga "garantin" och den rimligtvis givet storleken på investeringen borde ha hållit många, många år till.
4. att det IVT lovar på hemsidans informations rubriker är del av en sockrade marknadsföringstext där de frånsäger sig ansvar för ev fel i det finstilta mera detaljerade texten.
5. att jag inte bör lita på IVT produkter bara för att jag har bra erfarenheter från en tidigare IVT jordvärmepump;
6. Att jag/man skall vara mycket försiktig och uppmärksam i det finstilta avtalet OM och NÄR man skall eventuellt köpa nya IVT lanseringar/produkter innan alla "barnsjukdomar" är upptäckta och i bästa fall åtgärdade.
- Jag kan ganska säkert konstatera att min AirX inte är en piratkopia då IVT har koll på min typskyllt mm.
Men jag kan dra även andra mer negativa slutsatser:
1. Att IVT har/hade dålig kvalitetskontroll system på vad de köper in från leverantörer och att de inte gör ngn kvalitets inspektion av de produkter de köper in eftersom det inte ens lagt märke till "ITV" skylten. Det kanske var " ITV shoppen" det var menade att stå?
2- att IVT dåliga kontroll även ev. innebär att IVT inte kollar kvaliteten på de komponenter de köper in och som de sedan säljer vidare till kunderna som borde vara av tillräckligt bra kvalitet, balanserade och täta för att kunna vara på en utomhusdel i ett stort antal år. De får väl börja varna kunderna att kullagret mm. i utedelen inte tål luft och vatten!
3. Att IVT skyller på kunderna trots att deras auktoriserade service bolag gjorde en 3-års service och borde ha uppmärksammat felen då, och att jag inte höll koll på när 5-års service skulle göras och att IVT därmed frånsäger sig allt ansvar trots att utedelen är yngre än lovade 6-åriga "garantin" och den rimligtvis givet storleken på investeringen borde ha hållit många, många år till.
4. att det IVT lovar på hemsidans informations rubriker är del av en sockrade marknadsföringstext där de frånsäger sig ansvar för ev fel i det finstilta mera detaljerade texten.
5. att jag inte bör lita på IVT produkter bara för att jag har bra erfarenheter från en tidigare IVT jordvärmepump;
6. Att jag/man skall vara mycket försiktig och uppmärksam i det finstilta avtalet OM och NÄR man skall eventuellt köpa nya IVT lanseringar/produkter innan alla "barnsjukdomar" är upptäckta och i bästa fall åtgärdade.