J JockeHX skrev:
Nibe kräver ingen 3- eller 5-års service på sina pumpar för att garantin ska gälla? Fläkten till min Nibe F2025 har snurrat i 14 år och den funkar bra. Däremot har andra problem uppstått med givare etc.
Dom erbjuder 3 års garanti och 6 års tryghetsförsäkring. Lär dig skillnaden mellan garanti och försäkring. Please.
 
U
Eftersom alla är tycker IVT har så dåliga garantier så blev jag lite nyfiken och titta på andra tillverkare. Så jämför här lite garantier på luftvatten pumpar från olika märken.

Nibe: 3år garanti + 3år gratis försäkring efter garantin
Thermia: 3år garanti + 3år gratis försäkring efter garantin
CTC: 3år garanti + 3år gratis försäkring efter garantin
Krav från dessa tre är att du har hemförsäkring som täcker maskinfel på värmepumpen. Försäkringen efter 3år täcker då mellanskillnaden mellan hemförsäkring och rep. kostnad.

Daikin: 5års garanti ifall den registreras på hemsidan, annars 3år

Mitsubishi: 5år med krav att man gör service vid 3år annars gäller endast garantin 3år

IVT: 6år + 10år på kompressor ifall att service görs vid 3 och 5år. Annars gäller 5års garanti.

Samtliga erbjuder efter garantitiden att man tecknar en försäkring upp till 16år. Där försäkringen täcker mellanskillnaden mellan hemförsäkring och rep. kostnad + åldersavdrag.
 
kylarn kylarn skrev:
Dom erbjuder 3 års garanti och 6 års tryghetsförsäkring. Lär dig skillnaden mellan garanti och försäkring. Please.
Dessutom tickar de 3 första försäktingsåren samtidigt dom garantin. Så de är endast 3 års försäkring. De är 1 år längre än ivt. Vill du försäkra år 7 kostar det pengar. En gång om året summan ökar varje år då premien höjs.
Slår vad om att ivt har billigare försäkring de 4 åren innan kompressorn når 10 år.
Jämfört med t.ex nibe. Där du måste betala en premie som eventuellt ska täcka ett kompressor ras efter 6 år.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Eftersom alla är tycker IVT har så dåliga garantier så blev jag lite nyfiken och titta på andra tillverkare. Så jämför här lite garantier på luftvatten pumpar från olika märken.

Nibe: 3år garanti + 3år gratis försäkring efter garantin
Thermia: 3år garanti + 3år gratis försäkring efter garantin
CTC: 3år garanti + 3år gratis försäkring efter garantin
Krav från dessa tre är att du har hemförsäkring som täcker maskinfel på värmepumpen. Försäkringen efter 3år täcker då mellanskillnaden mellan hemförsäkring och rep. kostnad.

Daikin: 5års garanti ifall den registreras på hemsidan, annars 3år

Mitsubishi: 5år med krav att man gör service vid 3år annars gäller endast garantin 3år

IVT: 6år + 10år på kompressor ifall att service görs vid 3 och 5år. Annars gäller 5års garanti.

Samtliga erbjuder efter garantitiden att man tecknar en försäkring upp till 16år. Där försäkringen täcker mellanskillnaden mellan hemförsäkring och rep. kostnad + åldersavdrag.
Även självrisken ska arctic betala ut som hemförsäkringen tar. I slutändan ska kunden gå plus minus noll med försäkringar. Men det är mycket pappersgöra och kunden kan få ligga ute med pengar. Medans en ivt som behöver lagas år 4 där ringer man efter hjälp sen behöver man inte göra mera. Inte äns betala tekniker. Förutom den obligatoriska 3 års servicen + 5 om man vill sitta obrydd i soffan 1 år till.
 
kylarn kylarn skrev:
Även självrisken ska arctic betala ut som hemförsäkringen tar. I slutändan ska kunden gå plus minus noll med försäkringar. Men det är mycket pappersgöra och kunden kan få ligga ute med pengar. Medans en ivt som behöver lagas år 4 där ringer man efter hjälp sen behöver man inte göra mera. Inte äns betala tekniker. Förutom den obligatoriska 3 års servicen + 5 om man vill sitta obrydd i soffan 1 år till.
Det bör jämföras med vad IVT serviceteknikern tar för en 3- respektive 5-års service. Vad kostar det och hur många gånger motsvarar det en självrisk i hemförsäkringen?
 
U
J JockeHX skrev:
Det bör jämföras med vad IVT serviceteknikern tar för en 3- respektive 5-års service. Vad kostar det och hur många gånger motsvarar det en självrisk i hemförsäkringen?
Service kostar 1900kr hos vår lokala IVT firma.
Vår Nibe [FLVP] kostade 1600kr/år att försäkra vid 6 år.
Men det ökar varje år och jag misstänker att LVVP är dyrare att försäkra.
 
H Hööks Labradoodle skrev:
Ditt svar känns elakt. Inläggen i det här forumet är ofta till stor hjälp för mig och troligen för de flesta andra. Det är fantastiskt att mötas av så mycket engagemang och att medlemmar generöst delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper i både små och stora frågor. En god anda att värna i dessa tider när tonen på många sociala medier är så hård och dömande.
Ja, man blir lätt trött och irriterad när självutnämnda experter gör tvärsäkra påståenden som visar sig helt felaktiga och baserade på egna föreställningar snarare än fakta. Sådant sänker trovärdigheten på hela forumet. De flesta som ställer frågor på Byggahus vill nog ha faktabaserade svar, inte något tyckande från personer som tror sig själva vara experter men som i många fall inte vet vad de pratar om (som tyvärr många i byggbranshen gör).
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Ni som har utfört service, vad ingår i servicen?
Är det något som verkligen påverkar livslängden?
 
M Mikasw skrev:
Däremot bör alla företag med självaktning ha en egen slutkontroll av sin färdiga produkt som säkerställer att funktion och design är korrekt innan produkten kommer till kund.
All kontroll är en kvalitetsbristkostnad, dvs den tillför inget verkligt värde för kunden. Kontroll använder man sig av när man inte kan styra ingående kvalitet på rätt sätt.
Normalt beslutas vilken kvalitetsnivå man ska ha hos slutkund, både antal "dead on arrival" och efter x antal år i drift, sen designas produkt/process och även upphandlingar görs för att uppfylla det.
Div kontroller använde man mycket på den "gamla goda tiden", då var det standard att lägga till kontrollpunkter i takt med att det hittades avvikelser, men få jobbade med att ta bort kontroller som aldrig hittade några fel.

Nu jobbar större företag smartare. Ex justeras kontrollnivå av faktiskt utfall, målet är att få process/produkt så stabil att kontrollen inte behövs.

Felet som många (framförallt mindre) produktägare gör är att inte ta hänsyn till kvalitet redan i designstadiet, då hamnar man tyvärr ibland i en massa kostsamma kontroller.
 
IVT kommer aldrig någonsin att få in några av sina produkter över tröskeln i mina hus i alla fall. Jag har tyvärr en BVP från 2008 i det ena huset. Jag köpte huset 2015.
Direkt efter inflyttning såg jag att trycket i VS-systemet blev högt. Tappade ur. Men det steg snart igen.
Visade sig vara VVB som hade fått en läcka och läckte över till VS-systemet.

Då började krånglet med att få tag på IVT och prata om problemet, om det skall vara så redan efter sju års drift.
Dom sitter instängda likt en sekt med en stor oigenomtränglig borg runt om sig. All kontakt hänvisas till deras "partners". Som kommer och försvinner likt månadslönen. "Partners" som i det här fallet inte överhuvudtaget hade med saken att göra.
Efter ett tag fick jag på en VVS:are som mot löfte att jag inte avslöjar vem som gett mig telefonnumret gav mig ett nummer till en service/support-avd på IVT. Dom förstod problemet och sa ganska direkt att det beror på att jag har eget vatten av dålig kvalité. Det har jag inte alls det, här är kommunalt vatten och har varit så sedan långt innan BVP monterades in. Då blev han helt stum och visste inte vad han skulle säga mer än att det hade han aldrig hört talas om tidigare....

Jag fick nu ytterligare ett nummer till någon ännu högre upp i rang. Vad jag var ute efter var om det inte kunde finnas lite goodwill på ett sådant här problem som uppträder för första gången...
Med goodwill avsåg jag inte att få något gratis. Utan jag ville betala men låt mig då betala själva kostnaden för en ny VVB plus arbetet. Jag tyckte det var väl magstarkt att dom skulle göra påslag och vinst på en VVB där dom påstår att något sådant aldrig tidigare inträffat enl. deras egna påståenden.
Han var inte oförstående...men kunde inte lova något men skulle diskutera saken internt och med "partnern" som skulle utföra bytet...och skulle sen återkomma.
Han återkom inte. Bytet av VVB utfördes.
"Partnern" fakturerade. Till fullt marknadspris med påslag.

Jag försökte få tag den personen på IVT som jag talade med senast. Det gick inte. Jag mailade. Jag fick inget svar.

Jag mailade även den lokalt placerade "partnern" eftersom han hade saltat fakturan på timmarna för bytet av VVB. Man kan inte få ihop 20 tim på två man mellan 8 och 14. Inte ens om man lägger på lite tid för förberedelser och efterjobb.
Jag fick inget svar.

Hade självklart kunnat bestrida och kämpa för det som var fel. Men ibland orkar man inte ta strider som i slutändan inte ger så värst mycket tillbaka. Även om rätt skall vara rätt så klart.

Så något IVT kommer aldrig mer in i mina hus. Inte heller några "partners" som jobbar med IVT. Dom är precis lika mycket nötter som det finns nötter i övrigt i branschen även om dom så fint kallar sig "IVT-partner"...man vill ju gärna tro att är man en "partner" till en stor aktör på marknaden är man kunnig, duktig och seriös...men så är det ju inte.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja, det med ITV var ju jäkligt skumt. Jag har aldrig sett detta förut, men ska kolla extra noga nu om jag ser fler sådana.

Att fläkten har balansvikter är normalt. De flesta fläktar måste balanseras på ett eller annat sätt, eftersom gjutningen aldrig blir helt exakt.
Men en väl balanserad fläkt sliter inte ut lager i förtid. Jag tror snarare att problemet är att det går in fukt i lagret.
Eller att lagret i Sig håller en låg kappslingsklass för att hålla nere tillverkningskostnad och tjäna mer pengar på renovering, tror det är nogranna beräkningar inblandat. Medvetet görs inget för bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
L lordi skrev:
Jag tror snarare att problemet är att det går in fukt i lagret.
Säkert. Det är en utsatt komponent. Finns ett gäng kylmontörer som lägger upp filmer på youtube, kollar man dessa byter de axialfläktmotorer i utomhusdelarna mest hela tiden. Och då är det mestadels kommersiella aggregat som förmodligen inte är lika prisoptimerade.

Om det är något att bli upprörd över är det väl i så fall att reservdelen verkar kosta runt 12 lax.
 
C cpalm skrev:
Säkert. Det är en utsatt komponent. Finns ett gäng kylmontörer som lägger upp filmer på youtube, kollar man dessa byter de axialfläktmotorer i utomhusdelarna mest hela tiden. Och då är det mestadels kommersiella aggregat som förmodligen inte är lika prisoptimerade.

Om det är något att bli upprörd över är det väl i så fall att reservdelen verkar kosta runt 12 lax.
12 papp för en fläkt som reservdel!!? Verkar helt skruvat, jag har två Qlima för 6.000:- (inkl Wifi-styrning) med dagens elpriser är den avskriven efter första vintersäsongen. Allt annat är bonus. Min första Qlima är inne på 3:e säsongen nu, går som en klocka. Köper min 3:e nu i veckan, att ha som avfuktare i garaget i varma säsongen och stödvärme i den kalla.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N Nisken skrev:
12 papp för en fläkt som reservdel!!? Verkar helt skruvat, jag har två Qlima för 6.000:- (inkl Wifi-styrning) med dagens elpriser är den avskriven efter första vintersäsongen. Allt annat är bonus. Min första Qlima är inne på 3:e säsongen nu, går som en klocka. Köper min 3:e nu i veckan, att ha som avfuktare i garaget i varma säsongen och stödvärme i den kalla.
Ja det låter verkligen vansinnigt med 12 kkr för att byta en fläkt, och inte minst att det ens ska behövas efter så pass kort driftstid.

Kan bara hålla med om den extremt korta ROI på LLVP idag - och även om man skaffar premiumvarianterna var det extremt kort återbetalningstid sedan decennier tillbaks. En av våra är en gammal IVT Nordic Inverter (baserat på en modell från Sharp), installerades 2005 och går fortfarande som en klocka med perfekt funktion. Inga komponentbyten alls, endast vanlig enkel service av filter och rengöring som man fixar själv. Är igång året runt med värmedrift på vintern och kyldrift på sommaren.
 
  • Ledsen
frasen_36
  • Laddar…
C
  • Ledsen
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.