C cpalm skrev:
12 kkr är alltså vad JS Energi tar för själva delen, sen tillkommer ju arbets- och reskostnad, servicebil, materialpåslag osv. Nu är det ju förvisso inte säkert att JS Energis pris är representativt, men ändå.

[länk]
Js energi haår sjukt påslag på den fläkten. Jag orkar inte kolla men de är nog över 100%

Som trådskrivaren skrev. Fläkten kostar omkring 9000kr ut till kund va de så han sa?

Vid ett sånt här "strul" som igentligen inte är varken ivts eller återförsäljarens fel då de är kunden som måste se till att begära garantiservice. Hade jag antagligen inte fakturerat mer än omkring 9000kr eller t.o.m lägre då de finns utrymme för det.
Men de är jag de. Ser till kundens bästa i den mån vi själva kan. Vi kan dock inte gå back på reparationer. Men är de lokalt och jobbet är görbart. Skulle vi kunna släppa en ny fläkt utan arbetskostnad.

Alternativt en kunnig kund som är elektriker. Får köpa fläkten med rabatt istället.

Jag vet inte. Jag tror aldrig våra kunder behövt gå ut i forum å klaga på nånting:thinking:
 
C cpalm skrev:
12 kkr är alltså vad JS Energi tar för själva delen,
Och då får man inte ens med plastlocket i mitten med logotypen...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
kylarn kylarn skrev:
Js energi haår sjukt påslag på den fläkten. Jag orkar inte kolla men de är nog över 100%
Som trådskrivaren skrev. Fläkten kostar omkring 9000kr ut till kund va de så han sa?
Hittade officiella prislistan:
https://www.bosch-climate.se/global...prislistor/bosch_reservdelsprislista_2021.pdf

6 998,00 kr, men då är det + moms antar jag(?)
Likväl, lite saftigt för en fläkt kan man tycka.

Men det finns två alternativa reservdelar där:
Tabell från prislista som visar två olika fläktreservdelar med artikelnummer och priser.

Antar att det är olika fläktar före och efter en viss revision (vad betyder FD 078?)
Den senare verkar vara en Hidria-fläkt istället för EBM.
 
C cpalm skrev:
Hittade officiella prislistan:
[länk]

6 998,00 kr, men då är det + moms antar jag(?)
Likväl, lite saftigt för en fläkt kan man tycka.

Men det finns två alternativa reservdelar där:
[bild]

Antar att det är olika fläktar före och efter en viss revision (vad betyder FD 078?)
Den senare verkar vara en Hidria-fläkt istället för EBM.
Ja just de. Precis exakt. Å jag sa att js energi har över 100% påslag. Då kan du tänka dig vad js tjänar på att kränga fläkten. Och vi har en god marginal att byta fläkten utan att ta betalt för arbetet om vi vill. Då vi har i princip samma inköpspris som js. Js är grymt stora så dom kanske t.o.m har bättre rabatter än vi vad vet jag.

De har satt ett mycket högre rekommenderat utpris. Vilket är omkring 9000 kr. Iofs så tar du bort momsen på js så kanske de blir rätt. Jag har inte kollat men js pris är nog ink moms.

Men ändå. Jag vet att de finns en god marginal på den fläkten. Mellan återförsäljare/js och en slutkund.

Eftersom jag kan se vad vi betalar när vi köper den.

Men det är inget jag varken kan eller vill diskutera. Men vi har självklart en rabatt. Samma som hos rörgrossister.
Men om jag säger att de finns marginal utifrån våra timpriser ändå kan gå med en vinst. Så kanske du/ni förstår vad fläkten igentligen kostar.

Eftersom ivt själva köper den fläkten.

Så är jag inte förvånad om den kan ersättas med samma Motor fast från annat håll. Och eventuellt flytta över fläktblad om detta är möjligt.

Jag jobbar med ivt. Men bor så högt upp i landet då vi säljer inte LVVP. Dom drar för mycket energi på helåret. LVVP är skånepumpar.

Edit: så jag har inte stenkoll på AirX.

Har jobbat med dom men dom är ovanliga i mina trakter.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men det finns två alternativa reservdelar där:
Den billigare är med felstavad logga.
 
  • Haha
  • Gilla
n_sandstrom och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hittade officiella prislistan:
[länk]

6 998,00 kr, men då är det + moms antar jag(?)
Likväl, lite saftigt för en fläkt kan man tycka.

Men det finns två alternativa reservdelar där:
[bild]

Antar att det är olika fläktar före och efter en viss revision (vad betyder FD 078?)
Den senare verkar vara en Hidria-fläkt istället för EBM.
Har ivts lista så igentligen samma.

Men de har nog med årsmodell/serienummer/mjukvara att göra.

Alternativt effekten på kompressorn i skåpet.
 
C cpalm skrev:
Hittade officiella prislistan:
[länk]

6 998,00 kr, men då är det + moms antar jag(?)
Likväl, lite saftigt för en fläkt kan man tycka.

Men det finns två alternativa reservdelar där:
[bild]

Antar att det är olika fläktar före och efter en viss revision (vad betyder FD 078?)
Den senare verkar vara en Hidria-fläkt istället för EBM.
Och en till sak du kollar på prislistan från 2021. Är inte alls längesedan dom gjorde en prishöjning vill jag mena.
 
F
S swirve skrev:
Haha, då får du bredda ditt perspektiv!
Nej, vi jobbar inte med hempul.
 
C
kylarn kylarn skrev:
Jag har inte kollat men js pris är nog ink moms.
JS pris är ink moms ja.
Prislistan antyder ju att TS prisuppgift på ca. 9 000 stämmer förutsatt att moms tillkommer där.

Oavsett, 9 eller 12 000 så är det fortfarande rätt dyrt för ett skuret fläktlager.
Delvis så klart eftersom den bara säljs som komplett enhet, men ändå.
Hidria-fläkten verkar gå att köpa för runt 3 500 kr från tredje part, men frågan är om den passar rakt av i TS maskin?
 
C cpalm skrev:
JS pris är ink moms ja.
Prislistan antyder ju att TS prisuppgift på ca. 9 000 stämmer förutsatt att moms tillkommer där.

Oavsett, 9 eller 12 000 så är det fortfarande rätt dyrt för ett skuret fläktlager.
Delvis så klart eftersom den bara säljs som komplett enhet, men ändå.
Hidria-fläkten verkar gå att köpa för runt 3 500 kr från tredje part, men frågan är om den passar rakt av i TS maskin?
Följer den samma spec så ska de ju gå. De värsta som kan hända är att man får klippa kablar för att de kan sitta kontaktstycken i änden på kabel för att förenkla montering och reparation på den från bosch/ivt

Men TS bör prata med alla parter. Ivt återförsäljare. Ett annat ivt serviceombud eller återförsäljare. Ivt i Tranås och försäkringsbolag.

Med Hemförsäkring kan han kanske köpa en ny fläkt för 5000-6000kr.
Väga de mot att krångla med att hitta någonting billigare.

Goodwill. M.m m.m.

Finns många vägar att gå. Rent spontant om man kan lita på TS ord.

Så låter de som att återförsäljare i de här fallet hade kunnat erbjuda nånting mer än bara 9000 + arbete + moms.

Exempelvis hade dom kunnat erbjuda service i tid och upptäckt felet i tid.
Eller reparerat så billigt som möjligt för en nöjd kund, Rot avdrag.

Men de är inte deras ansvar att hålla koll på garantier.

Sen är de är ingen rolig situation för någon.

Vi vet inte hur TS är som person vi vet inte vem och vilka han pratat med.

Företaget i sig kan vara jättebra att ha att göra med. Sen kan de finns 1 person på det företaget som inte vill ta i detta. Vad vet jag.

Jag hade löst problemet. Innan de kommit ut hit på nätet.

Man är inte knuten som kund att prata med företaget som sålt pumpen. De går jättebra å fråga både ivt och bosch ombud. Jag själv har lagat bosch pumpar inga problem. Samma grejer, samma killar på support som jag pratar med.

Att frågan kom upp här på nätet är bra i sig. De lyfter problemet med kunder som hamnat mellan stolarna.

Men de finns grymt flera vägar att gå än att skriva på nätet att ivt och ett visst företag suger. För de är oftast bara halva sanningen. Att ts skriver här kan man ju bara spekulera i om hur han är som kund.
T.ex. jag försöker jobba med samtliga kunder hur snälla eller hur jävliga dom än är. Men jag själv är jäkligt duktig på bemötande. Kan få idiotarga kunder att lugna ner sig en smula till att faktiskt bli nöjda med slutresultatet.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Jag anlitade med företaget i höstas och gick direkt för att kolla vår (airX 413).
Kan du kolla om namnet är en påklistrad lapp eller ingjutet i plasten ? Då får vi bort ev spekulationer om felmärkning för hand mm. Och så får vi hoppas att TS får något besked från IVt...
 
I intrestin skrev:
Kan du kolla om namnet är en påklistrad lapp eller ingjutet i plasten ? Då får vi bort ev spekulationer om felmärkning för hand mm. Och så får vi hoppas att TS får något besked från IVt...
IVT har ju redan svarat att loggan består av fastklistrade bokstäver. Dessutom är det via serienumret på TS pump verifierat att det är en äkta IVT.

Men allt detta hade du vetat om du läst...
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
hsd
Loggan ser inte riktigt ut som originalet, loggan före bokstäver.
 
hsd hsd skrev:
Loggan ser inte riktigt ut som originalet, loggan före bokstäver.
Börjat tröttna lite grann.

loggan är 6 år och deformerad. Dessutom har ivt själva sagt att loggan ändrat sig med åren.

Så först och främst bör du hitta en 6 år gammal logga. Sen står den där ute i ur och skur. Taskigt fotad bild.

Och igen. Värmepumpen är tillverkad i Tranås. Inte hos Bluff å Båg AB i Karlskrona.

Vad som hänt är att bokstäver har bytt plats av okänd anledning. Men det är högst troligen en mänsklig anledning.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
Marike
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.