12 058 läst · 111 svar
12k läst
111 svar
IVT HT-C9 Pressostat hög - är cirkpumpen dålig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Det jag tänker på är att om cirkulationspumpen är avstängd så håller sig varmvattnet 4 timmar, om cirkulationspumpen är igång och pumpar runt vatten i värmesystemet så håller varmvattnet sig knappt en timme.V växelventil skrev:
Jag vet inte om jag missförstått nått men jag tycker de systemen borde vara så skiljda från varandra att det inte ska vara så stor skillnad.
De ställen som dessa system är sammanbundna är vid returen och växelventilen.
Enda sättet jag kan se att systemen påverkar varandra är att det sker ett flöde av värmevatten genom manteln till varmvattnet samtidigt som det cirkulerar värmevatten till radiatorerna.
Och om jag inte missat nått så borde det innebär att det rinner förbi växelventilen.
Fast frågan är om vad givarna sitter och visar.Du har ju en givare i toppen och i botten(startgivaren)Sedan är frågan om det sitter en varmvattengivare som visar aktuellt varmvattentemperatur och skiktar inte vattnet i beredaren så blir det skillnad.Skulle du tappa varmvatten utan skiktningen så skulle du få kallt vatten ganska snabbt.13th Marine skrev:
Det jag tänker på är att om cirkulationspumpen är avstängd så håller sig varmvattnet 4 timmar, om cirkulationspumpen är igång och pumpar runt vatten i värmesystemet så håller varmvattnet sig knappt en timme.
Jag vet inte om jag missförstått nått men jag tycker de systemen borde vara så skiljda från varandra att det inte ska vara så stor skillnad.
De ställen som dessa system är sammanbundna är vid returen och växelventilen.
Enda sättet jag kan se att systemen påverkar varandra är att det sker ett flöde av värmevatten genom manteln till varmvattnet samtidigt som det cirkulerar värmevatten till radiatorerna.
Och om jag inte missat nått så borde det innebär att det rinner förbi växelventilen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Men hur kan cirkulationspumpen påverka skiktningen i tanken när den cirkulerar radiatorvatten?V växelventil skrev:Fast frågan är om vad givarna sitter och visar.Du har ju en givare i toppen och i botten(startgivaren)Sedan är frågan om det sitter en varmvattengivare som visar aktuellt varmvattentemperatur och skiktar inte vattnet i beredaren så blir det skillnad.Skulle du tappa varmvatten utan skiktningen så skulle du få kallt vatten ganska snabbt.
?Växelventilen öppnar väl sig mot beredaren hoppas jag.Det något skumt med din pump.Har du ingen artikel på pumpen så kan jag kolla upp vilken modell du har.Brukar vara 9 siffror.13th Marine skrev:
Du kan ju köpa en ny växelventil men är skeptisk om det skulle vara felet om nu den inte är felmonterad.
Redigerat:
Exempel om min pump växlar från värme till varmvatten så stiger min framledningstemperatur på GIVAREN men det betyder inte att min framledningsteperaturen stiger ute i radiatorkretsen utan givaren sitter vid framledningen nära växelventilen.Det berorpå att det kommer alltid ut en skvätt varmare vatten från växelventilen när den öppnar/stänger.Skulle jag öka starvärdet på varmvatten från 42 till 48 skulle jag naturligtvis få fler starter och kortare gångtider.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
@växelventil
Att justera gränserna är ett senare projekt, jag har inte ändrat på dem alls, värmepumpen värmer varmvatten på precis samma sätt hela tiden.
Det jag just nu försöker jag ta reda på varför vattnet svalnar fyra gånger snabbare när där är cirkulation på radiatorerna jämfört med utan.
När det cirkulerar till radiatorerna så bör ju växelventilen vara ställd så att vattnet cirkulerar där, och inte till varmvattenberedaren.
Nu cirkulerar ju troligen merparten av vattnet via radiatorerna, men det känns som att en mindre mängd går via varmvattenberedaren och därmed kyler den.
Att justera gränserna är ett senare projekt, jag har inte ändrat på dem alls, värmepumpen värmer varmvatten på precis samma sätt hela tiden.
Det jag just nu försöker jag ta reda på varför vattnet svalnar fyra gånger snabbare när där är cirkulation på radiatorerna jämfört med utan.
När det cirkulerar till radiatorerna så bör ju växelventilen vara ställd så att vattnet cirkulerar där, och inte till varmvattenberedaren.
Nu cirkulerar ju troligen merparten av vattnet via radiatorerna, men det känns som att en mindre mängd går via varmvattenberedaren och därmed kyler den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Jag är osäker på vilket nummer du efterfrågar, var hittar jag det?V växelventil skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Det finns inte så många alternativ kvar om det kommer in kallvatten i manteln som jag ser det men frågan är vart den givaren sitter som du läser av och har svårt att se att du ska kunna få längre körtider på varmvattnet om startern är satt till 48 grader och det kan inte vara standard inställning.det du måste ta reda på är vart givaren du läser av sitter i botten eller i toppen.det kan inte vara rimligt att den tillverkar varmvatten så ofta som den gör och är det inget fel på växelventilen så är det väldigt märkligt.Flesta värmepumparna jag har varit på så ligger startvärdet på 44 grader som högst men som sagt dom kan mena att kopplingdifferansen ska ligga på 48 och max är 54 grader.13th Marine skrev:
Stämmer den där grafen nu?där har du väl både värmekörningar och 1 varmvattenkörning?13th Marine skrev:
Fick inte med grafen så se inlägg 35,
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Det är bara varmvattenkörningar.V växelventil skrev:
Första timmen är när jag byter cirkulationspump, sedan går hela eftermiddagen och vid 23 så sänker jag cirkpumpen.
Här kommer en till med radiatorreturen för att visa att där inte är en värmekörning:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Enligt manualen så ska det vara GT3 man kikar på, och det är i beredarens yttermantel, dvs värmevattnet.V växelventil skrev:Det finns inte så många alternativ kvar om det kommer in kallvatten i manteln som jag ser det men frågan är vart den givaren sitter som du läser av och har svårt att se att du ska kunna få längre körtider på varmvattnet om startern är satt till 48 grader och det kan inte vara standard inställning.det du måste ta reda på är vart givaren du läser av sitter i botten eller i toppen.det kan inte vara rimligt att den tillverkar varmvatten så ofta som den gör och är det inget fel på växelventilen så är det väldigt märkligt.Flesta värmepumparna jag har varit på så ligger startvärdet på 44 grader som högst men som sagt dom kan mena att kopplingdifferansen ska ligga på 48 och max är 54 grader.
Som sagt, om cirkulationspumpen inte kör mer än när värme produceras så håller den värmen i fyra timmar, vilket känns rimligt. Går säkert att fintrimma genom att sänka som du säger. Men det känns som att gå från fyra timmar till en timme på grund av cirkulationspumpen indikerar att något inte funkar som det ska
Fast GT3 är väl för utgående temperatur för varmvatten den visar men om du går in på meny 2,3 och kollar vad du har för varmvatten inställningar och ställer in den på fabriksinställning bara för att testa.Om jag vore dig skulle jag köra växelventilen manuellt i meny 5,3 och kolla verkligen att den står öppen i varmvattenläge och inte halft öppen.13th Marine skrev:
Enligt manualen så ska det vara GT3 man kikar på, och det är i beredarens yttermantel, dvs värmevattnet.
Som sagt, om cirkulationspumpen inte kör mer än när värme produceras så håller den värmen i fyra timmar, vilket känns rimligt. Går säkert att fintrimma genom att sänka som du säger. Men det känns som att gå från fyra timmar till en timme på grund av cirkulationspumpen indikerar att något inte funkar som det ska![]()