12 083 läst · 111 svar
12k läst
111 svar
IVT HT-C9 Pressostat hög - är cirkpumpen dålig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Då är det precis som min Autoterm-pump. Värmer till 47 (vilket motsvarar 52 grader på vattnet). Vid 42,5 startar den igen. Jag tycker att det är mycket med uppvärmning av VV en gång i timmen. Men dessa pumpar kanske fungerar så :S13th Marine skrev:
innan jag bytte slangar var det nästa 45 min mellan uppvärmningen. Nu kan det ibland gå 1,5 timme.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Det blir längre tid mellan körningarna om den kör värme med, hade hoppats på att bytet nu skulle gett längre tid mellan, men verkar inte vara någon större skillnad tyvärr.
Du ser vad skit i slangar gör. har du en riktigt smal flaskborste , bort med handtaget och ett starkt snöre att dra med får du rent. Sen olika lägen på pumpen , inte riktigt säker nu, men tror vredet till vänster är tryckstyrning13th Marine skrev:
Pumpen gick på 3239kr, köpte en ny mest för att vara på säkra sidan.
Kör pumpen på max (III) finns några andra lägen jag inte kollat upp vad de gör.
Med en körning varmvatten så har det gått från ett värmebärardelta på ~11 grader (61 och 50) till ~8 grader (56 till 48,5).
Kommer nog beställa slangar samt göra en mer grundlig spolning av värmeväxlaren.
( pumpen varvar ner när termostater stänger ) och till höger konstant tryck och i båda fallen ska det finnas en baypass så inte pumpen går mot stopp, då kan den koka i pumphuset.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Står verkligen i ekonomi programmet?Hur många starter har du nu på varmvatten?grannen har en ivt och hans står i ekonomi och har inte mer en 2-5 starter/dag för varmvatten och duschar varje dag.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Vad jag vet har maskinen inget ekonomiprogram.V växelventil skrev:
Enligt bilden ovan så 23 starter på 24h.
Maskinen har ju 18år på nacken, så det är möjligt att de är bättre uppbyggda idag.
Den kör kompressorn ungefär 5min varje gång den gör varmvatten.
Funderar på om växelventilen också stökar, så att maskinen pumpar runt lite värmevatten runt varmvattentanken.
För trots att jag inte värmer alls just nu så har jag cirkulation på värmevattnet (har stängt ventilerna på markplan, men källarplan "kör"). Jag ser då att jag har ca 26 grader på värmebärare och returledning på värmevattnet, och att den följer varmvattnet något.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Har provat att växla mellan läge II och III på cirkulationspumpen.
Det gör att jag går från att göra varmvatten en timme mellan gångerna till en och en halv timme mellan gångerna.
Ska se om jag kan ställa pumpen i endast varmvattenläge och se vad som händer om cirkulationspumpen inte kör alls.
Det gör att jag går från att göra varmvatten en timme mellan gångerna till en och en halv timme mellan gångerna.
Ska se om jag kan ställa pumpen i endast varmvattenläge och se vad som händer om cirkulationspumpen inte kör alls.
Det låter bättre.Men har du ställt startvärdet på 48 så är det inte konstigt att den går bara 1 timme.Det var därför jag förmodade att den stod inställd på "extra" varmvattenläge för då startar den på 48 grader.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Ärligt talat så var maskinen ställd på 48grader när jag flyttade in, får slänga ett öga på vad som är rekommenderade temperaturer.V växelventil skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Får kika på det efter jag fått rätt på det andraV växelventil skrev:
Men det ser onekligen ut som att cirkulationspumpen påverkar varmvattnet.
4h mellan generering av varmvatten inatt när jag stängt av cirkulationspumpen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara något annat än växelventilen?
Har du någon extra programvara eller liknande för att kunna läsa av de där graferna? Min pump är från 2004 och den har inget bra gränssnitt för avläsning på det där viset.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 017 inlägg
Jag har köpt en husdata https://husdata.se/ som hämtar info från serviceporten, sen läser Home Assistant in det, och det är där jag kan se detta.J juanxxx skrev:
Väldigt bra timing att köpa den, pumpen började strula 2v efteråt.
Ja du kan ju kika på den och kolla om den heter honeywell 4012.Men har du rego 638 som styrning?13th Marine skrev: