12 058 läst · 111 svar
12k läst
111 svar
IVT HT-C9 Pressostat hög - är cirkpumpen dålig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Pratade med Bosch termoteknik direkt (som har hand om Autoterm mfl bvp). De sa att pga den måttliga isoleringen av tanken så sjunker VV temp snabbt. Tydligen inget konstigt enligt dem. Jag tycker dock det är konstigt att tempen sjunker så fort…13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Men det förklarar inte varför det tar 4h utan pump och 1h medJ juanxxx skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Efter att ha läst manualen igen konstaterar jag att givaren för varmvatten inte sitter i toppen utan botten av manteln
, se bifogad schematisk bild.
Det enda jag kan komma på nu som innebär att ett flöde i radiator retur kan påverka vattnet i botten av beredarens mantel blandas med det kalla returvattnet på grund av flödet genom dem, detta då anslutningen mellan dem är väldigt kort. Sitter i princip ett kort kopparrör på manteln och direkt på sitter T-korset.
Spontant tror jag att förlänga avståndet där mellan skulle minska effekten kraftigt, alternativt sätta en magnetventil som går samtidigt som växelventilen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda jag kan komma på nu som innebär att ett flöde i radiator retur kan påverka vattnet i botten av beredarens mantel blandas med det kalla returvattnet på grund av flödet genom dem, detta då anslutningen mellan dem är väldigt kort. Sitter i princip ett kort kopparrör på manteln och direkt på sitter T-korset.
Spontant tror jag att förlänga avståndet där mellan skulle minska effekten kraftigt, alternativt sätta en magnetventil som går samtidigt som växelventilen.
Att givaren för VV sitter där den sitter är nog för att VP bryter på returtempen till den och då är det max temp i toppen av tanken. Returen från systemet måste gå i botten, så att med någon form manipulering kommer nog inte att hjälpa. Tråkigt med den konstruktionen då VV kyls av returen. Att det tar längre tid utan pump är nog att returflödet inte finns och kan kyla ner. Vet du hur många liter manteln är på, ser lite tunt ut på din skiss. Och det intressanta är att veta förhållandet mellan VV och mantel ( mellanrummet.)
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Jag får rita en ny skiss på hur jag tänker, kommer nog ikväll.J jonaserik skrev:Att givaren för VV sitter där den sitter är nog för att VP bryter på returtempen till den och då är det max temp i toppen av tanken. Returen från systemet måste gå i botten, så att med någon form manipulering kommer nog inte att hjälpa. Tråkigt med den konstruktionen då VV kyls av returen. Att det tar längre tid utan pump är nog att returflödet inte finns och kan kyla ner. Vet du hur många liter manteln är på, ser lite tunt ut på din skiss. Och det intressanta är att veta förhållandet mellan VV och mantel ( mellanrummet.)
Varmvattnet är 165l ocl manteln innehåller 60l.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Ställde frågan på värmepumpsforum, fick omgående ett tips om en pryl:

Det är en form av strypare., tror inte det gör något. Men din växelventil på skissen ska ju vara tät mot tanken när inte VV görs. Är du säker på att ventilen sitter liksom rätt väg A-porten ska alltid vara öppen och det är nedåt på den röda , normaldrift ( opåverkad ) öppen rakt upp och vid VV öppen till höger ( påverkad ) .Med stängd så ska det inte någon cirk i tanken. Ser inte framför mig funktionen nu. Det går att känna på rören hur värmen går..
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Precis, den gör att returvattnet från radiatorerna inte smiter in i tanken och kyler den.J jonaserik skrev:Det är en form av strypare., tror inte det gör något. Men din växelventil på skissen ska ju vara tät mot tanken när inte VV görs. Är du säker på att ventilen sitter liksom rätt väg A-porten ska alltid vara öppen och det är nedåt på den röda , normaldrift ( opåverkad ) öppen rakt upp och vid VV öppen till höger ( påverkad ) .Med stängd så ska det inte någon cirk i tanken. Ser inte framför mig funktionen nu. Det går att känna på rören hur värmen går..
IVT-pumpar av senare årgång har denna installerad från fabrik istället.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 008 inlägg
Som jag tänker, och som jag fick svar på värmepumpsforum är att det korta med stora T-röret gör i kombination med hastigheten på radiatorvattnet gör att det blandar sig där, så lite kallt vatten kommer in, och varmt vatten pressas ut.J jonaserik skrev:
Det nya T-röret gör att blandningen inte sker, och man får behålla sitt varmvatten.
Precis där sitter givaren på min tank också.13th Marine skrev:
Efter att ha läst manualen igen konstaterar jag att givaren för varmvatten inte sitter i toppen utan botten av manteln, se bifogad schematisk bild.
[bild]
Det enda jag kan komma på nu som innebär att ett flöde i radiator retur kan påverka vattnet i botten av beredarens mantel blandas med det kalla returvattnet på grund av flödet genom dem, detta då anslutningen mellan dem är väldigt kort. Sitter i princip ett kort kopparrör på manteln och direkt på sitter T-korset.
Spontant tror jag att förlänga avståndet där mellan skulle minska effekten kraftigt, alternativt sätta en magnetventil som går samtidigt som växelventilen.![]()