Nu har jag fått ett pris på Panasonic HZ25/35ZKE som är den nyaste versionen som släpptes i år. Inga större skillnader förutom ett braskaminsläge, som jag intectror jag kommer ha nytta av. Det verkar som att offerten jag fick på HZ25/35XKE varit från något restlager eftersom den inte går beställa längre. Priset blir 3-4 tusen mer för den nya modellen, så totalen ser ut att blir i nivå med IVT till slut.

Attitudeswe
Varför en 35a nere när 25an redan är bättre än ivt 807-1 (den utan -1 är aningen bättre)

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
D
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nu har jag fått ett pris på Panasonic HZ25/35ZKE som är den nyaste versionen som släpptes i år. Inga större skillnader förutom ett braskaminsläge, som jag intectror jag kommer ha nytta av. Det verkar som att offerten jag fick på HZ25/35XKE varit från något restlager eftersom den inte går beställa längre. Priset blir 3-4 tusen mer för den nya modellen, så totalen ser ut att blir i nivå med IVT till slut.
Jag köpte av Intemp i Uddevalla och fick samma pris på zke,n som andra sålde xke,n för.
Som jag fattade det är det främst 3 skillnader.
Braskaminläge som du nämner, inbyggd förbättrad wifi och deras nanox.

Vad du än väljer tror jag att du kommer bli nöjd.
Alla märken har klagomål om både ditten och datten oavsett.

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Tillbaka till ämnet! Vilken modell hade ni valt? Panasonic eller IVT/Bosch/Sharp/Midea......?
D Danne824 skrev:
Jag köpte av Intemp i Uddevalla och fick samma pris på zke,n som andra sålde xke,n för.
Som jag fattade det är det främst 3 skillnader.
Braskaminläge som du nämner, inbyggd förbättrad wifi och deras nanox.

Vad du än väljer tror jag att du kommer bli nöjd.
Alla märken har klagomål om både ditten och datten oavsett.
Panasonic är lite luriga då dom finns med olika längd på garantier och ibland blandas det in en försäkring och misstänker att det kan påverka priser,

D
C Comfort Thomas skrev:
Panasonic är lite luriga då dom finns med olika längd på garantier och ibland blandas det in en försäkring och misstänker att det kan påverka priser,
😄 jo jag vet men TS hade koll på det vad jag förstår i tidigare inlägg.

För mig var det viktiga att leverantören och instalatören var ett och samma företag.

Gillar inte e-handel med en stackars instalatör som endast tjänar pengar på sin tid. Inte okej enligt mig.

Är som att beställa delikatesser från Mathem 😉

C Comfort Thomas skrev:

Ja lite lurigt var det, men inget som förvånar mig. Två års garanti får man på köpet vilken förlängs till 5 år förutsatt att en service på maskinerna görs efter 2 år. Den förlängs mao med 3 år under den förutsättningen. Ingen försäkring har diskuterats, det blir isåfall en fråga i sig eftersom motsvarande inte kommit på tal från IVT heller.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför en 35a nere när 25an redan är bättre än ivt 807-1 (den utan -1 är aningen bättre)
Bra fråga. Det handlar nog mest om att priset blir så pass mycket mindre med 2x25 och att den extra tillgängliga effekten kan vara bra att ha eftersom de kommer stötta resten av huset. Man skulle kunna se det som en extra fördel för Panasonic. Antingen något lägre pris, eller något högre effekt. Det valet finns inte hos IVT.

Jag tror att det lutar åt Panasonic i detta läget men jag väntar på de sista offerterna med komplett installation. Under tiden tänkte jag dela med mig av ett par lärdomar som jag fått under tiden som gått.

* SCOP är inte allt, och att högre SCOP ofta kommer med ett högre pris. I längden är det inte säkert att det gör någon skillnad
* Multisplit (som vi från början övervägde) ger fördelen att ha enbart en utedel. I övrigt finns få fördelar, utan istället mest nackdelar. Priset blir inte mycket lägre, redundansen är sämre, justeringsmöjligheterna är mindre, urvalet är sämre för att nämna ett par.
* Om man väljer att ha två utedelar istället för en utedel (Multisplit) så se till att förbereda för två utedelar. Jag var först inställd på en utedel och gjöt bara upp en plats i samband med plattan... nu får jag göra en ny.
* Två utedelar bör inte stå för nära varandra eftersom de kan påverka varandra negativt. Minst 0,5m men helst 1m emellan är rekommendationen
* Luftvärmepumpar kräver regelbundet underhåll. Se den som en stor dammsugare som drar in kall luft och blåser ut varm luft, partiklar i luften riskerar att fastna i maskiner vilket leder till att verkningsgraden minskar dramatiskt. Jag fick t ex rekommendationen att rengöra filtret 2 ggr per månad. Det var bl a därför Panasonic har obligatorisk service efter 2 år om man vill förlänga garantin, eftersom man då ser hur maskinen är skött. Eftersom underhållet av maskinen bör vara så frekvent, så blir placeringen av innedelen väldigt viktig. Vi tänkte t ex ha en enhet över en trappa, som hade gjort det svårt att komma åt den. Istället har vi hittat en bättre plats där det blir lättare med underhåll.
* Eftersom vi är mitt i bygget av vår tillbyggnad så var rekommendationen att plasta in enheterna och inte starta dem fören insidan är klar. Byggdamm är den värsta typen av damm för en LLVP.
* Undvik att placera en utedel monterad på en yttervägg eftersom störande ljud kan fortplanta sig i väggen. Det är alltid bäst att placera den på marken och på ett stabilt underlag, t ex en betongplatta.
* Var försiktig med måtten på utedelen. Den kräver ofta extra utrymme på ena sidan där kopplingar och plats för service skal finnas. Ytterligare en anledning att inte ha dem för nära varandra mao.
* Placera inte två utedelar över varandra eftersom en undre kan frysa ihop av kondensvattnet från den övre.
*Förbered ett dränage ner i dagvattenledningen, eller på annat sätt där kondensvattnet kan ta vägen. Om ett dränagerör ligger för ytligt så kan det i värsta fallet frysa i röret och backa upp mot maskinen -> dränaget fungerar ej och maskinen fryser ihop. Definitivt ett större problem i kallare klimat dock. Det finns dropptråg med en värmekabel som förhindrar detta, men det kan fortfarande bli problem om röret ligger för grunt.
*Rördragning av gasledningarna får inte göras dolt eftersom eventuellt läckage kan vara svårt att hitta och åtgärda. Vi hade som önskemål att dra rör mm i installationsskiktet innanför gipset, men det gick alltså inte. Det får bli svarta kanaler på utsidan istället.

Ett par tips som kan vara till hjälp för någon!

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
Lite nyfiken på vad som gjorde att tex Mitsubishi RW25 SUMO och Toshiba Daiseikai 9.5 togs bort från urvalet

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Lite nyfiken på vad som gjorde att tex Mitsubishi RW25 SUMO och Toshiba Daiseikai 9.5 togs bort från urvalet
Jag tror att det var rent estetiskt, dvs att ingen av modellerna finns i några färger/utföranden utöver vit. Det ser dessutom ut som att båda dessa är lämpligare i tuffare kyla än den som vi brukar få här på västkusten. Det sista bör ju inte behöva vara något negativt, så jag tror främst på den första anledningen.

Jag tror att det var rent estetiskt, dvs att ingen av modellerna finns i några färger/utföranden utöver vit. Det ser dessutom ut som att båda dessa är lämpligare i tuffare kyla än den som vi brukar få här på västkusten. Det sista bör ju inte behöva vara något negativt, så jag tror främst på den första anledningen.
Ja dom finns bara i en färg 👍
Annars rätt snarlik jämfört med HZ
Västkusten med dess höga luftfuktighet vid ett par minus ute är nog ett större krav att avfrostningen fungerar bra än ordentlig kyla med mindre fukt långt upp i landet.

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Mitsubishi alla dagar I veckan.
Bättre än IVT.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.