😄 snygga vet jag inte om jag kan kalla ytterdelen, och inte kan man bygga bort dem heller 😉.

• Haha
Onsalakorven
  • Laddar…
Denna post som jag hittade pÄ ett annat forum indikerar att det skulle kunna vara flera tillverkare inblandade. Det spelar egentligen ingen roll, men lite nyfiken blir man.

Bildtext som beskriver en diskussion om olika kompressortillverkare för Bosch-enheter och hur modellnumret indikerar detta.

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
I o f s men ser inte alla utedelar ungefĂ€r likadana ut? 😋 Med undantag för IVT dĂ„, den Ă€r faktiskt ganska "snygg" om man kan anvĂ€nda det i sammanhanget.
Ja ingen större skillnad pÄ utseendet pÄ utedelar, vissa försöker nischa sig lite med att fÄ till lite annorlunda utseende.
Monterade en Bosch förut och deras utedel var verkligen kritvit och kunden var överlycklig över det , Ă„tmindstĂ„nde nĂ€r den var ren och fin 😎

• Haha
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Tillbaka till Àmnet! Vilken modell hade ni valt? Panasonic eller IVT/Bosch/Sharp/Midea......?

Denna post som jag hittade pÄ ett annat forum indikerar att det skulle kunna vara flera tillverkare inblandade. Det spelar egentligen ingen roll, men lite nyfiken blir man.

[bild]
Precis som med bilar anvÀnder mÄnga mÀrken delar frÄn tredje part som tex Bosch i bilar .
Finns ibland ingen vits att göra allt eget dÄ det kan bli dyra utvecklingskostnader.

Tillbaka till Àmnet! Vilken modell hade ni valt? Panasonic eller IVT/Bosch/Sharp/Midea......?
Vet inte pÄ rak arm men vad jag förstÄr har Panasonicen bÀttre vÀrlden pÄ pappret Àn IVT,n.
Mitsubishi och Panasonic delar pÄ mÄnga bÀst i test undersökningar första plats.

Om de Àr tillförlitliga vet jag inte.

Attitudeswe
IVT 807-1 ger bara scop 4.0 i kallt klimat. Dock COP 2,51 men bara 3,39kW vÀrme vid -15.

Panasonic hz25zke ger scop 4.3 i kallt klimat och ger COP 2.53 men 4.78kW vÀrme

Hz35zke har samma scop i kallt klimat. 5.0kW vÀrme vid -15 (cop hittar jag ej)

SÄ om du stÄr mellan dessa mÀrken sÄ borde du klara dig pÄ 2st 25or...

Den nya 25an Àr 10% starkare och 10% effektivare Àn min 14 Är gamla 35a - som tuffar pÄ bra fortfarande. Servat sjÀlv de 7Är vi bott i huset och den ensam stÄtt för 80% av 200kvm uppvÀrmning.

Redigerat:
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
För att krÄngla till de lite mer. Panasonicen Àr bra, men dÀr finns ju hero 25an och Àven fujitsu nordic 72an, sistnÀmnda Àr bara vit dock men mitsun Àr ju snygg i svart utförande.
2 72or gÄr att fÄ installerade för 49-50k tor likasÄ heron.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
namnbyte
Vi har en IVT 807 för garaget sedan ett Är tillbaka, inget strul alls med den. Har nÄgon ion-tjofrÀs ocksÄ som tydligen ska ge bÀttre luftkvalitet, jag vet inte om det Àr anledningen men funktionen Àr till pÄ vÄran, och det Àr typ bÀttre luft i garaget Àn huset nuförtiden.

Enligt han som installerade ska det vara en Bosch undertill, bara höljet som Àr IVT. Vilket verkar stÀmma för vi har bifogad fjÀrr, fast det stÄr IVT pÄ vÄran.

• FjĂ€rrkontroll för luftvĂ€rmepump med Bosch-logotyp och flera knappar för funktioner som kyla, vĂ€rme, temperatur, flĂ€kt och olika lĂ€gen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Jag har en IVT 807-1 Aero som installerades för nĂ„gra Ă„r sen. Är nöjd med den dock sĂ„ var appen katastrof i början och fortfarande inte helt 100. Ibland tappar den mottagning till wifi och enda sĂ€ttet att lösa det Ă€r att ta bort enheten frĂ„n appen och lĂ€gga till igen. Kommit flera uppdateringar sĂ„ blivit bĂ€ttre.

För att göra detta mÄste man sÄ klart vara pÄ samma wifi = i samma hus. Dvs vÀldigt störande nÀr detta sker och man vill justera temperaturen under vintern frÄn distans fritidshuset. Kör pÄ 16c nÀr vi inte Àr dÀr men finns ett 10c lÀge ocksÄ. VÀrt att nÀmna Àr att det bildas rejÀlt med kondens pÄ vintern som blir istappar ner till marken rÀtt snabbt om man inte Àr pÄ plats.

NÀr det nÀrmar sig -30C har den fÄtt det kÀmpigt och backup i form av byggflÀkt har behövts korta stunder.

Priset sÄg saftigt ut, jag betalade hÀlften av detta. Kanske har de gÄtt upp eller sÄ fÄr du ta in fler offerter?

Panasonic, Mitsubishi Electric, Toshiba och kanske Daikin rÀknas som toppmÀrken.
Varför reflekterarvdu över huvud taget pÄ dekaltrimmade nonamemÀrken.?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dalatorp skrev:
Jag har en IVT 807-1 Aero som installerades för nĂ„gra Ă„r sen. Är nöjd med den dock sĂ„ var appen katastrof i början och fortfarande inte helt 100. Ibland tappar den mottagning till wifi och enda sĂ€ttet att lösa det Ă€r att ta bort enheten frĂ„n appen och lĂ€gga till igen. Kommit flera uppdateringar sĂ„ blivit bĂ€ttre.

För att göra detta mÄste man sÄ klart vara pÄ samma wifi = i samma hus. Dvs vÀldigt störande nÀr detta sker och man vill justera temperaturen under vintern frÄn distans fritidshuset. Kör pÄ 16c nÀr vi inte Àr dÀr men finns ett 10c lÀge ocksÄ. VÀrt att nÀmna Àr att det bildas rejÀlt med kondens pÄ vintern som blir istappar ner till marken rÀtt snabbt om man inte Àr pÄ plats.

NÀr det nÀrmar sig -30C har den fÄtt det kÀmpigt och backup i form av byggflÀkt har behövts korta stunder.

Priset sÄg saftigt ut, jag betalade hÀlften av detta. Kanske har de gÄtt upp eller sÄ fÄr du ta in fler offerter?
Han ska ha tvĂ„ pumpar 😊

G Granström2 skrev:
Panasonic, Mitsubishi Electric, Toshiba och kanske Daikin rÀknas som toppmÀrken.
Varför reflekterarvdu över huvud taget pÄ dekaltrimmade nonamemÀrken.?
Kan ha att göra med att man vill ha installatören i nÀrheten vid eventuellt behov av service.
Har sjÀlv bÄde en Panasoic 25ZKE.

ZKE,n slÀpptes i Är sÄ jag tÀnker inte ge nÄgra referenser men hitintills inga problem och jag gillar den mer Àn Heron.

Redigerat:
RasmusR RasmusR skrev:
Han ska ha tvĂ„ pumpar 😊
Japp, det stÀmmer!

Wow! Vilket engagemang det blev i trÄden!

För att förtydliga lite till och kanske för att fÄ nÄgon annan ide sÄ lÀgger jag till lite mer information om installationen. Bl a varför vi behöver tvÄ pumpar.

Vi hÄller pÄ med en tillbyggnad dÀr det tillkommer en övervÄning. Den skall kunna fungera som en egen vÄning inför framtida uthyrning, men sÄ lÀnge sÄ kommer den huvudsakligen vara tonÄrsvÄning med separerat ingÄng. Det Àr hÀr den mindre modellen (HZ25XKE) frÄn Panasonic, alternativt IVT 807, isÄfall kommer att sitta. UngefÀr 45 kvm med högt till tak.

PÄ den undre vÄningen skall den större pumpen sitta (HZ35XKE), alternativt IVT 807. Den kommer huvudsakligen vÀrma upp tillbyggnade med öppen planlösning, samt stötta övriga huset och den befintliga FrÄnluftsvÀrmepumpen & vÄr kamin. Den kommer sitta sÄ den har möjlighet att sprida vÀrme i princip hela huset, och det Àr dÀrför den Àr nÄgot större. UngefÀr 55 kvm + övriga huset pÄ ca 140 kvm.

SÄ hÀr Àr planlösningarna och placeringen av pumparna.

Planlösning över en tillbyggnad med kontor och sovrum, visande placeringen av vÀrmepumpar.
Skapa konto

Planritning av bostad med markering för placering av tvÄ vÀrmepumpar.
Skapa konto

Och sÄ lite bakgrund till varför vi vÀljer mellan IVT & Panasonic. FrÄn början hade vi ett par andra modeller med i urvalet, men av flera anledningar föll de bort. Toshiba var lÀnge en favorit, men sÀljande företaget kÀndes inte intresserade, gav en hög offert och rent tekniskt var den sÀmre Àn övriga. Mitsubishi var ett rimligt val ocksÄ, men den övergripande upplevelsen var att vi föredrog Panasonic (som sÄldes av samma företag). Som man ser sÄ Àr det inte vita modeller som vi Àr ute efter utan nÄgot som passar in bÀttre i miljön och den nya tillbyggnaden. Ni vet vem som bestÀmmer hÀr.

JÀmförelse av luftvÀrmepumpar frÄn Mitsubishi, Toshiba, IVT och Panasonic med specifikationer, för- och nackdelar samt prisuppgifter.
Skapa konto

Huset ligger i Kungsbacka sÄ vi pratar inte om nÄgra extrema temperaturer, och -15 grader Àr vÀl ungefÀr det lÀgsta vi fÄr dÄ och dÄ. Jag tror att bÄda alternativen Àr rimligt dimensionerade.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.