Marike
Saxat från Facebook:
Patrick Manley
Motorskydd uppstart triggas när GT6 (hetgasgivaren) inte ökar 5 grader de första två minutrarna när kompressorn startar. Vanligast är att givaren är trasigt men kan också va relaterat till kylkretsen eller att ni nyss gjort ett stort uttag av varmvatten.
Om du har som temperaturerna på varmvattnet så gissar jag att kraftkort eller shunten är sönder.
Antingen så släpper inte kraftkort spänningen till elpatronen (även att den inte kallar på elpatron) men om elpatronen går konstant så kan det va shunten som läcker över. Vilket innebär att om den gör värme så läcker det mesta in i tanken och den blir aldrig riktigt nöjd på framledningen.
Ungefär som jag tänkte, ingen kylning på hetgasen- ingen kondensering, högtrycksröret håller redan max temp och kan därför inte tillfredsställa styren med 5 graders dif. om orsaken är shunten eller en defekt c-pump blir resultatet detsamma. Men det var bara en tanke
 
Tomture61
Marike Marike skrev:
Saxat från Facebook:
Patrick Manley
Motorskydd uppstart triggas när GT6 (hetgasgivaren) inte ökar 5 grader de första två minutrarna när kompressorn startar. Vanligast är att givaren är trasigt men kan också va relaterat till kylkretsen eller att ni nyss gjort ett stort uttag av varmvatten.
Om du har som temperaturerna på varmvattnet så gissar jag att kraftkort eller shunten är sönder.
Antingen så släpper inte kraftkort spänningen till elpatronen (även att den inte kallar på elpatron) men om elpatronen går konstant så kan det va shunten som läcker över. Vilket innebär att om den gör värme så läcker det mesta in i tanken och den blir aldrig riktigt nöjd på framledningen.
Ungefär som jag tänkte, ingen kylning på hetgasen- ingen kondensering, högtrycksröret håller redan max temp och kan därför inte tillfredsställa styren med 5 graders dif. om orsaken är shunten eller en defekt c-pump blir resultatet detsamma. Men det var bara en tanke
Googla motorskydd uppstart så är majoriteten rådet GT6 .
En värmesensor är extremt mycket billigare än kraftkortet .
 
Marike
Tomture61 Tomture61 skrev:
Googla motorskydd uppstart så är majoriteten rådet GT6 .
Jo det vet jag, men utesluter inte andra orsaker. Jag har bytt givare för några år sedan men utan resultat.
Vad jag minns kunde jag få den felkoden när som helst även under gång och det är ju lite märkligt.
 
Tomture61
Marike Marike skrev:
Jo det vet jag, men utesluter inte andra orsaker. Jag har bytt givare för några år sedan men utan resultat.
Vad jag minns kunde jag få den felkoden när som helst även under gång och det är ju lite märkligt.
Kraftkortet har fått smeknamnet klenkortet .
Demontera och inspektera lödpunkter , reläer kan få brända kontaktytor .
 
Marike
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kraftkortet har fått smeknamnet klenkortet .
Demontera och inspektera lödpunkter , reläer kan få brända kontaktytor .
Ja de nya utbyteskorten är ju uppgraderade har jag förstått. Jag har garderat mig med ett nytt relä men tycker det som sitter där fungerar än så länge så byte får vänta. det finns förvisso fler komponenter på det kortet som kan strula men att köpa nytt kort till en 20 år gammal vp för 4000 är jag mycket tveksam till.
 
Marike
Det blir hur som helst ett spännande nytt år för att se om larmet lyser med sin frånvaro.
vad jag ev skulle vilja byta är den där difftryckmätaren men var köper man en sådan?
 
Tomture61
Marike Marike skrev:
Det blir hur som helst ett spännande nytt år för att se om larmet lyser med sin frånvaro.
vad jag ev skulle vilja byta är den där difftryckmätaren men var köper man en sådan?
När jag brottades med felet att eltillskottet ej gick igång själv så var just den komponenten jag testade att byta . Inte ett spår bättre , fick bli tidsstyrd avfrostning .
Reservdelar köper du hos JS Energi eller Göteborg el & rörjour (billigast)
 
Marike
Nu gjorde den så igen, gick i viloläge utan att tända elpatronerna. Ska prova kontaktspray på alla kontakter och syna lödningarna. Sen vet jag inte.
Kanske tid börja fundera på en ny VP. Vilken väljer man då? IVT NIBE eller BOSCH ?
De två första använder ju propan medan Bosch har 134. Är barndomssjukdomarna med propan som medie över? Bosch har 6år garanti och är betydligt billigare. Vilken som är driftsäkrast och effektivast har ja ingen aning om.
 
Tomture61
Marike Marike skrev:
Nu gjorde den så igen, gick i viloläge utan att tända elpatronerna. Ska prova kontaktspray på alla kontakter och syna lödningarna. Sen vet jag inte.
Kanske tid börja fundera på en ny VP. Vilken väljer man då? IVT NIBE eller BOSCH ?
De två första använder ju propan medan Bosch har 134. Är barndomssjukdomarna med propan som medie över? Bosch har 6år garanti och är betydligt billigare. Vilken som är driftsäkrast och effektivast har ja ingen aning om.
IVT490 är inte ngn under av effektivitet men den har ett bra kylmedel i kompressorn .
Vet ej dina förbrukningssiffror för din bostad men enligt mig finns enbart NIBE S735 eller Comfortzone som vettiga ersättare .
 
Tomture61
Marike Marike skrev:
Nu gjorde den så igen, gick i viloläge utan att tända elpatronerna. Ska prova kontaktspray på alla kontakter och syna lödningarna. Sen vet jag inte.
Kanske tid börja fundera på en ny VP. Vilken väljer man då? IVT NIBE eller BOSCH ?
De två första använder ju propan medan Bosch har 134. Är barndomssjukdomarna med propan som medie över? Bosch har 6år garanti och är betydligt billigare. Vilken som är driftsäkrast och effektivast har ja ingen aning om.
Ligger själv på 60w/kvm , har hjälp av en LLVP + lite vedeldning (total elförb)
Hus från 2008 på 161 kvm + garage 35 kvm .
 
Marike
Tomture61 Tomture61 skrev:
IVT490 är inte ngn under av effektivitet men den har ett bra kylmedel i kompressorn .
Vet ej dina förbrukningssiffror för din bostad men enligt mig finns enbart NIBE S735 eller Comfortzone som vettiga ersätt
5800 kwh om året på 126 m2 i skåne för värme och varmvatten, men vi en plasma-tv och när den är på är det nästan som en braskamin.
Nu har jag sprayat alla kontakter och synat alla lödningar u.a . Men en kontakt på fläktkortet bränd, vet inte om det var viktigt, den fick lite kontaktspray, får se. Nu går den i alla fall.
Bränd kontakt på fläktkortet inspekteras efter att ha applicerat kontaktspray.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränd kontakt på fläktkortet, markerad med gul pil, med flera anslutna kablar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Marike Marike skrev:
5800 kwh om året på 126 m2 i skåne för värme och varmvatten, men vi en plasma-tv och när den är på är det nästan som en braskamin.
Nu har jag sprayat alla kontakter och synat alla lödningar u.a . Men en kontakt på fläktkortet bränd, vet inte om det var viktigt, den fick lite kontaktspray, får se. Nu går den i alla fall.
[bild][bild]
Fläktkortet förmedlar ström till kompressorn , bla. !
Reläet på detta kort sköter om start / stopp till kompressorn .
 
Redigerat:
Marike
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fläktkortet förmedlar ström till kompressorn , bla. !
Reläet på detta kort sköter om start / stopp till kompressorn .
Tänkte inte på att kolla vart kablarna gick. Men de är ju tre, om inte kompressorn har ett startrelä är det kanske inbyggt på kortet, en kabel till startlinningen, en till drift och en nolla. Nollan är blå och det är den kontakten som är bränd, får den ingen nolla kan den så klart inte starta. Att den går i testläge kan vara för att man då går förbi elektroniken. Jag har själv en sådan " kompressorstartare" sedan mitt liv som kyltekniker just för att kolla om startreläet som brukar sitta på kompressorn är helt, samt även att kompressorn är det.
 
Tomture61
Marike Marike skrev:
Tänkte inte på att kolla vart kablarna gick. Men de är ju tre, om inte kompressorn har ett startrelä är det kanske inbyggt på kortet, en kabel till startlinningen, en till drift och en nolla. Nollan är blå och det är den kontakten som är bränd, får den ingen nolla kan den så klart inte starta. Att den går i testläge kan vara för att man då går förbi elektroniken. Jag har själv en sådan " kompressorstartare" sedan mitt liv som kyltekniker just för att kolla om startreläet som brukar sitta på kompressorn är helt, samt även att kompressorn är det.
Denna innehåller elschema . CTU är fläktkort .
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Installatorshandledning_IVT490.pdf
 
Marike
Då måste kompressorn ha ett eget startrelä, brända kontakten tycks vara till fläktmotorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.