Saxat från Facebook:
Patrick Manley
Motorskydd uppstart triggas när GT6 (hetgasgivaren) inte ökar 5 grader de första två minutrarna när kompressorn startar. Vanligast är att givaren är trasigt men kan också va relaterat till kylkretsen eller att ni nyss gjort ett stort uttag av varmvatten.
Om du har som temperaturerna på varmvattnet så gissar jag att kraftkort eller shunten är sönder.
Antingen så släpper inte kraftkort spänningen till elpatronen (även att den inte kallar på elpatron) men om elpatronen går konstant så kan det va shunten som läcker över. Vilket innebär att om den gör värme så läcker det mesta in i tanken och den blir aldrig riktigt nöjd på framledningen.
Ungefär som jag tänkte, ingen kylning på hetgasen- ingen kondensering, högtrycksröret håller redan max temp och kan därför inte tillfredsställa styren med 5 graders dif. om orsaken är shunten eller en defekt c-pump blir resultatet detsamma. Men det var bara en tanke
Patrick Manley
Motorskydd uppstart triggas när GT6 (hetgasgivaren) inte ökar 5 grader de första två minutrarna när kompressorn startar. Vanligast är att givaren är trasigt men kan också va relaterat till kylkretsen eller att ni nyss gjort ett stort uttag av varmvatten.
Om du har som temperaturerna på varmvattnet så gissar jag att kraftkort eller shunten är sönder.
Antingen så släpper inte kraftkort spänningen till elpatronen (även att den inte kallar på elpatron) men om elpatronen går konstant så kan det va shunten som läcker över. Vilket innebär att om den gör värme så läcker det mesta in i tanken och den blir aldrig riktigt nöjd på framledningen.
Ungefär som jag tänkte, ingen kylning på hetgasen- ingen kondensering, högtrycksröret håller redan max temp och kan därför inte tillfredsställa styren med 5 graders dif. om orsaken är shunten eller en defekt c-pump blir resultatet detsamma. Men det var bara en tanke
Googla motorskydd uppstart så är majoriteten rådet GT6 .Marike skrev:Saxat från Facebook:
Patrick Manley
Motorskydd uppstart triggas när GT6 (hetgasgivaren) inte ökar 5 grader de första två minutrarna när kompressorn startar. Vanligast är att givaren är trasigt men kan också va relaterat till kylkretsen eller att ni nyss gjort ett stort uttag av varmvatten.
Om du har som temperaturerna på varmvattnet så gissar jag att kraftkort eller shunten är sönder.
Antingen så släpper inte kraftkort spänningen till elpatronen (även att den inte kallar på elpatron) men om elpatronen går konstant så kan det va shunten som läcker över. Vilket innebär att om den gör värme så läcker det mesta in i tanken och den blir aldrig riktigt nöjd på framledningen.
Ungefär som jag tänkte, ingen kylning på hetgasen- ingen kondensering, högtrycksröret håller redan max temp och kan därför inte tillfredsställa styren med 5 graders dif. om orsaken är shunten eller en defekt c-pump blir resultatet detsamma. Men det var bara en tanke
En värmesensor är extremt mycket billigare än kraftkortet .
Kraftkortet har fått smeknamnet klenkortet .Marike skrev:
Demontera och inspektera lödpunkter , reläer kan få brända kontaktytor .
Ja de nya utbyteskorten är ju uppgraderade har jag förstått. Jag har garderat mig med ett nytt relä men tycker det som sitter där fungerar än så länge så byte får vänta. det finns förvisso fler komponenter på det kortet som kan strula men att köpa nytt kort till en 20 år gammal vp för 4000 är jag mycket tveksam till.Tomture61 skrev:
När jag brottades med felet att eltillskottet ej gick igång själv så var just den komponenten jag testade att byta . Inte ett spår bättre , fick bli tidsstyrd avfrostning .Marike skrev:
Reservdelar köper du hos JS Energi eller Göteborg el & rörjour (billigast)
Nu gjorde den så igen, gick i viloläge utan att tända elpatronerna. Ska prova kontaktspray på alla kontakter och syna lödningarna. Sen vet jag inte.
Kanske tid börja fundera på en ny VP. Vilken väljer man då? IVT NIBE eller BOSCH ?
De två första använder ju propan medan Bosch har 134. Är barndomssjukdomarna med propan som medie över? Bosch har 6år garanti och är betydligt billigare. Vilken som är driftsäkrast och effektivast har ja ingen aning om.
Kanske tid börja fundera på en ny VP. Vilken väljer man då? IVT NIBE eller BOSCH ?
De två första använder ju propan medan Bosch har 134. Är barndomssjukdomarna med propan som medie över? Bosch har 6år garanti och är betydligt billigare. Vilken som är driftsäkrast och effektivast har ja ingen aning om.
IVT490 är inte ngn under av effektivitet men den har ett bra kylmedel i kompressorn .Marike skrev:Nu gjorde den så igen, gick i viloläge utan att tända elpatronerna. Ska prova kontaktspray på alla kontakter och syna lödningarna. Sen vet jag inte.
Kanske tid börja fundera på en ny VP. Vilken väljer man då? IVT NIBE eller BOSCH ?
De två första använder ju propan medan Bosch har 134. Är barndomssjukdomarna med propan som medie över? Bosch har 6år garanti och är betydligt billigare. Vilken som är driftsäkrast och effektivast har ja ingen aning om.
Vet ej dina förbrukningssiffror för din bostad men enligt mig finns enbart NIBE S735 eller Comfortzone som vettiga ersättare .
Ligger själv på 60w/kvm , har hjälp av en LLVP + lite vedeldning (total elförb)Marike skrev:Nu gjorde den så igen, gick i viloläge utan att tända elpatronerna. Ska prova kontaktspray på alla kontakter och syna lödningarna. Sen vet jag inte.
Kanske tid börja fundera på en ny VP. Vilken väljer man då? IVT NIBE eller BOSCH ?
De två första använder ju propan medan Bosch har 134. Är barndomssjukdomarna med propan som medie över? Bosch har 6år garanti och är betydligt billigare. Vilken som är driftsäkrast och effektivast har ja ingen aning om.
Hus från 2008 på 161 kvm + garage 35 kvm .
5800 kwh om året på 126 m2 i skåne för värme och varmvatten, men vi en plasma-tv och när den är på är det nästan som en braskamin.Tomture61 skrev:
Nu har jag sprayat alla kontakter och synat alla lödningar u.a . Men en kontakt på fläktkortet bränd, vet inte om det var viktigt, den fick lite kontaktspray, får se. Nu går den i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläktkortet förmedlar ström till kompressorn , bla. !Marike skrev:5800 kwh om året på 126 m2 i skåne för värme och varmvatten, men vi en plasma-tv och när den är på är det nästan som en braskamin.
Nu har jag sprayat alla kontakter och synat alla lödningar u.a . Men en kontakt på fläktkortet bränd, vet inte om det var viktigt, den fick lite kontaktspray, får se. Nu går den i alla fall.
[bild][bild]
Reläet på detta kort sköter om start / stopp till kompressorn .
Redigerat:
Tänkte inte på att kolla vart kablarna gick. Men de är ju tre, om inte kompressorn har ett startrelä är det kanske inbyggt på kortet, en kabel till startlinningen, en till drift och en nolla. Nollan är blå och det är den kontakten som är bränd, får den ingen nolla kan den så klart inte starta. Att den går i testläge kan vara för att man då går förbi elektroniken. Jag har själv en sådan " kompressorstartare" sedan mitt liv som kyltekniker just för att kolla om startreläet som brukar sitta på kompressorn är helt, samt även att kompressorn är det.Tomture61 skrev:
Denna innehåller elschema . CTU är fläktkort .Marike skrev:Tänkte inte på att kolla vart kablarna gick. Men de är ju tre, om inte kompressorn har ett startrelä är det kanske inbyggt på kortet, en kabel till startlinningen, en till drift och en nolla. Nollan är blå och det är den kontakten som är bränd, får den ingen nolla kan den så klart inte starta. Att den går i testläge kan vara för att man då går förbi elektroniken. Jag har själv en sådan " kompressorstartare" sedan mitt liv som kyltekniker just för att kolla om startreläet som brukar sitta på kompressorn är helt, samt även att kompressorn är det.
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Installatorshandledning_IVT490.pdf