tommib
Tror jag har sagt det tidigare även här: Take Care är det minst dåliga av systemen jag har arbetat med. Det finns absolut saker som skulle kunna bli bättre (VBL, in/utfarter, läkemedelslistan, strukturerade labsvar för annat än kemlab osv) men på det hela taget är det ett ganska intuitivt system.

Kärnan är dock skriven i Dyalog APL så det kommer nog inte utvecklas vidare direkt.

Jag kan ge ett exempel på vadfan... från universitetet, vårt resultatsystem Ladok.

Om jag lagt till resultat U på en viss student för ett visst tentamenstillfälle finns kombinationen fortfarande kvar nästa gång jag går in (men numera står det i alla fall "tidigare resultat" på dem).

Jag undrar - varför skulle resultat på en redan bedömd tenta ändra sig? Om studenten kan visa att det är felaktigt bedömt finns det redan en process för det.

Använder inte primärvården TC i Stockholm?

I kommunen använder de procapita som är ett riktigt skitsystem. Inte heller producerar de anteckningar i NPÖ så faxen är det vi kommunicerar med. När jag rondar på SÄBO och vill ordinera prover lär jag faxa ordinationen. Jag har försökt att koppla min dator till kommunens skrivare men de har inte lyckats ännu på fem månader.

tommib
En del av primärvården i Stockholm kör TC, en del kör något annat. Största problemet där är egentligen Capio St Göran som kör Cosmic och är allmänt otillgängliga, men numera kommer man åt dem via NPÖ åtminstone.

Så festligt att faxa ordinationer, det känns stabilt. Vi hade problem för några veckor sedan när vi skulle beställa NovoSeven mitt i natten. De ville på riktigt att vi skulle faxa den beställningen. Antagligen för att jag skulle sätta en kråka någonstans på ett papper. Vi hittade ingen fax som fungerade men sköterskan som skötte beställningen var "väldigt övertygande" så vi fick våra ampuller i alla fall.

• Gilla
K@tten
  • Laddar…
Jag hör väl egentligen inte hemma i denna tråden, men jag vill bara flika in att mycket av det som skrivs är generellt för IT, även utanför vården. Jag jobbar med ERP-system (och andra systern som används inom tillverkning) inom industrin och igenkänningsfaktorn på det ni skriver är hög - allt ifrån beställare som inte kan kravställa till att ersatta system står som högst i kurs ett tag efter de blivit ersatta och hur viktigt det är att de som utvecklar systemen faktiskt fattar vad det är användarna gör för att det ska bli bra i slutändan.

Skönt att vi som jobbar med tillverkningsrelaterade IT-system inte är ensamma om dessa utmaningar :p

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tommib
Alla är välkomna för att diskutera IT-system! :)

• Gilla
Danieln84
  • Laddar…
tommib
Betalvägg, men ouch.... Oracle är ju inte direkt kända för att vara det mest sympatiska företaget.

Förseningar av det slaget borde dock finnas reglerade i avtalet. Det kan knappast vara vårdens problem att man ska börja bygga om produkten, krasst sett. Självklart blir det problem i den verkliga världen men man kan ju dumhävda att man köpt en viss produkt och att den nu ska levereras.

Förlåt, missade den detaljen, man måste registrera sig för att läsa, men det är gratis.

Ja, Oracle är ju inte kända för att vara smidiga eller billiga.

Anna_H Anna_H skrev:
Sant. Detta råkade vi ofta ut för i mitt senaste jobb (men det är kassasystem, så det är OT. drar inga exempel där). Olika avdelningar får sätta sina krav, men de förstår inte teknikens begränsningar och att de olika kraven i praktiken säger mot varandra.
Säkert OT i denna tråden, men kom att tänka på denna!

The Expert (Short Comedy Sketch) - YouTube

• Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
tommib
Spännande!

Vi får se hur det går.... Kanske läge att stafetta lite i Götet 2026 då för att se vad det är.

A
Broderi med texten "Vem får bestämma svårighetsgraden på tradition?" och bild av en kaffekanna och kopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Jag. Jag bestämde generisk ordination.

Tillsammans med en bunt andra iofs...

Det är bara att lära sig. Eller välja en annan karriär.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.