9 439 läst · 115 svar
9k läst
115 svar
It i vården/offentlig sektor
Tror jag har sagt det tidigare även här: Take Care är det minst dåliga av systemen jag har arbetat med. Det finns absolut saker som skulle kunna bli bättre (VBL, in/utfarter, läkemedelslistan, strukturerade labsvar för annat än kemlab osv) men på det hela taget är det ett ganska intuitivt system.
Kärnan är dock skriven i Dyalog APL så det kommer nog inte utvecklas vidare direkt.
Kärnan är dock skriven i Dyalog APL så det kommer nog inte utvecklas vidare direkt.
Jag kan ge ett exempel på vadfan... från universitetet, vårt resultatsystem Ladok.
Om jag lagt till resultat U på en viss student för ett visst tentamenstillfälle finns kombinationen fortfarande kvar nästa gång jag går in (men numera står det i alla fall "tidigare resultat" på dem).
Jag undrar - varför skulle resultat på en redan bedömd tenta ändra sig? Om studenten kan visa att det är felaktigt bedömt finns det redan en process för det.
Om jag lagt till resultat U på en viss student för ett visst tentamenstillfälle finns kombinationen fortfarande kvar nästa gång jag går in (men numera står det i alla fall "tidigare resultat" på dem).
Jag undrar - varför skulle resultat på en redan bedömd tenta ändra sig? Om studenten kan visa att det är felaktigt bedömt finns det redan en process för det.
Använder inte primärvården TC i Stockholm?
I kommunen använder de procapita som är ett riktigt skitsystem. Inte heller producerar de anteckningar i NPÖ så faxen är det vi kommunicerar med. När jag rondar på SÄBO och vill ordinera prover lär jag faxa ordinationen. Jag har försökt att koppla min dator till kommunens skrivare men de har inte lyckats ännu på fem månader.
I kommunen använder de procapita som är ett riktigt skitsystem. Inte heller producerar de anteckningar i NPÖ så faxen är det vi kommunicerar med. När jag rondar på SÄBO och vill ordinera prover lär jag faxa ordinationen. Jag har försökt att koppla min dator till kommunens skrivare men de har inte lyckats ännu på fem månader.
En del av primärvården i Stockholm kör TC, en del kör något annat. Största problemet där är egentligen Capio St Göran som kör Cosmic och är allmänt otillgängliga, men numera kommer man åt dem via NPÖ åtminstone.
Så festligt att faxa ordinationer, det känns stabilt. Vi hade problem för några veckor sedan när vi skulle beställa NovoSeven mitt i natten. De ville på riktigt att vi skulle faxa den beställningen. Antagligen för att jag skulle sätta en kråka någonstans på ett papper. Vi hittade ingen fax som fungerade men sköterskan som skötte beställningen var "väldigt övertygande" så vi fick våra ampuller i alla fall.
Så festligt att faxa ordinationer, det känns stabilt. Vi hade problem för några veckor sedan när vi skulle beställa NovoSeven mitt i natten. De ville på riktigt att vi skulle faxa den beställningen. Antagligen för att jag skulle sätta en kråka någonstans på ett papper. Vi hittade ingen fax som fungerade men sköterskan som skötte beställningen var "väldigt övertygande" så vi fick våra ampuller i alla fall.
Jag hör väl egentligen inte hemma i denna tråden, men jag vill bara flika in att mycket av det som skrivs är generellt för IT, även utanför vården. Jag jobbar med ERP-system (och andra systern som används inom tillverkning) inom industrin och igenkänningsfaktorn på det ni skriver är hög - allt ifrån beställare som inte kan kravställa till att ersatta system står som högst i kurs ett tag efter de blivit ersatta och hur viktigt det är att de som utvecklar systemen faktiskt fattar vad det är användarna gör för att det ska bli bra i slutändan.
Skönt att vi som jobbar med tillverkningsrelaterade IT-system inte är ensamma om dessa utmaningar
Skönt att vi som jobbar med tillverkningsrelaterade IT-system inte är ensamma om dessa utmaningar
Betalvägg, men ouch.... Oracle är ju inte direkt kända för att vara det mest sympatiska företaget.
Förseningar av det slaget borde dock finnas reglerade i avtalet. Det kan knappast vara vårdens problem att man ska börja bygga om produkten, krasst sett. Självklart blir det problem i den verkliga världen men man kan ju dumhävda att man köpt en viss produkt och att den nu ska levereras.
Förseningar av det slaget borde dock finnas reglerade i avtalet. Det kan knappast vara vårdens problem att man ska börja bygga om produkten, krasst sett. Självklart blir det problem i den verkliga världen men man kan ju dumhävda att man köpt en viss produkt och att den nu ska levereras.
Säkert OT i denna tråden, men kom att tänka på denna!Anna_H skrev:
The Expert (Short Comedy Sketch) - YouTube