13 034 läst · 196 svar
13k läst
196 svar
It i vården/offentlig sektor
Nej, faktiskt inte.tommib skrev:
Instämmer i allt. Man behöver nog bygga databasen/infrastrukturen och sen ha tvingande upphandlingskrav. Företagen kommer alltid försöka göra det svårt att dela data.tommib skrev:Klart du gör, du är ju apotekare.
Du gillar säkert NLL också.....
Jag, inte så mycket. Pascal är väl drägligt men NLL är en bastard som aldrig kan bli välfungerade för slutenvård eftersom den bygger på förskrivning och inte ordinationer. Där gjorde norrmännen och danskarna rätt och införde en gemensam nationell ordinationshandling istället.
Nej, anledningen till att ha gemensam data och väldefinierade APIer är just att olika verksamheter har olika behov och kan behöva se olika saker samt integrera information från andra källor. Att försöka bygga något som passar alla, ja, då får man Millennium. Som ändå inte är riktigt bra för någon.
Sen säger jag inte att inte staten/annan central aktör skulle kunna bygga systemen. Men det behöver finnas möjlighet till egna implementationer. Då kan man också få utveckling. Låt tusen blommor blomma osv. Staten/eHälsomyndigheten/Inera/någon annan kan leverera en billig basversion för t.ex. ensamläkarmottagningar eller fristående sjukgymnastpraktiker så att de lätt kan ansluta sig mot det centrala systemet, medan stora universitetssjukhus kan ha egna system som också integrerar forskningsinformation och hämtar data från det centrala lagret på patienter som markeras som ingående i studier. Patienten själv styr sin data och kan se vilka studier som får hämta vad, samt vilka vårdgivare/enheter som har tillgång till journalen och har hämtat information från den.
För att komma dit måste dock PDL ändras radikalt. Även detta finns det en rörelse mot men det kommer ta minst 10-15 år. Minst. Tror inte att det ens finns tankar på en utredning än kring det och en sådan ska nog till först innan man ens kan börja.
Ah, ja. Ungdomens oskuld. Även jag var där när vi började konfigurera CHA men jag lärde mig väldigt snabbt att det fanns väldigt hårda begränsningar i vad systemet kan och inte kan. Även sånt som man hade svarat ja på i upphandlingen, som var ska-krav. Ja, ok, de kan teoretiskt uppfylla det de sa men det kommer aldrig vara rimligt fungerande i en installation av vår storlek. Djävulen bor verkligen i detaljerna när det gäller upphandlingskrav.
Eller när patienten är så oförskämd att hen passar in i två förlopp samtidigt.
Ja, patienten kan bara vara på ett ställe i taget men det kan pågå multipla vårdprocesser kring en patient som är av varandra oberoende (men inte skulle behöva vara det i den bästa av världar, tänk samkörning av röntgen och lab). Sånt där är väldigt lätt att missa när man bygger system...
Ja, patienten kan bara vara på ett ställe i taget men det kan pågå multipla vårdprocesser kring en patient som är av varandra oberoende (men inte skulle behöva vara det i den bästa av världar, tänk samkörning av röntgen och lab). Sånt där är väldigt lätt att missa när man bygger system...
Liknande trådar
-
stora skillnader i radonvärden, ritning bilaga
Miljö & Hälsa -
Får man använda andras ritningar utlämnade av offentlighetsprincipen ??
Bygglov -
Kvalitetsskillnader på golv för offentlig och hemmiljö
Golv -
Mikrobiell påväxt / fuktvärden kring kritisk nivå enligt besiktningsprotokoll
Lösvirke & Timmerhus -
Livsmedelsverket bemöter kritik om för höga riktvärden
Artikelkommentarer