7 349 läst · 38 svar
7k läst
38 svar
Isolera tilluft FTX, fler frågor

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Aluminiumfilt
Sök på metalliserad PET-lamineringsfilm eller metalliserad/aluminiumbelagd polyeten. Samma som finns i tex Biltemas Aluminiumfilt (länk) man kan dela upp i två halvor eller ännu billigare lite tjockare aluminiumfolie (grillfolie) och vira runt med sträckplast.F frityreldarn skrev:
Letar upp lite bilder och återkommer.F frityreldarn skrev:
Redigerat:
Köp inte rullen som finns på bahaus. Det är omöjligt att använda den så som det är tänkt. Fick sprätta upp den jag köpte och tejpa om allt.
Jag tycker att den billigaste och enklaste isolering när man inte behöver kondensisolering är vanlig byggmatta 45mm med papp och minst två varv runt kanalen. T.ex. https://www.k-rauta.se/produkt/byggmatta-isover-p36-45mm-11x12m-132m/7392979157247
Och spoltråd runt som håller isolering på plats.
Värmestrålningen är nästan obefintlig vid dem temperaturer man har på kanaler så alu-folien är mest för utseendet.
Och spoltråd runt som håller isolering på plats.
Värmestrålningen är nästan obefintlig vid dem temperaturer man har på kanaler så alu-folien är mest för utseendet.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Bra tips! När det finns behov av värmeisolering (tex kallvind) är också kondensisolering nödvändig för att undvika vattenskada.FrittDrag_II skrev:
Värmeläckage via värmestrålning har mycket större påverkan än man kanske tror och därför används aluminium som reflekterande ytskikt.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Nu tror jag du är lite fel ute, när du har en varm kanal i ett kallt utrymme (t.ex. vind) behövs inte kondensisolering på utsidan av kanalen utan rejäl värmeisolering för att undvika kondens i kanalen.Boilerplate4U skrev:
När man har en kall kanal i varmt utrymme (uteluftskanal inomhus, kylld tilluftskanal eller avluftskanal från frånluftsvärmepump) då MÅSTE man ha difftät isolering så man inte får kondens på utsidan av kanalen.
Håller inte med dig.Boilerplate4U skrev:
Om vi tänker en varm kanal på en kall vind, isolerad väl så att yttemperaturen på isolering är i princip den samma som temperaturen på vinden då kommer utstrålad värmeenergi (då kanalen avger strålning p.g.a sin temperatur) och instrålad värmeenergi (värmestrålning från omgivande material i vinden) i princip ta ut varandra.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Utan någon form av skydd riskerar du kondens under vilka förhållanden som helst. Det kan medföra en rad med olika följdproblem. Hör med försäkringsbolag och/eller ventilationsfirma.FrittDrag_II skrev:
Nu tror jag du är lite fel ute, när du har en varm kanal i ett kallt utrymme (t.ex. vind) behövs inte kondensisolering på utsidan av kanalen utan rejäl värmeisolering för att undvika kondens i kanalen.När man har en kall kanal i varmt utrymme (uteluftskanal inomhus, kylld tilluftskanal eller avluftskanal från frånluftsvärmepump) då MÅSTE man ha difftät isolering så man inte får kondens på utsidan av kanalen.
Du behöver inte hålla med mig men det är obestridbar fakta. Man måste beakta andra faktorer med strålningsenergi (typ IR) jämfört med tex värmeledning (konduktion) och luftrörelse (konvektion). Processen du beskriver skapar ett förhållande med energibortfall pga utjämning.Håller inte med dig.Om vi tänker en varm kanal på en kall vind, isolerad väl så att yttemperaturen på isolering är i princip den samma som temperaturen på vinden då kommer utstrålad värmeenergi (då kanalen avger strålning p.g.a sin temperatur) och instrålad värmeenergi (värmestrålning från omgivande material i vinden) i princip ta ut varandra.
Redigerat:
Nej, den enda gången du kan få kondens på utsidan av kanaler är när dessa håller en lägre temperatur än omgivningen.Boilerplate4U skrev:
Det finns en liten tabell en bit ner på följande sida där man ser vad Paroc rekommenderar för typ av isolering på olika kanaler i olika utrymme: https://www.paroc.se/losningar/vvs/varmeisolerade-kanaler
Kort fattat står det att Kall kanal i Varmt utrymme skall värmeisoleras + ångspärr, i övriga fall räcker värmeisolering.
Nej det fall jag beskrev så sker ingen utjämning då ytorna har nästan samma temperatur (ytan på den isolerade kanalen och resten av vinden).Boilerplate4U skrev:
Men det strålar ut lite värmeenergi fortfarande då alla "varma kroppar" gör detta, men mängden utstrålad energi är extremt låg.
Det jag vill framför är att folien på utsidan av lamellmattan är där för att vara ångspärr, vindskydd och estetiskt (synligt montage) inte för att folien "reflekterar" någon värmestrålning.
Hur är det tänkt med ditt golv sedan och var kommer kanalerna hamna? Den må vara ett helvete att få på ibland men fixar man en kon i änden av kanalen ska en isolerstrumpa normalt kunna dras påA atomlab skrev:
M myrstack skrev:
Den du ser är tilluft I 2st sovrum. Sedan frånluft från 2st badrum och en tvättstuga. Allt gjuts in i eps. Problemet med stumpan jag köpte var att plasten i var snurrad.dvs helt omöjligt att få den att räta ut sig.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Jag förstår ditt resonemang och det finns säkert omständigheter som gör att det fungerar enligt din beskrivning.FrittDrag_II skrev:
Nej, den enda gången du kan få kondens på utsidan av kanaler är när dessa håller en lägre temperatur än omgivningen... Det finns en liten tabell en bit ner på följande sida där man ser vad Paroc rekommenderar för typ av isolering på olika kanaler i olika utrymme: [länk]. Kort fattat står det att Kall kanal i Varmt utrymme skall värmeisoleras + ångspärr, i övriga fall räcker värmeisolering.
Nej det fall jag beskrev så sker ingen utjämning då ytorna har nästan samma temperatur (ytan på den isolerade kanalen och resten av vinden). Men det strålar ut lite värmeenergi fortfarande då alla "varma kroppar" gör detta, men mängden utstrålad energi är extremt låg. Det jag vill framför är att folien på utsidan av lamellmattan är där för att vara ångspärr, vindskydd och estetiskt (synligt montage) inte för att folien "reflekterar" någon värmestrålning.
För en fackmannamässig konstruktion och installation i kalla utrymmen ska man dock som regel alltid använda kondensskydd samt värmeisolera med reflekterande ytskikt för att minimera strålningsförluster från respektive sida. Strålningsförluster svarar för en väsentlig del av värmeförlusterna vintertid och metalliserad ytskikt i kondensskydd samt värmeisolering syftar till att förhindra detta. Är man osäker på vad som fungerar i det enskilda fallet bör man alltid kontakta expertis inom området tex en ventilationsfirma.
När det gäller https://www.paroc.se/losningar/vvs/varmeisolerade-kanaler vet jag inte om vi läser/tolkar på helt olika sätt men samtliga referenser för Alucoat/AirCoat är försedda med aluminiumfolie. När det gäller kondensinsolering tycker jag det står rätt tydligt:

För vidare detaljer se PARROC "HVAC-Insulation-SE.pdf":
https://www.paroc.se/-/media/files/brochures/sweden/hvac-insulation-se.ashx
Lite populärvetenskaplig läsning inom området:
https://odr.chalmers.se/bitstream/20.500.12380/135852/1/135852.pdf
https://static.sys.kth.se/sci/gm/CLbaskurs/Varmestralning.pdf
https://www.byggahus.se/forum/threa...ie-vid-isolering-av-ackumulatortankar.242130/
http://www.eloverkanslig.se/pdfer/varmeisolering.pdf
https://www.energihandbok.se/varmeoverforing
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Vi hade samma helvete i början av projektet innan vi förstod vad vi gjort fel.A atomlab skrev:
Till att börja med försökte vi på olika sätt dra på strumpan men det resulterade ofta med att innerdelen gick sönder. Sedan försökte vi blåsa upp strumpan med en dammsugare med varierat resultat.
Fly förbannad kontaktade jag en kompis som driver en ventilationsfirma och sa att det måste vara konstruktionsfel på de där j-la strumporna! När han insåg vad vi höll på med började han asgarva! Han förklarade att man först måste dra ut kondensplasten från strumpan och trä på den separat. Efter det drar man på resten av strumpan. Lessons learned! :-D
Ps..
Kollade runt lite snabbt och det verkar som många sajter saknar montageanvisning för hur man drar på en kondensstrumpa. Vore bra om det finns någon samlad Gör-Det-Själv tråd för FTX där man kan lägga in kloka råd.
Redigerat:
Du påstår att man skall "som regel" skall använda kondensskydd och värmeisolering plus folie?Boilerplate4U skrev:
Jag förstår ditt resonemang och det finns säkert omständigheter som gör att det fungerar enligt din beskrivning.
För en fackmannamässig konstruktion och installation i kalla utrymmen ska man dock som regel alltid använda kondensskydd samt värmeisolera med reflekterande ytskikt för att minimera strålningsförluster från respektive sida. Strålningsförluster svarar för en väsentlig del av värmeförlusterna vintertid och metalliserad ytskikt i kondensskydd samt värmeisolering syftar till att förhindra detta. Är man osäker på vad som fungerar i det enskilda fallet bör man alltid kontakta expertis inom området tex en ventilationsfirma.
När det gäller [länk] vet jag inte om vi läser/tolkar på helt olika sätt men samtliga referenser för Alucoat/AirCoat är försedda med aluminiumfolie. När det gäller kondensinsolering tycker jag det står rätt tydligt:
[bild]
För vidare detaljer se PARROC "HVAC-Insulation-SE.pdf":
[länk]
Lite populärvetenskaplig läsning inom området:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
När jag läser Parocs tabell "Uppvärmd luft", "I ett kallt utrymme" så står det under "Vilken lösning?" Värmeisolering
När man tittar i Parocs broschyr som du länkat till så nämns inget om alufoliens egenskap för värmeisolering utan endast dess funktion som ångspärr?
Jag vill bara ta folk ur villfarelsen att alufolie skulle förbättra isolering i fallet med ventilationskanaler.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Hann du kolla något på länkarna? Är bara nyfiken på hur och varför du anser alufolie är en villfarelse. Menar du att alufolie är helt onödigt oavsett användning eller bara i vissa fall?FrittDrag_II skrev:
Redigerat:
Tittade lite snabbt på dina länkar och har sett en del av dem innan.Boilerplate4U skrev:
Läser du lite i Chalmers avhandlingen så står det att "aluisoleringen + luftspalt" hade samma isoleringsförmåga som mineralull med samma tjocklek.
Om du tittar lite på dem formler som nämns på vissa ställe så innehåller dem alltid någon form/variant av "T1-T2" alltså en temperaturskillnad.
Alla former av värmeöverföring minskar med minskad temperaturskillnaden och strålning är den svagaste av formerna av värmeöverföring och därför i dem flesta fall vi pratar om i hus/byggnader försumbar.
Om alufolie hade varit så fantastiskt kan du ge dig på att Paroc, Isover med flera tillverkare av isolering hade
Men alufolie eller då snarare metalliserade textilier har sin användning t.ex. inom gjuterier med då pratar vi temperaturskillnader på 1000-1500 grader.
