79 803 läst · 158 svar
80k läst
158 svar
Ismaskin trasig
Hej!
Fortsätter i tråden då även jag har en Electrolux med inbyggd ismaskin där vatten ej fylls på.
Mekaniken funkar och den försöker tömma islådan med is till behållaren fast den är tom. Läste i en äldre tråd att man kunde lossa ett rör på baksidan och värma upp/Tina men man kommer inte åt slangen då ett långt element sitter framför.
isdespensern blinkar hela tiden. Jag vet inte vad som kan ha hänt ( förutom att vi hade besök av några barn som kanske kan ha tryckt på några knappar)
Tacksam för förslag då läget börjar bli lite akut (påskdrinken måste hållas kall)
Med vänlig hälsning,
Anna
Fortsätter i tråden då även jag har en Electrolux med inbyggd ismaskin där vatten ej fylls på.
Mekaniken funkar och den försöker tömma islådan med is till behållaren fast den är tom. Läste i en äldre tråd att man kunde lossa ett rör på baksidan och värma upp/Tina men man kommer inte åt slangen då ett långt element sitter framför.
isdespensern blinkar hela tiden. Jag vet inte vad som kan ha hänt ( förutom att vi hade besök av några barn som kanske kan ha tryckt på några knappar)
Tacksam för förslag då läget börjar bli lite akut (påskdrinken måste hållas kall)
Med vänlig hälsning,
Anna
Bara att lossa på kondensorn(svarta gallret).
Små plåtfästen som man vrider ett kvarts varv. Ta det övre samt dom två på mitten så kan du försiktigt vika ut kondensorn.
Sen lossa tätningen o dra ut röret, det är den grejen som det går in en vit plastslang i.
Små plåtfästen som man vrider ett kvarts varv. Ta det övre samt dom två på mitten så kan du försiktigt vika ut kondensorn.
Sen lossa tätningen o dra ut röret, det är den grejen som det går in en vit plastslang i.
Hej jag har just köpt en beg EUF2947GOX som har tydligen gått bara 1 år. Och funka för min kompis. Nu när jag kom hem och skulle sätta i kontakten så blinkar displayen var tredje sek och det händer inget mera. Det går inte trycka på on/off för att starta den. Det står -18 och sen en trkantig typ varnings skylt. Och symbolen för ismaskin blinkar till snabbt?
Har fått igång den nu. Men en ny fråga. När isen frysit i kub behållaren tippar den ur och gör nya(fler) då automatiskt ? Hur länge tar det innan den gjort iskuber ?
Hej, flyttade nyligen in i ett hus med en Electrolux QT3549. Maskinen tillverkar is och den matar även fram is till lilla behållaren när man trycker på is-knappen. Dock så öppnas inte vita luckan så man får bara isflisor som ramlar mellan. Fjädern till luckan verkar hel men verkar som ”stålpinnen” bredvid behållaren inte petar till flärpen på sidan av luckan. Någon som har haft liknande problem och vet vad det kan bero på?
Vänligen
Vänligen
Hej!P Persko skrev:
Jag har haft lite olika problem med min ismaskin som verkar va samma sort som din. Bytte nyligen en ventil vilket åtgärdade problemet med hela isblock från "kublådan".
NU har jag samma problem som du beskriver här. Det tycks rinna vatten ner i lådan (skruven fryser fast) samt rinner vatten utmed insidan på dörren som såklart fryser till en lång isränna på dörren.Lilla runda luckan där isen "ploppar" ut tycks vara tät.
Fick du ngn klarhet i problemet? Löste det sig? Någon annan som har idé på lösning? Tack på förhand.