Hej!
Fortsätter i tråden då även jag har en Electrolux med inbyggd ismaskin där vatten ej fylls på.
Mekaniken funkar och den försöker tömma islådan med is till behållaren fast den är tom. Läste i en äldre tråd att man kunde lossa ett rör på baksidan och värma upp/Tina men man kommer inte åt slangen då ett långt element sitter framför.
isdespensern blinkar hela tiden. Jag vet inte vad som kan ha hänt ( förutom att vi hade besök av några barn som kanske kan ha tryckt på några knappar)
Tacksam för förslag då läget börjar bli lite akut (påskdrinken måste hållas kall)
Med vänlig hälsning,
Anna

• Baksida av Electrolux kylskåp med synliga rör och element genom nätrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att lossa på kondensorn(svarta gallret).
Små plåtfästen som man vrider ett kvarts varv. Ta det övre samt dom två på mitten så kan du försiktigt vika ut kondensorn.
Sen lossa tätningen o dra ut röret, det är den grejen som det går in en vit plastslang i.

Hej jag har just köpt en beg EUF2947GOX som har tydligen gått bara 1 år. Och funka för min kompis. Nu när jag kom hem och skulle sätta i kontakten så blinkar displayen var tredje sek och det händer inget mera. Det går inte trycka på on/off för att starta den. Det står -18 och sen en trkantig typ varnings skylt. Och symbolen för ismaskin blinkar till snabbt?

• Gilla
Thessanbr
  • Laddar…
A
vattenskydd löst ut

electroluxaren skrev:
vattenskydd löst ut
Måste vattnet vara inkopplat? Ska inte kompressorn kunna fungera ändån ?till själva frysen ?

A
Blir den inte kall?

Har fått igång den nu. Men en ny fråga. När isen frysit i kub behållaren tippar den ur och gör nya(fler) då automatiskt ? Hur länge tar det innan den gjort iskuber ?

A
Automatiskt till behållaren är full

• Gilla
Tobias Karlsson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Automatiskt till behållaren är full
Japp insåg det. Det börjar komma kuber nu. Det tar lite tid men.

Hej, flyttade nyligen in i ett hus med en Electrolux QT3549. Maskinen tillverkar is och den matar även fram is till lilla behållaren när man trycker på is-knappen. Dock så öppnas inte vita luckan så man får bara isflisor som ramlar mellan. Fjädern till luckan verkar hel men verkar som ”stålpinnen” bredvid behållaren inte petar till flärpen på sidan av luckan. Någon som har haft liknande problem och vet vad det kan bero på?
Vänligen

Kan du trycka på stålpinnen för hand så luckan öppnas eller sitter den fast?
Vanligt att den fryser fast efter att man haft ut ock diskat lådan.

A
frusit fast antingen pinnen på lådan eller vita pluppen bak i väggen.
om du har otur så har magneten smält och eller kretskortet gått.

Det är ingen solenoid utan en elmotor som driver den. Går sällan sönder då den är väl överspecad för dess funktion.
Pinnen kan även kärva om den fått en törn så kolla att den löper som den ska

Tack för snabba svar. Den hade fryst fast. Idag hade den fastnat igen så är nog att den går lite kärvt också.

P Persko skrev:
Tack, ska kolla upp får vi se. Har inte flyttat ngn hylla men ska kolla temp och nattfunktion. Hur vet man om luckan läcker luft? Kan man åtgärda?
Hej!
Jag har haft lite olika problem med min ismaskin som verkar va samma sort som din. Bytte nyligen en ventil vilket åtgärdade problemet med hela isblock från "kublådan".
NU har jag samma problem som du beskriver här. Det tycks rinna vatten ner i lådan (skruven fryser fast) samt rinner vatten utmed insidan på dörren som såklart fryser till en lång isränna på dörren.Lilla runda luckan där isen "ploppar" ut tycks vara tät.

Fick du ngn klarhet i problemet? Löste det sig? Någon annan som har idé på lösning? Tack på förhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.