79 977 läst · 158 svar
80k läst
158 svar
Ismaskin trasig
INGEN IS I VÅR MASKIN HUSQVARNA QT 3549. NYÅR OCH ALLT!!!X xv1 skrev:När du har påfyllningsröret löst så tinar det snabbt. Du kan påskynda lite med värme om du vill. Man kan lossa slangen från röret genom att trycka in "ringen" precis där slangen går in o dra i slangen samtidigt. Se bara till att du får i slangen ordentligt i botten när du återmonterar den samt att du inte "repar" slangen så o-ringarna i röret inte tätar sedan.
/xv
Följde ditt tips eftersom läget är akut, och gästerna vill ha drinkar.
Det satt en ispropp i slangen (damen hade glömt stänga dörren i ca 5 timmar).
Nu fungerar maskinen igen!!!
Tack tack för hjälpen. Ett riktigt gott nytt år!
Jag har samma problem som någon här ovan.
Min frigolitbåt har släppt för att de små öronen under isbrickan har gått sönder. Kan man som amatör byta den isbrickan?
Ett annat problem är att sladden till skälva sensorn i frigoliten är sjukt kort... aldrig att jag får till den att räcka dit...
Min frigolitbåt har släppt för att de små öronen under isbrickan har gått sönder. Kan man som amatör byta den isbrickan?
Ett annat problem är att sladden till skälva sensorn i frigoliten är sjukt kort... aldrig att jag får till den att räcka dit...
L Lartes skrev:
Okey....jag fick den att räcka dit. Men måste man ha den sittandes ”löst”? Man kan inte sätta en klick lim?
Hej,
Jag har en QT3549 som får felkod E1.
Det kommer vatten som fyller iskubslådan.
Men iskubslådan tömmer inte i stora islådan.
Istället kommer nytt vatten till den fulla iskubslådan och rinner ner i den stora islådan. Efter ett tag rinner det utanför och vi får vatten som fryser längs med lådorna.
Har haft frysen tömd och avisad men problemet återkommer.
När jag trycker på isdispensern öppnar en arm ett lock och skruven börjar gå så det fungerar.
Vad kan vara problemet?
Hur fungerar tömningen av lilla iskubslådan?
Tack på förhand
Niklas
Jag har en QT3549 som får felkod E1.
Det kommer vatten som fyller iskubslådan.
Men iskubslådan tömmer inte i stora islådan.
Istället kommer nytt vatten till den fulla iskubslådan och rinner ner i den stora islådan. Efter ett tag rinner det utanför och vi får vatten som fryser längs med lådorna.
Har haft frysen tömd och avisad men problemet återkommer.
När jag trycker på isdispensern öppnar en arm ett lock och skruven börjar gå så det fungerar.
Vad kan vara problemet?
Hur fungerar tömningen av lilla iskubslådan?
Tack på förhand
Niklas
Okej, tack för snabbt svar.
Sitter det då någon tempmätare i iskubslådan?
Hur släpper kuberna från lådan?
Tack
Niklas
Sitter det då någon tempmätare i iskubslådan?
Hur släpper kuberna från lådan?
Tack
Niklas
Okej tack för snabbt svar. Ska kika om det går att "tjuvköra" motorn på något bra sätt.
Tack
Niklas
Tack
Niklas
Det verkar som att frysen tror att iskubslådan tömts och då fyller nytt vatten . Men att då E1 börjar blinka verkar ju konstigt.
Hur vet frysen att iskubslådan fått vatten?
Niklas
Hur vet frysen att iskubslådan fått vatten?
Niklas
Tog tag i detta med ismaskinen nu igen. Den gav upp i somras när det va som varmast. Då gjorde den is, men matade inte ut något. Skruven gick men mekanismen för att öppna luckan rörde sig inte. Och allt började i samband med att vi stängde av vattnet utan att veta av att man skulle stänga av maskinen. Så efter upprepande avfrostningar och dylikt i sommar så tog jag ur hela isfacket med hylla och stängde av den. Och tog tag i det nu, montera in allt men får inget livstecken från panelen. Och har tryckt på larm knappen för att slå på den. Men antingen gör jag fel. Eller så går det inte att slå på. Får ju inga felmeddelanden
Tack så jättemycket för all kunskapsdelning.electroluxaren skrev:
Stoppade in en kamera i frysen och motorn gör ingen vridrörelse när frysen spänningssätts så vi får starta felsökningen där.
Vänliga hälsningar
Niklas