Okej vad bra! Så man vet va som händer nästa gång! Något särskilt man kan göra annars för att det ska funka efter man stängt av vattnet längre tid?

Tänkte typ om man kan tömmat på vatten eller is typ precis när man stängt av vattney för att underlätta igångsättningen?

xv1 skrev:
@berne88, Ser att fästet för frigolit/plastbiten är trasigt. När köpte du skåpet?

/xv

Vad är dom som är trasigt?

Den är inte över ett år i alla fall.

Tror det blir ett år i sep/okt

Ringade in fästet som ser trasigt ut, det finns 2 såna små öron. Det vid sensorkabeln syns inte riktigt på bilden men det andra ser trasigt ut. Ska vara som en liten ögla. Är inte skåpet äldre så borde du få en ny ismaskin på garantin.

ImageUploadedByByggahus.se1375822074.665408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/xv

xv1 skrev:
Ringade in fästet som ser trasigt ut, det finns 2 såna små öron. Det vid sensorkabeln syns inte riktigt på bilden men det andra ser trasigt ut. Ska vara som en liten ögla. Är inte skåpet äldre så borde du få en ny ismaskin på garantin.

[bild]

/xv
Ja okej. Så det är där frigolitrn ska sitta med den lilla sensor i mellan?

Då ska jag kolla på hur det ser ut

xv1 skrev:

[bild]

/xv
Du har så rätt så, det var trasig, fattas en pigg där. Ska ringa till dom i morogn

B
När ni säger att lådan är full m is, hur menar ni då?
Jag tycker där finns plats m lika mkt is till fast det produceras inte mer.
Tips angående tom låda ifall det händer er så har det hänt mig några ggr o då fick jag tipset när jag köpte skåpet att jag skulle dra ut kontakten o sätta in det igen så går ismaskinen igång igen.

BM5 skrev:
När ni säger att lådan är full m is, hur menar ni då?
Jag tycker där finns plats m lika mkt is till fast det produceras inte mer.
Tips angående tom låda ifall det händer er så har det hänt mig några ggr o då fick jag tipset när jag köpte skåpet att jag skulle dra ut kontakten o sätta in det igen så går ismaskinen igång igen.

Har nu stött på ett nytt problem:(

Ismaskinen har ju en roterande skruv som för flyttar isbitarna mot öppningen, men nu har den fått fnatt... Nu snurrar den hela tiden, å slutar inte, den pressade fram all is som fanns, så när jag öppnade så börja det ramla isbitar ur den, tömde den på all is som fanns, men det hjälpte inte. Prova även Norsk återställning men inte det hjälpte heller...

Tips?

berne88 skrev:

Ismaskinen har ju en roterande skruv som för flyttar isbitarna mot öppningen, men nu har den fått fnatt... Nu snurrar den hela tiden, å slutar inte, den pressade fram all is som fanns, så när jag öppnade så börja det ramla isbitar ur den, tömde den på all is som fanns, men det hjälpte inte. Prova även Norsk återställning men inte det hjälpte heller...

Tips?
Hej, om du tar ut islådan, under gaffeln som snurrar har du som en liten lucka i plastskivan som sitter i ryggen. Pilla bort den försiktigt så finns en kontakt bakom. Dra isär den så stannar motorn som driver skruven.
Sen är det tyvärr bara ringa service, du behöver byta huvudkortet som sitter under skåpet. Eventuellt även displaykortet beroende på hur gammalt skåpet är.

Xv1

xv1 skrev:
Hej, om du tar ut islådan, under gaffeln som snurrar har du som en liten lucka i plastskivan som sitter i ryggen. Pilla bort den försiktigt så finns en kontakt bakom. Dra isär den så stannar motorn som driver skruven.
Sen är det tyvärr bara ringa service, du behöver byta huvudkortet som sitter under skåpet. Eventuellt även displaykortet beroende på hur gammalt skåpet är.

Xv1

Usch det låter dyrt:( bara konstiga utgifter hela tiden:(

Skickat dig ett pm

Det är troligtvis relät/triacen på elektronikmodulen som är kortsluten.

Det är en triac som sitter där.

Xv

xv1 skrev:
När du har påfyllningsröret löst så tinar det snabbt. Du kan påskynda lite med värme om du vill. Man kan lossa slangen från röret genom att trycka in "ringen" precis där slangen går in o dra i slangen samtidigt. Se bara till att du får i slangen ordentligt i botten när du återmonterar den samt att du inte "repar" slangen så o-ringarna i röret inte tätar sedan.

/xv
Bra information, det hjälpte mig! Hade fått felkod E1, dvs kallat på vatten men inget vatten kommer, och mkt riktigt var påfyllningstappen proppad med is. Monterat och klart igen och nu fyller den på med vatten.

Det var lite klurigt att få loss tappen, den satt väldigt hårt. Men om man tar bort så mkt isoleringsmassa som möjligt och ruckar på den snett uppåt och bakåt så kommer den efter ett tag. Innan man når tappen så måste man lossa på kondensorrören på baksidan. Akta så röret det sitter fast i längst ned inte böjs.

Lite bilder på hur det ser ut:
20160531_212055.jpg
Skapa konto
20160531_212115.jpg
Skapa konto

Redigerat:
berne88 skrev:

Tips?
Hej!
Har exakt likadant problem. Vad var felet?
Håkan

A
Kretskortet i toppen
Troligen i samband med kabeln i dörren ut till dispencern

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.