Gött när man kan vara till hjälp:)

/xv

• Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Ja, du har verkligen gjort min dag. Jag är en stor vattendrickare med kolsyrat vatten från vattenkranen, men det är ju inte kallt vatten och därför behöver jag massor med is. Kan ju till och med bli en drink på fredag med is i (y)
Tack än en gång!

Hejsan. Har också haft problem med min isdispenser när vattnet varit avstängt. Avfrostning hjälper, men måste man verkligen göra detta varje gång man varit iväg en längre tid? Pratade med Electrolux om det men de verkar vara ovetande om problemet. Klart det ska gå att stänga av vattnet!

Hej, Du har delvis rätt, om du stänger av vattnet o imaskinen därefter öppnar ventilen för att fylla på så kommer det bara att bli några få droppar som rinner in i röret med följd att droppar kan frysa fast på vägen. Har det börjat frysa fast lite byggs det sedan på. Om det däremot kommer normal mängd vatten värms röret mer o risken att vattendroppar fryser fast är liten. Det kan oxå vara så att påfyllningsventilen inte är 100% tät o då kommer det nån droppe då o då i röret som lätt fryser fast, men då borde problemet dyka upp även om vattnet inte stängs av.

Xv1

på min frys har det låssnat någon vit slang och en frigolit bit..... någon som vet på rak arm,

s

Lite mer info vore bra. Var i/på skåpet hänger slangen? Är det möjligen från ismaskinen som sitter i hyllan över islådan?

/xv

ImageUploadedByByggahus.se1375785565.673150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1375785594.721933.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1375785612.138835.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1375785628.855559.jpg
Skapa konto

Här kommer lite bilder, brukar vara lättare:)

xv1 skrev:
Lite mer info vore bra. Var i/på skåpet hänger slangen? Är det möjligen från ismaskinen som sitter i hyllan över islådan?

/xv

Jag vet inte, hur man får bort den över lådan rikigt. Har ringt till Electrolux, å dom skulle återkomma. Men det är ca 1 vecka sen nu. Eller vet du om det finns sprängskiss på de?

Hej, Jag kikade i mitt skåp o det där är en sensor som sitter under själva lådan som gör isen. Det är 2 små öron under lådan som piggarna på din sista bild ska haka i. Sensorn ska nog va inimellan o frigoliten isolerar nog neråt.
Skulle tro att den sensorn sköter om själva frysningen av isbitarna. Borde gå att haka fast igen om inte örona är spruckna eller nåt.

/xv

xv1 skrev:
Hej, Jag kikade i mitt skåp o det där är en sensor som sitter under själva lådan som gör isen. Det är 2 små öron under lådan som piggarna på din sista bild ska haka i. Sensorn ska nog va inimellan o frigoliten isolerar nog neråt.
Skulle tro att den sensorn sköter om själva frysningen av isbitarna. Borde gå att haka fast igen om inte örona är spruckna eller nåt.

/xv

Ska kika på de efter jobbet. Vet du om det går att plocka ur hela lådan där all is kommer, vid skruven?

Ja den är bara att ta ut. Tryck lite inåt, lyft lite o sen rakt ut. Håll koll på sensorn bara så den inte rycks med. Istillverkningen upphör automatiskt när lådan är urtagen.

/Xv

xv1 skrev:
Ja den är bara att ta ut. Tryck lite inåt, lyft lite o sen rakt ut. Håll koll på sensorn bara så den inte rycks med. Istillverkningen upphör automatiskt när lådan är urtagen.

/Xv

Tog ut den, men kunnde inte de såg stans där frigolit bit ska ska sitta. Ska testa å se hur man kan ta ner nästa låda.

ImageUploadedByByggahus.se1375822074.665408.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1375822083.588800.jpg
Skapa konto

Nu blev jag orolig... Haft våran Husqvarna vattenavstängd i en vecka tills idag... Stod E1 i displayen när vi kom hem.. Satte på vattnet o tryckte på power knappen så det slocknade... Kan man behöva göra något mer eller hoppas på att de sätts igång automatiskt? Isåfall hur många timmar ska det ta tills det börjar komma bitar?

Kollade nu och då var det fullt av bitar! Har inte hört nått från den så trodde den hade stannat! Så de va skönt iallafall...

@Joakim, precis så det ska fungera. E1 betyder att ismaskinen har kallat på vatten men inte fått något o då kommer larmet "E1". Återställ genom att trycka på någon knapp. Sen tar det 10 min innan den försöker ta in vatten igen.

@berne88, Ser att fästet för frigolit/plastbiten är trasigt. När köpte du skåpet?

/xv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.