64 766 läst · 162 svar
65k läst
162 svar
IP-onlys entreprenörer har kapat en elkabel- vägrar ersättning
Vi går med en s k a cat-kabelsökare om vi är osäkra innan vi gräver sen kan ju allt hända med men självklart så ska man säga till tomtägare om man har sönder någotF fsn skrev:
Detta är gjort med en kjedS salarvalinia skrev:
Är du säker på det? Man skulle ju hoppas att det var så annars är dom idioter men det står en korp/fyllhammare i bakgrunden på en av bilderna.Hishultaren skrev:
Det är väl den som gräver som ansvarar för att kontrollera om det finns ledningar eller inte? De flesta löser det väl kanske genom att be kunden göra någonting, men de behöver väl kontrollera själva. Googlade fram nedan
https://maskinentreprenoren.se/en-avgravd-kabel-kan-innebara-livsfara/
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=32&t=18992&lv=0
Annars är det ytterligare ett yrke där kunden förväntas kunna lika mycket som de som jobbar med det...
Själv hade jag ingen aning om att kablar i mark var ett problem innan jag beställde mitt första grävjobb och entreprenören berättade det för mig. Såg bara slutresultatet, i efterhand tänkte jag kanske bara att "de har väl kartor, sensorer, de ligger tillräckligt djupt, går alltid in på samma ställe etc". De bad mig beställa Ledningskollen och skicka till dem, så NU vet jag vad som krävs, innan hade jag inte ens tänkt tanken.
https://maskinentreprenoren.se/en-avgravd-kabel-kan-innebara-livsfara/
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=32&t=18992&lv=0
Annars är det ytterligare ett yrke där kunden förväntas kunna lika mycket som de som jobbar med det...
Själv hade jag ingen aning om att kablar i mark var ett problem innan jag beställde mitt första grävjobb och entreprenören berättade det för mig. Såg bara slutresultatet, i efterhand tänkte jag kanske bara att "de har väl kartor, sensorer, de ligger tillräckligt djupt, går alltid in på samma ställe etc". De bad mig beställa Ledningskollen och skicka till dem, så NU vet jag vad som krävs, innan hade jag inte ens tänkt tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Man kan ju ändå konstatera att lagningen höll ett halvår. Gissningsvis hade den kunnat hålla ännu längre och mankan fråga sig vad som hänt om den höll i ett par år. Då hade nog IP Only klarat sig undan allt ansvar.S salarvalinia skrev:Hej,
Skulle behöva input,
Vi köpte ett hus där IP-Only skulle dra in fiber, den tidigare ägaren gjorde projekteringen. De gräver in fibern när iinnan vi flyttar in men vi betalar kostanden. Allt är frid och fröjd och fungerar bra.
Nu, ett halvår senare så får vi omfattande elbrott till reningsverket, vilket resulterar i att pumparna inte går och vi kan inte använda oss av toaletten eller spola vatten. Vi tar ut en elektriker och han säger att det är ett elbrott någonstans, vi får ta ut en entreprenör som får gräva för hand för att hitta elkabeln och hittar elbrottet precis där IP-only har grävt in fiberkabel. De har lagat kabeln med eltejp och gömt den, hållit tyst om att det förstört kabeln att de grävt ner den igen (se bild).
IP-only vägrar ersätta våra kostnader att fixa detta med argumentet att i projekteringen inte har utmärkt att det finns en el-ledning där. Men det är tydligt att det ligger ett rör där eftersom det finns gulskyddstejp nedgrävd som tydligt indikerar att det ligger ett elledning i kabelskyddsrör.
Så sammanfattningsvis: De har kapat ett elrör (som tydligt är markerat i marken med skyddstejp), tejpat ihop det, låtsas som ingenting och vägrar ersätta oss för det.
Vad skulle ni ha gjort? vilka juridiska argument kan jag använda för att få dem att ta sitt ansvar?
Tack för hjälpen!
Som entreprenör bör man göra ledningskollsärendet själv. Sparar mycket problem där det kunnat uppstå. Att lägga det på moster Agda är som att be om problem. Ett seriöst företag tar det på sig. Ett ledningskollsärende kan vara svårt för många fastighetsägare med ringa datorvana och speciellt för Agda. För den som gjort det några gånger är det otroligt lätt att skapa.
skarva skiten med en gellfyld dosa, sedan skulle jag nog lägga ner det med tanke på deras svar. (orkar inte tjafsa när det är lätta/billiga grejer att fixa) Å andra sidan kan du anmäla skiten men har du redan fixat det kan det blir det svårt att få dom att stå för det.S salarvalinia skrev:Hej,
Skulle behöva input,
Vi köpte ett hus där IP-Only skulle dra in fiber, den tidigare ägaren gjorde projekteringen. De gräver in fibern när iinnan vi flyttar in men vi betalar kostanden. Allt är frid och fröjd och fungerar bra.
Nu, ett halvår senare så får vi omfattande elbrott till reningsverket, vilket resulterar i att pumparna inte går och vi kan inte använda oss av toaletten eller spola vatten. Vi tar ut en elektriker och han säger att det är ett elbrott någonstans, vi får ta ut en entreprenör som får gräva för hand för att hitta elkabeln och hittar elbrottet precis där IP-only har grävt in fiberkabel. De har lagat kabeln med eltejp och gömt den, hållit tyst om att det förstört kabeln att de grävt ner den igen (se bild).
IP-only vägrar ersätta våra kostnader att fixa detta med argumentet att i projekteringen inte har utmärkt att det finns en el-ledning där. Men det är tydligt att det ligger ett rör där eftersom det finns gulskyddstejp nedgrävd som tydligt indikerar att det ligger ett elledning i kabelskyddsrör.
Så sammanfattningsvis: De har kapat ett elrör (som tydligt är markerat i marken med skyddstejp), tejpat ihop det, låtsas som ingenting och vägrar ersätta oss för det.
Vad skulle ni ha gjort? vilka juridiska argument kan jag använda för att få dem att ta sitt ansvar?
Tack för hjälpen!
Ledningskollsärendet ska i första hand göras av tomtägaren.J Jompastudio skrev:Som entreprenör bör man göra ledningskollsärendet själv. Sparar mycket problem där det kunnat uppstå. Att lägga det på moster Agda är som att be om problem. Ett seriöst företag tar det på sig. Ett ledningskollsärende kan vara svårt för många fastighetsägare med ringa datorvana och speciellt för Agda. För den som gjort det några gånger är det otroligt lätt att skapa.
Vet inte Agda hur man gör får hon ta hjälp av den som beställde fibern till henne.
Det man beställer är en främmande människa som springer och spray målar ens tomt då bör ju tomtägaren kontaktas före, i många fall är det inte ens möjligt att få tillträde till tomten på annat sätt.
Det finns två olika möjligheter på Ledningskollen, i första skedet beställer man bara ut kartor och detta gör entreprenören, när det sen närmar sig grävning beställer entreprenören utsättning av allmänna ytor men helst ska då alltså respektive tomtägare beställa utsättningen på sin tomt, ofta markerar entreprenören ett större område på kartan och då är risken att vissa kablar på tomt missas.
Ni som hänvisar till att entreprenören borde gjort ledningskollen,
Det hade inte spelat någon roll då kabeln är en inomgårdskabel och hyffsat jättetroligt är fastighetsägaren inte upplagd som ledningsägare i ledningskollen och hade därför aldrig ens fått en förfrågan. Och hade fastighetsägaren ändå fått den, så visste denne ju ändå inte vart kabeln var, så hur skulle utsättningen ha kunnat gjorts?
Det hade inte spelat någon roll då kabeln är en inomgårdskabel och hyffsat jättetroligt är fastighetsägaren inte upplagd som ledningsägare i ledningskollen och hade därför aldrig ens fått en förfrågan. Och hade fastighetsägaren ändå fått den, så visste denne ju ändå inte vart kabeln var, så hur skulle utsättningen ha kunnat gjorts?
Vill bara berätta följande. I ett villaområde i Uppsala förlade IP only i strid mot regler och avtal ....i gatumarken oskyddad fiberkabel direkt under asfalten dvs på ca 15 cm djup ....och på tomtmark vände man bara torven och oskyddad fiberledning kom då på 5-10 cm djup. Bara något halvår senare grävde kommunen av fiberledningarna i tron att de låg på regelriktigt djup. Driftledare i kommunen berättade att samma sak inträffat i ngt dussintal områden i kommunen och märk väl...inte i något fall begärde IP only att kommunen så som eljest är regelrätt skulle bekosta reparationerna utan IP Only lagade själva....uppenbart mycket väl medvetna om att man fuskat med förläggningen av hela fibernäten. PTS avsvär sig tillsynsansvar för dessa samhällsfarliga bedrägerier. Enda sättet att få någon rättelse torde vara grupptalan för skadestånd genom avtalsbrott men dessvärre väntas Rätten finna att den ekonomiska skadan är ringa så effekten även av vunnet mål troligen försumbar. Det är alltså skurkarnas marknad. Någon nämnde Villaägarna....pyttsan, ledningen tycks ha låtit sig köpas och "rekommenderar" föreningens medlemmar att anlita IP Only. Bedrövligt.....En gruppanmölan till Allmänna reklamationsnämnden skull kanske få medial uppmärksamhet av viss tyngd till skillnad från otaliga enskilda snyftreportage i lokaltidningar som lätt viftas bort som tillfälliga händelser i stället för resultat av systematiskt bedrägeri
Redigerat:
Tomtägaren brukar vara informerad och inbegripen när det ska göras något på tomten. I de fall det missas tänker jag mig att ett misstag begåtts av antingen entreprenör eller utsättare, vilket nog händer ibland. Om man som entreprenör förutsätter att kund ska göra just ledningskollsärendet så får man räkna med att det kan bli fel. Ett vanligt fel är att grävmaskinisten plötsligt står där med maskin och allt. Sen blir det ett fasligt ringande med panik i rösten. Varför det händer så pass ofta beror på detta. Onödigt anser jag. Den som gräver vet när den kommer. Det vet oftast inte tomtägaren som dessutom inte fått veta exakt när grävare kommer. Utsättning gäller en månad och ibland gör väder och förutsättningar att utsättningar försvinner snabbt. Därom mitt vurmande för entreprenörens lilla ansträngning kontra hur fel det kan bli.E El-Löken66 skrev:Ledningskollsärendet ska i första hand göras av tomtägaren.
Vet inte Agda hur man gör får hon ta hjälp av den som beställde fibern till henne.
Det man beställer är en främmande människa som springer och spray målar ens tomt då bör ju tomtägaren kontaktas före, i många fall är det inte ens möjligt att få tillträde till tomten på annat sätt.
Det finns två olika möjligheter på Ledningskollen, i första skedet beställer man bara ut kartor och detta gör entreprenören, när det sen närmar sig grävning beställer entreprenören utsättning av allmänna ytor men helst ska då alltså respektive tomtägare beställa utsättningen på sin tomt, ofta markerar entreprenören ett större område på kartan och då är risken att vissa kablar på tomt missas.
Det håller jag med dig om , om det är så då ska du ta det med IP Only och kräva en riktig lagning! Det med utsättning m.m. spelar inte någon roll då!!S salarvalinia skrev:
Det verkar vara på samma sätt vid alla tillfällen då någon här ställer frågor om något är professionellt utfört osv. Vi som läser får sällan all information och dessutom är det alltid från ena parten. Det är inte så konstigt om ett arbete inte blir som beställaren (och betalaren) önskar sig om kommunikationen är dålig parterna emellan, vilket det också alltid verkar vara eftersom många ställer frågor här innan man diskuterar saken med utföraren, grannen eller vad det är.
När jag tittar på nedanstående bild, blir i alla fall jag misstänksam och undrar vilken status relevanta delar av hus och installationer hade när IP-Only var där och skulle dra sin kabel (även om jag känner till IP-Onlys ganska dålilga renommé). Jag föreslår att husägaren, TS, biter i det sura äpplet och ser till att allt blir i bästa ordning för framtiden. Då lär sånt här förmodligen inte hända igen.
När jag tittar på nedanstående bild, blir i alla fall jag misstänksam och undrar vilken status relevanta delar av hus och installationer hade när IP-Only var där och skulle dra sin kabel (även om jag känner till IP-Onlys ganska dålilga renommé). Jag föreslår att husägaren, TS, biter i det sura äpplet och ser till att allt blir i bästa ordning för framtiden. Då lär sånt här förmodligen inte hända igen.
Logga in
Skapa konto
Ja, men å andra sidan ska inte jag kunna beställa en kabel visning till din tomt.J Jompastudio skrev:Tomtägaren brukar vara informerad och inbegripen när det ska göras något på tomten. I de fall det missas tänker jag mig att ett misstag begåtts av antingen entreprenör eller utsättare, vilket nog händer ibland. Om man som entreprenör förutsätter att kund ska göra just ledningskollsärendet så får man räkna med att det kan bli fel. Ett vanligt fel är att grävmaskinisten plötsligt står där med maskin och allt. Sen blir det ett fasligt ringande med panik i rösten. Varför det händer så pass ofta beror på detta. Onödigt anser jag. Den som gräver vet när den kommer. Det vet oftast inte tomtägaren som dessutom inte fått veta exakt när grävare kommer. Utsättning gäller en månad och ibland gör väder och förutsättningar att utsättningar försvinner snabbt. Därom mitt vurmande för entreprenörens lilla ansträngning kontra hur fel det kan bli.
Någon smyger sig in utan din vetskap och sprayar ner dina fina plattor.
Det normala borde vara att tomtägare ansvarar för utsättning och grävning på sin tomt. Ibland borrar eller trycker man in kabeln, då är det extra viktigt att allt stämmer bra.
Plöjning, fräsning eller kedjegrävning kräver precisa utsättare, handgrävning eller maskinschakt klarar ofta ledningarna.
Sen ska man ju även ha i tankarna att just IP Only är ganska ökända.
Vet inte hur det är på de stora elbolagetn då jag har ett mindre elbolag.K kungcoopa skrev:Ni som hänvisar till att entreprenören borde gjort ledningskollen,
Nästan alltid är elbolagets kabel på tomt på väg till elmätaren. På ledningskollens inforuta kan man önska att inomgårdskablar blir utsatt i grävområdet. Förutsättningen är att man är noga med var man ska gräva anser jag. Ett orimligt stort område ”för säkerhets skull” kan skapa vissa bekymmer men en villatomt är inga problem. Samtidigt kan man också kontakta elbolagets utsättare alt någon driftansvarig och be om den hjälpen. Då brukar det inte vara något problem. Går man den här vägen så finns förutsättningar för att det ska flyta på bra. Kan inte lägga det på Agda.
Mindre grävningar gjorda av tomtägare typ ny rabatt eller postlåda funkar oftast. Det är när det blir lite större som jag rekommenderar att entreprenören gör detta.
Förutsättningen för att detta ska lyckas är att man har en schematisk karta mellan vilka punkter ledningarna går eller någon på plats med kännedom.J Jompastudio skrev:Vet inte hur det är på de stora elbolagetn då jag har ett mindre elbolag.
Nästan alltid är elbolagets kabel på tomt på väg till elmätaren. På ledningskollens inforuta kan man önska att inomgårdskablar blir utsatt i grävområdet. Förutsättningen är att man är noga med var man ska gräva anser jag. Ett orimligt stort område ”för säkerhets skull” kan skapa vissa bekymmer men en villatomt är inga problem. Samtidigt kan man också kontakta elbolagets utsättare alt någon driftansvarig och be om den hjälpen. Då brukar det inte vara något problem. Går man den här vägen så finns förutsättningar för att det ska flyta på bra. Kan inte lägga det på Agda.
Mindre grävningar gjorda av tomtägare typ ny rabatt eller postlåda funkar oftast. Det är när det blir lite större som jag rekommenderar att entreprenören gör detta.
Man kan visst skicka signal i jorden, mäta 50 Hz och radiofrekvens men det finns alltid risk att något missas.