64 763 läst · 162 svar
65k läst
162 svar
IP-onlys entreprenörer har kapat en elkabel- vägrar ersättning
Vilket elbolag/utsättare skulle vilja lägga tid och pengar på att göra utsättning på inomgårdskablar en kund grävt ned själv, för att därefter bli ansvarig för om utsättning inte stämmer eller om man råkar missa någon kabel? Verkar inte så lyckat..J Jompastudio skrev:Vet inte hur det är på de stora elbolagetn då jag har ett mindre elbolag.
Nästan alltid är elbolagets kabel på tomt på väg till elmätaren. På ledningskollens inforuta kan man önska att inomgårdskablar blir utsatt i grävområdet. Förutsättningen är att man är noga med var man ska gräva anser jag. Ett orimligt stort område ”för säkerhets skull” kan skapa vissa bekymmer men en villatomt är inga problem. Samtidigt kan man också kontakta elbolagets utsättare alt någon driftansvarig och be om den hjälpen. Då brukar det inte vara något problem. Går man den här vägen så finns förutsättningar för att det ska flyta på bra. Kan inte lägga det på Agda.
Mindre grävningar gjorda av tomtägare typ ny rabatt eller postlåda funkar oftast. Det är när det blir lite större som jag rekommenderar att entreprenören gör detta.
Jo, IP-Only har utmärkt sig på flera sätt.E El-Löken66 skrev:Ja, men å andra sidan ska inte jag kunna beställa en kabel visning till din tomt.
Någon smyger sig in utan din vetskap och sprayar ner dina fina plattor.
Det normala borde vara att tomtägare ansvarar för utsättning och grävning på sin tomt. Ibland borrar eller trycker man in kabeln, då är det extra viktigt att allt stämmer bra.
Plöjning, fräsning eller kedjegrävning kräver precisa utsättare, handgrävning eller maskinschakt klarar ofta ledningarna.
Sen ska man ju även ha i tankarna att just IP Only är ganska ökända.
Man ska kunna beställa till annan tomt. Samtidigt måste du kunna verifiera att du är du, privat eller företag. Det gör att misstag kan redas ut och därför sker mycket sällan så grava grodor.
Man kan lättare än man tror skada en kabel med en spade. Därför har man ett säkerhetsavstånd på 1 m var sida om kabel vid utsättning där man ska gräva försiktigt. Djup på kabel kan variera av flera skäl än lathet vid förläggning speciellt över tid.
Utsättning på fina plattor gör ingen erfaren utsättare. Däremot, om så krävs, kan man sätta små färgpunkter mellan plattorna. Vid en god kontakt mellan frågare i ledningskollen och utsättare så vet man vad som krävs för att göra jobbet utan att färglägga hela trädgården. Fint till jul i och för sig kanske?
IP-Only är dagens hästhandlare. Skåda dom i munnen innan du köper.
Inte så enkelt får godtrogna [millennials]
Inte så enkelt får godtrogna [millennials]
Enkelt! Man tar inte ansvar för inomgårdkablar och det upplyser man kund/entreprenör om. Så går det faktiskt till och så måste det nog vara annars funkar det inte. Man kan också köpa tjänsten men ska man vara helt säker på vad som är vad i mark utan dokumentation så kan det ta orimligt lång tid. Ibland går det inte att avgöra utan att börja gräva upp och titta. Då väljer man att gräva och laga och det kan vara det som blir bäst. Funkar nästintill 100%.K kungcoopa skrev:
Nej, ansvar för att det blir rätt blir svårt att lägga över, ändå är det en uppskattad tjänst bland de få nätägare som erbjuder detta men viktigt att vara tydlig med att kablar ändå kan missas och grävas av.J Jompastudio skrev:Enkelt! Man tar inte ansvar för inomgårdkablar och det upplyser man kund/entreprenör om. Så går det faktiskt till och så måste det nog vara annars funkar det inte. Man kan också köpa tjänsten men ska man vara helt säker på vad som är vad i mark utan dokumentation så kan det ta orimligt lång tid. Ibland går det inte att avgöra utan att börja gräva upp och titta. Då väljer man att gräva och laga och det kan vara det som blir bäst. Funkar nästintill 100%.
En sak som jag tycker är konstigt, varför tog de bilden utan att säga något till någon?S salarvalinia skrev:
Eller tog de bilden, och skickade den tillsammans med detta ungefärliga meddelanden till den som hade projekterat (dvs förre ägaren)?
"Hej!
Du hade inte markerat elkabel som avtalat. Vi lagade provisoriskt så ditt reningsverk fungerar. Kontakta elektriker som lagar det riktigt, och fyll sedan igen.
Hälsningar,
Kedjegrävaren"
Nej. Var har du fått det ifrån? Enligt SS 4241437 Kabelförläggning i mark, utgåva 6, är det 35 cm i obearbetad mark och 55 cm för bearbetad mark. Kabelskydd erfodras icke, men märkband är ett krav vid förläggning direkt i mark.J Jr.jozzon skrev:
Vad säger kabel tillverkaren gällande kabeln på bild om kabelskydd vs märkband?O Steamboy skrev:
Precis det jag reagerar på. Lägga elen på vad som ser it 20 cm djup är ju helt fel. I berarbetad mark (som det här är) ska det altså vara 55 cm ner elkabeln ska ligga.J Jr.jozzon skrev:
Så.
Ingen utsättning av elkabel
Elkabel ligger på fel djup. Ingen grävare hade kunnat räkna med en elkabel så grunt.
Istället för att ställa sådana frågor till mig är det väl bättre att du i klartext, för alla andra, förtydligar att utöver svensk standard så gäller tillverkarens anvisningar.E El-Löken66 skrev:
Tomtmark i en villaträdgård brukar inte räknas som bearbetat mark. Det handlar mer om jordbruksmark och liknande där man kör runt med stora traktorer, plogar och liknande. Nu argumenterar jag inte för att de gjort rätt här, 20 cm djup är helt fel, och personligen så lägger jag också runt 50-60 cm där det går.Appendix skrev:
Jajjamän, så är det och förutsättningarna för en fläckfri grävning är ändå mycket större än utan.E El-Löken66 skrev:
Är det så få nätägare som erbjuder det? Finns absolut kundnöjdhetspoäng att tjäna här inom vissa gränser.