Appendix Appendix skrev:
Precis det jag reagerar på. Lägga elen på vad som ser it 20 cm djup är ju helt fel. I berarbetad mark (som det här är) ska det altså vara 55 cm ner elkabeln ska ligga.

Så.

Ingen utsättning av elkabel
Elkabel ligger på fel djup. Ingen grävare hade kunnat räkna med en elkabel så grunt.
Utsättningen visar inte djupet. Där ska grävas försiktigt oavsett. Att sätta ut djupet längs hela kabelns längd vid varje utsättning skulle kräva helt andra krav på utrustning än vad som finns idag. Kan tilläggas att en kabelsökare ligger på mellan 30-60 lax som används för proffesionell utsättning idag. Tycker man att kabeln ligger för grunt kontaktar man elnätsansvarige. Finns mig veterligen inget som säger vilket djup kabeln ska ligga på. Blir det strömlöst när man hackar i grönsakslandet så kommer ingen nätägare att skicka någon räkning.
Djup kan förändras av flera skäl under tidens gång. Ingen vettig nätägare lägger medvetet för grunt. Däremot är rätt djup en avvägning.
Edit: Javisst finns det standarder hur djupt det ska ligga men gränser flyter likväl. Äldre kablar omfattas inte alltid av dagens föreskrifter. Grunt ska det aldrig ligga utan särskilda åtgärder. Därav säger jag att djup är en avvägning.
 
Redigerat:
R Robalv skrev:
Hemma hos mig grävde de av en kabel på 50cm djup som vart utmärkt efter konstens alla regler , och försökte mörka det.Men min fru kom hem från jobbet och såg hur dom försökte få ihopp kabeln med eltejp och konfronterade dom .
Det är just det, mörkningen som irriterar mig. Hade de grävt av kabeln och erkänt sitt misstag och berättat för mig att det var fel i projekteringen hade jag köpt det, men inte tejpa ihop och låtsas som ingenting...
 
tack för länkarna

J Jotsat skrev:
Det är väl den som gräver som ansvarar för att kontrollera om det finns ledningar eller inte? De flesta löser det väl kanske genom att be kunden göra någonting, men de behöver väl kontrollera själva. Googlade fram nedan


[länk]

[länk]

Annars är det ytterligare ett yrke där kunden förväntas kunna lika mycket som de som jobbar med det...

Själv hade jag ingen aning om att kablar i mark var ett problem innan jag beställde mitt första grävjobb och entreprenören berättade det för mig. Såg bara slutresultatet, i efterhand tänkte jag kanske bara att "de har väl kartor, sensorer, de ligger tillräckligt djupt, går alltid in på samma ställe etc". De bad mig beställa Ledningskollen och skicka till dem, så NU vet jag vad som krävs, innan hade jag inte ens tänkt tanken.

[bild]
[bild]
 
Redigerat:
Förstår inte helt din undran, det är 3 kabelskyddsrör som går upp i reningsverket, ena till proppskåp i huset (som IP only) grävade av. De andra två till reningsverkerkets två pumpar som sitter på olika stället på tomten. Ser inte problemet med det.

T torkelb skrev:
Det verkar vara på samma sätt vid alla tillfällen då någon här ställer frågor om något är professionellt utfört osv. Vi som läser får sällan all information och dessutom är det alltid från ena parten. Det är inte så konstigt om ett arbete inte blir som beställaren (och betalaren) önskar sig om kommunikationen är dålig parterna emellan, vilket det också alltid verkar vara eftersom många ställer frågor här innan man diskuterar saken med utföraren, grannen eller vad det är.

När jag tittar på nedanstående bild, blir i alla fall jag misstänksam och undrar vilken status relevanta delar av hus och installationer hade när IP-Only var där och skulle dra sin kabel (även om jag känner till IP-Onlys ganska dålilga renommé). Jag föreslår att husägaren, TS, biter i det sura äpplet och ser till att allt blir i bästa ordning för framtiden. Då lär sånt här förmodligen inte hända igen.


[bild]
 
Redigerat:
M -MH- skrev:
En sak som jag tycker är konstigt, varför tog de bilden utan att säga något till någon?

Eller tog de bilden, och skickade den tillsammans med detta ungefärliga meddelanden till den som hade projekterat (dvs förre ägaren)?

"Hej!

Du hade inte markerat elkabel som avtalat. Vi lagade provisoriskt så ditt reningsverk fungerar. Kontakta elektriker som lagar det riktigt, och fyll sedan igen.

Hälsningar,
Kedjegrävaren"
O olastr skrev:
Det håller jag med dig om , om det är så då ska du ta det med IP Only och kräva en riktig lagning! Det med utsättning m.m. spelar inte någon roll då!!
R Rutred skrev:
Man kan ju ändå konstatera att lagningen höll ett halvår. Gissningsvis hade den kunnat hålla ännu längre och mankan fråga sig vad som hänt om den höll i ett par år. Då hade nog IP Only klarat sig undan allt ansvar.
Det hade man kanske önskat att de hade gjort, vilket se inte har (har kollat med tidigare ägare.
 
E El-Löken66 skrev:
Förutsättningen för att detta ska lyckas är att man har en schematisk karta mellan vilka punkter ledningarna går eller någon på plats med kännedom.
Man kan visst skicka signal i jorden, mäta 50 Hz och radiofrekvens men det finns alltid risk att något missas.
Absolut är det så att det kan missas om dokumentation saknas och ofta saknas vettig dokumentation. På en villatomt brukar det fixas för det allra mesta. På en industri eller äldre större jordbruksfastighet så krävs det mer av både utsättaren och den som vill ha hjälp. I det senare fallet är en miss lätt hänt. Dock är det att ju att föredra det man kan undvika.
 
S salarvalinia skrev:
Det hade man kanske önskat att de hade gjort, vilket se inte har (har kollat med tidigare ägare.
Mm, han/hon säger det? Varför skulle entreprenören ha kort på sin dåliga lagning och spara den i ett halvår för att skicka till dig när det blir problem?

Jag får inte ihop det.
 
M -MH- skrev:
Mm, han/hon säger det? Varför skulle entreprenören ha kort på sin dåliga lagning och spara den i ett halvår för att skicka till dig när det blir problem?

Jag får inte ihop det.
Tror det var ett misstag att han skickade det till mig, han har inte skickat det till IP only. Men kanske för att hävda sin oskuld om det skulle dyka upp problem. Men vad vet jag.
 
B Broddway skrev:
Så du menar att fibergrävarna ska ha koll på Sveriges samtliga tomter på kablar och rör som inte ens husägarna känner till. Jösses
Håller med dig. Vi kan ej ha koll på allt som ligger i backen, men om kunden säger att det går en ledning så gör vi vårt bästa för att hitta den. Vi har till och med egen kabelsökare för detta. Men om vi inte får veta något så kan vi omöjligen garantera att vi inte klipper kablar och ledningar då vi får fram.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
De där fiberbolagen och fibergrävarna är rätt fula, jag vallade runt representanten i trådgården och fick sedan skriva på en beställning där jag intygade att det inte fanns några ledningar i den väg fibern skulle in. Undrar om alla begriper vad man skriver på där.
Ja, det är så man ska göra. Kablar på tomtmark finns inte i www.ledningskollen.se, det är fastighetsägaren som ska ha koll på dom. Men om det saknas en sån underskrift så är det grävgubben som gjort fel. Har han kvar dokumentation?

En vettig grävgubbe med lite framåtanda äger givetvis en rejäl ledningssökare, men det är inget krav utan snarare självbevarelsedrift och god service. Elledningar är lätta att hitta om det bara är ström i dom. Finns att hyra på Cramo om du själv är fastighetsägaren.

TS: Du kan inte begära att grävgunben ska ha en ledningssökare, men dom ska ha dokumentation på att fastighetsägaren satt ut alla ledningar.
 
K KungAnka skrev:
Ja, det är så man ska göra. Kablar på tomtmark finns inte i www.ledningskollen.se, det är fastighetsägaren som ska ha koll på dom. Men om det saknas en sån underskrift så är det grävgubben som gjort fel. Har han kvar dokumentation?
TS: Du kan inte begära att grävgunben ska ha en ledningssökare, men dom ska ha dokumentation på att fastighetsägaren satt ut alla ledningar.
Om det har gjorts en projektering av installation på fastighet inkluderat grävning är det vanligaste förfarandet att fastighetsägaren godkänner projekteringsunderlaget och där får fastighetsägaren informera om det finns något att ta hänsyn till t.ex. egen el, bergvärme, etc, oftast med en underskrift.
Sedan vilka dokument som fastighetsägaren får vid tecknande av avtal eller projektering kan skilja en del, men här är också det vanliga att det finns skrivningar om hur arbetet kommer att utföras vid grävning, återställning av grävd yta, etc, och vad som utförs av utförande respektive fastighetsägare.

Det blir väldigt mycket tyckande i en sådan här tråd men vill ts driva frågan vidare måste det utgå från vad som avtalats och sedan utförts.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S salarvalinia skrev:
Där är jag enig med dig, hade de kontaktat oss och sagt att det förstört kabeln, då hade vi accepterat detta och tagit ut en elektriker och fixat det eftersom den tidigare ägaren gjorde fel i projektplaneringen. men det är just fullagningen och vara helt ignoranta gentemot våra frågor är det som irriterar mig ordentligt.
Det är en hund begraven i detta då antagligen ledningen inte legat på 1,6 m djup hela vägen utan den som lagt ner den fuskat närmare huset...
Sedan ser det ut som tidigare ägare lagat kabeln?
En entreprenör använder alltid krympslang

Det är därför entreprenören inte skäms för bilderna...
Tidigare ägare borde betala för dolt fel
 
S salarvalinia skrev:
Förstår inte helt din undran, det är 3 kabelskyddsrör som går upp i reningsverket, ena till proppskåp i huset (som IP only) grävade av. De andra två till reningsverkerkets två pumpar som sitter på olika stället på tomten. Ser inte problemet med det.
Tror han syftar på att den där elen ser hemmapulad ut och med kvalitén på den installationen kan lika väl skarven i marken också vara gjord av tidigare ägare, jag kan iaf inte säga rakt av från bilden att skarven inte fanns innan fibergrävning. Däremot kan den ju ha påverkats vid grävningen men det skulle jag inte skylla på grävaren. Dock ska sägas att jag inte är elektriker och bara utifrån min egen känsla tycker det var oseriös kabeldragning på bilden. (Dock tror jag egentligen fibergrävarna gjort det)
 
B byggarätt skrev:
Det är en hund begraven i detta då antagligen ledningen inte legat på 1,6 m djup hela vägen utan den som lagt ner den fuskat närmare huset...
Sedan ser det ut som tidigare ägare lagat kabeln?
En entreprenör använder alltid krympslang

Det är därför entreprenören inte skäms för bilderna...
Tidigare ägare borde betala för dolt fel
Om du läser tidigare erfarenheter från byggahus vänner så verkar flera ha haft samma problem med lagningar. Så krympslang verkar inte vara standard för alla entreprenörer.
 
Mike 60 Mike 60 skrev:
Håller med dig. Vi kan ej ha koll på allt som ligger i backen, men om kunden säger att det går en ledning så gör vi vårt bästa för att hitta den. Vi har till och med egen kabelsökare för detta. Men om vi inte får veta något så kan vi omöjligen garantera att vi inte klipper kablar och ledningar då vi får fram.
Köper det som TS; inte det som är problemet, utan lagningen med eltejp och att inte berätta att man skadat kabeln. .
 
  • Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.