S Sir Duke skrev:
Jag ska inte påstå att jag vet säkert.
Men Ledningskollen är väl till för att du som fastighetsägare ska kunna få koll på vilka ledningar andra har på din fastighet.
Vad du själv har gjort för installationer bör du ju själv veta om och behöver inte fråga någon annan.
Rätt, som sagt vi letar ju upp inomgårdsnät och jag lägger in ungefärligt på en karta, som skickas till personen, dock lagras inget på ledningskollen, då nätägarna bara ansvarar fram till skåp!

L Lexing skrev:
Rätt, som sagt vi letar ju upp inomgårdsnät och jag lägger in ungefärligt på en karta, som skickas till personen, dock lagras inget på ledningskollen, då nätägarna bara ansvarar fram till skåp!
Det blir ju fastighetsägaren som är nätägare för sina egna ledningar och ansvarar för dem.

• Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Lite off-topic men är det någon som vet om man som privatperson verkligen kan registrera kabeldragning inom egna fastigheten på ledningskollen.se ngn nämner det i tråden, men jag ser inte hur det skulle kunna gå till då ledningskollen.se inte verkar lagra själva placeringen av ledningar utan endast vilka ledningsägare som har ledningar inom markerat område och därefter samordnar begäran om info/utmärkning från respektive ledningsägare.
Oavsett så måste man som ledningsägaren betala någon för att få kabeln utsatt när nån ska gräva. Elkablar är lätta att hitta ändå bara strömmen är på och man vet ungefär var ena änden ligger, hyr en kabelsökare. Vissa grävmasknister kan t.o.m ha en egen liggande i hytten.
En kabelsökare av modellen Radiodetection CAT4 för lokaliserande av elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.cramo.se/sv/category/by...ent-ovriga/product/kabelsokare-radiodeteccat4

Redigerat:
A AndersS skrev:
Nja, om det är idealbilder vet jag inte. Har väl levererat x000 fastigheter där metodiken var den jag beskrev, kunde fastighetsägaren inte vara på plats fick projektören maila underlaget och fastighetsägaren godkänna via mail, underlaget gjordes via surfplatta så inga problem.

Men problemet för ts nu är utförd reparation, se mitt tidigare förslag till ts för att komma vidare. Våra inlägg just nu hjälper inte ts speciellt mycket, mest olika beskrivningar där det gått fel;)
Du har säkert rätt i att ditt inlägg inte var avsett att hjälpa TS. Mitt inlägg om att gå på dom om obehörig elinstallation var ämnat att hjälpa.

Detta är det dock inte: Själv har ett antal gånger tagit hand om eländet efter "projekteringar" och grävningar inte lirat med rök och gnistor som följd. Elledningar har en tendens att inte ligga på samma ställe i CAD som i verkligheten, det är inte alls ovanligt. Vis av erfarenhet skickar jag aldrig ut en grävare utan att ledningsägaren har sprayat ut på marken och om det är tight även angett säkerhetsavstånd.

Hej alla,

Det har varit lite radiotystnad från min sida, men vill tacka för stort engagemang i frågan har varit väldigt värdefullt i diskussionen jag förde med dem, nu har vi nått en överenskommelse med entreprenören, vi är nöjda och fått stänga detta kapitel.

tack igen alla kunniga byggare!

Mvh Salar

• Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Och överenskommelsen bestod i...???

C
Förmodligen ett penningbelopp som ej får offentliggöras.

S salarvalinia skrev:
Hej,

Skulle behöva input,

Vi köpte ett hus där IP-Only skulle dra in fiber, den tidigare ägaren gjorde projekteringen. De gräver in fibern när iinnan vi flyttar in men vi betalar kostanden. Allt är frid och fröjd och fungerar bra.

Nu, ett halvår senare så får vi omfattande elbrott till reningsverket, vilket resulterar i att pumparna inte går och vi kan inte använda oss av toaletten eller spola vatten. Vi tar ut en elektriker och han säger att det är ett elbrott någonstans, vi får ta ut en entreprenör som får gräva för hand för att hitta elkabeln och hittar elbrottet precis där IP-only har grävt in fiberkabel. De har lagat kabeln med eltejp och gömt den, hållit tyst om att det förstört kabeln att de grävt ner den igen (se bild).

IP-only vägrar ersätta våra kostnader att fixa detta med argumentet att i projekteringen inte har utmärkt att det finns en el-ledning där. Men det är tydligt att det ligger ett rör där eftersom det finns gulskyddstejp nedgrävd som tydligt indikerar att det ligger ett elledning i kabelskyddsrör.

Så sammanfattningsvis: De har kapat ett elrör (som tydligt är markerat i marken med skyddstejp), tejpat ihop det, låtsas som ingenting och vägrar ersätta oss för det.

Vad skulle ni ha gjort? vilka juridiska argument kan jag använda för att få dem att ta sitt ansvar?

Tack för hjälpen!
Jag vet inte hur IP_Only drivs nuförtiden men en av grundarna gjorde jag jobb åt. Största skojaren jag träffat, väldigt trevlig, en mysfarbror 20 år yngre än jag. Betalade helst ingen någonting. Bjöd på 2 cm tjocka grillade oxfileskivor ute på ön i Sthlm yttre, en han lurat av ägaren som hängde sig efter inte fått betalt. Ön hade gått i samma släkt i generationer. Skröt han gick in hos bilhandlare, bad få provköra LandRover, säljaren ringde och ringde, bad få bilen tillbaka efter månader av "provkörning". Han hade ett 20-tal ärenden hos Tingsrätten, egen parkeringsplats där. Det är en djungel därute, var inte naiv alla är ärlig som du..Och, hans fru - dont even get me started.Vid oxfile grillningen viskade han i mitt öra om vi skulle gå ner på bryggan till "hans" båt á la sjöräddningen och dricka konjak, för det fick han inte för sin fru. Hon figurerar för övrigt i media som berömvärd eko-odlare, ja jisses.
Vad jag skulle gjort i din situation? Med min erfarenhet av en av IP-Onlys grundare, absolut inte gjort men önskat jag tänkt mig gå till en välsorterad sportaffär och valt ut ett baseballträ i aluminium.

• Wow
  • Haha
Håkan V och 4 till
  • Laddar…
I IaMatsErik skrev:
Jag vet inte hur IP_Only drivs nuförtiden men en av grundarna gjorde jag jobb åt. Största skojaren jag träffat, väldigt trevlig, en mysfarbror 20 år yngre än jag. Betalade helst ingen någonting. Bjöd på 2 cm tjocka grillade oxfileskivor ute på ön i Sthlm yttre, en han lurat av ägaren som hängde sig efter inte fått betalt. Ön hade gått i samma släkt i generationer. Skröt han gick in hos bilhandlare, bad få provköra LandRover, säljaren ringde och ringde, bad få bilen tillbaka efter månader av "provkörning". Han hade ett 20-tal ärenden hos Tingsrätten, egen parkeringsplats där. Det är en djungel därute, var inte naiv alla är ärlig som du..Och, hans fru - dont even get me started.Vid oxfile grillningen viskade han i mitt öra om vi skulle gå ner på bryggan till "hans" båt á la sjöräddningen och dricka konjak, för det fick han inte för sin fru. Hon figurerar för övrigt i media som berömvärd eko-odlare, ja jisses.
Vad jag skulle gjort i din situation? Med min erfarenhet av en av IP-Onlys grundare, absolut inte gjort men önskat jag tänkt mig gå till en välsorterad sportaffär och valt ut ett baseballträ i aluminium.
civilingenjören, om du blir förvånad av det, hans fru..

I IaMatsErik skrev:
Om någon undrar, fick jag betalt? Yep, jag är en återvändsgränd katt, som Bette Midler skulle sagt

• Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Var väl de som först grundade Utfors?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.