J Jocu skrev:
Hej!

då det är er egna internkabel så är du själv skyldig att markera ut denna, det kommer ej elbolaget att utföra!
Att kabeln har ett gult kabelband är jättebra med det räcker ej för utmarkering av kabel.

Det som skulle varit gjort är färg samt käppar kabelns sträcka så att ip-only tydligt kan se när dom gräver.

det är en liten tunn kabel som går snabbt att laga, ring in en elektriker å lös problemet så kan du lägga din energi på något annat istället!
Visst, kan köpa att den tidigare ägaren skulle har markerat ut det, och det hade inte varit några problem om de hade dragit av kabeln och sagt till oss på engång, då hade det kostat någon tusenlapp att ta dit en elektriker, bytt kabel, livet hade gått vidare. Nu var vi tvugna att ta ut andra entreprenörer för att handgräva med en liten spade för att hitta vart de hade dragit av kabeln, och det blev väldigt kostsamt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Den mest intressanta diskussionen här är ju knappast huruvida TS borde ha talat om att där låg en kabel. Det intressanta är att något lågpannat miffo försökt laga den med eltejp. DET kan inte vara TS:s eget fel. TS borde ha åkt på att betala för utryckning från elektriker som kunnat laga kabeln innan IPONLY-folket hämtade eltejpen och grävde ner sin egen skam. TS: borde däremot inte behövt gräva upp skiten igen.
Det är just den poängen jag har kommit fram till med er hjälp, skiter lite i att de dragit av kabeln och vi hade fått möjlighet att laga den direkt. Men vad jag är förbannad på är just att de lagade den på det sättet de gjorde och sedan bara ignorerade det och hoppades på att det skulle hålla.

Entreprenören är ju dum nog att skicka bilder till mig där de har fotat "att såhär såg det ut när de grävde upp" ett ren kabel, med kabelskal och avdragen eltejp på marken runt. Så turligt att det lyckades gräva fram allt sådär fint eftersom det låg under jord... tycker att de kan erkänna sitt misstag.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket är väldigt kostsamt?
 
S salarvalinia skrev:
De verkar ha använda en sån spade på bilden, vet inte vad de kallas, det är ren lera som är hård. så hugga av det är nog inte så svårt egentligen. Sen vet jag inte vad det gula på bilden är för något.
Om det sticker upp gul slang sådär under ett elskåp och man gräver förbi det och runt hörnet så skulle väl vem som helst fatta att det finns en annan kabel någonstans i marken där man själv ska gräva? och då är man väl extra försiktig? eller?
 
  • Gilla
Rob em och 7 till
  • Laddar…
Två frågor och jag är novis:

Skall inte en kabel typ den vita förläggas i gult skyddsrör alternativt vara en riktig markkabel?
Skall det inte vara ett finare material runt en markförlagd kabel, här ser det ut som makadam 16-32 eller liknande.
 
Jag skulle skicka en betalningsfodran till IP-only på Jour-kostnaden och den nya uppgrävningen.
Detta pga att deras underleverantör mörkat att de råkat gräva av kabeln och fullagat den.
Skulle de bråka om det så är det väl både ARN/KO samt anmäla dem till elsäkerhetsverket pga fullagningen.
och tom skicka till den obetalda betalningsfodran till kronofogden.

För som folk har skrivit massor med gånger på detta forum.
Som husägare är man oftast skyldig att betala det mesta som man upptäcker har blitt galet på en fastighet.
I detta fall, lagning av den söder grävda kabeln om det hade skett vid tillfället det grävdes av. (pga att elkabeln inte var med på projektering)

Men extrakostnaden för att fixa den mörkade fullagningen ska IPonly stå för i mitt tycke. Sen får väl de om de vill fakturera den vidare till sin underleverantör om de vill.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
G Golfpolaren skrev:
Två frågor och jag är novis:

Skall inte en kabel typ den vita förläggas i gult skyddsrör alternativt vara en riktig markkabel?
Skall det inte vara ett finare material runt en markförlagd kabel, här ser det ut som makadam 16-32 eller liknande.
#25
 
Det måste vara enklare, snabbare, bättre för nerverna och mer pragmatiskt att bara laga det där än att reda ut vem som gjort fel. Det är ju väldigt enkelt gjort att göra rätt där - max 1 h jobb
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
Eskes Eskes skrev:
IP-only har inget ansvar, dock har den som lagat kabeln ett personligt ansvar. Hade någon skadat sig av el på grund av den langning hade nog den som gjort lagningen åkt in ett tag. D.v.s den som grävde av skulle aldrig försökt laga det.
Dock bör detta räknas som ett dolt fel om jobbet gjordes innan tillträde, så före ägaren får ta på sig kostnaden.

Sedan är det upp till före ägaren att stämma den som grävt för att de inte informerat om kabelbrottet och get möjlighet till lagning.
Samt den som gjorde lagningen (Om man kan bevisa det) bör polisanmälas.

De som gjort el är:
1 förre ägaren som ej markerat ut kabeln.
2 den som gjort lagningen.

//Mattias
Det företag som hade den personen som skarvade kabeln är ansvarig.
Företag har ansvar för det anställda gör på arbetstid hos kunder.

Och de skulle aldrig ha skarvat aktuell kabel det syns på utförandet att kompetensen saknas.

Om de hade låtit bli att skarva då hade ingen skada skett. (förutom att kabeln skadats)
De hade då kunnat hänvisa till avtal att markägaren ansvarar för utsättning mm. Och lagt kostnaden på kunden.

Nu har de skarvat kabeln på vad jag förstår eget bevåg och då har företaget fullt ansvar att det är riktigt utfört. Hade de låtit bli att skarva då hade de inte gjort något fel. Nu har de gjort ett arbete som de säkerligen inte får utföra.
 
  • Gilla
civilingenjören och 17 till
  • Laddar…
S salarvalinia skrev:
Det ligger en gul skyddstejp c.10cm över själva skyddsröret, det indikerade att det finns en kabel längre ned.

Den tidigare ägaren verkar inte ha vetat om vart kabeln gick in i huset, så där fanns inte i projekteringen (se bild) där det är rött så har de kapat kabeln.
IP only brukar alltid gräva kortaste biten. Det där ser ut att vara allt annat än kortaste biten. Är du säker på att inte någon annan gjort det?
 
S salarvalinia skrev:
Hej,

Skulle behöva input,

Vi köpte ett hus där IP-Only skulle dra in fiber, den tidigare ägaren gjorde projekteringen. De gräver in fibern när iinnan vi flyttar in men vi betalar kostanden. Allt är frid och fröjd och fungerar bra.

Nu, ett halvår senare så får vi omfattande elbrott till reningsverket, vilket resulterar i att pumparna inte går och vi kan inte använda oss av toaletten eller spola vatten. Vi tar ut en elektriker och han säger att det är ett elbrott någonstans, vi får ta ut en entreprenör som får gräva för hand för att hitta elkabeln och hittar elbrottet precis där IP-only har grävt in fiberkabel. De har lagat kabeln med eltejp och gömt den, hållit tyst om att det förstört kabeln att de grävt ner den igen (se bild).

IP-only vägrar ersätta våra kostnader att fixa detta med argumentet att i projekteringen inte har utmärkt att det finns en el-ledning där. Men det är tydligt att det ligger ett rör där eftersom det finns gulskyddstejp nedgrävd som tydligt indikerar att det ligger ett elledning i kabelskyddsrör.

Så sammanfattningsvis: De har kapat ett elrör (som tydligt är markerat i marken med skyddstejp), tejpat ihop det, låtsas som ingenting och vägrar ersätta oss för det.

Vad skulle ni ha gjort? vilka juridiska argument kan jag använda för att få dem att ta sitt ansvar?

Tack för hjälpen!
Anmäl oaktat så har fiman inte informerat och gjort en felaktig lagning
 
D DW79 skrev:
Om det sticker upp gul slang sådär under ett elskåp och man gräver förbi det och runt hörnet så skulle väl vem som helst fatta att det finns en annan kabel någonstans i marken där man själv ska gräva? och då är man väl extra försiktig? eller?
Det var därför man handgrävde förbi elskåpet där det dessutom fanns en ritningsmarkering för grävning att det fanns el här.
Se ts bild nedan var avgrävningen gjordes, det är några meter från elskåpet.
Skiss över grävplats nära elskåp med markering för grävning och anteckning om 1,6 meters djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det skulle gjorts en riktig reparation av elkabeln, antingen tar grävaren ut en elektriker som åtgärdar och fastighetsägaren accepterar att betala, annars hanterar fastighetsägaren reparationen.
En kontakt mellan grävare/entreprenör skulle tagits och beslut om hur fastighetsägaren vill få det åtgärdat.
 
  • Gilla
Eskes
  • Laddar…
IP-Only, dom historier jag kan berätta om [hästhandlarna] till grundare. Egen parkeringsplats på Tingsrätten är bara början..
 
  • Arg
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
L Larspersson84 skrev:
Hur mycket är väldigt kostsamt?
Tillräcklig för att det ska kännas i plånboken.
 
M MrDizzy skrev:
Jag skulle skicka en betalningsfodran till IP-only på Jour-kostnaden och den nya uppgrävningen.
Detta pga att deras underleverantör mörkat att de råkat gräva av kabeln och fullagat den.
Skulle de bråka om det så är det väl både ARN/KO samt anmäla dem till elsäkerhetsverket pga fullagningen.
och tom skicka till den obetalda betalningsfodran till kronofogden.

För som folk har skrivit massor med gånger på detta forum.
Som husägare är man oftast skyldig att betala det mesta som man upptäcker har blitt galet på en fastighet.
I detta fall, lagning av den söder grävda kabeln om det hade skett vid tillfället det grävdes av. (pga att elkabeln inte var med på projektering)

Men extrakostnaden för att fixa den mörkade fullagningen ska IPonly stå för i mitt tycke. Sen får väl de om de vill fakturera den vidare till sin underleverantör om de vill.
Där är jag enig med dig, hade de kontaktat oss och sagt att det förstört kabeln, då hade vi accepterat detta och tagit ut en elektriker och fixat det eftersom den tidigare ägaren gjorde fel i projektplaneringen. men det är just fullagningen och vara helt ignoranta gentemot våra frågor är det som irriterar mig ordentligt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.