Anmärkningsvärt om de fuskat ihop kabeln.
Bortsett från det så måste focus ligga på om grävarn följt anvisning eller inte.
Det är inte grävarns fel att hen grävt av kabeln om ingen upplyst om att det ligger en kabel där. Så focus bör ligga på vilka anvisningar grävarn fått. Det ska ha gjorts en anvisning när man planerade grävningen.

• Gilla
  • Haha
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Hos mig körde underleverantören med kedjegrävare. Dvs ett gult band hinner inte varna innan det är försent.
Men å andra sidan så hamnade troligen inte fiberslangen 0.5 m ner heller.
Här har de handgrävt sista biten där de dragit av kabeln, så de kan inte ha missat skyddstejpen.

B Bjober skrev:
Anmärkningsvärt om de fuskat ihop kabeln.
Bortsett från det så måste focus ligga på om grävarn följt anvisning eller inte.
Det är inte grävarns fel att hen grävt av kabeln om ingen upplyst om att det ligger en kabel där. Så focus bör ligga på vilka anvisningar grävarn fått. Det ska ha gjorts en anvisning när man planerade grävningen.
Behöver man vara en behörig elektriker för att fixa en kabel på detta vis?

De har inte i projekteringen fått att det ligger en kabel där, däremot har de handgrävt och kan inte ha missat skyddsplasten.

• Gilla
MEE-84
  • Laddar…
S salarvalinia skrev:
Här har de handgrävt sista biten där de dragit av kabeln, så de kan inte ha missat skyddstejpen.
Man drar ju inte av ett skyddsrör + kabel med en vanligt spade så lätt. Eller kanske borde införas förarbevis för spade också.:cry:

• Gilla
  • Ledsen
hedda6888 och 7 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Man drar ju inte av ett skyddsrör + kabel med en vanligt spade så lätt. Eller kanske borde införas förarbevis för spade också.:cry:
De verkar ha använda en sån spade på bilden, vet inte vad de kallas, det är ren lera som är hård. så hugga av det är nog inte så svårt egentligen. Sen vet jag inte vad det gula på bilden är för något.

• Grävd gråvit lera längs husvägg, spade i bakgrunden och gult föremål vid lerdike.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Är kabeln med på Ledningskollen? om förra ägaren var där skulle de informerat om denna och satt ut den innan de grävde. det är alltdi den som äger kablen som är anvsvarig att sätta ut den innan någon ska gräva, och den som gräver kollar på ledningskollen. Nu var det ju inom tomt, så då måste ju de som bodde där innan märkt ut den och informerat om den.

Sen kan man ju tycka de kunde lagat "riktigt" då hade ni inte fått problem. Men allt hänger på om de visste om kabeln var där innan IP -Only började gräva.

• Gilla
TobbeP och 7 till
  • Laddar…
Det låter märkligt om de verkligen har handgrävt där. Men oavsett, så är ju reparationen väldigt fel.

Men jag tror att kostnaden för en jourelektriker skulle ha hamnat på dig, så det är troligen inte någon jättesumma du kan räkna med i ersättning nu. Fast det skulle ju onekligen blivit lite enklare att laga på riktigt när det ändå var uppgrävt, mot att leta fel nu.

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag bara hobbygrävare så skjut mig inte om jag har fel, men som jag har förstått så MÅSTE den som gräver fråga om det ligger en kabel i backen. Är svaret ja , nej eller vet inte så har man fått uppgifter som används vid grävningen. Sen är det upp till den som beställt grävningen att fixa kabeln om problem uppstår. Har däremot grävarn grävt på annan plats än den anvisade så är det grävars problem.
Ett plastband och plastslang är ingen garanti mot en vass spade. Gräver man yrkesmässigt så är det nog 100kg gubbe på spaden och fulla itag så man får komma hem nån gång.

(Tillägg)
När man ser bilden så undrar man ju hur nån kunnat missa att det går en kabel där...

• Gilla
Mellis#1 och 12 till
  • Laddar…
E
Ett gult varningsband är som sagt inget mekaniskt skydd, då behövde du lägga den i rör eller lägga ett tjockare band på, ett så kallat kabelskydd.

Är kabeln skadad vid grävning var det troligen inte tillräckligt skydd varför jag alltid rekommenderar markkabel.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ett gult varningsband är som sagt inget mekaniskt skydd, då behövde du lägga den i rör eller lägga ett tjockare band på, ett så kallat kabelskydd.

Är kabeln skadad vid grävning var det troligen inte tillräckligt skydd varför jag alltid rekommenderar markkabel.
Tack för input, kabeln låg i ett gult skyddsrör på 50mm.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
E
S salarvalinia skrev:
Tack för input, kabeln låg i ett gult skyddsrör på 50mm.
Då kan jag inte klaga, rör plus varningsband borde borga för att detta inte ska kunna ske.

Men det känns som man använt någon mindre plöjmaskin här?

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter märkligt om de verkligen har handgrävt där. Men oavsett, så är ju reparationen väldigt fel.

Men jag tror att kostnaden för en jourelektriker skulle ha hamnat på dig, så det är troligen inte någon jättesumma du kan räkna med i ersättning nu. Fast det skulle ju onekligen blivit lite enklare att laga på riktigt när det ändå var uppgrävt, mot att leta fel nu.
Om vi hade vetat om att de kapat kabeln så hade vi fixat det direkt, nu var ju vi tvungna att ta in en ny entreprenör att gräva upp marken för att hitta vart de kapat röret, så kostanden blev hög till slut för oss, betydligt högre än att de skulle ha sagt till att de kapat kabeln på en gång och vi skulle tagit dit en elektriker direkt som hade åtgärdat problemet.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Då kan jag inte klaga, rör plus varningsband borde borga för att detta inte ska kunna ske.

Men det känns som man använt någon mindre plöjmaskin här?
Entreprenören säger att de grävt för hand, vilket är helt galet att de missat allt det där som ligger till skydd för kabeln,

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Fram till elskåpet är det maskingrävt och efter ser det ut som handgrävt.
Kan ju vara maskingrävt runt hörnet där det är avgrävt men syns inte på din bild,
Men krasst, det finns inget på ritningen som visar på någon el, utan där elservisen går in i huset har man handgrävt.
Och det är fastighetens egen eldragning som är avgrävd där fastighetsägaren ansvarar för att veta var det är draget.
Så det är nog de som ni köpt av som bär ansvaret för att ingen markering gjorts.

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Som lite motvikt kan jag meddela att de entreprenörer som utförde grävningen hos oss var riktigt bra. De råkade komma åt flera kablar, men vid varje tillfälle avbröt man arbetet och kallade ut nätägaren som gjorde en riktig reparation, även vid ett fall då man bara skrapat lite på höljet. Det var vid ett tillfälle även till jourpris, jag antar att försäkringar kanske täcker en del. Jag vill med detta bara säga att inte alla entreprenörer jobbar som i fallet här, vilket ju ser helt förkastligt ut.

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.