För oss i den stora världen, utanför 20 km väg, syns det många platser där lupiner frodas. Det är ett problem.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är den här delen jag menar det krävs kvantitativa data på för att med trovärdighet kunna hävda i offentligheten. Påståendet är alltså att vi har så pass stor utbredning och spridning av blomsterlupin så stora naturliga ytor förändras i sådan omfattning att andra arter hotas till den grad att de minskar sin utbredning kraftigt eller utrotas. På nationell nivå.

Var är alla dessa enorma lupinfält? Varför ser jag dem inte? Varför hittar jag bara något bestånd här och där på gamla parkeringsplatser eller vid vägkanten? Ytor som är så små att de inte kan ge dessa omfattande effekter.

Kan det vara så att påståendet helt enkelt är felaktigt?
Snacka om att ha begränsad utblick.

Det finns ett ord för det här: anekdotisk bevisföring.

"Jag ser ingen lupin i trädgård, alltså finns inga lupiner"
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Hånar jag? Var?
Där jag kallar din rundtur i landskapet för anekdotbevis? Det står jag för.

Du kallar personer som vill ha bort lupiner för "okunniga" och "mediekåta"..
Kan ju vara ett dialektalt missförstånd, men i mina öron är det något nedlåtande, men jag är ju inte från stockholmstrakterna, så jag kanske feltolkar rikssvenskan.
Det är inget "bevis", det är en saklig beskrivning på hur lupinutbredningen ser ut i min del av Sörmland i dagsläget. Man får leta efter dem. De går att hitta i isolerade bestånd på vissa lokaler och där kan de vara mycket framgångsrika inom några hundratalet kvadratmeter torr mark (gamla parkeringsplatser, grusplaner och grustag främst) men har inte tagit över vägkanterna generellt. Detsamma gäller längre norröver upp mot Stockholm.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Snacka om att ha begränsad utblick.

Det finns ett ord för det här: anekdotisk bevisföring.

"Jag ser ingen lupin i trädgård, alltså finns inga lupiner"
Det är ingen som har påstått. Läs igen för du har slarvat.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag saknar en sammanställning där man kan se hur lupinen har ökat sedan slutet på 1800 talet.
Som diskussionen går så låter det som att den ökat lavinartat bara de senaste åren.
Jag undrar varför våra bin och humlor gör fel när de kalasar på lupinerna?
Varför är det viktigt att behålla den gamla faunan? Som säkerligen till stor del av blommor man tagit med sig på sina resor. Blommor som sedan spritt sig.

Jag har inte själv sett några tecken på att breder ut sig.

Jag blev nästan lite rädd när man ville få en invasiv arts som värre än en oljeförorening. Oljan kan tränga ner i grundvattnet. Och förstöra. Det lyckas inte ens parkslide med.

Visst allt är inte förbjudet, tur är väl det.
Jag kommer inte plantera några lupiner. Men det har ingenting med det invesiva pratet.
jag har skrivit en förklaring om sammanhangen ur ett ekologiskt perspektiv i ett inlägg här i tråden till dig.

Sätt dig i lugn och ro och läs den.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför är det uppenbart?

Det låter snarare som ett scenario som är mycket svårt att testa empiriskt. Ännu värre blir det av att det är en prognos/ett scenario och inte realitet enligt vad du själv just skrev. Eller bytte du nu ståndpunkt och nu sker faktiskt omfattande utträngande av inhemska arter? D v s något som redan har mätts och publicerats i den vetenskapliga litteraturen?
Din okunnighet om ekologi är slående.

Ge dig in i en annan debatt där du har sakkunskap istället.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inget "bevis", det är en saklig beskrivning på hur lupinutbredningen ser ut i min del av Sörmland i dagsläget. Man får leta efter dem. De går att hitta i isolerade bestånd på vissa lokaler och där kan de vara mycket framgångsrika inom några hundratalet kvadratmeter torr mark (gamla parkeringsplatser, grusplaner och grustag främst) men har inte tagit över vägkanterna generellt. Detsamma gäller längre norröver upp mot Stockholm.
Jag bor i Sörmlands utkant och längs en av de stora riksvägarna här kör man förbi kilometervis med Lupin.

Dags för en längre utflykt?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Din okunnighet om ekologi är slående.

Ge dig in i en annan debatt där du har sakkunskap istället.
Haha, nej verkligen inte.
 
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Jag bor i Sörmlands utkant och längs en av de stora riksvägarna här kör man förbi kilometervis med Lupin.

Dags för en längre utflykt?
Vad menar du med utkant och vilken väg syftar du på?
 
S skogaliten skrev:
Din okunnighet om ekologi är slående.

Ge dig in i en annan debatt där du har sakkunskap istället.
Va gärna med och diskutera här i tråden.
Du behövs!. Men tänk på tonen.
Här får alla vara med även om man inte kan tillräckligt om ämnet. Det är sådant som ger en bred. Där vi alla kan lära oss.
 
kashieda kashieda skrev:
För oss i den stora världen, utanför 20 km väg, syns det många platser där lupiner frodas. Det är ett problem.
Okej de frodas där du kör. Men det är intresserad av är om de ökat i antal. Har lupiner ökat ordentligt i samhället de senaste säg 10år? Täckningen borde väl närma sig en fördubbling
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför är det uppenbart?

Det låter snarare som ett scenario som är mycket svårt att testa empiriskt. Ännu värre blir det av att det är en prognos/ett scenario och inte realitet enligt vad du själv just skrev. Eller bytte du nu ståndpunkt och nu sker faktiskt omfattande utträngande av inhemska arter? D v s något som redan har mätts och publicerats i den vetenskapliga litteraturen?
Det är mycket tydligt att den tränger undan många arter där den etablerar sig. Det är också tydligt att utbredningen ökar. Då blir det tydligt för de flesta att något måste göras om vi inte ska få en massiv utträngning. Det blir bara värre att göra något åt det ju längre man väntar.
 
Jag har inte riktigt fått svar på varför inte våra humlor och bin får besöka lupinerna? Visst de inhemska får det tuffare. Men om bin hittar lupiner så kommer inte antalet bin minska.

Vad som händer om lupinerna breder ut sig? Det vet ingen. det verkar inte vara någon snabb affär
För min del biter inte brutal skrämsel.
Det låter snarare som att man har slut på argument.

Kul att läsa att släpkärran skulle vara ett problem. Det bygger på att kör allt till tippen och slår lupin ängarna.
Jag tror att det problemet alltid har funnits.
Nu har jag inga lupiner i mitt kryp in.
Men jag har min hög där jag lägger gräsklipp och bortrensade blommor. Jag har faktiskt åkt till tippen en gång på 7år. Det beror på att gräsklippet tar plats.
Men jag tror att just det är ett litet problem.

Vägverkets maskiner? Absolut de har ett mycket större ansvar en några stackars släpvagnar. Men frågan är hur stort? Hur länge har man klippt diken? Jag är övertygad om att man inte tvättade lien tidigare. Dessutom fastnade frön på människorna som jobb
 
Redigerat:
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
Problemet är att lupiner tränger undan andra växter. Humlorna får absolut besöka lupiner. Men vad ska de äta när de inte blommar? De ängsliknande marker som lupiner trivs på blommar normalt sett hela sommaren. Lupiner blommar enbart en period på försommaren.
Lupiner lockar humlor, men det finns många andra insekter som inte äter där.

Så lupiner är absolut ett problem för insekter.
 
För att köra helt OT och lätta upp stämningen lite.

Min personliga åsikt är att den värsta av de invasiva växterna som förstört överlägset mest i landet är gran.
Linjediagram visar trädtäckningsprocent över tid, fyra arter, från 7000 år före nutid till nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(datan kommer från sjösediment i jönköping och kronobergs län)

För 3000 år sen fanns knappt gran, för bara 1200 år sen var det enstaka. Nu ger den självmordstankar i hela småland..

Så dra upp en lupin och hugg ner en gran.
 
  • Haha
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.