D Daniel 109 skrev:
Jo, det gör jag. Men det var så mycket dumheter att jag inte uppfattade att du ville ha svar på en fråga.

Tyvärr är de väldigt vanliga längsvägar.
Om de är lika vanliga i trädgårdar vet jag inte, men där är de inte ett problem.
Dumheter? Kanske för att jag förklarade det orimliga


Den är som du säger vanligast längs med vägar.
Är det då inte gissningsvis vanligast att man låter lupinerna ligga kvar?


Du kan inte tänka dig att den som klipper vägslänten Är den som är den stora boven?
Tänk till lite här... Folk brukar inte generellt gå ner i vägrenen för att ta bort lupinerna. Och därefter slänger det i släpet.
 
Ja, som sagt det ligger kvar, då sprids det inte. Problemet är ju att det kom tid från början.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, som sagt det ligger kvar, då sprids det inte. Problemet är ju att det kom tid från början.
Jo men det kan du inte skylla släpvagnen för
Eller jo visst, men släp fanns på slutet av 1800 talet. Men då kallades det vagn
 
Men då körde man inte runt trädgårdsavfall. Det görs i dag.
 
D Daniel 109 skrev:
Men då körde man inte runt trädgårdsavfall. Det görs i dag.
Släpp släpvagnen nu. Varken du eller jag vet hur man körde förr. Inte lika långa sträckor som man lätt gör idag. Men de flesta har inte flera mil till tippen. Sen tror jag att desto längre du har till tippen desto mer sällan kör man dit.

Så kan du släppa det hela nu?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
När man pratar om invasiva växter. Så undrar jag när lavendel hamnar på den kartan den är väldigt duktig på att sprida sig Då gäller det att ta reda på vad för växter den tränger undan. Hos mig är det gruset... Säkert någon gräsart man inte visste fanns. Gräsmattan borde klassas som invasiv. Det är nog inte mycket kvar där som funnits där.

Kanske dags att göra som Polen. Klassa tamkatter som invasiva. troligtvis hundar för den delen

Tänk vilka fina tips jag kommer med.
Då är frågan vilka saker vi kan skylla på släpvagnen.
Katten och hunden känns lite väl långsökta.... Men visst. Vi har katten som av någon anledning åker på släpet klättrar ur sin transport bur och hoppar av. Där väntar grannkatten som precis hoppat av.
Så två okastrerade katter som träffas i en vägren..... I vägrenen skrämmer dessa bort ängsblommor och några möss.
 
Lavendel är inhemsk i Europa. Så att den vandrar norr ut med ett förändrat klimat är naturligt. Katter tycks inte klara vintrarna i Sverige så pass bra att de blir ett problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Lavendel är inhemsk i Europa. Så att den vandrar norr ut med ett förändrat klimat är naturligt. Katter tycks inte klara vintrarna i Sverige så pass bra att de blir ett problem.
Katter har en intressant förmåga att överleva. De kan dessutom vara problem där de finns. De trivs där människan är. Gärna mycket folk. Det innebär många husgrunder att bo i.

Sen är väl katter bättre på att vandra än lavendeln. Varför skulle det inte kunna vara så att de fått hjälp att ta sig hit? Som alla andra invasiva arter. Vi älskar att skylla allting på miljön idag. Från.regniga somrar till varma somrar.
Jag har planterat lavendel. Det borde vara det vanligaste sättet förut alla släpvagnar som åker runt med.lavendel frön
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag delar inte alls din bedömning. Men så är jag ju naturvetare också. Vi arbetar så att vi reducerar det vi vill utreda för att förstå det. Ska man förstå frågan om blomsterlupinen i Sveriges natur så krävs t ex experiment och fältstudier på just dessa i den kontexten. Det leder ingen vart att hänvisa till lite allmänna principer som låter bra.
Naturvetare?

Det verkar inte vara biologi i så fall.

Lupinens påverkan har studerats noga.
 
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Naturvetare?

Det verkar inte vara biologi i så fall.

Lupinens påverkan har studerats noga.
Noga... Nåja.

Du får gärna länka till de studier som du menar tillför något till trådens ämne. Betydligt mer intressant än att fokusera på person.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.