Det är ju växter som riskerar att bli problem snarare än de som är det som bör förbjudas.
Vresros är problematisk på vissa kuster. I större delen av landet är den inget större problem. Lupinen sprider sig rejält på många håll. De fyller dessutom upp och förändrar miljöer som är känsliga.

Två kartor av Sverige visar observationer av blomsterlupin från 1932-2021 med olika täthet och frekvens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:D

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tog en biltur genom Sörmland denna morgon, en sorts ground zero for inrapporterade ackumulerade observationer av blomsterlupin. Blomsterlupinen står i blom nu. På 2 mils bilfärd såg jag ett enda bestånd, samma som jag tidigare har beskrivit. Vresrosen blommar också nu och där såg jag över 10 lokaler med en liten förkrympt buske i gruset i vägkanten. Värre är det inte.
Du får lyfta detta till dessa inkompetenta, mediekåta individer samt deras chefer låter det som.
Styrk detta anekdotbevis med gott om foton på din 20km långa teststräcka. Många foton på platser utan lupiner måste ju övertyga dom?

Att jag inte kan köra en km i någon riktning utan att se större bestånd spelar igen roll, Claes har redan undersökt saken.

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Lupinen sprider sig rejält på många håll. De fyller dessutom upp och förändrar miljöer som är känsliga.
Det är den här delen jag menar det krävs kvantitativa data på för att med trovärdighet kunna hävda i offentligheten. Påståendet är alltså att vi har så pass stor utbredning och spridning av blomsterlupin så stora naturliga ytor förändras i sådan omfattning att andra arter hotas till den grad att de minskar sin utbredning kraftigt eller utrotas. På nationell nivå.

Var är alla dessa enorma lupinfält? Varför ser jag dem inte? Varför hittar jag bara något bestånd här och där på gamla parkeringsplatser eller vid vägkanten? Ytor som är så små att de inte kan ge dessa omfattande effekter.

Kan det vara så att påståendet helt enkelt är felaktigt?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
[bild]

:D
det var ju inte det roligaste med den bildtexten, någon har gått "useless info added"-kursen.
Bildtext om blomsterlupins utbredning i Sverige, kartor och beskrivning av observationer 1932-2016.

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det är den här delen jag menar det krävs kvantitativa data på för att med trovärdighet kunna hävda i offentligheten. Påståendet är alltså att vi har så pass stor utbredning och spridning av blomsterlupin så stora naturliga ytor förändras i sådan omfattning att andra arter hotas till den grad att de minskar sin utbredning kraftigt eller utrotas. På nationell nivå.

Var är alla dessa enorma lupinfält? Varför ser jag dem inte? Varför hittar jag bara något bestånd här och där på gamla parkeringsplatser eller vid vägkanten? Ytor som är så små att de inte kan ge dessa omfattande effekter.

Kan det vara så att påståendet helt enkelt är felaktigt?
Har någon gjort det påståendet? Vi är inte där. Men om man inte gör något så kommer vi att hamna där, det är det man vill undvika.

Det är ett faktum att lupiner effektivt tar över den typen av ytor.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Du får lyfta detta till dessa inkompetenta, mediekåta individer samt deras chefer låter det som.
Styrk detta anekdotbevis med gott om foton på din 20km långa teststräcka. Många foton på platser utan lupiner måste ju övertyga dom?

Att jag inte kan köra en km i någon riktning utan att se större bestånd spelar igen roll, Claes har redan undersökt saken.
Nej, jag ser ingen anledning att lägga mig i hur enskilda tjänstemän på t ex länsstyrelsen agerar, däremot så är en myndighet just en myndighet. Deras jobb är att genomföra den politik som regeringen instruerar dem att utföra och att följa de lagar som tas i riksdagen. De är inte aktiva forskare och representerar inte det vetenskapssamhället.

Jag förstår inte varför du känner ett behov av att håna och sprida misstro, var intresset för sakfrågan så grunt?

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Har någon gjort det påståendet? Vi är inte där. Men om man inte gör något så kommer vi att hamna där, det är det man vill undvika.
Sant, kanske är skadan inte ens uttalad; det är i så fall bara rätt grundlösa scenarier. Det är ju också rätt skönt att slippa det naturvetenskapliga kravet på empiri för att stödja en tes man för fram, för när skadan kan mätas så är det för sent menar man...

Låter väldigt nära religion som förhållningssätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu är du ute och cyklar. Det är uppenbart att lupiner tränger ut inhemska växter och i förlängningen insekter. Menar du att det är grundlösa senarior? Hittar du någon med minsta kunskap inom ekologi som håller med dig?

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
det var ju inte det roligaste med den bildtexten, någon har gått "useless info added"-kursen.
[bild]
"Pilen pekar mot norr"

Jag förstår inte varför du känner ett behov av att håna och sprida misstro, var intresset för sakfrågan så grunt?
Hånar jag? Var?
Där jag kallar din rundtur i landskapet för anekdotbevis? Det står jag för.

Du kallar personer som vill ha bort lupiner för "okunniga" och "mediekåta"..
Kan ju vara ett dialektalt missförstånd, men i mina öron är det något nedlåtande, men jag är ju inte från stockholmstrakterna, så jag kanske feltolkar rikssvenskan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag saknar en sammanställning där man kan se hur lupinen har ökat sedan slutet på 1800 talet.
Som diskussionen går så låter det som att den ökat lavinartat bara de senaste åren.
Jag undrar varför våra bin och humlor gör fel när de kalasar på lupinerna?
Varför är det viktigt att behålla den gamla faunan? Som säkerligen till stor del av blommor man tagit med sig på sina resor. Blommor som sedan spritt sig.

Jag har inte själv sett några tecken på att breder ut sig.

Jag blev nästan lite rädd när man ville få en invasiv arts som värre än en oljeförorening. Oljan kan tränga ner i grundvattnet. Och förstöra. Det lyckas inte ens parkslide med.

Visst allt är inte förbjudet, tur är väl det.
Jag kommer inte plantera några lupiner. Men det har ingenting med det invesiva pratet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Hånar jag? Var?
Där jag kallar din rundtur i landskapet för anekdotbevis? Det står jag för.

Du kallar personer som vill ha bort lupiner för "okunniga" och "mediekåta"..
Kan ju vara ett dialektalt missförstånd, men i mina öron är det något nedlåtande, men jag är ju inte från stockholmstrakterna, så jag kanske feltolkar rikssvenskan.
Jag tycker det är kul med så mycket folk. Med egna åsikter.
Men du får gärna ha lite bättre ton.
Men jag vill att du är kvar.

Vem har påstått att den ökat lavinartat under de senaste åren? Men faktum är att den ofta slår ut allt annat där den etablerar sig. Om vi tar ett annat exempel, på Australien infördes 5 kaniner, de har definitivt orsakat väldigt mycket mer skada än ett oljeutsläpp.

Humlor gillar lupiner, och det är inget problem med det. Problemet är att de tränger ut allt annat och blommar under en kort period. Humlorna kan således inte överleva i en sådan miljö.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nu är du ute och cyklar. Det är uppenbart att lupiner tränger ut inhemska växter och i förlängningen insekter. Menar du att det är grundlösa senarior? Hittar du någon med minsta kunskap inom ekologi som håller med dig?
Varför är det uppenbart?

Det låter snarare som ett scenario som är mycket svårt att testa empiriskt. Ännu värre blir det av att det är en prognos/ett scenario och inte realitet enligt vad du själv just skrev. Eller bytte du nu ståndpunkt och nu sker faktiskt omfattande utträngande av inhemska arter? D v s något som redan har mätts och publicerats i den vetenskapliga litteraturen?

• Gilla
Geografica
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.