16 247 läst · 222 svar
16k läst
222 svar
Intressant från ARN ang prispåslag
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 876 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 876 inlägg
Nej priset ligger inte så högt hos A. Jag är varken elektriker eller har några bra rabatter hos detta företag och får ett pris på 3,87 kr/m utan moms för Nexans FQ Easy 1,5 mm2. Elbutiks ligger cirka 25% lägre i pris på denna produkt. Sen finns det ju billigare kvalisorter av FK också.D Daniel 109 skrev:
Och jag köper denna från malmbergs för 18.59 + momsD Daniel 109 skrev:
https://malmbergs.com/Products/9951032
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 81 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 81 inlägg
Jag tror du får läsa på vad ocker är, men för att göra det lätt kan jag enkelt förklara.jbr skrev:
Ocker har inte endast med påslag att göra utom är ett tillvägagångssätt.
Ocker är när en person eller näringsidkare missbrukar sin kunskap gentemot konsument med lägre kunskap för sin egen vinning.
Dom har inte redovisat grossens listpris...D Daniel 109 skrev:
Draka Pure betalade jag 3.62 kr/m för+moms när jag köpte hos Elektroskandia.
Det tillför inte kunden någon nytta alls. Den länkade är precis lika bra för kunden i det här fallet.
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 81 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 81 inlägg
Ja mest troligen har dom bara tagit nån kabel och får sen "överdebitera" kunden det för att dom bara tagit något.Mikael_L skrev:
Kabeln är, om inte önskad, över kvalificerad.
Jag tror du också får läsa på vad ocker är, men för att göra det lätt kan jag enkelt förklara.Z zapy skrev:
Det är inte endast en fråga om kunskap Även när man unyttjar någons trångmål eller beroendeställning kan det vara fråga om ocker.
(vad gäller just kunskap, som du själv skriver, så har nog dessutom konsument vanligtvis lägre kunskap...)
Kunden får enligt lag inte göra jobbet själv utan är beroende av elfirman.
Vidare vill jag hävda att det vanligaste fallet är att en elfirma inte gärna låter kunden handla in materiel själv till ett arbete...och gör man det har kunden knappast kunskap att kunna göra det.
Så, om en elfirma utifrån dessa premisser väljer att tillämpa påslag som snarare mäts i hundratals procent än tiotals procent vill nog iallafall jag hävda ocker.
Redigerat:
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 81 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 81 inlägg
Det var ju precis det jag skrev men väldigt förenklat?jbr skrev:Jag tror du också får läsa på vad ocker är, men för att göra det lätt kan jag enkelt förklara.
Det är inte endast en fråga om kunskap Även när man unyttjar någons trångmål eller beroendeställning kan det vara fråga om ocker.
(vad gäller just kunskap, som du själv skriver, så har nog dessutom konsument vanligtvis lägre kunskap...)
Kunden får enligt lag inte göra jobbet själv utan är beroende av elfirman.
Vidare vill jag hävda att det vanligaste fallet är att en elfirma inte gärna låter kunden handla in materiel själv till ett arbete...och gör man det har kunden knappast kunskap att kunna göra det.
Så, om en elfirma utifrån dessa premisser väljer att tillämpa påslag som snarare mäts i hundratals procent än tiotals procent vill nog iallafall jag hävda ocker.
Klart att elfirmorna inte vill ta jobb oftast då det är materialet man tjänar mest pengar på.
Hundratals procent är nog inget som kan avgöra ocker.
Ja det där är ett problem, när man är elmoj som jobbar för en firma så verkar det vara brukligt att de anställda inte har tillgång till att få veta företagets priser.Z zapy skrev:
Jag frågade ifall jag kunde få tillgång till det, ty man kunde ju scanna med mobilens kamera på hyllkantsetiketten och se pris, men se det gick inte.
Så visst fanns det alltid en viss risk att man råkade välja ett dyrt alternativ, då man inte visste.
Och eftersom företagsekonomin INTE är en del av elektrikers "arbetsområde" ska dom naturligtvis normalt inte ha företagets priser tillgängliga. Priser ska hanteras av dom som är ekonomiskt ansvariga. Det skulle vara omöjligt att driva företag om alla skulle kunna sätta bättre eller sämre underbyggda priser på sina jobb.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Om den enskilde hantverkaren inte får se priserna kan densamme inte heller välja produkter utifrån kundens bästa (vilket är en avvägning mellan funktion och pris).
Rimmar illa med konsumenträtten.
Rimmar illa med konsumenträtten.