Claes Sörmland
Eftersom det är fredag och vi kör en gammal diskussionsklassiker på repeat så tillåter jag mig att publicera en förklarande förhandlingsmatris:

Förhandlingsmatris med fyra rutor som visar hantverkares och konsumenters prisförhandlingar och jobbutfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
@Claes Sörmland den har jag funderat på att rita många gånger, bra gjort!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
@Claes Sörmland glömmer att det kommer att uppstå en BH-diskussion kring utfört jobb när det finns en överenskommelse kring priset. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur många ggr har man inte suttit och i detalj redogjort för vad som ingår och varit helt överens med köparen. Sedan man är färdig så frågar kunden varför man inte gjort det och det för det trodde dom att man skulle förstå att det skulle ingå.
Tur då att du har det på papper.
 
Det är man tvungen till att ha
Annars blir det bara problem med de kunder som alltid ska trilskas
Som tur är så är det bara ett fåtal.
Men en sådan kund är en för mycket ;)
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Ta det som en läropeng, du får vara ännu tydligare nästa gång ;)
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Är alltid tydlig och vissa kunder märker man med en gång hur de kommer att bete sig så dessa slösar man ingen tid på.
Har avsagt mig jobb som jag tittat på eftersom jag fick dåliga vibbar redan från början
Tex frågor som vad det kostar utan kvitto :thinking:
 
  • Gilla
Jerfed och 2 till
  • Laddar…
wildeside
U Uffe A skrev:
Är alltid tydlig och vissa kunder märker man med en gång hur de kommer att bete sig så dessa slösar man ingen tid på.
Har avsagt mig jobb som jag tittat på eftersom jag fick dåliga vibbar redan från början
Tex frågor som vad det kostar utan kvitto :thinking:
På den frågan brukar jag svara lika mycket men kvittot kan du kasta om du inte vill ha det.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Är alltid tydlig och vissa kunder märker man med en gång hur de kommer att bete sig så dessa slösar man ingen tid på.
Har avsagt mig jobb som jag tittat på eftersom jag fick dåliga vibbar redan från början
Tex frågor som vad det kostar utan kvitto :thinking:
Jag tror vi får skilja på okunniga kunder och strulpellar, de senare vill inte heller jag önska att hantverkare drabbas av.
Tycker det låter som ett väldigt smart drag att undvika kunder som man redan från början känner kommer strula, jag har gjort likadant när jag sökt anställningar eller i mitt arbete pratar med leverantörer.
 
Z zapy skrev:
Ja kan man undra.

Den är dubbelskärmad, det konstiga är att dom tagit ut ett RJ45 kontakt också som om dom skulle ha kortat av den, men då har man tagit en KAT5E istället för KAT6 som kabeln är specad för.
Helt klart noll koll på datanätet, säljer på kunden 50m UTP CAT6 kabel, ett CAT6 uttag och sedan bottnar man installationen med en gammal CAT5 RJ45 plugg. Ingen kedja är bättre än sin svagaste länk men det kanske man då kan kompensera med en dubbelskärmad CAT6A kabel (klar för 10G) ;-)

CAT6 kabeln är ockerdyr även den, kostar normalt runt 5:-/m med ett normalt rabattbrev.
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Nja, det stämmer inte riktigt när det gäller signaler. Det är snarare summan dåliga prylar som är problemet. Jag håller med om att det inte är en lämplig kombination.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, det stämmer inte riktigt när det gäller signaler. Det är snarare summan dåliga prylar som är problemet. Jag håller med om att det inte är en lämplig kombination.
Var en grov portion ironi i mitt inlägg. Deras sammansättning av UTP/SFTP/CAT5/CAT6/CAT6A visar på genuin inkopetens och man har valt saker som ligger på hyllan och ser "rätt ut till det yttre".

30:- är lämplig peng för patchkabeln i en bostad ;-)
 
Nja, tex kjell.com tar 50-60kr. Så om man köper styckvis över disk är det nog där i krokarna de ligger.
 
Z
G Grottan skrev:
Helt klart noll koll på datanätet, säljer på kunden 50m UTP CAT6 kabel, ett CAT6 uttag och sedan bottnar man installationen med en gammal CAT5 RJ45 plugg. Ingen kedja är bättre än sin svagaste länk men det kanske man då kan kompensera med en dubbelskärmad CAT6A kabel (klar för 10G) ;-)

CAT6 kabeln är ockerdyr även den, kostar normalt runt 5:-/m med ett normalt rabattbrev.
Notera dock att dom inte sålt 50m kabel, det var vad konsumenten tagit fram som meterpris.

Patchkabeln, om det inte var ett krav från konsument var onödigt avancerad, men som du säger elfirmans, eller iaf installatören eller beställarens kompetens med att sen välja en cat5 rj45 är inte ok, om den nu inte användes nån annan stans.

Men det dryper ju av fel i elfirmans excelredovisning.

Att betala 700kr för FK 100 meter tycker jag är skäligt men då ska man få 100 meter också.
Att jämföra mot tex elbutilk.se tycker jag är lite fel också.
Elbutik.se har ju skapats för konsumenter att handla på, här har man kanske aktivt då valt att ha ett lägre pris så man inte har dom lager, manskap och overheadkostnader som dom större grossisterna har för att man kan åka och hämta materialet på dagen eller få det utkört express eller dagen efter, det kostar.

Samma gäller för elfirmorna, lager, hyror, manskap, bilar.

Men ocker är aldrig ok, eller att luras, ta mer betalt men då en billigare kabel för elfirmans att köpa tex.
 
De gånger någon med konto redovisat vilka priser Ahlsell egentligen har så ligger de nära elbutik. De tar definitivt inte 7kr/m. Om de skulle göra det är elektrikerna idioter om de köper där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.